Byte av dator
Evert Holmberg
2017-04-03
Har nu bytt dator men arbetar fortfarande i Windows 7 som i den tidigare datorn. Hur får jag över all information från den gamla till den nya datorn?
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin09:14 3 Apr 2017
Hej Evert,

Du måste installera Standard ERP på din nya dator och sen importera in din databastextbackup där. För att exportera en backup från din nuvarande dator går du in i modul System -> Rutiner -> Exporter -> Databastextbackup. Det är sen den filen du ska importera in i den nya datorn.

För att hitta den senaste versionen av Standard ERP går du in på www.standardinstall.com

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Evert Holmberg12:32 6 Apr 2017
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-04-03
Hej Evert,

Du måste installera Standard ERP på din nya dator och sen importera in din databastextbackup där. För att exportera en backup från din nuvarande dator går du in i modul System -> Rutiner -> Exporter -> Databastextbackup. Det är sen den filen du ska importera in i den nya datorn.

För att hitta den senaste versionen av Standard ERP går du in på www.standardinstall.com

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Evert Holmberg
2017-04-03
Skrivet av:Edwin09:14 3 Apr 2017
Hej Evert, Du måste installera Standard ERP på din nya dator och sen importera in din databastextbackup där. För att exportera en backup från din nuvarande dator går du in i modul System -> Rutiner -> Exporter -> Databastextbackup. Det är
På er sida för att ladda ner ERP finns serverversioner (x32 och x64) men tror inte att jag ska använda någon av dessa då jag har en 1-användarlicens. Den tredje varianten är .NET som jag inte stött på tidigare. Passar den för Windows 7?
Edwin
2017-04-03
Skrivet av:Evert Holmberg13:00 3 Apr 2017
På er sida för att ladda ner ERP finns serverversioner (x32 och x64) men tror inte att jag ska använda någon av dessa då jag har en 1-användarlicens. Den tredje varianten är .NET som jag inte stött på tidigare. Passar den för Windows 7?
Har du en enanvändarlicens behöver du inte ha en server. Då räcker det med att du laddar ned .NET-versionen och den ska fungera på Windows 7.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Evert Holmberg
2017-04-05
Har lyckats få igång ERP på nya datorn och importerat testbackup från gamla. Det mesta hängde med inklusive mina egna dokumentmallar. Enda problemet är att loggan inte längre fanns med. När jag försöker lägga till den blir resultatet inte det förväntade. Var ska bmp-bilder på loggorna vara placerade numera? Tidigare var det mappen för programmet. Har detta ändrats?
Edwin
2017-04-06
Skrivet av:Evert Holmberg14:36 5 Apr 2017
Har lyckats få igång ERP på nya datorn och importerat testbackup från gamla. Det mesta hängde med inklusive mina egna dokumentmallar. Enda problemet är att loggan inte längre fanns med. När jag försöker lägga till den blir resultatet inte det f
Hur menar du att resultatet inte blir det förväntade? Syns inte loggan alls eller ligger den felplacerad i mallen? Filen ska vara placerad i programmappen precis som du säger.

Mvh

Edwin
Evert Holmberg
2017-04-06
Loggan syns inte. När jag öppnar sökvägen i det nyinstallerade ERP stämmer sökvägen till bmp-bilden men när jag sparar finns den inte i dokumentmallen. Bildfältet finns där med alla relevanta uppgifter men någon logga finnas inte där. Använder exakt samma förfarande som när senast jag uppdaterade till ERP på gamla datorn.
Edwin
2017-04-06
Skrivet av:Evert Holmberg07:41 6 Apr 2017
Loggan syns inte. När jag öppnar sökvägen i det nyinstallerade ERP stämmer sökvägen till bmp-bilden men när jag sparar finns den inte i dokumentmallen. Bildfältet finns där med alla relevanta uppgifter men någon logga finnas inte där. Använde
Pröva att lägga bilden i Standard ERP-mappen och när du fyller i sökvägen i dokumentmallen så skriver du bara namnet på bilden och filändelsen. Till exempel "bild.bmp". Du skriver med andra ord inte ut hela sökvägen utan enbart namnet på bilden.

Mvh

Edwin
Evert Holmberg
2017-04-06
Det är redan testat utan framgång. Har provat både långa sökvägen samt enbart namnet på bilden. Är inte riktigt med på vad som skiljer sig mellan den äldre och senare versionen av ERP. Har kontrollerat övriga egna dokumentmallar och där finns alla uppgifter med i identisk form och innehåll men ingen av mallarna vill ta med loggan. Har du fler förslag?
Edwin
2017-04-06
Skrivet av:Evert Holmberg09:43 6 Apr 2017
Det är redan testat utan framgång. Har provat både långa sökvägen samt enbart namnet på bilden. Är inte riktigt med på vad som skiljer sig mellan den äldre och senare versionen av ERP. Har kontrollerat övriga egna dokumentmallar och där finns
Är det Standard ERP 8.3 2017-03-19 du har på den nya datorn?

Mvh

Edwin
Evert Holmberg
2017-04-06
Stämmer utmärkt.
Edwin
2017-04-06
Skrivet av:Evert Holmberg10:14 6 Apr 2017
Stämmer utmärkt.
När jag prövar själv i samma version fungerar det som det ska. Har du testat att lägga in en annan bild för att se om det fungerar?
Evert Holmberg
2017-04-06
Efter mycket letande hittade jag vår gamla logga och den fungerade. Kan det möjligtvis ha något med storleken på bmp-bilden att göra? Nya loggan i bmp är 10 ggr större.
Det här svaret var användbart
Evert Holmberg
2017-04-06
Jag letade upp originalen och kopierade in dessa som ersättning för de som kopierats över vid flytten. Nu verkar det fungera. Något fel uppstod vid kopieringen från gamla ERP-mappen.
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.