Bugg Utbetalningar?
Marie
2018-10-02
Hej,
Efter uppdatering till 8.4 så går det ej att ta bort fakturor från utbetalningsuppdrag i ERP. Kommer endast upp en dialog "Ange fakturanummer". Det går inte att ändra i ett uppdrag eller spara ändringar.

Det blir problematiskt eftersom kreditnotor som går iväg i fil till bank inte dras den dagen i uppdraget utan mot första möjliga debetfaktura i samma eller annan fil på banken. Man har tidigare kunnat gå in och markera raden i utbetalningen, trycka Backspace (så kommer ett rött streck på fakturan) och Spara (alternativt markera fakturan, Kugghjulet, Radera). På så vis har fakturan tagits bort från uppdraget och kan läggas in igen med nytt datum.

Om denna funktion tagits bort, hur ska man ska gå till väga?

Marie Grahn
Per
2018-10-03
Hej Marie.

Tack för ditt meddelande.

Har du provat att gå in i fakturan, välja "Post" i menyn överst, och sedan välja "Annullera"?

Du kan även skapa en kreditnota som balanserar upp den aktuella fakturan, och sedan skapa en ny faktura.

Det ska inte vara möjligt att helt ta bort fakturor som redan är godkända och förda in i bokföringen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie
2018-10-03
Skrivet av:Per11:51 3 Okt 2018
Hej Marie. Tack för ditt meddelande. Har du provat att gå in i fakturan, välja "Post" i menyn överst, och sedan välja "Annullera"? Du kan även skapa en kreditnota som balanserar upp den aktuella fakturan, och sedan skapa en ny faktura. Det ska i
"Post" raderar hela utbetalningsnumret/uppdraget alternativt fakturan som du skriver. Jag vill alltså inte radera själva fakturan utan endast ta bort den i det uppdrag jag skapat genom "Skapa" + "Betalningsförslag". Man kan dessutom inte kreditera en faktura som redan ligger i betalningsuppdrag.

Själva fakturan är i bokföringen ja, men bokföringen av utbetalningen (K 1930/D 2440) sker inte förrän utbetalningen är godkänd, dvs att bocken vid "OK" i betalningsuppdraget är ikryssad och ändringen sparad.

Eftersom det är något som ändrats i o m uppdateringen vore det bra om någon med kunskap om redovisning och information varför detta har ändrats och som kan ge information om alternativt arbetssätt svarar. T ex hur man kan säkerställa att kreditnotor i betalningsfil till bank endast dras den dag som står i uppdraget och inte någon annan dag.
/Marie

Per
2018-10-04
Hej.

Jag kommer att vidarebefordra detta ärende till ansvarig för detta, så att denna kan titta närmare på saken.
Jag behöver dock först erat företagsnamn och kundnummer så att jag kan registrera saken vidare.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie
2018-10-09
Skrivet av:Per13:13 4 Okt 2018
Hej. Jag kommer att vidarebefordra detta ärende till ansvarig för detta, så att denna kan titta närmare på saken. Jag behöver dock först erat företagsnamn och kundnummer så att jag kan registrera saken vidare. Tack. Mvh. Per HansaWorld Suppor
Hej igen,
Ge mig en e-postadress så ska jag skicka informationen. Känns inte som att den informationen behöver ligga på ert supportforum.

Har ett annat problem som dykt upp efter uppdateringen, skriver om det i annan ämnestråd.

/Marie
Per
2018-10-09
Hej.

Du kan maila oss på sweden@hansaworld.com

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie
2018-10-23
Skrivet av:Per14:58 9 Okt 2018
Hej. Du kan maila oss på sweden@hansaworld.com Mvh. Per HansaWorld Support
Hej igen,

Jag har inte fått något svar från er, men ett tips från vår partner:

Klicka i bocken A konto på leverantörskortet i kontaktregistret, så kan man stryka fakturor i Utbetalningar.

Det verkar fungera, men verkar oerhört långsökt och ologiskt. Skulle vara intressant att förstå hur utvecklaren tänkt och motiverar denna ändring...
/Marie

Per
2018-10-23
Hej Marie.

Har inte sett någon epost från dig, vänligen ange epostadressen du använde för att sända meddelandet.

"A Konto" (på engelska On Account) betyder att du kan lägga till betalningar till en leverantör utan att koppla betalningen till en specifik faktura, detta görs ofta innan man fått fakturan.

Läs mer om denna funktion här:
http://www.hansamanuals.com/main/english/mailnumber___3554/theconf___529/manuals/levelzero___3554/version___71/hwconvindex.htm
här:
http://www.hansamanuals.com/main/english/mailnumber___3403/theconf___516/manuals/levelzero___3403/version___71/hwconvindex.htm
och även här:
http://www.hansamanuals.com/main/swedish/mailnumber___58683/theconf___529/manuals/levelzero___58683/version___73/hwconvindex.htm

Mvh.

Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.