Servern startar inte
Torbjörn Dittmer
2018-02-27
Hej, Jag har kund ID och gjort bokföringen tidigare, men nu startar inte servern.
Jag sköter bokföringen åt en bostadsrättsförening Svemarkshus, sedan 15 år. Förra året gick jag över till Standard Ekonomi efter First Office. Det var besvärligt i fjol också, men till slut kom jag in.
Vänligen beskriv hur jag skall göra.

Jag har kvar genvägen från ifjol, den fungerar inte.
Jag har laddat ner en ny, men kan inte logga in till mina företag.

Hälsningar Torbjörn
Per
2018-02-27
Hej Torbjörn.

Har du kundnummer och företagsnamn?

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Torbjörn Dittmer
2018-02-27
Skrivet av:Per10:42 27 Feb 2018
Hej Torbjörn. Har du kundnummer och företagsnamn? Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per,
Det har jag.
Kundnummer 1046572 och Namn BRF Svemarkshus Ekon För

Hälsn/Torbjörn
Torbjörn Dittmer
2018-02-27
Skrivet av:Torbjörn Dittmer11:42 27 Feb 2018
Hej Per, Det har jag. Kundnummer 1046572 och Namn BRF Svemarkshus Ekon För Hälsn/Torbjörn
Hej igen,

Varför kommer det inte något svar?

Hälsn/Torbjörn
Per
2018-02-27
Hej.

Kontot är öppnat. Senaste prenumeration var 31-05-2016.

Vad jag kan se så finns det inte någon server i molnet kopplad till varken kundnummer 1046572 eller Bostadsrättsföreningen Svemarkshus, vilket antyder att klienten är lokalt installerad, alltså att all data till den ligger på eran PC/Macintosh.

Vet ni vilken version av Standard Ekonomi ni använder? När använde ni programvaran senast? När uppdaterade ni senast?

Har ni möjlighet att logga in på Mystandard?
mystandard.hansaworld.com/mystandard logga in med standardID+ lösenord som ni använder för att logga in på Standard Ekonomi.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Torbjörn Dittmer
2018-02-27
Skrivet av:Per16:44 27 Feb 2018
Hej. Kontot är öppnat. Senaste prenumeration var 31-05-2016. Vad jag kan se så finns det inte någon server i molnet kopplad till varken kundnummer 1046572 eller Bostadsrättsföreningen Svemarkshus, vilket antyder att klienten är lokalt installerad
Hej igen Per,
Jag börjar bli lite orolig. Min "genväg till Standard Ekonomi har datum 16-05-11. Den fungerade i mars ifjol efter en del strul.
Jag har utskrifter från förra året, 17-03-19.
Jag la in hela 2017-års bokföring i Standard Ekonomi/Accounts.
Jag har inte gjort någon uppdatering sedan dess.
Jag laddade hem en ny 18-02-26, vilket innebar att jag fick en ny genväg, som fungerar, men jag hittar inte bokföringen i den och kan inte logga in.

Ja, jag kan logga in i Mystandard.

Tidigare hade jag First office installerat. När det las ner tvingades jag över till Standard ekonomi. Eftersom vi är en liten förening har jag bara redovisningsmodulen, som jag registrerar i själv. Jag ville ha en klient installerad, men fick efter diskussion med er support veta att det bara var molnet som gällde.

Hälsn/Torbjörn
Torbjörn Dittmer
2018-02-27
Skrivet av:Torbjörn Dittmer17:07 27 Feb 2018
Hej igen Per, Jag börjar bli lite orolig. Min "genväg till Standard Ekonomi har datum 16-05-11. Den fungerade i mars ifjol efter en del strul. Jag har utskrifter från förra året, 17-03-19. Jag la in hela 2017-års bokföring i Standard Ekonomi/Accoun
Hej igen,

Glömde säga att när jag klickar på en av genvägarna kommer jag in i någon slags loop. Den hittar inte servern, men föreningens namn står i rubriken på fönstret.
Efter att jag klickat OK, så provar den igen och igen....... Det går inte att stoppa den med mindre än att jag tvångs stoppar den via aktivitetshanteraren.

Åter/Torbjörn
Martin
2018-02-27
Skrivet av:Torbjörn Dittmer17:11 27 Feb 2018
Hej igen, Glömde säga att när jag klickar på en av genvägarna kommer jag in i någon slags loop. Den hittar inte servern, men föreningens namn står i rubriken på fönstret. Efter att jag klickat OK, så provar den igen och igen....... Det går in
Hej Torbjörn,

Vad jag kan se internt tyder allt på att denna installation blivit installerad lokalt. Har ni tagit någon backup och har ni uppdaterat operativsystemet på er Mac eller Windows?

Mvh,
Martin
HansaWorld Support
Torbjörn Dittmer
2018-02-27
Hej Martin,

Nej, den gick inte att installera lokalt enligt er support jag talade med. Han var lite irriterad eftersom ni inte har support per telefon, men han hjälpte mig igång.
Därefter laddade jag upp en SIE-fil med svemarkshus och mitt eget företags bokföring.
Det går ju inte att arbeta i First Office längre.

Jag kan hittar bokföringen för föreningen för 2015 i First. 2016 la jag in i Standard Ekonomi ifjol.

Inga förändringar av operativsystem på min PC under året.

Kan någon vara hygglig och kontakta mig så jag kan komma igång med bokföringen.

Hälsningar
Torbjörn Dittmer
0708730195

Torbjörn Dittmer
2018-02-28
Hej,

Jag väntar på ett svar.
Om jag skulle ha laddat ner något och kört det lokalt, så är det inte medvetet. Se ovan. Det programmet kan i så fall vare sig öppnas eller uppdateras enligt felmeddelanden.

Hälsn/Torbjörn
Martin
2018-02-28
Enligt överenskommelse per telefon.

Mvh,
Martin, HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.