Kommer inte in, journalfel
Abako International Partners AB
2018-03-25
Hej,
Jag kommer inte in på Standard Ekonomi så jag kan inte avsluta föregående år eller börja på årets bokföring. Jag får ett meddelande: journal error: last sequence in journal (252288) is before the database sequence (252290).

Jag har försökt följa råd till en annan på forumet men kan inte finna det som man ska gå in på i library (Standard Ekonomi finns inte där överhuvudtaget). Nu börjar det bli lite kort om tid för bokslutet. Vad gör jag?

Gustaf Asplund, Abako International Partners AB
Per
2018-03-26
Hej Gustaf.

Tack för ditt meddelande.

Troligtvis måste du uppdatera ditt Standard Ekonomi i serverportalen MyStandard och sedan ladda ner en ny klient därifrån.

Vägledning:
1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga in där med ditt standard ID(epost) + lösenord.
2. På vänster sida har du servern din, ifall du inte finner den vänligen skriv "Abako International Partners AB" i sökefältet till vänster.
3. Se till att servern inte är igång.
4. Gå till Update version/Oppdater versjon, välj rätt "Country" och sedan senaste 8.4 versionen.
5. När servern har blivit uppdaterad (du kan kolla statusen till vänster) starta den upp.
6. Gå till Connect/Koble til och välj att ladda ner en ny klient.
Använder du Mac, var noga med att du skapar en ny mapp på skrivbordet där du lagrar den nya klienten (lägger du den i mappen "Applications" blir det konflikt)
Starta upp klienten och koppla dig till ditt företag.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-26
Skrivet av:Per10:22 26 Mar 2018
Hej Gustaf. Tack för ditt meddelande. Troligtvis måste du uppdatera ditt Standard Ekonomi i serverportalen MyStandard och sedan ladda ner en ny klient därifrån. Vägledning: 1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga in där med ditt standard
Hej och tack,
Jag har gjort som du sa och kopplat upp mig mot företaget via Cloud men då får jag med samma företagsnamn ett helt tomt företag. Vad gjorde jag för fel? Företaget finns väl kvar och borde laddat ner allt som är gjort hittills, eller hur?
Hälsningar,
Gustaf
Per
2018-03-26
Hej.

Kommer du alltså in på Standard Ekonomi, men allt är tomt?

(Vänligen se bifogad bild)
Jag har sökt efter ditt företags namn och funnit 6 olika konton knutna till detta företag.
Vi behöver ta reda på vilket konto du använder idag.

Ifall du får starta upp Standard Ekonomi, och från huvudmenyn finner dig fram till portfölj-ikonen som heter "Marknadsplats"
Klicka på den, och gå till "Kontodetaljer"
Här skall det nu stå ett kundnummer, vilket kundnummer får du upp?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-26
Skrivet av:Per15:11 26 Mar 2018
Hej. Kommer du alltså in på Standard Ekonomi, men allt är tomt? (Vänligen se bifogad bild) Jag har sökt efter ditt företags namn och funnit 6 olika konton knutna till detta företag. Vi behöver ta reda på vilket konto du använder idag. Ifall d
När jag öppnar den version (server?) som jag laddat ner idag får jag upp kundnummer 1077736.

Hälsningar,
Gustaf
Per
2018-03-26
Hej.

Takk för ditt meddelande.

1077736 stämmer nog bra då servern i MyStandard är på den senaste versionen: 8.4 2018-03-06.

Logga dig in på MyStandard igen och pröva med att stänga ned och starta upp servern, detta kan hjälpa.
1. Välj "Stop"
2. Välj "Start"
Välj inte "Omstart" då denna funktionen inte fungerar just nu.

3. Efteråt, starta upp Standard Ekonomi och koppla dig till ditt företag som vanligt.

Ifall detta inte går, ladda ner en ny klient från MyStandard (ny mapp på skrivbordet om du har Mac) och prova koppla dig på.

Ifall detta inte går så måste du ta en backup, men vi kan gå igenom detta senare efter du provat detta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-26
Skrivet av:Per16:47 26 Mar 2018
Hej. Takk för ditt meddelande. 1077736 stämmer nog bra då servern i MyStandard är på den senaste versionen: 8.4 2018-03-06. Logga dig in på MyStandard igen och pröva med att stänga ned och starta upp servern, detta kan hjälpa. 1. Välj "Stop"
Hej,
Det räckte inte med en omstart tyvärr och inte heller med att ta in en ny klient, det blev bara samma igen. Hur gör man nu för att nå rätt? Backup, jag såg förut att det fanns två backups från januari. Berätta hur man gör! För det skall väl gå at komma tillbaka, det är mer än tio års bokföring som ska ligga där?

Hälsningar,
Gustaf
Per
2018-03-27
Hej Gustaf.

Du nämner att du fann två backups från Januari, var exakt fann du dessa? I MyStandard eller lokalt i mappen till klienten?

Före vi drar igång med backup, en fråga: använder du Windows, eller Mac?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-27
Skrivet av:Per10:18 27 Mar 2018
Hej Gustaf. Du nämner att du fann två backups från Januari, var exakt fann du dessa? I MyStandard eller lokalt i mappen till klienten? Före vi drar igång med backup, en fråga: använder du Windows, eller Mac? Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per,
Jag arbetar på Mac.

Jag hittar backups på Marknadsplats/Manage my Companies/List of backups. Där finns nu fyra, två som är från igår och idag, två som heter TB180115 TXT,bz2 och TB180116 TXT.bz2. Det finns en risk att dessa har sparats efter det att problemet började. Jag vet att allt fungerade den 4 januari!

Jag försökte idag att ta tillbaka mitt gamla program Standard Ekonomi som fungerade i början av januari men det var ingen framgång återigen samma meddelande som jag citerade i början om journalfel.

Jag hoppas du hittar ett sätt att komma tillbaka till sparad bokföring, jag börjar bli lite nervös!

Hälsningar,
Gustaf
Per
2018-03-27
Hej.

"Där finns nu fyra, två som är från igår och idag, två som heter TB180115 TXT,bz2 och TB180116 TXT.bz2"

Vi fick in ditt meddelande om problem den 25 mars, så ifall du har backuper ifrån 15 respektive 16 januari 2018 så är det bra.

Det du skall göra först är att gå till dessa backuper, och välja att ladda ner TB180115 TXT,bz2 (se bild "ladda ned backup")@

Finn fram till backupfilen, och klicka på den så att det kommer fram en .TXT-fil.

Efter du gjort detta, vänligen gå till "http://standard-accounts.com/swe/accounts" och välj "LADDA NED"

Eftersom du har Mac, så måste du lägga denna nya klienten i en tom mapp på skrivbordet, inte i "Applications"

Du har nu en ny klient nedladdad från nätet, samt en tillgänglig backup.

Starta nu upp klienten, välj Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsök

Finn fram till backupen och välj den.

Nu ska din Standard Ekonomi kopplas till.

Säg ifrån ifall du har problem eller inte får det till.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2018-03-27
Hej igen Per,
Det löste sig inte! Det blev precis samma sak igen. Jag vet att programmet fungerade 4 januari, går det att hitta en backup som är äldre än de som nu finns tillgängliga?

Har du någon annan lösning?

Hälsningar,
Gustaf
Per
2018-03-28
Hej.

Okej, vi kan pröva med att återställa backupen direkt från MyStandard, och så laddar du ned en ny klient från MyStandard.

Gör såhär:
1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga in med Standard ID + lösenord
2. Se till att serven är stoppad. Ifall inte, välj "Stop"
3. Gå till Filbehandlare/File Manager och välj "Backup"
4. Välj Hämta ut från arkiv/Extract from archive >> Klicka på aktuell backup (TB180115 TXT,bz2) så att den packas upp >> gå tillbaka till backuplistan (i Filbehandlare) och välj aktuell backup.
Servern skall nu uppdateras med ny backup.

Efter att den gjort detta gå till "Connect" och ladda ner en ny klient. Då du använder Mac så lägger du den nya klienten i en nyskapt mapp på skrivbordet.

Starta upp programmet och se om det går bättre.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-28
Skrivet av:Per12:13 28 Mar 2018
Hej. Okej, vi kan pröva med att återställa backupen direkt från MyStandard, och så laddar du ned en ny klient från MyStandard. Gör såhär: 1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga in med Standard ID + lösenord 2. Se till att serven är
Hej Per,
Jag förstår nog inte allt eftersom det heter andra saker på min uppkoppling mot MyStandard.

Jag går till MyStandard och jag går in, ser till att severn är “not running”, går in på “Server Management” (hittar ingen File Manager, Filbehandlaren), till “List of Backups” och väljer backupen från 15 jan, klickar på “download” (det går inte att bara klicka på den), får ner den i Downloads på datorn, går dit och öppnar den. Men då är den utanför MyStandard och när jag går tillbaka dit så händer inget när jag väljer den igen.

Kan du förklara lite bättre utifrån hur det ser ut på min Mac hur jag ska göra?

Bästa hälsningar,
Gustaf
Per
2018-03-28
Hej.

Jag återställde servern till backup TB180116 åt dig, vänligen gå in på MyStandard, ladda ner ny klient och se om det går bättre.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-29
Hej Per,
Det fungerar inte. Funderar på om det kan var så att backupen är för ny. Jag anmälde felet redan i januari men sedan har jag varit på tjänsteresor och tog upp frågan igen nu i mars. Men jag vet helt säkert att det fungerade 31.12.17 för därifrån har jag utskrifter. Tror du att det går att hitta äldre backups?

Jag tycker jag försökt allt nu med de backups som finns tillgängliga och har laddat ner ett otal nya klienter, inget fungerar. Jag hoppas du har något ny lösning i rockärmen!

Bästa hälsningar,
Gustaf
2018-04-03
Hej Per,
Jag hoppas du inte är på påsklov, det börjar bli kritiskt för mig att få igång bokföringen!

Bästa hälsningar,
Gustaf
Per
2018-04-03
Hej Gustaf.

Jag undersökte själv om jag kunde ladda ner en klient från din server 1077736 på MyStandard och lyckades.

Jag märkte att jag måste starta servern två gånger för att få igång den, men efter detta kunde jag ladda ner en klient (vänligen se bifogad bild på hur det såg ut)

Vänligen prova att göra det igen, eller om du menar att du har andra problem, vänligen ge en utförlig beskrivning på problemet.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-03
Mitt främsta problem hela tiden har inte varit att jag inte fått in en ny klient utan den har varit helt tom, inget av vad jag hade i min bokföring finns med. Även när jag har laddat ner de back-ups som varit tillgängliga har det inte kommit tillbaka något av det jag hade i programmet.

Nu gör jag som du sa, går in på mitt konto, allt ser ut som på din screen shot, laddar ner en ny klient, öppnar, lite segt men det går till slut, det ser helt OK ut men när jag går in och begär t ex huvudbok, så är det återigen alldeles tomt, inga verifikationer alls. Jag går då in på rutiner i system, begär där import av automatisk back-up (längst upp i listan).

Först kommer så småningom ett felmeddelande, jag startar om, det tar lång tid och till slut felmeddelandet: “SendM4Message gp->gSock1dx is invalid or closed”. Sedan la programmet av, “quit unexpectedly. Startade om datorn, hjälpte inte, samma sak. Till slut slängde jag den servern.

Så gjorde jag om allt, och allt blir likadant som senast, ytterst lång tid för att starta och sedan kom ett felmeddelande igen (se screen shot). Så nu är allt ännu värre än förut!

Men mitt stora problem (fram till nu) verkar vara att det inte finns någon back up med den bokföring som jag hade, eller också att den inte laddas. Finns det någon väg ut ur detta?

Hälsningar,
Gustaf
Per
2018-04-04
Hej.

"Men mitt stora problem (fram till nu) verkar vara att det inte finns någon back up med den bokföring som jag hade, eller också att den inte laddas. Finns det någon väg ut ur detta?"

När du är inne i MyStandard och tittar på tillgängliga backups för Abako International Partners AB (kundnummer 1077736) så kan du ändra datum för vilka backups som skall visas.
Ökar du spännvidden till nyårsskiftet så har du där en backup från den 15 januari 2018 som du kan pröva med. (se bifogad bild)

När du är inne på Standard Ekonomi och allt är tomt, vilket kundenummer visas då? Ifall du går till portföljikonen "Marknadsplats" och vidare till "Kontodetaljer"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-04
Skrivet av:Per10:17 4 Apr 2018
Hej. "Men mitt stora problem (fram till nu) verkar vara att det inte finns någon back up med den bokföring som jag hade, eller också att den inte laddas. Finns det någon väg ut ur detta?" När du är inne i MyStandard och tittar på tillgängliga b
Hej igen,
Nu har Standard Accounts tydligen helt lagt av, jag kommer inte in alls (se screen shots). Det verkar som den blev skadad igår på något sätt.
Jag har prövat backup från 15 jan, den är lika tom som allt annat. Jag bytte ju program från Standard Ekonomi i samband med dessa problem och jag tror att backupen ligger kvar i det gamla programmet, det finns ingen backup som är äldre än 15 jan. Finns det någon möjlighet att hämta ut bokföringen från det gamla programmet om det nu inte kom med i programuppdateringen? (just nu fick jag ytterligare ett felmeddelande som jag fick igår).

Om det är omöjligt att komma tillbaka till det jag hade så måste jag ju åtminstone lägga in 2017 års bokföring på nytt, vilket naturligtivs är ganska omfattande arbete. Då måste jag ha ett program som fungerar, även om jag måste lägga in min egen kontoplan, mm. Men inte ens det har jag nu.

Har du något förslag på vad jag ska ta mig till? Kan ni gå in på andra sätt och rätta till det hela?

Hälsningar,
Gustaf
2018-04-04
Nu hände något! Jag laddade ner ytterligare en klient, denna gång till "applications" efter att ha slängt allt gammalt. Då kom jag äntligen in men det är lika tomt som vanligt. Men på MyStandard, om jag går dit, står det kontrakt nr 1078027 och när jag går in på Marknadsplats och mitt konto så står det 1077736. Det står inget mer än firmanamnet och min mailadress, inga adressuppgifter eller något sådant.

Kan det vara där problemet ligger?

Bästa hälsningar!
Gustaf
Per
2018-04-04
Hej.

"Men på MyStandard, om jag går dit, står det kontrakt nr 1078027"

Var på MyStandard finner du 1078027? Har du möjlighet att sända oss en skärmdump på detta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-04
Skärmdumpen bifogas!
Gustaf
2018-04-06
Hej Per,
Jag hoppas du inte övergett mig! Desperationen ökar dag för dag!

Bästa hälsningar,
Gustaf
Per
2018-04-06
Hej Gustaf.

Jag har eskalerat denna saken vidare eftersom det inte verkar som att du lyckas ordna backup och sedan ladda ner ny klient.

Backupen har blivit genomförd, och du har laddat ner ny klient, trots det får du inte upp någonting.

När du är inne på MyStandard och tittar på servern, vilken version är det som då visas?

När du är inne på den nya, men tomma klienten, har du möjlighet att klicka på portföljikonen "Marknadsplats" och där gå till Kontodetaljer, vilket kundnummer är det som visas där?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-06
Prova gärna med att även starta om servern i MyStandard:

1: Logga inn på MyStandard
2: Välj "Omstart"

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2018-04-09
Hej Per,

Det är något allvarligt fel på mitt Standard Accounts-program. Jag har nu försökt allt jag kan tänka på men det fungerar inte. Jag har rensat bort allt, börjat om och loggat in, laddat ner ny klient, startat och startat igen, men det kommer ingen vart, det öppnas bara inte. Inte ens som förut med ett tomt företag.

Kan det vara så att det kontrakt/kundnummer (1078027) som jag försöker komma in på är fördärvat/kontaminerat? Du lyckades komma in sa du men det var ju på ett annat kontrakt/kundnummer (1077736) och jag kan inte välja vilket jag vill gå in på. Ett tag var det så under min långa kamp med programmet att jag kunde se olika, kontrakt/kundnummer, men inte längre. Helst skulle jag vilja gå tillbaka till det programversion jag hade 31.12.2017, uppgradera den därifrån och sedan fortsätta. Allt som hänt under 2018 har varit katastrofalt.

Min deadline närmar sig snabbt. Nu är det ju så illa att jag inte ens får in en klient som är tom. Får jag det så kan jag ju lägga in min egen kontoplan, min ställning 31 dec 2016 och sedan föra in alla verifikationer för 2017 igen. Men inte ens det är nu möjligt.

Kan du hjälpa mig med att rensa i denna djungel och få det att fungera med mina ingångsvärden, helst 31.12.2017? Eller kan du se till att jag får ett helt nytt kontrakt så jag kan göra om allt från 31.12.2016? Ni måste väl kunna se vad det är som strular i programmet, jag kan det ju inte!

Säg vad jag ska göra eller tala om för mig att det är lönlöst och jag får försöka hitta ett annat program.

Jag skickar med två skärmdumpar från idag på morgonen!

Bästa hälsningar,
Gustaf
2018-04-09
Skrivet av:Abako International Partners AB09:23 9 Apr 2018
Hej Per, Det är något allvarligt fel på mitt Standard Accounts-program. Jag har nu försökt allt jag kan tänka på men det fungerar inte. Jag har rensat bort allt, börjat om och loggat in, laddat ner ny klient, startat och startat igen, men det kom
Nu kom det ytterligare en "förklaring"! Se skärmdump!

Hälsningar,
Gustaf

2018-04-10
Hej Per,
Det verkar som mina skärmdumpar inte kommer fram. (pending for approval står det på både mailen) Kommer mailen fram så ni vet vad jag frågar om? Jag är verkligen i behov av hjälp!

Hälsningar,
Gustaf
2018-04-11
Hej igen Per,
Jag ser på loggen att du/ni varit inne och gjort en massa saker som jag inte har en aning om vad de betyder. Jag ser också att det har kommit en ny rubrik på MyStandard, "Revert to previous version". Ska jag göra det? Det var ju i den versionen som det blev fel från början men det kanske är lättare att ta sig vidare där? Jag vill dock inte göra det innan du sagt vad jag bör göra! Jag tycker mig förstå att det som ni gjort är gjort i mitt kontrakt 1077736 medan jag bara kan nå 1078027. Så det kanske är bättre jag inte gör något tills ni är klara, eller?

Men min tid rinner ut ganska snart, jag måste åka på arbetsresa i en månad den 21 april, till Etiopien där internetet inte är det bästa, och innan dess borde min årsredovisning var klar. Så du förstår att jag är något desperat.

Bästa hälsningar,
Gustaf
2018-04-13
Hej Per,
Du har inte hört av dig på 6 dagar.

Du måste berätta för mig vad jag ska göra, jag är nu utan något som helst bokföringsprogram, utan vägledning och utan besked om jag är tvungen att skaffa annat program och sitter med ett bokslut och deklaration som inte kan lämnas in i tid.

Om ni inte kan ordna det, säg det, så jag kan hitta på andra lösningar! Om ni lyckats göra något åt det, det syns ju att ni varit inne på mina kontrakt, så berätta för mig vad jag kan göra nu. Lämna mig bara inte utan stöd!

Bästa hälsningar,
Gustaf
2018-04-15
Hej igen,
Jag hoppas du kan svara mig. Jag har försökt att gå tillbaka till gamla programversionen men jag kanske gjorde på fel sätt. Det enda jag lyckades med var att importera en gammal SIE-fil från 2016 men sedan började programmet konstra igen. Nu får jag inte mitt eget bolag alls att komma med i klienten utan bara möjlighet att börja på nytt. Och jag begriper inte hur jag ska importera företaget. Så, om du har gett upp, liksom jag, säg till mig så kan jag i alla fall börja om från början med att lägga in 2017 års verifikationer igen, samt 2016 års utgående värden.

Jag känner mig väldigt hjälplös och hade hoppats att du skulle kunna lösa det åt mig men går det inte så får jag väl börja om.Men jag måste få veta det!

Bästa hälsningar,
Gustaf
Per
2018-04-16
Hej Gustaf.

Beklagar sent svar. Din sak har tyvärr blivit lite oöverskådlig.

"Hej och tack,
Jag har gjort som du sa och kopplat upp mig mot företaget via Cloud men då får jag med samma företagsnamn ett helt tomt företag. Vad gjorde jag för fel? Företaget finns väl kvar och borde laddat ner allt som är gjort hittills, eller hur?
Hälsningar,
Gustaf"

När du laddade ner den nye klienten från MyStandard, fick du då frågan om du skulle "update existing installation" eller "create new installation" ?
Här skulle du iallafall ha valt "Create New Installation"

Skärmdumpen du bifogade med kundnummer 1078027 visar inte på en aktiv server, endast den längst upp som du kan gå in på är den du skall fokusera på.

Det kan vara så att kundnummeret till servern och kundnummeret till kundkortet inte stämmer överens, eller så är 1078027 och 1077736 kopplade till samma server.

Jag skall be en produktchef att titta närmare på hur dina servrar är uppbyggda, så kan vi luska ut vad det är du ska koppla dig upp emot och inte.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-20
Hej igen Per,

Jag får inte frågan om jag vill uppdatera eller skapa en ny installation. Det fungerar fortfarande inte.

Jag åker nu bort i tre veckor till Etiopien där internet inte är det bästa så jag kommer att avvakta er undersökning och om ni kommer fram till något som går att komma vidare med. Om inte kommer jag att registrera företaget på nytt och lägga in hela 2017 igen så jag kan komma till mitt bokslut för 2017 och fortsätta med 2018.

Men nog är det lite underligt att det kan gå så snett som det gjort?!

Bästa hälsningar,
Gustaf
2018-04-20
Hej igen Per,

Jag får inte frågan om jag vill uppdatera eller skapa en ny installation. Det fungerar fortfarande inte.

Jag åker nu bort i tre veckor till Etiopien där internet inte är det bästa så jag kommer att avvakta er undersökning och om ni kommer fram till något som går att komma vidare med. Om inte kommer jag att registrera företaget på nytt och lägga in hela 2017 igen så jag kan komma till mitt bokslut för 2017 och fortsätta med 2018.

Men nog är det lite underligt att det kan gå så snett som det gjort?!

Bästa hälsningar,
Gustaf
Per
2018-04-25
Hej Gustaf.

Beklagar dröjsmålet.

Felmeddelandet du får upp, får även andra kunder upp. Vi håller på att följa detta upp och se vad som orsakar detta. Återkommer så fort vi funnit lösning.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-25
Hej igen.

Vänligen prova att starta upp Standard Ekonomi igen.

Ifall felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" dyker upp, vänligen tryck på "OK" och se ifall du kommer vidare in i programmet.

Ifall det inte tillåter dig att fortsätta, vänligen prova att starta om programmet igen.
Ifall detta sker fler än 3 gånger, vänligen meddela oss detta här i forumet, så skall vi gå vidare med saken.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.