Uppdatering på Mac
RoboCare AB
2017-04-11
Hej!
Det dök upp en ny version i App Store som har version 8.3.250305 så jag hämtade ner den och drog den till min Hansa-mapp. Jag hade Standard Accounts 8.2.210206 innan. Nu hittar programmet inte min server. Hur får jag den att hitta mina två företag som ligger hos er?
Mitt ID är ekonomi@robocare.se
Har försökt att uppdatera tidigare till Standard Ekonomi men inte lyckats av samma anledning. Kan det vara lämpligt att ta det steget nu också?
Vad betyder "ERP"? Är det det systemet som jag har??

Med vänlig hälsning
Mats Jansson
Edwin
2017-04-11
Hej Mats,

Hur menar du att programmet inte hittar din server? När jag söker på ditt kundnummer hittar jag en server där företaget MultiMats ligger.

Standard Accounts och Standard Ekonomi är samma program. Accounts är bara det engelska namnet på samma produkt. Standard ERP är den produkt vi erbjuder för lite större företag.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support

RoboCare AB
2017-04-11
Skrivet av:Edwin09:45 11 Apr 2017
Hej Mats, Hur menar du att programmet inte hittar din server? När jag söker på ditt kundnummer hittar jag en server där företaget MultiMats ligger. Standard Accounts och Standard Ekonomi är samma program. Accounts är bara det engelska namnet på
Hej igen!

När jag har bokfört förut så har jag växlat mellan företaget "MultiMats" och "RoboCare AB" inne i programmet. Har fungerat utmärkt!

När jag startar Standard Accounts version 8.3.250305 så verkar den lägga upp ett nytt tomt företag. Jag har då gått till menyn "Standard Accounts" och valt "Registrera Produkten". Efter lite klickande på avbryt etc så kommer det upp en ruta där jag kan skriva in mitt ID och lösen hos er och klicka på "Logga in". Då öppnas en ruta som heter "1: Installation". Stapeln växer snabbt till fullt men sedan händer ingenting.
Jag har gått in på websidan "Manage my companies" och uppdaterat min server till "Current Version : Standard Accounts Server 8.3 2017-03-07 (83250305)" och startat den men den verkar stoppas efter varje försök att starta klienten...
Jag kommer inte vidare!

Varför är det alltid så fruktansvärt mycket strul vid varje uppdatering som ni gör numera? Och dessutom ingen att ringa!!
Jag har varit kund i över 22 år och så här var det inte förut... :-(
Edwin
2017-04-11
Skrivet av:RoboCare AB10:05 11 Apr 2017
Hej igen! När jag har bokfört förut så har jag växlat mellan företaget "MultiMats" och "RoboCare AB" inne i programmet. Har fungerat utmärkt! När jag startar Standard Accounts version 8.3.250305 så verkar den lägga upp ett
Hej,

Du skriver i ditt första inlägg att du laddade ned uppdateringen och "drog den till Hansa-mappen". Hur menar du då? Vid en uppdatering via App Store ska allt ske automatiskt och du ska inte behöva flytta några filer själv.

När jag själv försöker ansluta till ditt företag genom molnet fungerar det smärtfritt och jag kan se MultiMats och Robocare i listan över företag (jag kommer ju dock inte längre än till inloggningsrutan eftersom jag inte har dina inloggningsuppgifter).

Du behöver inte starta upp servern via MyStandard för att kunna använda programmet, den startar automatiskt varje gång du startar programmet.

Det du kan göra är att logga in på MyStandard, trycka på Start och sen när servern är igång välja Connect. Då kan du ladda ned ett nytt program som är anpassat efter ditt företag. Placera det i en ny mapp på ditt skrivbord och testa att starta det.

Mvh

Edwin
RoboCare AB
2017-04-11
Hej igen!

Jag har skapat en mapp för bokföringsprogrammet för att inte få lösa filer i programmappen, t.ex. inställningsfiler. bilder för logga, textbackuper etc. Borde inte pela någon roll om App Store eller jag placerar den nya programfilen där....

Nu har jag loggat in på My Standard, startat servern, valt Connect och laddat ner programmet som du skrev. Lade det först löst i programmappen (för att följa standard), startade och fick svaret "Alert! Incompatible version of database found. Can´t proceed: exe 8325 db8221" och när jag klickade på OK så stängdes programmet. Därefter skapade jag en ny mapp som du rekommenderade och startade igen. Nu går allting igång och jag kan se mina två företag men allt jobb sedan början på mars 2016 är borta!
Jag har tagit en textbackup innan jag började, den ligger på er server....

//Mats
RoboCare AB
2017-04-11
Hur gör jag för att lägga tillbaka en säkerhetskopia från en textfil som jag har på min dator?
Jag letade på My Standard och råkade ta en ny säkerhetskopia på den felaktiga databasen. Den verkar ha skrivit över den riktiga backupen som jag gjorde tidigare idag. Kan man bara ha en backup per dag??

Har provkört den nya versionen och de problem jag har haft med att registrera inbetalningar bl.a. verkar vara OK nu. Återstår bara att få tillbaka min data....

//Mats
Edwin
2017-04-12
Skrivet av:RoboCare AB14:33 11 Apr 2017
Hur gör jag för att lägga tillbaka en säkerhetskopia från en textfil som jag har på min dator? Jag letade på My Standard och råkade ta en ny säkerhetskopia på den felaktiga databasen. Den verkar ha skrivit över den riktiga backupen som jag gjor
Hej Mats,

Om den databas du får tillgång till när du ansluter via MyStandard inte innehåller alla dina transaktioner beror det antingen på att du har genomfört dessa transaktioner på en lokal installation (dvs ej ansluten till molnet) eller på en installation som har ett annat kundnummer.

För att göra en import av en databastextbackup går du in i modul System -> Rutiner -> Importer -> Databastextbackup.

På MyStandard kan man bara ta en backup per dag, det stämmer.

Mvh

Edwin
RoboCare AB
2017-04-12
Hej igen!

Jag har inget annat kundnummer.
Jag har inte kunnat göra något utan att vara ansluten till internet. Menar du att det kan ligga en datafil någonstans i min dator i alla fall? Vad heter den filen i så fall??

Jag har nu importerat den textbackupen som jag tog och laddade ner innan jag började uppdateringen. Sökvägen var lite annorlunda är den du skrev ovan (modul System -> Rutiner -> Importer -> Manuell filsökning) Men det fungerade att lägga tillbaka den. Dessvärre visas ändå bara fakturor och transaktioner gjorda till och med början på mars 2016. De var då som jag uppdaterade senast.

Kan du kolla om det ser lika dant ut hos dig eller om det går att hitta datan någon annanstans? Jag vill verkligen inte mata in ett helt års händelser igen för två bolag.... :-(
Edwin
2017-04-13
Skrivet av:RoboCare AB08:52 12 Apr 2017
Hej igen! Jag har inget annat kundnummer. Jag har inte kunnat göra något utan att vara ansluten till internet. Menar du att det kan ligga en datafil någonstans i min dator i alla fall? Vad heter den filen i så fall?? Jag har nu importerat den textba
Hej,

Om du inte har aktuell data i molnet måste du ha en backup lokalt på din dator. Gå in i mappen där programmet där du senast hade tillgång till den data du saknar ligger. Högerklicka på Standard Accounts.hdf och välj "Visa paketets innehåll". Leta sen i den mappen efter en TXT-fil som förmodligen har ett namn i still med TB20160101 (eller vad nu det senaste datumet kan tänkas vara).

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.