Byta räkenskapsår till brutet räkenskapsår
Andreas Johannesson
2017-03-27
Hej på Er!

Jag har precis laddat ned Standard Accounts och det funkar bra med rapporter och saldon med mera. Nu skall jag dock lägga in redovisningen för ett nytt räkenskapsår och mitt bolag har brutet räkenskapsår från 1.9 till 31.8! Jag kommer inte åt att ändra detta när jag går in i redovisningsmodulen och går in i inställningar och plockar upp räkenskapsår och försöker lägga in de rätta datumen för respektive år! De mesta cellerna är låsta och jag får bara upp ett felmeddelande som säger fel räkenskapsår!

Hur skall jag göra? Tacksam för all hjälp och passar på att önska en bra dag!

Andreas
This answer was correct
Created byEdwin07:58 29 Mar 2017
Hej Andreas,

Har du inga transaktioner alls inlagda efter att du importerat in din databas från Books? Om inte så kan du pröva att installera om Standard Ekonomi (Accounts) och göra ett nytt försök med importen. I annat fall skulle någon behöva ta en titt på er databas för att se var felet ligger och hur det kan åtgärdas. Tyvärr är inte det något jag själv kan göra utan då får jag hänvisa dig till våra partners X3MSoft. De har en väldigt hög kompetensnivå inom Standardprodukterna och kan erbjuda konsultation på distans. Deras kontaktuppgifter är:
Telefon: +358 9 4241 2286
E-post: sales@x3msoft.com

Mvh

Edwin
Edwin
2017-03-27
Hej Andreas,

Försöker du att ändra i ett existerande räkenskapsår? I så fall, pröva att istället ta bort alla rader för det året och spara och lägg sen in ett nytt år med de datum du själv önskar.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Andreas Johannesson
2017-03-27
Created byEdwin11:30 27 Mar 2017
Hej Andreas, Försöker du att ändra i ett existerande räkenskapsår? I så fall, pröva att istället ta bort alla rader för det året och spara och lägg sen in ett nytt år med de datum du själv önskar. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorl
Hej igen Edwin,

Jag försöker ändra 2016, men behöver ändra 2017 och framåt på grund av det brutna räkenskapsåret. Det enda räkenskapsår jag kan ändra är 2020 och det kan jag ta bort men inte spara för då får jag kommentaren fel år! Vad skall jag göra?

Tacksam för all hjälp - Ha en bra dag!

Andreas
Edwin
2017-03-27
Created byAndreas Johannesson12:01 27 Mar 2017
Hej igen Edwin, Jag försöker ändra 2016, men behöver ändra 2017 och framåt på grund av det brutna räkenskapsåret. Det enda räkenskapsår jag kan ändra är 2020 och det kan jag ta bort men inte spara för då får jag kommentaren fel år! Vad s
Vilken version av Standard Ekonomi är det du använder?

Har du några transaktioner inlagda i programmet och för åren du vill ändra?

Mvh

Edwin
Andreas Johannesson
2017-03-27
Created byEdwin12:11 27 Mar 2017
Vilken version av Standard Ekonomi är det du använder? Har du några transaktioner inlagda i programmet och för åren du vill ändra? Mvh Edwin
HeJ Edwin!

Jag använder Standard accounts och den fria versionen, då jag konverterat över min redovisning från Books!
Jag har inga transaktioner inlagda i programmet för det aktuella åren utan för tidigare perioden dvs tom 2015 där jag har brutna räkenskapsår mellan 1/9 2014 till och med 31/8 2015 och så vidare! De perioder som ligger föreslagna i programmet är ordinarie räkenskapsår 1 Januari 2016 till 31 december 2016 till och med 2020 och det är dessa som jag vill ändra men det går inte. Jag kan få bort 2020 enbart men kan inte spara för då kommer kommentaren fel år upp!

Tacksam för all hjälp återigen!

Andreas Johannesson
Andreas Johannesson
2017-03-27
Created byAndreas Johannesson12:57 27 Mar 2017
HeJ Edwin! Jag använder Standard accounts och den fria versionen, då jag konverterat över min redovisning från Books! Jag har inga transaktioner inlagda i programmet för det aktuella åren utan för tidigare perioden dvs tom 2015 där jag har brutn
Hej igen Edwin!

Glömde mitt bolagsnummer som är ett AB med nummer 556868-7940!

Ha det gott så länge,

Andreas
Edwin
2017-03-27
Created byAndreas Johannesson12:57 27 Mar 2017
HeJ Edwin! Jag använder Standard accounts och den fria versionen, då jag konverterat över min redovisning från Books! Jag har inga transaktioner inlagda i programmet för det aktuella åren utan för tidigare perioden dvs tom 2015 där jag har brutn
Hej,

Om du öppnar programmet och klickar på Standard Accounts i det övre vänstra hörnet och sen på Om Standard Accounts kommer du att få upp en ruta där det står vilken version av programmet du använder och ett datum. Skriv det här så kan jag undersöka närmare om det är något som inte fungerar som det ska i den versionen du använder.

Mvh

Edwin
Andreas Johannesson
2017-03-27
Created byEdwin15:07 27 Mar 2017
Hej, Om du öppnar programmet och klickar på Standard Accounts i det övre vänstra hörnet och sen på Om Standard Accounts kommer du att få upp en ruta där det står vilken version av programmet du använder och ett datum. Skriv det här så kan jag
Den version jag kör är Standard accounts 8.3 2016-11-18

Tack för hjälpen i förhand än en gång!

Ha en skön kväll,

Andreas Johannesson
Edwin
2017-03-28
Created byAndreas Johannesson15:28 27 Mar 2017
Den version jag kör är Standard accounts 8.3 2016-11-18 Tack för hjälpen i förhand än en gång! Ha en skön kväll, Andreas Johannesson
Jag skulle säga att det var så lite så men jag väntar med det tills vi har kommit fram till en fungerande lösning. ;)

Jag har testat samma version som dig nu och när jag öppnar modul Redovisning -> Inställningar -> Räkenskapsår kan jag ta bort ett inlagt år i taget. Så om jag tar bort alla rader för 2020 och sen sparar fungerar det. För att kunna fortsätta ta bort ett till räkenskapsår måste jag dock stänga ned fönstret där åren är listade och sen öppna upp det igen. Fungerar det för dig om du gör på samma sätt?

Mvh

Edwin
Andreas Johannesson
2017-03-28
Created byEdwin07:29 28 Mar 2017
Jag skulle säga att det var så lite så men jag väntar med det tills vi har kommit fram till en fungerande lösning. ;) Jag har testat samma version som dig nu och när jag öppnar modul Redovisning -> Inställningar -> Räkenskapsår kan jag ta
Hej Edwin

Nej det funkar inte för mig! Jag kan ta bort sista året precis som du föreslår men kan inte spara (systemet låter mig inte spara!). Systemet säger att det är fel år och reagerar på att systemet (inte jag) har bytt till normala kalender år från och med år 2016 och har därmed 1 januari 2016 till 31 december 2016 som räkenskapsår för 2016 medan jag vill ha 1 September 2015 till 31 Augusti 2016 som 2016, vilket är en logisk och tvingande fortsättning givet jag har brutet räkenskapsår i mitt bolag enligt ovan! Hur skall jag göra för att det skall funka???

Tacksam för all hjälp återigen!

Andreas
This answer was correct
Edwin
2017-03-29
Created byAndreas Johannesson14:23 28 Mar 2017
Hej Edwin Nej det funkar inte för mig! Jag kan ta bort sista året precis som du föreslår men kan inte spara (systemet låter mig inte spara!). Systemet säger att det är fel år och reagerar på att systemet (inte jag) har bytt till normala kalender
Hej Andreas,

Har du inga transaktioner alls inlagda efter att du importerat in din databas från Books? Om inte så kan du pröva att installera om Standard Ekonomi (Accounts) och göra ett nytt försök med importen. I annat fall skulle någon behöva ta en titt på er databas för att se var felet ligger och hur det kan åtgärdas. Tyvärr är inte det något jag själv kan göra utan då får jag hänvisa dig till våra partners X3MSoft. De har en väldigt hög kompetensnivå inom Standardprodukterna och kan erbjuda konsultation på distans. Deras kontaktuppgifter är:
Telefon: +358 9 4241 2286
E-post: sales@x3msoft.com

Mvh

Edwin
Leave Comment
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.