Ingen server i Mystandard
Johnny Danielsson
2019-01-23
Hej:
Skulle uppgradera för en kunds räkning från en lokal installation till nya cloud.

Allt har gått bra, och programmet fungerar på PC´n jag gjorde det på.
Har en fungerande version med kundens data uppladdat på min pc.

Dock när jag loggar in på Mystandard för att ladda ner klienten till kundens MAC så finns ingen databas där. Kommer in i Mystandard, men ingen server syns till.
Hur kan man lokalisera denna, då den bevisligen fungerar.?
Bifogar Hansa-loggen från min fungerande PC.
Tacksam för råd.
//Johnny
Per
2019-01-23
Hej Johnny.

Tack för ditt meddelande.

Vilken kund gäller detta för? Kundnamn och kundnummer.

Har du möjlighet att se ifall kundens användares Standard ID är registrerat.
Om du startar upp Standard Ekonomi och från huvudkontrollen väljer Användare och sedan klickar på användaren till kunden, så ska det stå uppfört en epostadress där det står "Standard ID"
Vilket Standard ID-epost står uppfört där?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Johnny Danielsson
2019-01-24
Created byPer16:18 23 Jan 2019
Hej Johnny. Tack för ditt meddelande. Vilken kund gäller detta för? Kundnamn och kundnummer. Har du möjlighet att se ifall kundens användares Standard ID är registrerat. Om du startar upp Standard Ekonomi och från huvudkontrollen väljer Använd
Kund:El-Ledarna Ab

Organisationsnummer 2053341-0

Kundnummer 1198284

e-post/Standard ID:emil.soderlund@aland.net
Och Ja. under Standard ID står e-post adressen enligt ovan.
Mvh
Johnny

Per
2019-01-24
Hej.

Jag provade söka efter 1198284 / El-Ledarna Ab i MyStandard, men fann inget.

Hur genomförde ni uppdateringen av den lokala versionen upp mot molnet?
Gjorde ni på följande sätt?:
1. Ta backup från gammal Standard Ekonomi.
2. Ladda ned ny Standard Ekonomi från internet
3. Starta upp ny Standard Ekonomi, ladda in backup
Ifall ni gjorde på annat sätt, vänligen ge en beskrivning.

Eftersom jag inte finner er server i MyStandard, vänligen prova med att ta backup från den nya Standard Ekonomi som ni har på PC:en, och sänd den till MAC:en. Lägg in den på en Standard Ekonomi som ni laddat ned på MAC:en från internet (samma version)
Se ifall det fungerar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Johnny Danielsson
2019-01-24
Created byPer11:19 24 Jan 2019
Hej. Jag provade söka efter 1198284 / El-Ledarna Ab i MyStandard, men fann inget. Hur genomförde ni uppdateringen av den lokala versionen upp mot molnet? Gjorde ni på följande sätt?: 1. Ta backup från gammal Standard Ekonomi. 2. Ladda ned ny Stan
Jag gjorde som du beskrev.
Hur kan jag få en backup från min nya PC installation som är i molnet?
Finns ingen DB export där..
//J
Johnny Danielsson
2019-01-24
Kan tillägga att jag använder den Finska € versionen. Så du kanske måste kolla där!?
Per
2019-01-24
Hej.

Okej, då kanske ni tillhör finska HansaWorld, det skulle kunna förklara saken då jag inte kan se finska kunder i MyStandard.

Jag skall höra med mina finska kolleger ifall de finner servern och kan ta över saken.

"Allt har gått bra, och programmet fungerar på PC´n jag gjorde det på.
Har en fungerande version med kundens data uppladdat på min pc."
Då ni skrev detta så trodde jag att ni hade en fungerande Standard Ekonomi med kundens data på PCn. Om så är fallet så kan ni ju exportera backup från denna: Modul-System >> Rutiner >> Exporter >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering
Efteråt går ni till mappen där ni har Standard Ekonomi installerat, och finner mappen "Backups"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Johnny Danielsson
2019-01-25
Created byPer16:29 24 Jan 2019
Hej. Okej, då kanske ni tillhör finska HansaWorld, det skulle kunna förklara saken då jag inte kan se finska kunder i MyStandard. Jag skall höra med mina finska kolleger ifall de finner servern och kan ta över saken. "Allt har gått bra, och prog
Angående: "Allt har gått bra, och programmet fungerar på PC´n jag gjorde det på.
Har en fungerande version med kundens data uppladdat på min pc."

Så är det. Har kundens data fullt fungerande i min PC. i Molnet.
Angående " Kör tidsinställd säkerhetskopiering " så har jag även provat detta.
Programmet flaschar till snabbt ngt. och går tillbaka. Backup mappen är tom. Tyvärr. Jag skulle gärna testa det annars. :(

Funderar om det kan ha ngt. att göra med språket. Jag använder ju Finks versionen på SWE. Dock fanns inte SWE att välja efter nedladdning av nya klienten, så jag adderade 2 (clswe.hmp och clswe.hob) språkfiler tiil "Hob" katalogen..
Men har testa allt endast på Finska åxå utan att Servern dyker upp.. :(

Så irriterande att ha ett fullt fungerande program, men servern hittas inte.. :(
Bifogar en ny logfil..

Och denna.. från idag.
2019-01-25 09:04:13 DoFindCloudServer(9C81180C-05F1BF80-471B68F3-ED4E67F5-DA15DB1D) got 158.177.135.52:32235, status = OK

Börjar känna maktlöshet. och behöver få igång detta åt kunden ASAP.
Finns det någon konsult man kan anlita *(för en slant) som kan programmet och som kan sätta upp detta om jag ger backupfilen?
Per
2019-01-25
Hej.

Möjligt att det är dina extra HOB-filer som ställt till det, men detta kräver nog isf. konsult som du säger.

Jag har pratat med Rasmus K. som arbetar för Finland och han säger att han pratade med dig igår kväll, och att allt bör vara OK nu.

Ifall så är fallet, kan du vänligen bekräfta att problemet är ordnat.

Ifall inte så kan jag sända en offert för konsultation.

Då behöver jag kundnummer och företagsnamn, samt en epostadress att sända det till.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Johnny Danielsson
2019-01-25
Nej. inget är ok.
Skicka offert.
//Johnny
Per
2019-01-25
Hej igen.

Jag förstår.

Som vi uppgav innan så måste vi antingen få veta namnet på existerande kund och dess epostadress för att kunna skicka offerten, alternativt så kan jag skapa en ny kund i vår kunddatabas om du uppger den information som behövs (företagsnamn,adress,epost)

Vill du inte uppge det här så är du välkommen att sända oss en epost på sweden@hansaworld.com

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2019-01-25
Offert sänd och godtagen.
Ber en konsult att kontakta er för vidare hantering av ärendet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.