Faktura
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Jag har en kund i USA som jag tidigare har fakturerat, då med momskod 1E.

Nu ska jag fakturera samma kund i Sverige och då med 25% moms (1). Men när jag skriver in summa så blir det ingen moms?
Kvittar hur jag ändrar momskoden längst ut till höger så händer det inget?

Jag har varit och ändrat i momskoden i kontakt till flera olika alternativ, nu har jag tagit bort momskoden helt. Men ändå räknar det inte ut momsen på fakturan?

Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
När tusan får jag svar????
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Funderar allvarligt på att byta till ett annat system!
Edwin
2017-04-20
Hej,

Om du öppnar kontaktkortet för kunden i fråga och går in under fliken villkor, har du tagit bort/ändrat momskoden där som står under Förs.momskod? Momskoder kan också bestämmas för specifika artiklar, kolla därför också att artikeln du försöker fakturera för inte har en annan momskod än den du vill använda.

Var det innan du började använda Standard Ekonomi som du skapade kundkortet och ställde in momsen för vederbörande?

Vårt mål är att besvara alla frågor på forumet inom 24 timmar. Vill du ha skräddarsydd support för just dig över telefon får jag hänvisa till vår servicepartner X3MSoft. Deras kontaktuppgifter är:

Telefon: +358 9 4241 2286
Epost: sales@x3msoft.com

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Skrivet av:Edwin09:23 20 Apr 2017
Hej, Om du öppnar kontaktkortet för kunden i fråga och går in under fliken villkor, har du tagit bort/ändrat momskoden där som står under Förs.momskod? Momskoder kan också bestämmas för specifika artiklar, kolla därför också att artikeln du
De flesta av våra leverantörer kan man ringa till och få svar direkt!!
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Skrivet av:Edwin09:23 20 Apr 2017
Hej, Om du öppnar kontaktkortet för kunden i fråga och går in under fliken villkor, har du tagit bort/ändrat momskoden där som står under Förs.momskod? Momskoder kan också bestämmas för specifika artiklar, kolla därför också att artikeln du
Jag använder inte artiklar. Jag har som sagt ändrat både i kundkortet (Sales VAT code) och i fakurar (längst till höger).
Kundkortet skapades innan byte till SE.
Har för mig att vi klickade "momszon" i det gamla programmet.
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Det verkar vara så att de "utländska" kundkort som skapades i det gamla systemet ger ingen moms, fast jag går in och ändrar?
Edwin
2017-04-20
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB09:40 20 Apr 2017
Det verkar vara så att de "utländska" kundkort som skapades i det gamla systemet ger ingen moms, fast jag går in och ändrar?
Det är med andra ord likadant för alla utländska kunder du skapat? I så fall låter det som att du i ditt tidigare program har ställt in så att dessa kunder ska tillhöra momszonen "Utom EU" och inte "Utom EU (bokför moms)". För att kunna ändra momszon för en kontakt behöver du ha tillgång till den inställningen och i Standard Ekonomi får du det genom marknadsplatsen. Funktionen heter kort och gott Momszoner eller VAT Zones på engelska.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Skrivet av:Edwin11:20 20 Apr 2017
Det är med andra ord likadant för alla utländska kunder du skapat? I så fall låter det som att du i ditt tidigare program har ställt in så att dessa kunder ska tillhöra momszonen "Utom EU" och inte "Utom EU (bokför moms)". Fö
Det stämmer. Men jag kan ju skriva in olika momssatser på fakturan? Men det lyder inte nu vilket det gjorde förr?
Niklassons Tryckeri AB
2017-04-20
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB11:26 20 Apr 2017
Det stämmer. Men jag kan ju skriva in olika momssatser på fakturan? Men det lyder inte nu vilket det gjorde förr?
Fel av mig!! Det funkade inte tidigare heller.
Edwin
2017-04-20
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB11:27 20 Apr 2017
Fel av mig!! Det funkade inte tidigare heller.
Det beror på att momszonen på kontaktkortet styr huruvida moms ska skrivas ut på fakturorna eller ej. Du kan läsa mer om dem här:
http://www.hansamanuals.com/main/mailnumber___6045/theconf___582/manuals/levelzero___6045/version___61/hwconvindex.htm

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.