Hjälp!
Ulrika Karlsson
2017-07-11
Jag har nu insett att jag måste läsa in en väldigt gammal textbackup, och det ligger mycket jobb framför mig för att kunna återställa vår bokföring.
Jag har nu installerat Standard ERP 8.3 2017-05-05 och läst in min gamla backup från förra året.

Datbasen är i begränsat läge
Jag kan inte hämta databasnyckel, utan jag får meddelandet att jag ska kontakta er.
När jag står på "Ändra databasnyckeln" så stämmer kundnummer och avtalsnummer, men inte registreringsnumret som jag tror att vårt nya system hade innan kraschen. detta går inte att ändra.

Snälla, jag behöver hjälp för att kunna jobba med att få igång systemet så snabbt som möjligt.
Vad ska jag göra?

Det står att registreringen har stängts och att jag ska kontakta er.

MVH
Ulrika Karlsson
Edwin
2017-07-11
Hej Ulrika,

Jag föreslår att du kontaktar en av våra servicepartners då de kan erbjuda konsulthjälp över telefon och liknande. De kan förhoppningsvis hjälpa dig att återställa din data så att du inte behöver göra om din bokföring för det här året. Våra servicepartners och deras kontaktinformation hittar du här:

http://www.hansaworld.com/sv/partners/sweden

Vad får du för meddelande om du klickar på Registrera för automatisk databasnyckel i modul System -> Inställningar -> Internetdatabasnyckel?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld
Ulrika Karlsson
2017-07-11
Skrivet av:Edwin09:14 11 Jul 2017
Hej Ulrika, Jag föreslår att du kontaktar en av våra servicepartners då de kan erbjuda konsulthjälp över telefon och liknande. De kan förhoppningsvis hjälpa dig att återställa din data så att du inte behöver göra om din bokföring för det h
Jag får meddelandet

En annan registrering finns redan med samma registreringsnummer 26245545

Om jag försöker skriva in detta på sidan "internetdatabasnyckel Ändra", så går den inte att skriva in. Det står ett annat registreriongsnummer där nu, kanske från den gamla versionen? För jag bytte ju program förra året/sommaren.

Hur kan jag få in det nya registreringsnumret? Det kanske är det som ställer till det?

MVH

Ulrika

Edwin
2017-07-11
Skrivet av:Ulrika Karlsson09:57 11 Jul 2017
Jag får meddelandet En annan registrering finns redan med samma registreringsnummer 26245545 Om jag försöker skriva in detta på sidan "internetdatabasnyckel Ändra", så går den inte att skriva in. Det står ett annat registreriongsnummer
Jag har stängt er gamla registrering nu, så om du klickar på Registrera för automatisk databasnyckel nu så ska du få en ny registrering.

Mvh

Edwin
Ulrika Karlsson
2017-07-11
Skrivet av:Edwin10:09 11 Jul 2017
Jag har stängt er gamla registrering nu, så om du klickar på Registrera för automatisk databasnyckel nu så ska du få en ny registrering. Mvh Edwin
Hej igen!

Nu fick jag min databasnyckel.

Nu till den viktigaste frågan.
Backup

Tydligen så får man ingen backup, fast hela datorn säkerhetskopieras till TimeCapsule flera gånger per dag.
Om jag är inne i ERP och väljer Backupinställningar under Inställningar, hur ska jag ställa in det då?

Vi har ingen server, utan jag vill göra en textbackup(?) minst 1 ggr/dag.

Ska jag välja "databasjournal"?

Vad ska i så fall skrivas på "max journal files"?
I vilket format sparas detta och vars?
Blir det då en backup varje dag så ingenting förloras och så att det går att läsa in igen?
Andra tips kring backup?

:-)

MVH
Ulrika

Edwin
2017-07-11
Skrivet av:Ulrika Karlsson10:22 11 Jul 2017
Hej igen! Nu fick jag min databasnyckel. Nu till den viktigaste frågan. Backup Tydligen så får man ingen backup, fast hela datorn säkerhetskopieras till TimeCapsule flera gånger per dag. Om jag är inne i ERP och väljer Backupinställningar under
Hej,

TimeCapsule är inte en av våra produkter och den kan därför inte ta en databastextbackup på eget bevåg. Jag antar däremot att den tar en backup på hela Standard ERP-installationen och den skulle kunna användas för att återställa förlorad data men då behöver du kontakta en partner som jag beskrev i ett tidigare inlägg.

När det gäller våra backuper så kan du ta dessa manuellt genom att gå in i modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Exporter -> Databastextbackup.
Vill du ställa in automatiska backuper så gör du det genom att gå in i modul System, avancerat -> Inställningar -> Tidsstyrda händelser. Bocka där i rutan Backup och fyll i en starttid för när du vill att backupen ska tas (17:30 t.ex). I Backupsökväg kan du skriva Backup, då kommer filen att hamna i mappen med just det namnet i Standard ERP-mappen.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.