Kommer ej åt alla bolag
Sandra Sundman
2018-02-02
Hej,

Vi kommer enabart åt moderbolagets bokföring. När vi loggar in och försöker ta ut rapporter på resterande företag får vi felmeddelande ''company is not licensed'' eller ''fler icke-konsoliderade företag än tillåtet. Programmet är nu i begränsat läge'' .

Med vänliga hälsningar

Sandra
Per
2018-02-02
Hej Sandra.

Tack för ditt meddelande.

Jag behöver undersöka era licenser.

Har du namn och kundnummer på erat företag för Standard ERP?

Tack på föhand.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-02
Skrivet av:Per09:35 2 Feb 2018
Hej Sandra. Tack för ditt meddelande. Jag behöver undersöka era licenser. Har du namn och kundnummer på erat företag för Standard ERP? Tack på föhand. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej,

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB

Kundnummer: 46901731

Mvh

Sandra
Per
2018-02-02
Hej.

Tack för informationen.

För att kunna se vad som är tillgängligt samt vad som är betalt för så skulle vi gärna be er sända oss en rapport ifrån "Företagsinformation"

Detta finner ni genom att gå till:

Modul - System >> Rapporter >> Företagsinformation

Ni kan ex. skriva ut det som .PDF och bifoga filen här i forumstråden, så skall vi undersöka den närmare.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-07
Hej,

Bifogar efterfrågad rapport.

Mvh

Sandra
Per
2018-02-08
Hej Sandra.

Vi har analyserat företagsinformationen med det som står på kontraktet till er som kund.

En trolig anledning till varför ni inte kommer in på era andra företag är därför att ni i Januari gick över från att ha "Level 1 Companies (Multi-user)" till att enbart använda flertalet "Level 3 Companies (Single-user)"

Ni skall förfoga över 1 multi-user företag samt 24 single-user företag.

Det man som kund måste göra ifall man går över från Multi-user till Single-user, är att logga in på alla de företagen detta problemet gäller för (troligtvis alla som är Level 3) och ändra företagstypen från Multi-user till Single-user.

Så här går ni tillväga (för vartenda av erat single-user företag):
1. Logga in på aktuellt företag

2. Gå till Modul-System >> Innställningar >> Företagsdata >> Fliken "Reg"
3. Under "Företagstyp" ändrar ni från "Fleranvändare" till "Enanvändare"
4. Spara.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-08
Hej,

Det stämmer att vi gjorde en förändring men jag vet inte riktigt hur jag ska åtgärda felet på det sättet du beskriver. Jag kommer ju enbart åt bolag 001 och där får jag upp de rapporterna jag behöver. Det skulle vara önskvärt om detta kunde lösas idag då jag måste få ut uppgifter till en deadline.

Med vänliga hälsningar

Sandra
Per
2018-02-08
Vilken version av Standard ERP använder ni er utav idag?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-02-08
Uppdaterar forumstråden.

Kunden uppger att hon använder version 8.0 2015.08.15
Finner inte versionsnummer på server, vidarebefordrat information till kollega.

Per

HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-13
Skrivet av:Per16:42 8 Feb 2018
Uppdaterar forumstråden. Kunden uppger att hon använder version 8.0 2015.08.15 Finner inte versionsnummer på server, vidarebefordrat information till kollega. Per HansaWorld Support
Hej,

Vi är i stort behov av att komma in i systemet har ni någon aning om när problemet kan vara löst?

Mvh

Sandra
Per
2018-02-14
Hej Sandra.

Beklagar sent svar.

Som vi uppfattat läget så kommer ni endast åt bolag 001 (moderbolaget)

Vänligen hänta Internetdatabasnyckel för att uppdatera statusen för erat konto:

1. Starta Standard ERP, kom till bolag 001.
2. Därifrån väljer ni Modul - System
3. Inställningar >> Internetdatabasnyckel
4. Välj "Hämta databasnyckel"

Ifall ni får ett meddelande när ni väljer "Hämta databasnyckel", vad får ni för meddelande?

Starta om Standard ERP och se om ni kommer in på de andra företagen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support

Sandra Sundman
2018-02-14
Hej,

Det var min första åtgärd för att lösa problemet. Har nu försökt igen men problemet kvarstår.

Mvh

Sandra
Sandra Sundman
2018-02-15
Hej,

Nu har vi varit utan ekonomisystem i nästan två veckor. Vi MÅSTE få igång allt den här veckan. Vad föreslår ni som nästa åtgärd för att lösa problemet?

Med vänliga hälsningar

Sandra
Stacy
2018-02-16
Hei,
Beklager sen tilbakemelding. Ettersom det mest sannsynlig er feil innstillinger i databasen deres i forhold til hva dere har på linsen, så kan vi få en konsulent til logge seg på TeamViewer. Dersom dere ønsker at en av våre konsulenter skal logge seg på å sjekke at dere har stengt firmaene som ikke benyttes og endret til riktig firmatype, så kan vi sende dere et konsuelnttilbud.

Mvh,
HansaWorld Support

Sandra Sundman
2018-02-19
Hej,

Om det kan vara en lösning på problemet får vi hantera det så. Återkom om ni behöver uppgifter eller info från mig.

Mvh

Sandra
Per
2018-02-19
Hej Sandra.

Skulle till att skicka ett konsulenterbjudande till er, men finner att det saknas korrekt faktura-adress för detta.

På kontot står det "FE5569437600, 832 80 Frösön"

Undrar även om eposten är korrekt? "FE5569437600@dokumentkompetens.com"

Om ni har möjlighet att ge oss korrekt fakturaadress och epost så kan vi sända er ett korrekt konsulenterbjudande.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-19
Hej,

Vad innebär ett konsulenterbjudande? Du får gärna ringa mig och förklara vad det är ni ska göra för jag tror att jag har missuppfattat det.

Mvh

Sandra
Per
2018-02-19
Hej Sandra.

Eftersom det verkar som att ni har en korrupt databas så erbjuder vi alltså en konsultation från en av våra konsulter, som kommer att fjärrstyrra klienten genom programmet Teamviewer, och på så sätt lösa erat problem med att ni inte kommer in på andra företag än 001.

Vi har inte möjlighet att ge er kostnadsfri supporthjälp genom fjärrhjälp(att vi går in fysiskt på en kunds dator) varför jag måste sände er ett erbjudande/offert som ni har möjlighet att acceptera eller tacka nej till.

Men för att så skall ske, så måste vi ha en komplett epostadress som vi eventuellt skall kunna skicka fakturan till, samt fakturaadress på själva företaget (se förfrågan ovan)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-19
Hej,

Ni får skicka offert till mig så hanterar jag detta manuellt isf.

sandra.sundman@k2a.se

Mvh

Sandra
Sandra Sundman
2018-02-20
Hej,

Jag har inte mottagit någon offert, har ni skickat den?

Mvh

Sandra
Per
2018-02-20
Hej Sandra.

Vi behöver även en korrekt faktureringsadresse då offerten som vi skickar med (som du antingen kan acceptera eller tacka nej till) måste ha en korrekt faktureringsadress så att vi kan fakturera dig på korrekt sätt.

Just nu står faktureringsadressen till er som:
FE5569437600
832 80 Frösön

Vilket tyvärr inte fungerar.

Om ni inte vill ange faktureringsadressen i forumet kan ni sända det till norway@hansaworld.com så uppdaterar vi det i efterhand.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sandra Sundman
2018-02-20
Hej,

Faktureringsadressen stämmer.

Mvh

Sandra
Per
2018-02-20
Offert/erbjudande sänt till sandra.sundman@k2a.se

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.