ISO20022
Karin Arvidsson
2023-05-08
To stop receiving notifications on forum posts unmark the star icon macOS
Jag ska lägga upp nytt format för betalningsfiler ISO20022. Vi har SEB som bank. Vi kommer att göra i princip alla betalningar till bg-nr, inte IBAN.
I er instruktion för Bankintegration-Betalningsfil-Sverige-ISO20022 står det att man ska

1. Ange Kontonummer IBAN, om man inte har IBAN ska man lämna fältet tomt, vi har ett IBAN-nr men vill att våra betalningar ska gå från vårt bg-nr, då lämnar vi det fältet tomt?

2: Ange IBAN-kod för varje leverantör, om vi väljer att betala till bg-nr istället så lämnar vi det fältet tomt?

3. Det står att leverantörens bg-nr ska anges utan bindestreck eller mellanslag, alla våra bg-nr til våra leverantörer ligger inlagda med bg-nr med bindestreck, behöver vi då manuellt ändra alla dessa?

Hälsningar
Karin Arvidsson
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Bror-Erik06:24 15 Maj 2023
Skrivet av:Bror-Erik20:28 19 Maj 2023
Skrivet av:Bror-Erik10:08 6 Jun 2023
Bror-Erik
2023-05-15
Hejsan,

alltså ni vill sätta upp iso20022 men vill inte använda standarden

1) Jag skulle säga ja, använd bg-nr men bakom bank fältet inmata iban

2) inmata bg-nr

3) pröva med bindesträck om det inte är ok så då bör man ta bort

mvh, Bror-Erik
Björn Schwab
2023-05-15
Hej

ISO20022 fungerar olika för svenska bankerna.
Någon bank har bgnumret, annan bank användare orgnr, en tredje bank kan användare ett avtalsnummer.

Det är också olika format för de olika bankerna.

Med vänlig hälsning,
Björn
Karin Arvidsson
2023-05-15
Hej,

Jag har laddat ner en instruktion från er som jag hittade i detta forum, Bankintegration Betalningsfil Sverige ISO20022. Finns det någon särskild instruktion för SEB? Vår bank SEB hänvisar till er för att få information om hur detta ska sättas upp i Standard ERP, det är inget som de har information om.

Jag vill använda standarden men jag vill inte betala våra leverantörer till deras IBAN-nr då vi enbart har uppgift om deras bg-nr. I dagsläget när vi gör betalning till IBAN blir det som en utlandsbetalning men då är det kanske annorlunda med ISO20022

Så vi behöver alltså få uppgift om varje leverantörs IBAN-nr för att få detta att fungera, så vi behöver mata in både IBAN-nr (bankfältet) och även bg-nr (fält för bg-nr)

Hälsningar
Karin
Bror-Erik
2023-05-19
Hejsan,

jag bör nog fråga hur detta är, för du vill använda en mix av 2 saker

mvh, Bror-Erik
Karin Arvidsson
2023-05-23
Skrivet av:Bror-Erik20:28 19 Maj 2023
Hejsan, jag bör nog fråga hur detta är, för du vill använda en mix av 2 saker mvh, Bror-Erik
Hej,
OK, jag tolkar det som att du ska kolla upp om det är möjligt att göra på detta sätt. Om det inte går, har du möjlighet att skicka instruktion om standarden för hur jag gör när vi har SEB som bank?

Vänliga hälsningar
Karin Arvidsson
Bror-Erik
2023-06-06
Hejsan,

jag har ingen demo databas med SEB som fungerar för jag personligen har inte använt den.
Håller på att få information hur detta är
h. Bror-Erik
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.