Hej
Jag har Standard Bokföring ver 6.3 och har stora SIE problem,
Vi håller på och byter bokföringsbyrå och jag försöker exportera SIE 4 filer från mitt program som de ska ta in i sitt.
Det fungerar överhuvudtaget inte alls!!
Deras program kraschar när de försöker importera mina filer.
Har fått detta från dem:
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Har nu kollat lite närmare. Den SIE-fil du skickade verkar inte vara rätt utformad. programmet kraschar på konto 1011 där kontonamnet inte avslutas med citationstecken.
#KONTO 1011 "Balanserade utgifter fr for
Eftersom radbrytningar inte får förekomma innan raden är komplett så tappar tyvärr inläsningen tråden och kraschar. (Det borde så klart visats ett felmeddelande.)
En SIE-fil ska vara uppställd i codepage 437 (PC8) teckenkodning. Det är en uråldrig PC standard som gör att åäö ser fel ut om man öppnar filen i en textredigerare på en modern maskin. Men program som läser och skriver SIE-filer förutsätter att denna teckenkodning används så det brukar inte vara något problem.
''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kan ni hjälpa till och fixa mina filer? Antingen genom att ni får en backupfil från Standard som ni öppnar i ett nyare program och exporterar de filer vi behöver.
Har genom åren också haft stora problem att exportera en SIE fil som går att importera i Norstedst Bokslut, så det är flera program som inte gillar de filerna som görs av Standard Bokföring.
Mvh
Mats B