Programmet ändrar i historien
Abako International Partners AB
2016-04-25
Hej,
Jag har fört in verifikationer för 2 1/2 månad för detta år och skall kolla resultaträkning och finner att kontona stämmer inte alls med förra årets balans. Gör om det och finner att programmet kontinuerligt lägger till på kontona bakåt i tiden. På det viset blir programmet helt värdelöst och oanvändbart. Försökte först lägga in nya verifikationer i föregående år för att balansera felen men eftersom programmet hela tiden ändrar bakåt så funkar inte det heller. Hela bokföringen galopperar vilt! Vad skall jag göra? Det finns ju ingen levande support att prata med heller, man är ju helt utelämnad och det bästa kanske är att byta program helt och hållet!?
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:HansaWorld12:19 26 Apr 2016
Hej!

Tack för er fråga.

Vi har tagit del utav dina problem och kommer genast undersöka varför detta har hänt just dig.
Problemet är relaterat till datum inställningar i våra äldre affärssystem så som First office och Books.
För att se till att informationen blir korrekt behöver du aktivera funktionen "Århundraden" innan du exporterar ut din Databastextbackup.

Beroende på vilken version du har så hittar du inställningen på lite olika ställen.
Vanligaste är:
Modul System >> Inställningar >> Datum och nummer >> "Århundrade" rutan

MVH
HW Support
Det här svaret är korrekt:
HansaWorld
2016-04-26
Hej!

Tack för er fråga.

Vi har tagit del utav dina problem och kommer genast undersöka varför detta har hänt just dig.
Problemet är relaterat till datum inställningar i våra äldre affärssystem så som First office och Books.
För att se till att informationen blir korrekt behöver du aktivera funktionen "Århundraden" innan du exporterar ut din Databastextbackup.

Beroende på vilken version du har så hittar du inställningen på lite olika ställen.
Vanligaste är:
Modul System >> Inställningar >> Datum och nummer >> "Århundrade" rutan

MVH
HW Support
Abako International Partners AB
2016-04-28
Skrivet av:HansaWorld12:19 26 Apr 2016
Hej! Tack för er fråga. Vi har tagit del utav dina problem och kommer genast undersöka varför detta har hänt just dig. Problemet är relaterat till datum inställningar i våra äldre affärssystem så som First office och Books. För att se till a
Hej och tack för svar! Jag svarade redan igår men av någon anledning verkar inte svaret ha registrerats. Så jag gör om det: Jag har funnit att System/Rapporteringsperioder så står 2015 längst upp och 2006 längst ner. När 2016 förs in så kommer det längst ner, något annat går inte.
I Redovisning/räkenskapsår står 2005 längst upp och sedan fattas 2006, 2007 kommer direkt nedanför. Längst ner står 2006-01-01 till 2016-12-31. Alltså helt fel. Det går ju inte att ändra nu. Hur gör man? Är det bäst att slänga alltihop och göra om allt från början? Hur gör man i så fall?
En annan fråga om det nu har med saken att göra: I System/låsningar står det: Lås ver 2006-01-31. Vad betyder det?
Jag är helt lost och behöver verkligen hjälp här. Hur gick allt detta till och hur rättar jag till det? Tacksam för snabbt svar!
Gustaf Asplund/AIP
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.