balans och resultaträkning
Gevärsposten samfällighetsförening
2017-01-16
Hej!
Jag överförde data från Books till Standard Accounts i oktober. När jag nu vid årsskiftet skriver ut resultaträkningen kommer ett konto 890 först som en intäkt (rätt) men senare på slutet som en skatt (fel). Föreningen är skattebefriad.
I balansräkningen förekommer flera konstigheter. Konto 120 elenergi som är en kostnad kommer i balansräkningen upp som en skuld. På slutet kommer konto 180 upp som kortfristiga placeringar, Under rubriken Kassa och bank finns konto 190 som är en avgift och konto 195 förändring av fond med helt fel siffror.
Jag kan se att kontoplanen innehåller både mina egna konton och konton från någon standardkontoplan. Är detta ett problem? Kan jag rensa bort alla konton jag inte använder?
Edwin
2017-01-16
Hej,

Du kan ta bort konton du inte använder förutsatt att de inte förekommer i någon tidigare transaktion. Det kan du göra i modul Redovisning -> Register -> Konton. Där kan du också redigera konton och t.ex ändra så att konto 120 står som en kostnad och inte en skuld.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-01-17
Skrivet av:Edwin15:06 16 Jan 2017
Hej, Du kan ta bort konton du inte använder förutsatt att de inte förekommer i någon tidigare transaktion. Det kan du göra i modul Redovisning -> Register -> Konton. Där kan du också redigera konton och t.ex ändra så att konto 120 står so
Hej!
Konto 120 står redan som kostnad i kontoplanen, skuld är inte förprickad. Jag försökte ta bort konton en lyckades varken ta bort eller radera. Dessutom är det tusentals konton som inte används. Har detta något samband med mina problem?
Med vänlig hälsning
Rolf Gustafsson
Gevärsposten kund 4610111
Edwin
2017-01-18
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening18:05 17 Jan 2017
Hej! Konto 120 står redan som kostnad i kontoplanen, skuld är inte förprickad. Jag försökte ta bort konton en lyckades varken ta bort eller radera. Dessutom är det tusentals konton som inte används. Har detta något samband med mina problem? Med v
Hej igen,

Vi håller på att titta närmare på ditt problem nu. Om du går in i marknadsplatsen och sen trycker på kontouppgifter, vad har du för nummer under Customer Code?

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support
2017-01-18
Skrivet av:Edwin15:06 16 Jan 2017
Hej, Du kan ta bort konton du inte använder förutsatt att de inte förekommer i någon tidigare transaktion. Det kan du göra i modul Redovisning -> Register -> Konton. Där kan du också redigera konton och t.ex ändra så att konto 120 står so
Hej!
Försökte gå in på Marketplace, men lyckades inte öppna filen. Jag provar senare.

Med vänliga hälsningar
Rolf Gustafsson
Det här svaret var användbart
2017-01-18
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening10:52 18 Jan 2017
Hej! Försökte gå in på Marketplace, men lyckades inte öppna filen. Jag provar senare. Med vänliga hälsningar Rolf Gustafsson
Hej igen!
Customer code är 1091133.
Med vänliga hälsningar
Rolf Gustafsson
Edwin
2017-01-18
Hej igen Rolf,

Det verkar som att dina konton från Books inte riktigt kommer överens med hur det ska se ut i Standard Ekonomi. Vi har aktiverat en funktion i ditt system som gör det möjligt för dig att styra hur dina rapporter ska se ut. Starta om programmet om du redan har det igång. Gå sen in i modul Redovisning -> Inställningar -> Rapportinställningar. Där kan du välja balansräkning och resultaträkning och se vad som inkluderas i rapporterna. Där kan du även ändra vilka konton som ska inkluderas under vilka rubriker för att på så sätt få det att se ut som du vill.

Har du några frågor är det bara att skriva här i forumet.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-01-18
Skrivet av:Edwin13:37 18 Jan 2017
Hej igen Rolf, Det verkar som att dina konton från Books inte riktigt kommer överens med hur det ska se ut i Standard Ekonomi. Vi har aktiverat en funktion i ditt system som gör det möjligt för dig att styra hur dina rapporter ska se ut. Starta om
Hej!
Jag kan inte se rapportinställningar när jag går till inställningar under redovisning. Räcker det inte att gå ur programmet och in igen. Inte ens omstart av datorn gör någon skillnad.
Med vänliga hälsningar
Rolf Gustafsson
Edwin
2017-01-19
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening20:56 18 Jan 2017
Hej! Jag kan inte se rapportinställningar när jag går till inställningar under redovisning. Räcker det inte att gå ur programmet och in igen. Inte ens omstart av datorn gör någon skillnad. Med vänliga hälsningar Rolf Gustafsson
Hej,

Pröva att göra det nu. Funktionen är bara aktiverad i en dag så om inte testar det idag kommer du inte att se inställningarna.

Med vänliga hälsningar

Edwin
2017-01-19
Skrivet av:Edwin08:55 19 Jan 2017
Hej, Pröva att göra det nu. Funktionen är bara aktiverad i en dag så om inte testar det idag kommer du inte att se inställningarna. Med vänliga hälsningar Edwin
Hej!
Servern svarar inte. Jag kommer alltså inte in i programmet och kan inte göra någonting.
Med vänliga hälsningar
Rolf
Edwin
2017-01-20
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening18:16 19 Jan 2017
Hej! Servern svarar inte. Jag kommer alltså inte in i programmet och kan inte göra någonting. Med vänliga hälsningar Rolf
Hej,

Pröva att starta om servern via http://mystandard.hansaworld.com och pröva igen. Funktionen är aktiverad idag också.

Mvh

Edwin
2017-01-20
Skrivet av:Edwin10:27 20 Jan 2017
Hej, Pröva att starta om servern via http://mystandard.hansaworld.com och pröva igen. Funktionen är aktiverad idag också. Mvh Edwin
Hej!
Nu kommer jag in i programmet. Men jag hittar inte rapportinställningar. Jag väljer nominal ledger -settings, men sedan är det stopp. Tyvärr är allt på engelska. Är funktionen rapportinställningar borttagen?
MVH
Rolf
Edwin
2017-01-23
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening16:55 20 Jan 2017
Hej! Nu kommer jag in i programmet. Men jag hittar inte rapportinställningar. Jag väljer nominal ledger -settings, men sedan är det stopp. Tyvärr är allt på engelska. Är funktionen rapportinställningar borttagen? MVH Rolf
Hej,

Har du alltid haft programmet på engelska eller har det helt plötsligt bytt språk?

Mvh

Edwin
2017-01-23
Skrivet av:Edwin09:42 23 Jan 2017
Hej, Har du alltid haft programmet på engelska eller har det helt plötsligt bytt språk? Mvh Edwin
Hej!
Jag har inte bytt språk så långt jag vet. Någon gång har det varit svensk text. Om det gick att få svensk text skulle det underlätta. Jag vet fortfarande inte hur jag får ordning på min balans och resultaträkning.
Med vänlig hälsning
Rolf
2017-01-23
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening15:43 23 Jan 2017
Hej! Jag har inte bytt språk så långt jag vet. Någon gång har det varit svensk text. Om det gick att få svensk text skulle det underlätta. Jag vet fortfarande inte hur jag får ordning på min balans och resultaträkning. Med vänlig hälsning Rolf
Hej igen!
Nu fungerar inte programmet längre. Jag kan inte börja bokföra 2017 förrän jag får ordning på 2016. Därför har jag inte börjat på nytt räkenskapsår och inte tagit ut några nummerserier för 2017. Det blir snart kaos. Hur kommer jag vidare?
MVH
Rolf
Edwin
2017-01-24
Hej Rolf,

Ni har en obetald faktura från oktober. Den leder till att systemet blir låst och inte fungerar, vilket verkar vara fallet just nu. Jag har skickat ut en ny kopia till dig. När den är betald och bokförd kommer systemet inte att låsas automatiskt längre.

När det gäller språket, har du en brittisk flagga på huvudmenyn i programmet? Kan du i så fall klicka på den och välja en svensk?

Mvh

Edwin
2017-01-24
Skrivet av:Edwin11:14 24 Jan 2017
Hej Rolf, Ni har en obetald faktura från oktober. Den leder till att systemet blir låst och inte fungerar, vilket verkar vara fallet just nu. Jag har skickat ut en ny kopia till dig. När den är betald och bokförd kommer systemet inte att låsas auto
Hej!
Jag fick idag en kopia på en gammal faktura som jag tidigare ringt om och jag blev lovad att den skulle makuleras. Inget i den fakturan är beställt eller används. Jag behöver bara bokföra föreningens utgifter och inkomster (= medlemsavgifter).
Nu har jag talat med kontoret i Kista och skickat e-mail till dem och bett om en kreditfaktura.
Beträffande balans och resultaträkning har jag inte kommit vidare. Möjligen kan jag spara ned i excel och plocka bort det som inte bör vara med, t.ex skatter som vi inte betalar.
MVH
Rolf
2017-01-26
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening14:26 24 Jan 2017
Hej! Jag fick idag en kopia på en gammal faktura som jag tidigare ringt om och jag blev lovad att den skulle makuleras. Inget i den fakturan är beställt eller används. Jag behöver bara bokföra föreningens utgifter och inkomster (= medlemsavgifter).
Hej!
Jag har fått kreditfaktura på fakturan från oktober, men den verkar fortfarande spöka i programmet. Jag blev utkastad idag.
Du skriver on flaggor, men jag hittar ingen flagga.

Jag hamnar snart i tidsnöd. Jag får ingen ordning på balans och resultaträkning och kan därför inte påbörja bokföringen för 2017 med nytt räkenskapsår och nya nummerserier. Löser vi inte det här måste jag skaffa ett annat bokföringsprogram.
Med vänlig hälsning
Rolf Gustafsson
Edwin
2017-01-26
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening13:44 26 Jan 2017
Hej! Jag har fått kreditfaktura på fakturan från oktober, men den verkar fortfarande spöka i programmet. Jag blev utkastad idag. Du skriver on flaggor, men jag hittar ingen flagga. Jag hamnar snart i tidsnöd. Jag får ingen ordning på balans och re
Hej Rolf,

Pröva nu så ska det gå att komma in i systemet.

I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att byta språk i Standard Ekonomi om man har påbörjat användandet med ett visst språk (i det här fallet engelska).

För att kunna fixa till dina rapporter måste du ha tillgång till rapportinställningarna. Det får du genom att prenumerera på Avancerad Redovisning från marknadsplatsen. Vi har gjort speciell inställning i ditt system som gör att du kan prenumerera på funktionen i en dag och förutsatt att du avbryter prenumerationen innan dagen är slut så behöver du inte betala för den. Då kan du använda rapportinställningarna för att fixa till din balans- och resultaträkning.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support

2017-01-28
Skrivet av:Edwin14:38 26 Jan 2017
Hej Rolf, Pröva nu så ska det gå att komma in i systemet. I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att byta språk i Standard Ekonomi om man har påbörjat användandet med ett visst språk (i det här fallet engelska). För att kunna fixa till
Hej!
Äntligen har jag fått ett verktyg som tycks fungera. Det gick bra att prenumerera på Avancerad redovisning och det var till stor hjälp. Nu hittar jag inte igen den här modulen så att jag kan avbryta prenumerationen.
Hur gör jag?
Rolf
2017-01-29
Hej!
Jag tror jag lyckades avaktivera modulen jag använde för korrigering av mina rapporter.
MVH
Rolf
Edwin
2017-01-30
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening21:10 29 Jan 2017
Hej! Jag tror jag lyckades avaktivera modulen jag använde för korrigering av mina rapporter. MVH Rolf
Hej,

Det låter bra. Avaktivera prenumerationer kan du göra genom marknadsplatsen men det låter som att du redan har fixat det.

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.