Felmeddelande: Utanför angivna serier
User 1
2017-08-02
Hej!

Jag har nu gått över från First Office till Standard Ekonomi. Allt har går som på räls i överföringen, fram tills jag skulle börja lägga in nya verifikationer för 2017. Jag har lagt till 2017 som räkenskapsår men får ändå felmeddelandet - Utanför angivna serier - när jag ska spara den första verifikationen för 2017 som jag i bruklig ordning gett nummer 1.

Vad är problemet?

Bästa hälsningar Erik
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin08:48 2 Aug 2017
Hej Erik,

Det betyder att du inte har några nummerserier angivna för 2017 och framåt. Den version av First Office som du kommer ifrån hade med största sannolikhet inte nummerserier automatiskt angivna för 2017 och när du då importerat in de inställningarna till Standard Ekonomi är situationen densamma i det nya programmet. För att kunna lägga till nummerserier måste du aktivera den funktionen genom marknadsplatsen. Då kommer du att få tillgång till nya inställningar i de olika modulerna.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-08-02
Hej Erik,

Det betyder att du inte har några nummerserier angivna för 2017 och framåt. Den version av First Office som du kommer ifrån hade med största sannolikhet inte nummerserier automatiskt angivna för 2017 och när du då importerat in de inställningarna till Standard Ekonomi är situationen densamma i det nya programmet. För att kunna lägga till nummerserier måste du aktivera den funktionen genom marknadsplatsen. Då kommer du att få tillgång till nya inställningar i de olika modulerna.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
User 1
2017-08-02
Skrivet av:Edwin08:48 2 Aug 2017
Hej Erik, Det betyder att du inte har några nummerserier angivna för 2017 och framåt. Den version av First Office som du kommer ifrån hade med största sannolikhet inte nummerserier automatiskt angivna för 2017 och när du då importerat in de inst
Hej Edwin!

Det var aldrig några problem med numreringen i First Office. Vilken tjänst skulle det i så fall handla om att jag skulle behöva aktivera på marknadsplatsen? Kostar det - i så fall hur mycket?

Bästa hälsningar Erik
Edwin
2017-08-02
Skrivet av:User 109:29 2 Aug 2017
Hej Edwin! Det var aldrig några problem med numreringen i First Office. Vilken tjänst skulle det i så fall handla om att jag skulle behöva aktivera på marknadsplatsen? Kostar det - i så fall hur mycket? Bästa hälsningar Erik
Hade du fortsatt med First Office in på 2017 hade du stött på samma problem. Funktionen heter kort och gott Nummerserier. Den kostar 99 kronor per månad du har funktionen aktiv. Du behöver dock inte ha en pågående prenumeration på funktionen för att ändringarna du gjort ska vara aktiva. Ändringar du gjort i inställningarna kommer med andra ord alltid vara giltiga, oavsett om du fortsätter prenumerera på funktionen eller ej.

Mvh

Edwin
User 1
2017-08-02
Skrivet av:Edwin09:40 2 Aug 2017
Hade du fortsatt med First Office in på 2017 hade du stött på samma problem. Funktionen heter kort och gott Nummerserier. Den kostar 99 kronor per månad du har funktionen aktiv. Du behöver dock inte ha en pågående prenumeration på funktionen för
Jag tolkar ditt svar som att jag kan aktivera funktionen Nummerserier de gånger som jag ska bokföra och då kostar det 99 kronor (ingen uppsägningstid över flera månader som ökar kostnaden)?

Är det fler funktioner utöver Nummerserier som jag behöver aktivera för att kunna sköta min bokföring? Den håller sig på en ytterst basal nivå, jag behöver enbart kunna lägga in årets verifikat, sammanställa balansräkning, råbalans osv och skriva ut dessa listor.

Med vänlig hälsning, Erik
Edwin
2017-08-02
Skrivet av:User 110:25 2 Aug 2017
Jag tolkar ditt svar som att jag kan aktivera funktionen Nummerserier de gånger som jag ska bokföra och då kostar det 99 kronor (ingen uppsägningstid över flera månader som ökar kostnaden)? Är det fler funktioner utöver Nummerserier som jag beh
Nej, du behöver inte ha funktionen aktiv för att kunna bokföra. Du behöver dock aktivera den minst en gång för att kunna lägga till nya nummerserier för 2017 (och framåt om du så önskar) för att det ska fungera. Om du sen efter att du gjort detta är nöjd behöver du inte fortsätta prenumerera. Inställningarna du lagt till kommer dock fortfarande vara kvar i ditt program.

Du behöver inte aktivera något annat för att kunna sköta bokföringen. Det är dock populärt att prenumerera på integrerad bokföring då den funktionen gör att transaktioner automatiskt bokförs. Skapar du t.ex. en faktura kommer då ett verifikat att genereras automatiskt. Har du inte en prenumeration på integrerad bokföring aktiv måste du göra allt arbete manuellt. Det är gångbart om du kanske inte bokför så mycket varje år men för företag som regelbundet bokför i programmet är det absolut att rekommendera. Du kan läsa mer på marknadsplatsen.

Med vänliga hälsningar

Edwin
User 1
2018-01-08
Skrivet av:Edwin11:01 2 Aug 2017
Nej, du behöver inte ha funktionen aktiv för att kunna bokföra. Du behöver dock aktivera den minst en gång för att kunna lägga till nya nummerserier för 2017 (och framåt om du så önskar) för att det ska fungera. Om du sen efter att du gjort de
Hej!

Jag har nu öppnat en ny prenumeration av Nummerserier men får ändå felmeddelandet Utanför angivna nummerserier. Jag hittar inte heller mina gamla verifikationer som jag fört in fram till slutet av juli 2017. Vad är problemet?
Bästa hälsningar Erik

Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.