Periodiseringar - bugg efter uppdatering?
Marie
2018-10-09
Hej,

Detta problem uppenbarade sig också efter uppdateringen till 8.4:

Periodiseringar: när jag gjort månadens periodiseringar (Redovisning-Rutiner-Underhåll-Skapa periodiseringsverifikat och fyllt i Simuleringsperiod samt Periodiseringsdatum) görs periodiseringar (de ser jag i periodiseringsrapporten), men det skapas inga verifikat. Således blir de aldrig bokförda. Har tre periodiseringar i periodiseringsrapporten som inte blivit bokförda.

Man förlorar hela vitsen med automatiska periodiseringar om man manuellt ska bokföra periodiseringarna.

Eftersom båda problemen (periodiseringar och utbetalningar) som jag skrivit om här på forumet kommit efter uppdateringen till ERP 8.4 så är det kanske bäst om dessa felrapporteringar åker direkt till de som är ansvariga för uppdateringen?

Hälsningar
Marie
Per
2018-10-12
Hej Marie.

Takk för ditt meddelande.

När det kommer till periodiseringsrapporter så är det viktigt att man i rapportdefinitionen kryssar för vilken modul detta gäller för Faktura/Leverantör/Endast med differenser
Det är även viktigt att man lägger till verifikatet på ex. en faktura innan man kör rapporten.
Vänligen bekräfta att detta genomförs innan du kör rapporten.

Ifall du fortfarande upplever detta problem, vänligen berätta vilken version av Standard ERP det är du använder idag.
Du kan se vilken version du använder genom att starta upp Standard ERP, när du kommit in på programmet så klickar du längst upp till vänster på "Standard ERP" och vidare till "Om Standard ERP..." här ska versionsnummer stå angivet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie
2018-10-23
Skrivet av:Per12:06 12 Okt 2018
Hej Marie. Takk för ditt meddelande. När det kommer till periodiseringsrapporter så är det viktigt att man i rapportdefinitionen kryssar för vilken modul detta gäller för Faktura/Leverantör/Endast med differenser Det är även viktigt att man l
Hej igen,

Vi har nyligen uppgraderat till 8.4. Gör jag som jag alltid gjort, se nedan, fungerar det inte, så något måste ha ändrats i denna version. Vad behöver jag göra för att verifikat ska skapas i samband med att jag skapar periodiseringsverifikat??

Vid registrering av leverantörsfaktura har jag valt vilken periodisering som ska gälla (3 mån, 6 mån osv) under flik C.

Vid periodisering: Rutiner - Underhåll - Skapa periodiseringsverifikat. Fyller i Simuleringsperiod, t ex 2018-09-01: 2018-09-30. Jag har under alla år också fyllt i Periodiseringsdatum, t ex 2018-09-30. Periodiseringar under september har skapats och det har skapats verifikat, ett för varje leverantörsfaktura.

Vid avstämning av Balansräkning: Rapporter - Periodiseringsrapport. Fyller i period, t ex 2018-09-01:2018-09-30. Fyller i konto, t ex 1770. Bockar i rutan Leverantör och väljer Samtliga öppna periodiseringar samt klickar på Kör.

Tidigare har jag då kunnat stämma av raden Total i Periodiseringsrapporten mot Saldo i HB för 1770. Nu står det SIM:149 osv istället för verifikatsnr, t ex 2018.5466 vid posterna i Periodiseringsrapporten. Det ser alltså ut som om fakturan periodiserats om man tittar på rapporten avseende Ingående balans, periodisering och Uppskattad total (rest att periodiseras), MEN det har inte skapats några verifikat.

Vad måste jag göra?

Marie
Per
2018-10-25
"Vi har nyligen uppgraderat till 8.4."

Använder ni version 8.4 2018-07-26?
Vilket operativsystem använder ni?
Uppge även företagsnamn och kundnummer.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.