felaktig debitering och uppsägning
Kenneth Karlsson
2018-07-05
Enligt systemkonfiguration har jag 3 användare men debiteras för 4.
Kan ni tar bort den fjärde användare från debitering och skicka en kredit för detta kostnad.

Jag kommer att lägga ner mitt företag 181231 och har avslutat några moduler men det verka inte som man kan säga upp "92200102 Standard ERP Engine, subscription" på samma sätt. Hur kan jag säga upp detta per den sista december?
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Kenneth Karlsson17:06 10 Jul 2018
Det som jag behöver veta är hur man säger upp resten av avtalet eftersom det inte gå att säga upp det via support.

Här är företagsinformation rapporten
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Ester J.23:32 21 Aug 2018
Per
2018-07-06
Hej Kenneth, tack för ditt meddelande.

Vänligen uppge företagsnamn och kundnummer så kan vi titta igenom ditt kontrakt.

För att vi skall kunna se hur många användare du har i ditt egna Standard ERP, vänligen sänd oss rapporten "Företagsinformation" som du finner genom att gå till:
Modul-System >> Rapporter >> Företagsinformation.
Välj "PDF" och ladda ner rapporten till din dator.
Vänligen ändra namnet på filen från "Företagsinformation" genom att lägga till en siffra eller två, ex. "Företagsinformation 57"
Sänd sedan denna fil till oss här i forumstråden, så skall vi undersöka den närmare.

Du vill alltså säga upp avtalet så att den slutar gälla den sista december?
Detta kan vi ordna.

Vänligen uppge företagsnamnet så återkommer jag när slutdatumet för kontraktet har uppdaterats efter ditt önskemål.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-07-06
Skrivet av:Per09:56 6 Jul 2018
Hej Kenneth, tack för ditt meddelande. Vänligen uppge företagsnamn och kundnummer så kan vi titta igenom ditt kontrakt. För att vi skall kunna se hur många användare du har i ditt egna Standard ERP, vänligen sänd oss rapporten "Företagsinform
Mitt kundnr är 46906043. Företaget heter Workaholics AB
Kenneth Karlsson
2018-07-06
Skrivet av:Kenneth Karlsson16:32 6 Jul 2018
Mitt kundnr är 46906043. Företaget heter Workaholics AB
Jag kan inte skicka några rapporter eftersom min hansa är i begränsat läge nu och vill inte gå tillbaka till den vanliga läge.

Igår kväll tog jag bort en enanvändarebolag under Mystandard och i Hansa men den har inte försvunnit från Mystandard trots att den inte finns med i min Hansa.

Kan ni kolla vad som är fel.
Kenneth Karlsson
2018-07-06
Skrivet av:Kenneth Karlsson16:47 6 Jul 2018
Jag kan inte skicka några rapporter eftersom min hansa är i begränsat läge nu och vill inte gå tillbaka till den vanliga läge. Igår kväll tog jag bort en enanvändarebolag under Mystandard och i Hansa men den har inte försvunnit från Mystandard
Jag startade om Hansa och då började det att fungerar igen men jag har fortfarande 6 enanvändare bolag istället för 5.

Här är config filen
Per
2018-07-09
Hej Kenneth.

Tack för företagsnamn och kundnummer.

När du genomför en ändring i MyStandard så tar den effekt efter 30 dagar från det att du genomförde ändringen, därför kan du fortfarande se (och använda) användare och bolag som du valt att ta bort.
Då du valde att ta bort bolaget den 5 Juli så kommer det ta effekt 5 Augusti och du kommer kunna använda bolaget fram till sista Augusti, då nästa kontraktsperiod tar sin början.

"Jag kan inte skicka några rapporter eftersom min hansa är i begränsat läge nu och vill inte gå tillbaka till den vanliga läge."
Rapporten "Företagsinformation" går alltid att få ut, även om man är i begränsad läge.

Modul-System >> Rapporter >> Företagsinformation.
Välj "PDF" och ladda ner rapporten till din dator.
Vänligen ändra namnet på filen från "Företagsinformation" genom att lägga till en siffra eller två, ex. "Företagsinformation 57"
Sänd sedan denna fil till oss här i forumstråden, så skall vi undersöka den närmare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Det här svaret är korrekt:
Kenneth Karlsson
2018-07-10
Det som jag behöver veta är hur man säger upp resten av avtalet eftersom det inte gå att säga upp det via support.

Här är företagsinformation rapporten
Kenneth Karlsson
2018-07-10
Plus varför jag betala för 4 användare när jag bara har 3?
Per
2018-07-11
Hej.

Jag ska eskalera detta till vår bokförare så att han kan se vad som skett med ditt kontrakt, skall även be han att ändra slutdatum på ditt kontrakt till sista december 2018.

Mvh.
Per
HansaWorldSupport
Kenneth Karlsson
2018-07-26
Har du fått någon svar ännu?
Per
2018-07-27
Hej Kenneth.

Jag beklagar förseningen.

Jag har vidarebefordrat ärendet som lovat, bokföraren har tyvärr dock varit på semester, men är tillbaka nu på Måndag så ska få honom till att ordna upp detta fortast möjligt.

Det som måste göras är att vi måste ändra i kontraktet så att du inte betalar dubbelt för den tredje användare, för det är detta du gör nu.
Vi ska kreditera dig för hela den perioden som du fått betala extra för detta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-07-28
Har tittat en gång till på fakturan.
Jag betalar för 2 "1-3 Users" och för 1 "4-7 Users".

Det borde vara 3 "1-3 Users"
Per
2018-07-30
Mycket riktigt, det är detta som är felet, sista användaren betalar ni en mycket högre summa för, vilket ni inte borde.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-11
Hansa är nu i begränsad läge efter att jag har tagit bort ett bolag föra månaden.

Enligt licensen har jag 6 bolag varav 5 är enanvändare. Jag har bara 6 bolag upplagt.

Kan du kolla varför Hansa är i begränsad läge.
Per
2018-08-13
Hej igen.

Har du möjlighet att skriva ut rapporten "Företagsinformation"?

För att göra detta, gå till: Moduler-System >> Rapporter >> Företagsinformation

Välj PDF och spara den så på din maskin.
Innan du sänder den här på forumet, vänligen ändra namnet till ex. "Företagsinformation 0813"

Du kan även prova att hämta ny databasnyckel genom att gå till:
Moduler-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Hämta databasnyckel

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-13
Här är rapporten.

Under helgen har jag provat hämta databasnyckeln flera gånger, startat om servern och även byggt om databasen utan att det har hjälpt.

När jag nu försöker hämta databasennyckeln så stå det "Kommunikationsfel. "servern svarar inte"

Kan det vara så att data för bolaget (800) som togs bort fortfarande ligger kvar i databasen trots att den är borttagen från systemconfig?
Kenneth Karlsson
2018-08-13
Under support / Mitt konto kan man bygga om databasen.

Jag har tagit bort företaget enligt Hansaworld instruktioner. Alltså gått in i Admin läge och sedan tagit bort företaget under System.

Tror inte jag kan anlita en konsult eftersom databasen ligger hos er. Tidigare har jag gjort detta själv när jag hade en egen server.

Jag skulle kunna lösa detta genom att lägga till ett företag igen men eftersom jag håller på att avveckla bolaget så skulle det vara bra att göra avveckling stegvis.
Per
2018-08-13
Hej Kenneth.

Prova att välja "Registrera för ny databasnyckel" istället för "Hämta ny databasnyckel"

Vad är det du har gjort när du "byggt om databasen"? Du säger även att du tagit bort ett bolag från systemconfig.
Ta bort företag borde egentligen göras av en konsult, jag undrar om det inte blivit ett fel i servern efter att du genomfört denna ändringen.

Jag ska vidarebefordra denna information till 2.linjesupporten så ska jag se vad de svarar.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Per
2018-08-13
Kan du återigen gå in i systemconfig och ta en skärmdump därifrån?
Du gav mig denna tidigare men det var för en månad sedan.
Undrar om det är ngt. av företagen som är registrerade fel, eller ifall du har ngn för mkt.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-14
Här är min systemconfig samt företags register.

När jag loggade in idag fick jag en fråga om avtalsnr. Jag har ju bara ett avtal.

Per
2018-08-14
Tack.
Det verkar som att det du har följer kontraktet korrekt.
Jag ska vidarebefordra detta till 2.linjesupporten så att de kan titta närmare på saken.

Vad gäller det andra avtalet så gäller det för servern, det är inte samma som ERP avtalet.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Per
2018-08-14
Hej igen Kenneth.

Jag bad dig igår att registrera för ny databasnyckel, har du gjort det?

Du gör det genom att gå till:
Moduler-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Registrera för ny databasnyckel.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-14
Skrivet av:Per14:42 14 Aug 2018
Hej igen Kenneth. Jag bad dig igår att registrera för ny databasnyckel, har du gjort det? Du gör det genom att gå till: Moduler-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Registrera för ny databasnyckel. Mvh. Per HansaWorld Support
Det fungerar inte från kontoret. Vet inte om det har någonting med min PC att göra.

Jag få test hemifrån med min mac.

Kenneth Karlsson
2018-08-14
Hämtade hem en nyckel men det hjälpte inte.
Per
2018-08-14
Enligt kontraktet ska du ha tillgång till 5 extraföretag samt 1 enanvändarföretag (se bifogad bild)
Du har 5 enanvändarföretag omman ser på din systemconfig.

Du måste alltså ändra så att du endast har 1 enanvändarföretag.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-14
Det står klart och tydligt på kontraktet som du skickade att jag har 3+1+1 "Single user Comp"

Så är det även på fakturan där det står 5+1 Additional Company Level Single User, No Consolidation. Alltså 6 enanvändarföretag från innan jag tog bort ett företag.

Det är uppenbart att hansa inte kan räkna antal företag ordentligt. Eftersom Marketplace inte fungerar kan du lägga till ett enanvändarföretag så att jag kan använda system. Det börja blir kritisk efter 2 dagars nertid.

Annars vill jag att du skicka ärendet vidare till någon som vet hur Hansa databasen fungerar. Jag måste gå igång Hansa imorgon.

Mitt telefon nr är 073-0545561
Per
2018-08-15
Troligen är problemet att dina Single User Companies är satt upp som olika företagstyper.

Vänligen kontrollera att du har 4 Single User Companies som är markerade som Enanvändare, samt 1 Single User Company som är markerad som Fleranvändare.

Du gör detta genom att gå in i vartenda av dina företag genom att:

1. Klicka på "Företag" i huvudmenyn i ERP
2. Välj företag
3. Gå till Moduler-System >> Inställningar >> Företagsdata >> Reg >> Företagstyp
Undersök här vilken företagstyp som är satt upp för respektive företag.

När du gjort detta, vänligen prova med att registrera för ny databasnyckel igen:
Moduler-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Registrera för ny databasnyckel.

Mvh.
Per
HansaWorld Support

Kenneth Karlsson
2018-08-15
Min Hansa har fungerat i åratal med detta config. Det handla inte om företags typ.
Jag har 5 enanvändareföretag och 1 fleranvändare företag. Förut hade jag 6 enanvändareföretag.

Problemet uppstod när jag tog bort ett enanvändareföretag och er rutiner för att rensa bort ett företaget inte fungerar. Troligtvis ligger data kvar i databasen för detta företag.

Nu fungerar Marketplace subscriptions igen och där syns det att jag återigen har 6 enanvändareföretag.

Tyvärr fungerar det fortfarande inte. När jag kör "Fyll i inställningar automatisk" så blir det inte 6 företag utan den ligger kvar på 5.

Du måste lösa det så att det blir 6 enanvändareföretag på min kontrakt och att jag kan hämta en nyckel för detta. Det enklaste är att lägga till ett företag i mitt kontrakt.

Files are pending for approval
Per
2018-08-15
Hej igen Kenneth.

Jag förstår din frustration men jag måste ändå be dig att genomföra processen jag beskrivit ovan och bekräfta att de olika företagen har korrekt företagstyp.

2. linjesupporten kommer inte guida vidare ifall de inte först får bekräftat att företagen verkligen har blivit satt upp korrekt i företagstyp.

Jag har redan vidarebefordrat din önskan om att få 6 enanvändarföretag på ditt kontrakt.

Mvh.
Per Hansaworld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-15
Nu har jag gått genom det en gång till och det fortfarande 5 enanvändareföretag och en fleranvändareföretag (Bolag 700)
Kenneth Karlsson
2018-08-16
Detta är den fjärde dag som Hansa inte fungerar trots att jag uppfyller avtalet.
Vi börjar nu förlora pengar eftersom fakturering inte fungerar.

Jag vill att du omgående ordna en extra enanvändarebolag eller en tillfällig nyckel så att vi kan använda systemet.

Igår kväll försökte jag själv köpa ett företag men Marketplace men den fungerar inte heller.

Hur svårt kan det vara?
Kenneth Karlsson
2018-08-16
Här är skärmdumpen på företag
Per
2018-08-16
Hej Kenneth.
Tack för skärmdumpen.

Beklagar de problem du upplever med detta ärende.
Jag har informerat 2.linjesupporten om att de borde lägga till ett extra enmansföretag till ditt kontrakt, efter din förfrågan.

Har också sänt meddelande genom Skype för att eskalera saken så gott det går.

Här under har du en beskrivning för hur du ansöker om tillfällig databasnyckel. Jag är dock osäker om det fungerar eftersom problemet troligtvis ligger i kommunikationen mellan kontraktet och databasen. Men det vore värt att prova.

1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage ,logga in med Standard ID + lösenord (kenneth.karlsson@workaho...)
2. Klicka på "Companies" längst upp till höger
3. Till vänster har du din server, klicka på den (Workaholics AB)
4. Rulla ned i menyn tills du kommer till "Enablers" klicka där.
5. Klicka på "Request short term enabler"
6. Ange antal dagar du vill ha den tillfälliga databasnyckeln. Jag räknar med att ditt problem blir löst snart så du kan ange 3 dagar.
7. Skriv en kort resume på engelska varför du måste ha den tillfälliga databasnyckeln, uppge ditt problem med kontraktet och att det tar lång tid att få saken avklarad. Ange även att du har alla fakturor betalda. Klicka på "Request short term enabler"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-16
Jag har skickat in en ansökan men vill ändå beställa ett extra företag omgående.
Kenneth Karlsson
2018-08-16
Har inte fått en enabler ännu. Kan du kolla varför det tar så lång tid.
Per
2018-08-16
Hej.

Det kan ta ett par timmar att få en tillfällig databasnyckel.
Osäker dock om det hjälper i detta fallet då det verkar vara ngt. med kontraktet och databasen.

Har involverat fler personer i fallet, min förhoppning är att vi kan få detta löst senare idag eller imorgon.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Per
2018-08-16
Hej igen Kenneth.

Har pratat med andra om detta och det verkar som att du tagit bort företaget på fel sätt, varför den fortf. är kvar i databasen.

Kontrollera om du kan ta bort det genom att göra följande:
Från ERP huvudmenyn: Företag >> kugghjulet >> öppna företagsinställnignar >> flik "B" >> Status : Inactive

Efter detta är gjort, prova att registrera för ny databasnyckel.

Ifall du inte får det till så måste du nog nyttja en konsulent för att få detta ordnat upp, du kan antingen använda dig utav en konsulent från oss, alternativt så kan du kontakta någon av våra partners för detta:
http://www.hansaworld.com/en/partners2/sweden

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-16
Jag gjorde exakt som du skrev med att tar bort ett annat bolag och det hjälpte inte.

Nu har jag bara 4 enanvändarebolag kvar och det fungerar inte.

Jag har ett bolag kvar att tar bort. Ni kanske vill prova.

Hur går det med beställning att en extra enanvändarebolag. Jag vill har det omgående eftersom jag inte tror att dessa steg kommer att hjälpa
Kenneth Karlsson
2018-08-16
Skrivet av:Kenneth Karlsson14:57 16 Aug 2018
Jag gjorde exakt som du skrev med att tar bort ett annat bolag och det hjälpte inte. Nu har jag bara 4 enanvändarebolag kvar och det fungerar inte. Jag har ett bolag kvar att tar bort. Ni kanske vill prova. Hur går det med beställning att en extra
Nu har jag köpt en extra bolag via marketplace men den kommer inte över när jag kör hämta nyckel
Kenneth Karlsson
2018-08-17
Jag har nu köpt en extra bolag och fått en enabler men det hjälper inte.

Problemet kan inte vara att jag inte har tillräcklig med enanvändarebolag utan måste vara något annat.

Jag vill att du kolla datumet i servern så att det är rätt.

Du måste lösa detta idag.
Per
2018-08-17
Hej.

Jag har eskalerat detta längst upp till development manager då det är ngt. allvarligt problem som gör att du inte får tillgång till systemet, vilket vi inte kan finna ut lösning på.
Bekräftar också att du fått en tillfällig databasnyckel men att detta inte fungerar.

Ifall du har kompetens för detta, vänligen logga in på serverklienten (stoppa servern, och starta klienten från server-mappen) gör nödvändiga ändringar och be om ny enabler i serverklienten.
Ifall du inte får till det så måste du nog använda dig av konsulent.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Kenneth Karlsson
2018-08-17
Skrivet av:Per13:48 17 Aug 2018
Hej. Jag har eskalerat detta längst upp till development manager då det är ngt. allvarligt problem som gör att du inte får tillgång till systemet, vilket vi inte kan finna ut lösning på. Bekräftar också att du fått en tillfällig databasnyckel
Jag har inte kunnat ladda ner den tillfälliga nyckel trots att den blev godkänd.
Begärde en ny idag men det har inte hjälpt.

Jag kan inte logga in på servern eftersom servern ligger hos er. Det enda jag kan göra är att start om vi webportalen.
Kenneth Karlsson
2018-08-17
Den enabler från idag blev inte godkänd och den från igår har inte fungerat.
Files are pending for approval
Kenneth Karlsson
2018-08-20
Hansa har nu varit nere i över en vecka. Jag vill att ni få igång den omgående.

Servern ligger hos Hansaworld och jag betalar en avgift för att ni skall tar hand om servern.
Hansaworld ansvarar också för nyckelhantering som inte fungerar.
Det är upp till er att få igång den. Det måste finnas någon hos er som vet vad som är fel.

Om ni inte lyckas få igång den idag måste jag anlita AvoneIT. Alla kostnader för detta kommer jag att fakturera vidare till Hansaworld.
Det här svaret var användbart
Ester J.
2018-08-21
Dette har nå blitt løst via E-mail.

Løsning var at avtalsnumret i internett enabler settingen var fel.

Mvh
Ester
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.