Kan ej få rapport i excel
Tomas Öhman
2019-02-12
Hej,

Jag försöker få ut rapporter på artikelförsäljningsstatistik i Excell ur Hansa (Standard ERP), vilket alltid har fungerat tidigare, men inte nu.
Jag kan få bildskärm och pdf:er, men inte Excel. Det flashar till en alert ruta i någon tiondels sekund, så det går inte att se vad det står.

Är det en inställninge eller vad annars kan det vara för fel?

hälsningar

/Tomas
Per
2019-02-12
Hej Thomas.

Tack för ditt meddelande!

Vilken version av Standard ERP är det ni använder?
Ni kan se versionsnummer genom att starta upp Standard ERP, när ni befinner er i huvudmenyn så klickar ni längst upp till vänster på "Standard ERP" och vidare på "Om Standard ERP.."
Här skall det stå versionsnummer, exempelvis: "Standard ERP 8.4 2018-07-26"

Vet du om ni nyss genomfört en uppdatering av Standard ERP?
Skulle ni möjligtvis kunna delge erat kundnummer och/eller företagsnamn?

Tackar på förhand för era svar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Tomas Öhman
2019-02-12
Skrivet av:Per13:25 12 Feb 2019
Hej Thomas. Tack för ditt meddelande! Vilken version av Standard ERP är det ni använder? Ni kan se versionsnummer genom att starta upp Standard ERP, när ni befinner er i huvudmenyn så klickar ni längst upp till vänster på "Standard ERP" och vida
Hej Per,

Det är 8.1 2016-03-31

mvh

/Tomas

Per
2019-02-12
Hej.

Okej, ni använder en väldigt gammal version av Standard ERP, vi erbjuder generellt inte support för så gamla versioner utan rekommenderar istället våra kunder till att först uppdatera sin programvara.
Rekommenderar er därför att uppdatera till senaste versionen i serverportalen MyStandard som alla Standard ERP-kunder bör ha tillgång till.

Härunder följer en vägledning till hur ni uppdaterar er Standard ERP:

1. Börja med att skapa en ny tom mapp på skrivbordet på eran dator. När ni befinner er på skrivbordet, högerklicka och välj New Folder/Ny Mapp, ge den ett valfritt namn.

2. Efter ni gjort detta, starta upp valfri webbläsare (ex. Google Chrome, Safari, eller Firefox) och gå till följande länk:
https://mystandard.hansaworld.com/loginpage

3. Logga in med eran Standard ID-epostadress + lösenord. Ifall ni har glömt lösenordet, klicka på “forgot password” och skriv sedan in er Standard ID-epostadress. Det kommer då att sändas ett mail till denna epostadress där ni kan skapa ett nytt lösenord.

4. Efter att ni har kommit in på MyStandard, klicka på er server till vänster.

5. Klicka på "Update Version" finn fram till 8.4-versionen och klicka på "Update" Låt datorn uppdatera sig självt, detta kan ta allt mellan 5-40 minuter beroende på hur stor databas ni förfogar över.

6. Efter att servern har blivit uppdaterad, klicka på "Start" för att starta upp servern. När den startat upp kommer ni se texten "running" i grönt.

7. Nu ska ni ladda ner en ny klient, scrolla ner i menyn till ni finner "Connect" och klicka där, klicka så på "Download Client"

8. Nu väljer ni att ladda ner klienten, välj att ladda ner den i den tomma mappen ni skapade i steg 1.

9. Efter att klienten laddats ned, klicka på den, nu kommer datorn vilja att ni drar klienten till "Applications" gör inte det, utan dra den till samma tomma mapp ni nyss skapat.

10. Efter klienten har blivit installerat, gå tillbaka till MyStandard och se till så att servern är uppe och kör genom att klicka på "Start"

11. Efter att ni försäkrat er om att servern startat, starta då upp Standard ERP och prova att logga in med er användare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Tomas Öhman
2019-02-12
Skrivet av:Per14:36 12 Feb 2019
Hej. Okej, ni använder en väldigt gammal version av Standard ERP, vi erbjuder generellt inte support för så gamla versioner utan rekommenderar istället våra kunder till att först uppdatera sin programvara. Rekommenderar er därför att uppdatera t
Hej Per,

Såsom jag förstår det så driftas Hansa hos er (Tidigare hos Avone IT).

Har det någon inverkan, eller är det ändå det tillvägagångssättet du beskriver?

Ska alla vara utloggade ur Hansa när man updaterar versionen?

hälsningar

/tomas
Per
2019-02-12
Hej.

Nej tillvägagångssättet ska vara detsamma.

Ja, alla bör vara utloggade under uppdatering. Rekommenderar att man uppdaterar efter arbetstid, ifall man inte vet om att man har ett litet företag med en liten databas, då brukar det gå ganska fort.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Tomas Öhman
2019-02-12
Skrivet av:Per15:13 12 Feb 2019
Hej. Nej tillvägagångssättet ska vara detsamma. Ja, alla bör vara utloggade under uppdatering. Rekommenderar att man uppdaterar efter arbetstid, ifall man inte vet om att man har ett litet företag med en liten databas, då brukar det gå ganska for
HEj Per,

Ledsen men kan inte hitta mitt Standard ID. Var kan jag hitta den?

/Tomas

Tomas Öhman
2019-02-12
Skrivet av:Tomas Öhman15:57 12 Feb 2019
HEj Per, Ledsen men kan inte hitta mitt Standard ID. Var kan jag hitta den? /Tomas
Hej Per,

Jag hittade min standard ID

"4. Efter att ni har kommit in på MyStandard, klicka på er server till vänster.

5. Klicka på "Update Version" finn fram till 8.4-versionen och klicka på "Update" Låt datorn uppdatera sig självt, detta kan ta allt mellan 5-40 minuter beroende på hur stor databas ni förfogar över."

Det finns dock inget att klicka på i My Standard. Det är helt tomt (se skärm dump nedan)

/Tomas
Per
2019-02-12
Hej.

Av bilden att döma ser det ut som att du valt att klicka på REGISTER istället för LOGIN
Du ska inte registrera dig utan du ska använda dig utav det Standard ID du redan har.

Ovanför LOGIN står det *Standard ID * och sedan Password*
Det är här du skall ange ditt Standard ID och ditt lösenord.

Ifall du inte kommer ihåg ditt Standard ID så skulle du kunna ge mig ditt kundnummer eller ditt företags namn så kan jag se vilket Standard ID som är registrerat och har tillgång till MyStandard.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Tomas Öhman
2019-02-12
Skrivet av:Per16:25 12 Feb 2019
Hej. Av bilden att döma ser det ut som att du valt att klicka på REGISTER istället för LOGIN Du ska inte registrera dig utan du ska använda dig utav det Standard ID du redan har. Ovanför LOGIN står det *Standard ID * och sedan Password* Det är h
Hej Per,

Kundnr är 4690111, Point65 Sweden AB
Tomas Öhman
2019-02-13
Skrivet av:Tomas Öhman16:43 12 Feb 2019
Hej Per, Kundnr är 4690111, Point65 Sweden AB
Hej Per,

Kunde du hitta något Standard ID med hjälp av kundnumret?

/Tomas
Tomas Öhman
2019-02-13
Hej Per,

Väntar fortfarande på svar från dig angående standard ID.

Jag tror nu att det beror på att jag har installerat MacOS Mojave 10.14 eftersom jag kan få ut excel filer på en MacOS Yosemite utan problem... Kan det stämma?

Kommer detta att fungera när vi uppgraderar till Standard ERP 8.4?

Tacksam för svar

/tomas
Tomas Öhman
2019-02-14
???
Per
2019-02-14
Hej igen.

Beklagar sent svar, igår så genomförde våra utvecklare en del underhåll av MyStandard så jag hade tyvärr inte möjlighet att undersöka saken då.

Jag har dock tittat till MyStandard nu och ser att ni är hostade hos x3msoft.
Jag ser vidare att ni inte har någon användartillgång till MyStandard, utan våra samarbetspartner x3msoft har tillgång till dessa.
Jag rekommenderar er att kontakta x3msoft så att de kan uppdatera servern åt er. Klienterna kommer efteråt att automatiskt bli uppdaterade när ni startar upp dem.

Kontaktinformation till x3msoft:

Telefon: +358 (0)9 4241 2286
E-post: sales@x3msoft.com
www.x3msoft.com

Det finns svensktalande konsulter på x3msoft.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.