Uppgradering 8.3
Mia
2017-05-05
Hej! Vi har uppdaterat vår standard ERP till 8.3. Funktionen att skicka e-mail med orderbekräftelser, inköpsorder etc till våra kunder samt leverantörer fungerar inte längre.Vi skickar inga e-mail internt via systemet.
Vad har hänt?

Mvh Mia
Edwin
2017-05-05
Hej Mia,

Vilket företag gäller det och vilken version av 8.3 är det ni har? Du kan se den exakta versionen genom att klicka på Standard ERP uppe i det vänstra hörnet när du har programmet öppnat. Välj sen "Om Standard ERP" så kommer du att se versionen och ett datum.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Mia
2017-05-05
Skrivet av:Edwin09:09 5 Maj 2017
Hej Mia, Vilket företag gäller det och vilken version av 8.3 är det ni har? Du kan se den exakta versionen genom att klicka på Standard ERP uppe i det vänstra hörnet när du har programmet öppnat. Välj sen "Om Standard ERP" så kommer d
Hej Edwin! Enligt nedan.
Företag Pro 10 Optix AB.

Standard ERP 8.3 2017-03-27
Intel/Windows XP/Windows 7
Build 83250500

/Mia
Edwin
2017-05-05
Skrivet av:Mia09:24 5 Maj 2017
Hej Edwin! Enligt nedan. Företag Pro 10 Optix AB. Standard ERP 8.3 2017-03-27 Intel/Windows XP/Windows 7 Build 83250500 /Mia
Hej,

Vad använder ni för gateway för mailutskicken? En intern eller extern?

Mvh

Edwin
Mia
2017-05-05
Skrivet av:Edwin10:52 5 Maj 2017
Hej, Vad använder ni för gateway för mailutskicken? En intern eller extern? Mvh Edwin
Hmmm, skickar via vår Outlook mer än så vet jag inte.
/Mia
Edwin
2017-05-05
Skrivet av:Mia10:57 5 Maj 2017
Hmmm, skickar via vår Outlook mer än så vet jag inte. /Mia
Genomförde ni uppdateringen själva eller fick ni hjälp av någon av våra partners? Oavsett vilket så låter det som att problemet enklast skulle kunna lösas genom att en partner felsökte era inställningar. Har ni tidigare varit i kontakt med en föreslår jag att ni hör av er till dem igen. Annars finner ni kontaktuppgifterna till våra partners på den här länken:
http://www.hansaworld.com/sv/partners/sweden

Om ni själva vill gå igenom era inställningar för e-post kan ni göra det med hjälp av HansaManuals. Se exempelvis den här sidan för hur en gateway ska vara inställd:
http://www.hansamanuals.com/main/mailnumber___437/theconf___85/manuals/version___71/english/hwconvindex.htm?shortcode=HW0602SETTINGUP_External_Mail

Med vänliga hälsningar

Edwin
Mia
2017-05-05
Skrivet av:Edwin11:48 5 Maj 2017
Genomförde ni uppdateringen själva eller fick ni hjälp av någon av våra partners? Oavsett vilket så låter det som att problemet enklast skulle kunna lösas genom att en partner felsökte era inställningar. Har ni tidigare varit i kontakt med en f
Hej! Vi hade hjälp av en av era samarbetspartner och de säger att ni har börjat tagit betalt för tjänsten, vi måste skaffa/köpa nytt avtal/funktiona´495:-/månad.
Svar vi fick av dem enligt nedan. Stämmer det eller är det en inställning?

Den snabba ”fixen” är att köpa till licensen för intern e-mail & konferenser för 495:-/månad.
Då lär kommandot komma tillbaka.

Tydligen så har HansaWorld ”knutit ihop” funktionaliteten för extern e-mail och intern e-mail, utan att berätta detta.
Jag vet inte om detta skall vara så eller inte, eftersom som jag väntar på svar från HansaWorld (därav att jag inte har hört av mig till er).

Mvh Mia
Mia
2017-05-08
Skrivet av:Mia11:53 5 Maj 2017
Hej! Vi hade hjälp av en av era samarbetspartner och de säger att ni har börjat tagit betalt för tjänsten, vi måste skaffa/köpa nytt avtal/funktiona´495:-/månad. Svar vi fick av dem enligt nedan. Stämmer det eller är det en inställning? Den
Godmorgon, när vi ska skicka orderbekräftelser till våra kunder via systemet får vi upp en ruta där det står.
Förbättra samarbetet och informationsbytet mellan kollegorna
Nedanför kommer rutor man kan trycka på
AVBRYT PRENUMERERA MER INFORMATION

Tacksam för snabbt svar på detta om det är en inställning eller vad det handlar om.
Mvh Mia
Edwin
2017-05-08
Skrivet av:Mia06:18 8 Maj 2017
Godmorgon, när vi ska skicka orderbekräftelser till våra kunder via systemet får vi upp en ruta där det står. Förbättra samarbetet och informationsbytet mellan kollegorna Nedanför kommer rutor man kan trycka på AVBRYT PRENUMERERA MER INFORMA
Hej Mia,

Det stämmer att vi sen en längre tid tillbaka har knutit ihop tjänsterna. Det behövs därför en prenumeration på External Mail (POP3 & SMTP) vilket ni har i dagsläget men också Internal Email & Conferences. Om du klickar på prenumerera när du får upp rutan du beskrev i ditt tidigare inlägg kommer du att tas till marknadsplatsen där du har möjlighet att upprätta en prenumeration om ni så önskar.

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support
Mia
2017-05-08
Skrivet av:Edwin07:54 8 Maj 2017
Hej Mia, Det stämmer att vi sen en längre tid tillbaka har knutit ihop tjänsterna. Det behövs därför en prenumeration på External Mail (POP3 & SMTP) vilket ni har i dagsläget men också Internal Email & Conferences. Om du klickar på prenumerera
Hej!
Hur kommer det sig att ni knutit ihop två tjänster varav den vi haft dessutom varit kostnadsfri utan att meddela oss som kund samt er samarbetspartner?
Sedan när gjordes den här ändringen?
Vi har inget behov av någon Internal Email & Conferences tjänst.
Mvh Mia
Edwin
2017-05-08
Skrivet av:Mia08:01 8 Maj 2017
Hej! Hur kommer det sig att ni knutit ihop två tjänster varav den vi haft dessutom varit kostnadsfri utan att meddela oss som kund samt er samarbetspartner? Sedan när gjordes den här ändringen? Vi har inget behov av någon Internal Email & Confere
Hej,

Det är ett beslut som togs i samband med uppgraderingsprocessen till Standard ERP. Har ni haft det kostnadsfritt är det möjligt att det har varit ett speciellt arrangemang just för er. Har du fler frågor gällande kontrakt, kostnader och liknande får jag be dig mejla sweden@hansaworld.com så att de kan hänvisas till rätt avdelning.

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.