lagt till en user
Eva Sundberg
2017-05-04
Hej

Vi har lagt till en användare på kund nr 4612377 men vi
får det bara att fungera med inloggningen på Skottens Plast

vi har två företag där går det inte att logga in
Edwin
2017-05-04
Hej Eva,

Är den nya användaren en global användare?
För att kunna logga in i alla företag måste du ha en sådan. De skapar du i modul System, avancerat -> Register -> Global users. Sen måste även "Använd globala användare" vara valt i modul System -> Inställningar -> Tilläggsfunktioner.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Eva Sundberg
2017-05-05
Vad innebär global användare ??? Jag har nu lagt till detta men får det inte att funka i alla fall.

Edwin
2017-05-05
Skrivet av:Eva Sundberg07:42 5 Maj 2017
Vad innebär global användare ??? Jag har nu lagt till detta men får det inte att funka i alla fall.
Om du har satt upp den nya användaren enligt mina tidigare instruktioner kan du testa att logga in med den i ett av de andra två företagen utan att skriva in något lösenord. Du använder med andra ord bara användarnamnet och sen ett blankt lösenord.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-05-05
Toppen nu börjar de närma sig... Nu kan jag logga in men du slängs dom andra ut.

Edwin
2017-05-05
Skrivet av:Eva Sundberg12:13 5 Maj 2017
Toppen nu börjar de närma sig... Nu kan jag logga in men du slängs dom andra ut.
Vad är det för användartyp på användaren ni skapade? Är den samtidig eller namngiven?

Mvh

Edwin
Per Hidén
2017-05-10
Hej

Jag har lagt till ny användare och får meddelande "Gränsen för samtidiga användare är nådd"

Hur löser jag detta?

mvh Ola
Edwin
2017-05-10
Skrivet av:Per Hidén11:23 10 Maj 2017
Hej Jag har lagt till ny användare och får meddelande "Gränsen för samtidiga användare är nådd" Hur löser jag detta? mvh Ola
Hej Ola,

Om du får det meddelandet betyder det att du har för många samtidiga användare jämfört med det du har på ditt kontrakt. För att ändra användartyp går du in i modul System -> Register -> Personer och väljer den användare du vill ändra typ på. Det är viktigt att typerna överensstämmer med kontraktet för att det ska fungera som det ska.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Per Hidén
2017-05-10
Skrivet av:Edwin12:33 10 Maj 2017
Hej Ola, Om du får det meddelandet betyder det att du har för många samtidiga användare jämfört med det du har på ditt kontrakt. För att ändra användartyp går du in i modul System -> Register -> Personer och väljer den användare du vil
Vi har 1-3 användare på kontraktet. Vi har två användare sedan tidigare och la till nr 3 nu. Vad ska vi välja för typ?
Edwin
2017-05-10
Skrivet av:Per Hidén12:50 10 Maj 2017
Vi har 1-3 användare på kontraktet. Vi har två användare sedan tidigare och la till nr 3 nu. Vad ska vi välja för typ?
Jag har tittat på ert kontrakt nu och kan se att ni betalar för två användare. Vill ni ha en tredje måste ni lägga till en användare på kontraktet. Det gör ni enklast genom att gå in i marknadsplatsen i själva systemet. Då kommer den att läggas till direkt.

Namnet på artikeln för en användare på kontraktet är lite missvisande och jag lobbar för att det ska ändras för att undvika förvirring. "1-3 användare" syftar på användare nummer 1 till 3 och INTE att man betalar för upp till 3 användare. Kostnaden för användare 1, användare 2 och användare 3 är 124 kronor styck. Vill man ha fler användare hamnar det i en annan prisklass som då gäller för användare 4-7.

Mvh

Edwin
Per Hidén
2017-05-10
Ok, har beställt via marknadsplatsen nu men det fungerar fortf inte. Tar det tid att aktivera?
Edwin
2017-05-10
Skrivet av:Per Hidén14:56 10 Maj 2017
Ok, har beställt via marknadsplatsen nu men det fungerar fortf inte. Tar det tid att aktivera?
Vad får ni för felmeddelande? Om ni får samma som tidigare kan du gå in i användaren i fråga och ändra typen till namngiven eftersom det är typen ni har beställt via marknadsplatsen.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Per Hidén
2017-05-12
Skrivet av:Edwin15:11 10 Maj 2017
Vad får ni för felmeddelande? Om ni får samma som tidigare kan du gå in i användaren i fråga och ändra typen till namngiven eftersom det är typen ni har beställt via marknadsplatsen. Med vänliga hälsningar Edwin
Nu försöker jag skapa brevlåda för användaren. Får svar att "fler extra brevlådor än tillåtet"
Edwin
2017-05-12
Skrivet av:Per Hidén07:00 12 Maj 2017
Nu försöker jag skapa brevlåda för användaren. Får svar att "fler extra brevlådor än tillåtet"
Om du går in i modul System, avancerat -> Inställningar -> Brevlådor, hur många kan du se där?

Per Hidén
2017-05-12
Skrivet av:Edwin07:44 12 Maj 2017
Om du går in i modul System, avancerat -> Inställningar -> Brevlådor, hur många kan du se där?
2 st
Edwin
2017-05-12
Skrivet av:Per Hidén07:59 12 Maj 2017
2 st
Ni har fler än ett företag som jag förstår det. Har ni satt upp globala användare som kan komma åt alla företag?

Mvh

Edwin
Per Hidén
2017-05-12
Skrivet av:Edwin09:00 12 Maj 2017
Ni har fler än ett företag som jag förstår det. Har ni satt upp globala användare som kan komma åt alla företag? Mvh Edwin
ja, vi har 3 globala användare.
Per Hidén
2017-05-12
Går det att få till ett snabbare informationsflöde via tlf?
Eva Sundberg
2017-05-12
Varför är jag med i denna konversation ?

Med vänlig hälsning, Eva
Edwin
2017-05-12
Skrivet av:Per Hidén09:38 12 Maj 2017
ja, vi har 3 globala användare.
Kan du gå in i modul System -> Inställningar -> Systemkonfiguration och skriva vad ni har för inställningar där?

Vill du ha telefonsupport anpassad för just ert system rekommenderar jag att du tar kontakt med en av våra servicepartners som kan erbjuda det. Deras kontaktuppgifter finner du här: http://www.hansaworld.com/sv/partners/sweden

Eva Sundberg
2017-05-19
Skrivet av:Edwin13:13 5 Maj 2017
Vad är det för användartyp på användaren ni skapade? Är den samtidig eller namngiven? Mvh Edwin
Hej Edwin

Var tittar jag efter denna inställning, har funkat att logga in alla men nu plötsligt så kastas vi ut

Mikael
2017-05-19
Skrivet av:Eva Sundberg12:48 19 Maj 2017
Hej Edwin Var tittar jag efter denna inställning, har funkat att logga in alla men nu plötsligt så kastas vi ut
Hejsan,

Du kan se vilken typ varje användare är om du går in på System modulen sen öppnar person registret. Där kan du se varje användare och vilken användartyp det är inställt som.

MvH
Mikael
HansaWorld
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.