Hur kommer jag in i bokföringen igen?
User 1
2018-12-31
Hej!

Jag satt igår och knappade in verifikat för 2018 i Standard Accounts. Lämnade programmet öppet över natten och möttes på morgonen av en meddelanderuta som undrade om jag ville fortsätta med posten. Tryckte då ja och programmet sökte kontakt med servern. Verkade dock ha tappat kontakten med servern så jag tvångsavslutade Standard Accounts. Nu kan jag inte öppna programmet längre utan möts av följande felmeddelande:

Alert! Failed to open the database file. The database might already be open or you might not have write-access to the file.

Jag har provat att starta servern manuellt men det gör ingen skillnad att den är igång. Hur kommer jag in i programmet igen? Tacksam för ett snabbt svar, skulle helst vilja bli klar med bokföringen redan idag.

Mitt kundnummer är: 1157763
Frilansbyrå Skogh

Bästa hälsningar Erik
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Per09:44 11 Jan 2019
Hej.

Vi har lagt in en backup från datumet 2018-12-30 från kundnummer 1126503.
Vänligen se ifall denna har den data du behöver.
Ifall inte så får vi titta på andra lösningar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-12-31
Hej Erik.

Tack för ditt meddelande.

Rekommenderar att du startar om servern i MyStandard, och sedan laddar ner en ny klient:

1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage och logga in med ditt Standard ID + lösenord
2. När du kommit in på MyStandard, klicka på din server till vänster (Frilansbyrå Skogh)
3. Klicka vidare på "Restart"
4. Efter att servern startat om, klicka vidare till "Connect" och sedan "Download Client"
Ladda ner klienten. Använder du Mac, skapa en ny tom mapp på skrivbordet där du lägger klienten.
Installera Standard Ekonomi och starta upp. Se till så att servern kör i MyStandard innan du startar upp klienten.

Mvh.
Per
HnsaWorld
User 1
2018-12-31
Skrivet av:Per13:34 31 Dec 2018
Hej Erik. Tack för ditt meddelande. Rekommenderar att du startar om servern i MyStandard, och sedan laddar ner en ny klient: 1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage och logga in med ditt Standard ID + lösenord 2. När du kommit in på
Hej Per!

Tack för snabbt svar! Jag följer din instruktion men det servern vill inte starta om. Vad gör jaG?
/E
User 1
2018-12-31
Nu har jag laddat ner och installerat en ny klient. Hur får jag tillgång till min bokföring, klienten är tom?
User 1
2018-12-31
Har startat servern manuellt, kom ingen inlogg när jag öppnade klienten och ruta om att servern startas.
Per
2018-12-31
Hej.

Efter att du lyckades starta om servern, laddade du återigen ned en ny klient?

Ifall du endast laddade ned ny klient före du startade om servern, vänligen prova med att ladda ned en ny klient igen.
Se till så att servern är uppe och kör (status: Running) innan du kör igång klienten som du precis laddade ned och installerade.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
User 1
2019-01-01
Nu har jag laddat ner klienten på nytt och sett till att servern varit igång hela tiden och det är samma sak, ingen data där. Jag använder Mac och lägger klienten i en mapp på skrivbordet. När jag installerar klienten hamnar dock programmet i Applications och jag har inte lyckats kopiera programmet till mappen på skrivbordet. Är det ett problem?

Med vänlig hälsning, Erik
Per
2019-01-02
Hej.

Har du redan en klient installerad i "Applications" så blir det konflikt ifall ännu ett exemplar hamnar i samma mapp, då datorn inte kan veta vilken av dessa som skall användas.
Rekommenderar därför att du skapar en ny tom mapp på skrivbordet, sedan väljer du att ladda ned programmet och dra programmet till den tomma mappen, istället för att dra programmet till Applications.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-02
Skrivet av:Per11:02 2 Jan 2019
Hej. Har du redan en klient installerad i "Applications" så blir det konflikt ifall ännu ett exemplar hamnar i samma mapp, då datorn inte kan veta vilken av dessa som skall användas. Rekommenderar därför att du skapar en ny tom mapp på skrivbordet
Hej Per!

Jag drar över .dmg-filen till mappen på skrivbordet men när jag ska installera den anges endast alternativet att installera programmet i Applications. Hur kommer jag förbi detta?

User 1
2019-01-02
Hej igen!

Nu testade jag igen med dmg.-filen och det gick ju att dra den till mappen på skrivbordet:-) Men problemet kvarstår, jag öppnade programmet med servern igång men väl inne i programmet kommer jag inte åt mina verifikationer. Varför blir det på detta viset?

Per
2019-01-03
Hej igen.

Jag ser att du har två stycken konton med namnet Frilansbyrå Skogh registrerade i vår databas:
1126503 Frilansbyrå Skogh skapad 23-05-2017
1157763 Frilansbyrå Skogh skapad 08-01-2018

(se även bifogad bild)

För att ta reda på vilket av dessa konton det är du använder, vänligen starta upp Standard Ekonomi. Från huvudmenyn klickar du på portföljikonen "Marknadsplats" och vidare till "Kontodetaljer" där skall kundnummer stå uppfört.

Jag misstänker att du kanske använder fel konto.
Vilken Standard ID-epost adress använder du för att logga dig in på MyStandard?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-03
Hej igen.

Mitt konto är 1157763, Standard ID - frilans@me.com

Vi hade samma problem förra året (se tidigare trådar) och då sa det att det gamla kontot skulle plockas bort under 2018. Uppenbarligen har ingenting hänt.

User 1
2019-01-07
Skrivet av:User 114:08 3 Jan 2019
Hej igen. Mitt konto är 1157763, Standard ID - frilans@me.com Vi hade samma problem förra året (se tidigare trådar) och då sa det att det gamla kontot skulle plockas bort under 2018. Uppenbarligen har ingenting hänt. Med vänlig hälsning, Erik
Hej igen,

jag behöver svar på min fråga för att komma vidare.

Per
2019-01-07
Hej igen Erik.

Det andra kontot är nu låst (1126503) så det ska inte ställa till det.

Jag har nu tagit en backup från 2018-12-31 och ställt tillbaka servern till den tidspunkten, så nu verkar den vara igång igen.

Vänligen prova att starta upp Standard Ekonomi igen och se ifall du kommer dig på.
Ifall du inte gör det, prova med att logga in och starta servern först i MyStandard.

Får du det inte till, ladda ner en ny klient från Mystandard, och prova att starta upp Standard Ekonomi igen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-07
Skrivet av:Per16:30 7 Jan 2019
Hej igen Erik. Det andra kontot är nu låst (1126503) så det ska inte ställa till det. Jag har nu tagit en backup från 2018-12-31 och ställt tillbaka servern till den tidspunkten, så nu verkar den vara igång igen. Vänligen prova att starta upp
Hej Per!

Nu har jag testat samtliga varianter men resultatet är fortfarande det samma. Jag kommer in i programmet men det är tomt när det gäller mina verifikationer. Jag får inte upp någonting vare sig jag klickar på Verifikat i Register eller kör en Råbalans för 2017 i Rapporter. Kan du åtgärda detta på något sätt med hjälp av backupen?

User 1
2019-01-08
Hejsan, vi har väl inte tappat tråden? Hur fortskrider jag?
Per
2019-01-08
Det fungerade inte, all data var borta?

Jag ser i loggen att du var inne 2018-12-31. Före det har du inte varit inne sedan 2018-02-22.

Jag har nu tagit backupen från 2018-02-22, det vill säga det arbete du gjorde i december kommer inte att finnas i denna backupen.

Vänligen prova att starta upp Standard Ekonomi igen och se ifall du kommer dig på.
Ifall du inte gör det, prova med att logga in och starta servern först i MyStandard.

Får du det inte till, ladda ner en ny klient från Mystandard, och prova att starta upp Standard Ekonomi igen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-08
Skrivet av:Per10:10 8 Jan 2019
Det fungerade inte, all data var borta? Jag ser i loggen att du var inne 2018-12-31. Före det har du inte varit inne sedan 2018-02-22. Jag har nu tagit backupen från 2018-02-22, det vill säga det arbete du gjorde i december kommer inte att finnas i
Hej Per!

Samma visa när jag öppnar klienten, ingen data. Men när jag skulle logga in på nytt på MyStandard och starta servern manuellt så fungerar inte mitt StandardID (frilans@me) och mitt lösenord längre. Vad ska jag göra?

Per
2019-01-08
Hej.

Jag ska höra med mina kolleger vad som kan ha skett med din server.

Du nämner att du inte längre kan logga in på MyStandard.
När var det senast du klarade av att logga in på MyStandard?

Vänligen prova klicka på "Forgot Password" under inloggningsrutan till MyStandard och ange din epost frilans@me så att du kan skapa nytt lösenord genom den länk som blir tillsänd i mailet till frilans@me.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-08
Skrivet av:Per11:47 8 Jan 2019
Hej. Jag ska höra med mina kolleger vad som kan ha skett med din server. Du nämner att du inte längre kan logga in på MyStandard. När var det senast du klarade av att logga in på MyStandard? Vänligen prova klicka på "Forgot Password" under inl
Hej igen,

när jag bytte lösenord kunde jag på nytt logga in på MyStandard och starta servern. Men när jag öppnade klient börjar den med att starta servern men när den ladda färdigt dök en skylt med Reconnecting upp och det hela verkar ha hängt sig. Jag laddade ner en ny klient och installerat och kunde nu öppna programmet. mMn fortfarande samma visa - ingen data dyker upp.
Tror att jag loggade in på MyStandard igår eller förrgår. Vad nu?
User 1
2019-01-08
Skrivet av:User 115:36 8 Jan 2019
Hej igen, när jag bytte lösenord kunde jag på nytt logga in på MyStandard och starta servern. Men när jag öppnade klient börjar den med att starta servern men när den ladda färdigt dök en skylt med Reconnecting upp och det hela verkar ha hängt
Fick förresten två mejl med password reset men när jag hade svarat på det första hade tiden gått ut för den andra länken så där kunde jag inte längre byta. Verkar alltså som att det finns två konton på något sätt?
Per
2019-01-08
Hej.

Så bra att du kunde komma in igen på MyStandard.

Det är möjligt att du klickat två gånger, eller att systemet skickat lösenordet två gånger. Det ska inte vara möjligt att ha två olika Standard ID registrerade på samma epostadress.

Väntar fortf. på svar vad gäller din klient utan data.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-08
Skrivet av:Per16:15 8 Jan 2019
Hej. Så bra att du kunde komma in igen på MyStandard. Det är möjligt att du klickat två gånger, eller att systemet skickat lösenordet två gånger. Det ska inte vara möjligt att ha två olika Standard ID registrerade på samma epostadress. Vän
Ok, tack:-)
User 1
2019-01-10
Hur går det?

Med vänlig hälsning Erik
Det här svaret är korrekt:
Per
2019-01-11
Hej.

Vi har lagt in en backup från datumet 2018-12-30 från kundnummer 1126503.
Vänligen se ifall denna har den data du behöver.
Ifall inte så får vi titta på andra lösningar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
User 1
2019-01-11
Skrivet av:Per09:44 11 Jan 2019
Hej. Vi har lagt in en backup från datumet 2018-12-30 från kundnummer 1126503. Vänligen se ifall denna har den data du behöver. Ifall inte så får vi titta på andra lösningar. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per!

Nu funkar det:-) men det är fortfarande konstigt när jag loggar in på MyStandard. Det är servern till kontot 1157763 som är running inte servern till kontot 1126503. Kan detta åtgärdas så att det inte blir nya konflikter mellan de bägge kontona i framtiden?

Med vänlig hälsning Erik
Per
2019-01-11
Hej.

Så bra att det fungerade.

Det du frågar efter är redan inrapporterat och något vi arbetar med att lösa.
I servern så är 1157763 och 1126503 i praktiken samma konto.

Jag låser denna tråd eftersom ditt problem blivit löst.
Ifall du har några fler problem i framtiden, vänligen skapa en ny post i forumet.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.