Orderstock
Marie Sjögren
2018-10-10
När jag tar ut rapporten orderstock får jag med en massa redan levererade ordrar, dessa ordrar har en returnerad vara och en kreditnota för en av posterna på ordern. Hur får jag ut orderstock utan dessa noll ordrar?
mvh
marie
Per
2018-10-10
Hej Marie.

Tack för ditt meddelande.

Vill du ha ut rapporten Orderstock utan fakturor som är helt nollade(krediterade)?
Eller vill du ha ut rapporten utan fakturor som är delvis krediterade (en av flera poster i ordern)?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie Sjögren
2018-10-10
Skrivet av:Per10:22 10 Okt 2018
Hej Marie. Tack för ditt meddelande. Vill du ha ut rapporten Orderstock utan fakturor som är helt nollade(krediterade)? Eller vill du ha ut rapporten utan fakturor som är delvis krediterade (en av flera poster i ordern)? Mvh. Per HansaWorld Support
Hej,
jag vill ha ut rapporten utan de ordrar som är nollade, ordern är fakturerad sedan har vi gjort en returnerad vara och krediterat, men det finns inget kvar att skicka på ordern och värdet är noll.
Per
2018-10-11
Hej Marie.

Jag finner inte något alternativ för detta och måste eskalera saken vidare till 2.linjesupporten.

För att kunna lämna detta ärende vidare så måste jag ha ditt företagsnamn och kundnummer.

Tack på förhand.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Marie Sjögren
2018-11-05
Skrivet av:Per16:45 11 Okt 2018
Hej Marie. Jag finner inte något alternativ för detta och måste eskalera saken vidare till 2.linjesupporten. För att kunna lämna detta ärende vidare så måste jag ha ditt företagsnamn och kundnummer. Tack på förhand. Mvh. Per HansaWorld Sup
Primare AB, 4651496
Per
2018-11-06
Fört vidare ärendet till 2 .linjesupporten för att se ifall detta alternativ finns.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie Sjögren
2018-11-16
Skrivet av:Per13:54 6 Nov 2018
Fört vidare ärendet till 2 .linjesupporten för att se ifall detta alternativ finns. Mvh. Per HansaWorld Support
hej,
har ni kommit fram till något?
Per
2018-11-16
Hej.

Beklagar sent svar.

Jag har frågat runt och provat och kan inte se att produkten har detta alternativet.
Jag har registrerat en förfrågan till våra utvecklare om att få detta ordnat till nästa version 8.5

Tack för att du meddelade detta till oss.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie Sjögren
2019-04-02
Skrivet av:Per12:01 16 Nov 2018
Hej. Beklagar sent svar. Jag har frågat runt och provat och kan inte se att produkten har detta alternativet. Jag har registrerat en förfrågan till våra utvecklare om att få detta ordnat till nästa version 8.5 Tack för att du meddelade detta ti
Min företrädare har visst kunnat få ut listan orderstock utan ordrar som är noll, dvs ordrar som är helt fakturerade och sedan returnerade och krediterade.

Vill ni undersöka igen för nu har vi en jättelång lista i vår orderstock med ordrar som inte skall ut igen.
måste jag markera ordern på något sätt, typ stängd eller vad påverkar det?

mvh
Marie
Marie Sjögren
2019-04-02
hej igen,
det ser även ut som att dessa noll ordrar påverkar orderstocken med antal, när jag tar ut bristlistan per artikel ser jag ett betydligt högre antal än vad som är vekligt.
Per
2019-04-04
Hej.

"Min företrädare har visst kunnat få ut listan orderstock utan ordrar som är noll, dvs ordrar som är helt fakturerade och sedan returnerade och krediterade."

Hur har han/hon genomfört detta?
Har personen i fråga använt en äldre produkt från HansaWorld?
Ifall personen använt Standard ERP, vet du vilken version detta var? Eller vilket datum detta skedde?

"Vill ni undersöka igen för nu har vi en jättelång lista i vår orderstock med ordrar som inte skall ut igen.
måste jag markera ordern på något sätt, typ stängd eller vad påverkar det?"

Finns det inget kvar att skicka på ordern så kan du markera den som stängd.

"det ser även ut som att dessa noll ordrar påverkar orderstocken med antal, när jag tar ut bristlistan per artikel ser jag ett betydligt högre antal än vad som är vekligt."

Har du möjlighet att sända oss en skärmdump/printscreen på när du tar ut bristlistan per artikel.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Andreas Styrnell
2019-04-16
Hej,

När du gör en retur, där det inte ska skickas ut en ny vara, kontrollera att det på returen är inställt "minska antal->beställda och levererade". Annars kommer systemet tro att det ska skickas en ny vara från den ordern.

med vänlig hälsning

Andreas Styrnell
Applitron Datasystem AB

www.appli.se
Per
2019-04-17
Hej Marie.

Hur gick det för er?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Marie Sjögren
2019-04-23
hej,
jag har inte haft en sådan transaktion att prova med, men jag ser på våra tidigare transaktioner att när vi returnerat en vara är bara endast levererade ibockat. så i framtiden borde detta lösa problemet.
tack
Marie
Per
2019-04-23
Okej.
Prova med detta och återkom ifall detta inte löser problemet nästa gång.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.