Skrivet av:Per12:06 12 Okt 2018
Hej Marie.
Takk för ditt meddelande.
När det kommer till periodiseringsrapporter så är det viktigt att man i rapportdefinitionen kryssar för vilken modul detta gäller för Faktura/Leverantör/Endast med differenser
Det är även viktigt att man l
Hej igen,
Vi har nyligen uppgraderat till 8.4. Gör jag som jag alltid gjort, se nedan, fungerar det inte, så något måste ha ändrats i denna version. Vad behöver jag göra för att verifikat ska skapas i samband med att jag skapar periodiseringsverifikat??
Vid registrering av leverantörsfaktura har jag valt vilken periodisering som ska gälla (3 mån, 6 mån osv) under flik C.
Vid periodisering: Rutiner - Underhåll - Skapa periodiseringsverifikat. Fyller i Simuleringsperiod, t ex 2018-09-01: 2018-09-30. Jag har under alla år också fyllt i Periodiseringsdatum, t ex 2018-09-30. Periodiseringar under september har skapats och det har skapats verifikat, ett för varje leverantörsfaktura.
Vid avstämning av Balansräkning: Rapporter - Periodiseringsrapport. Fyller i period, t ex 2018-09-01:2018-09-30. Fyller i konto, t ex 1770. Bockar i rutan Leverantör och väljer Samtliga öppna periodiseringar samt klickar på Kör.
Tidigare har jag då kunnat stämma av raden Total i Periodiseringsrapporten mot Saldo i HB för 1770. Nu står det SIM:149 osv istället för verifikatsnr, t ex 2018.5466 vid posterna i Periodiseringsrapporten. Det ser alltså ut som om fakturan periodiserats om man tittar på rapporten avseende Ingående balans, periodisering och Uppskattad total (rest att periodiseras), MEN det har inte skapats några verifikat.
Vad måste jag göra?
Marie