Internetdatabasnyckel
Mats Ericson
2018-02-22
Hej !

Kund: 4660145
Avtal: 200008309

Kan ej hämta hem databasnyckeln ?? Kör för tillfället i begränsat läge
Har betalt fram till Maj-2018

MVH Mats
Per
2018-02-23
Hej Mats.

Tack för meddelandet.

Tittat till ditt konto och det är inte låst, och du skall i teorin ha databasenyckel fram till den 28/02/2018

Berätta gärna mer vad som händer när du inte får hämta databasnyckeln? Vad får du för felmeddelande när du prövar hämta hem den?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-23
Skrivet av:Per10:20 23 Feb 2018
Hej Mats. Tack för meddelandet. Tittat till ditt konto och det är inte låst, och du skall i teorin ha databasenyckel fram till den 28/02/2018 Berätta gärna mer vad som händer när du inte får hämta databasnyckeln? Vad får du för felmeddelan
Hej Per!

Bifogar skärmdump.

Har fixat en nyckel på er support sida. Men den gäller bara till den 28/2

MVH mats
Per
2018-02-23
Skrivet av:Mats Ericson11:03 23 Feb 2018
Hej Per! Bifogar skärmdump. Har fixat en nyckel på er support sida. Men den gäller bara till den 28/2 MVH mats
Hej.

Tack för felmeddelandet. Det är problem med tillkopplingen till den server som är satt upp till erat konto i molnet.

Vänligen logga in på mystandard.hansaworld.com och välj Starta om server/Restart server.
Prova att hämta databasnyckel igen.

Nu som du har en tillfällig databasnyckel till den 28/02, så kommer systemet automatiskt att försöka hämta en ny i samma stund som den tillfälliga går ut på datum. Vänligen kontakta oss igen ifall detta inte sker.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-23
Hej Per !

Funkar inte. Samma problem.

Avone hjälpte oss med samma problem för några veckor sedan.
Då trodde vi att det var brandväggen som blockerade. Fick hjälp att öppna upp nödvändiga portar. Vilken Ip adress har ni inlagd som vår publika ??

MVH mats
Per
2018-02-23
Hej Mats.

Port 80 använder vi för databasnycklar i SERP.

Om ni inte kan söka, prova ändra default webbbrowser till en annan; Chrome, Firefox, Opera eller liknande.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-23
Hej Per !

80 ska vara öppen.

Kan du se att ni har kontakt med vår server??

MVH Mats
Per
2018-02-23
Hei.

I servern har vi IP 192.168.2.103

Vi har inga problem att logga in på servern via mystandard.hansaworld.com, den ska vara uppe och går.

Jag har startat om servern för er nu.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-23
Skrivet av:Per13:56 23 Feb 2018
Hei. I servern har vi IP 192.168.2.103 Vi har inga problem att logga in på servern via mystandard.hansaworld.com, den ska vara uppe och går. Jag har startat om servern för er nu. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per !

192.168.2.103 är min lokala nätverksadress för min dator.

Går inte att hämta någon nyckel.

MVH mats
Per
2018-02-23
Hej.

En fråga:

"Har fixat en nyckel på er support sida. Men den gäller bara till den 28/2"

Du säger att du har fått hämtat en tillfällig databasnyckel, får du möjlighet att skriva ut fakturor och liknande?

Har pratat med mina kollegor, och ifall du har fått hämtat en databasnyckel så ska det gå att hämta den riktiga.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-23
Skrivet av:Per14:58 23 Feb 2018
Hej. En fråga: "Har fixat en nyckel på er support sida. Men den gäller bara till den 28/2" Du säger att du har fått hämtat en tillfällig databasnyckel, får du möjlighet att skriva ut fakturor och liknande? Har pratat med mina kollegor, och if
Hej Per !

Skapade en nyckel med min kontrollsträng och kontrollkod under Support (se bifogad fil).

Knappade in nyckeln i System/systemkonfiguration.

MVH Mats
Per
2018-02-23
Hej.

Kollade servern igen och ser att ni inte har den senaste versionen.
Ibland kan det bli spärrat mot att få en ny databasnyckel om man sitter på en äldre version av Standard ERP.
Jag rekommenderar er att uppdatera servern i Mystandard, och efter detta pröva med att hämta ny databasnyckel.

1. Logga in på mystandard.hansaworld.com
2. Gå till Update version/Uppdatera version.
3. Välj "Choose Country"= Landet/Språket ni använder, om det är Svenska eller Engelska.
4. Välj Release version 8.4 2018-01-26.

Låt den uppdateras, starta om servern, gå in på Standard ERP och pröva hämta ny nyckel.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-27
Skrivet av:Per15:38 23 Feb 2018
Hej. Kollade servern igen och ser att ni inte har den senaste versionen. Ibland kan det bli spärrat mot att få en ny databasnyckel om man sitter på en äldre version av Standard ERP. Jag rekommenderar er att uppdatera servern i Mystandard, och efter d
Hej Per !

OK, då gör vi så. måste väl också uppdatera klienterna ??

MVH mats
Per
2018-02-27
Hej.

Använder ni Standard ERP så bör klienterna uppdatera sig själv automatiskt nästa gång ni startar dem, efter att servern har blivit uppdaterad.

Ifall ni stöter på problem så kan ni självklart ladda ner en ny fräsch klient direkt från mystandard.hansaworld.com genom att välja "Connect" under "Server Management"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-27
Skrivet av:Per09:28 27 Feb 2018
Hej. Använder ni Standard ERP så bör klienterna uppdatera sig själv automatiskt nästa gång ni startar dem, efter att servern har blivit uppdaterad. Ifall ni stöter på problem så kan ni självklart ladda ner en ny fräsch klient direkt från mys
Hej Per !

Funkade ej. Se bifogad skärmdump

MVH Mats
Files are pending for approval
Mats Ericson
2018-02-27
Hej Per !

Går ej att starta cloudnode i Terminal ??
Så ingen kontakt med noden??

MVH Mats
Per
2018-02-28
Hej Mats.

Beklagar sent svar.

Kolla så att port 1200, 1210 och 443 är öppna.

Pröva och se om ni kan starta cloud noden manuellt efteråt.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-02-28
Hej Per !

Just nu funkar ingen ting.
Efter den misslyckade uppdateringen på My standard. Är Vår Mac OSX server helt utslagen. färgsnurr på allt man försöker göra. Kan det vara så att ERP serven försöker starta upp hela tiden och därigenom dra ner OSX servern. Har startat om OSX servern flera gånger.

MVH Mats
Mats Ericson
2018-03-01
Hej Per !

Kan man sätta upp Standard ERP på en enskild dator och sen när vi fått igång en ny server emigrerar tillbaka till server-miljö. Måste få igång verksamheten.

MVH Mats
Martin
2018-03-01
Skrivet av:Mats Ericson09:24 1 Mar 2018
Hej Per ! Kan man sätta upp Standard ERP på en enskild dator och sen när vi fått igång en ny server emigrerar tillbaka till server-miljö. Måste få igång verksamheten. MVH Mats
Hej Mats,

Det går men jag skulle starkt råda dig till att ta hjälp av en konsult, även om det inte är allt för tidskrävande om man kan detta (och det går som det ska). Blir det fel kan det få konsekvenser på din databas som innehåller all bokföring.

Önskar du att en konsult kontaktar dig, eller vill du ha instruktioner på hur man gör detta själv?

Mvh,
Martin, HansaWorld Support
Mats Ericson
2018-03-01
Hej Martin !

Jag har redan kontaktat Avone IT

MVH Mats
Martin
2018-03-05
Skrivet av:Mats Ericson17:50 1 Mar 2018
Hej Martin ! Jag har redan kontaktat Avone IT MVH Mats
Hej Mats,

Toppen. AvoneIT har full koll på hur man löser detta.

Ha en fin dag vidare!

Mvh,
Martin HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.