Error vid inlogging
Sweboat Service AB
2018-09-05
Vi använder Standard ERP
Efter uppgradering till version 8.4 (2018-07-26) får vi följande fel.
Har försökt lösa problemet på olika Windows maskiner utan att lyckas. Några tips?

Ester J.
2018-09-06
Hei,

Har ni kontrolleret antall samtidiga användare ni har?

Mvh
Ester
Sweboat Service AB
2018-09-06
Skrivet av:Ester J.10:29 6 Sep 2018
Hei, Har ni kontrolleret antall samtidiga användare ni har? Mvh Ester
Hej.
Vi har licenser för 1-3 användare. Men det är bara en person (jag) som använder Hansa samtidigt.
Vi har givetvis tittat på om vi har haft igång parallella sessioner, men det är bara En samtidiga användare och får ändå rubricerad fel.

//Acs
Sweboat Service AB
2018-09-07
Skrivet av:Sweboat Service AB12:54 6 Sep 2018
Hej. Vi har licenser för 1-3 användare. Men det är bara en person (jag) som använder Hansa samtidigt. Vi har givetvis tittat på om vi har haft igång parallella sessioner, men det är bara En samtidiga användare och får ändå rubricerad fel. //A
Jag tror att det är databasen som är korrupt eftersom vi flyttar med problemet oavsett val av dator.
Finns det något sätt att göra en check av databasen eller motsvarande "repair" ?

//ACS
Ester J.
2018-09-07
Hej,

Dere har kun 1 bruker som har lov til å logge på systemet om gang.

Dersom det er en annen bruker som prøver å logge på når denne brukeren er logget inn, vill det ikke gå å logg inn.

Mvh
Ester
Sweboat Service AB
2018-09-10
Skrivet av:Ester J.13:08 7 Sep 2018
Hej, Dere har kun 1 bruker som har lov til å logge på systemet om gang. Dersom det er en annen bruker som prøver å logge på når denne brukeren er logget inn, vill det ikke gå å logg inn. Mvh Ester
Hej igen.
Vi är bara EN person och det finns bara EN installation. Det är en bugg vill jag påstå som har uppkommit i samband med uppgraderingen.

Per
2018-09-11
Hej.

Kan ni vänligen sända oss rapporten "Företagsinformation" som ni finner genom att gå till:
Modul-System >> Rapporter >> Företagsinformation
Välj "PDF" och klicka på "Kör"
Spara filen som ex. "Företagsinformation Sweboat" och sänd denna filen här i forumet, så att vi kan se vad som är installerat på eran klient.
(Endast HansaWorlds personal har möjlighet att läsa de filer som våra kunder lägger upp på forumet.)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-09-14
Skrivet av:Per10:37 11 Sep 2018
Hej. Kan ni vänligen sända oss rapporten "Företagsinformation" som ni finner genom att gå till: Modul-System >> Rapporter >> Företagsinformation Välj "PDF" och klicka på "Kör" Spara filen som ex. "Företagsinformation Sweboat" och sänd denna fil
Ursäkta djöjsmålet.
Bifogar filen
Per
2018-09-18
Har pratat med 2.linjesupporten.

Felmeddelandet säger att WAN inte är tillvalt i system konfigurationen.
Fråga: Uppdaterade ni själv till nyare version, eller gjorde ni detta med hjälp av en partner?

Ifall ni går tillbaka till eran tidigare version och klickar för denna rutan, exporterar en databasbackup, och sedan importerar databasbackupen till den nya versionen, så kommer det att fungera.

För att gå tillbaka till er tidigare version går ni in på https://mystandard.hansaworld.com/loginpage och loggar in med Standard ID +lösenord.
När ni kommit in, välj "Companies" på vänster sida har ni eran server, klicka på den. I menyn till höger väljer ni "Revert to previous version"

Ni finner denna WAN-ruta i Standard ERP genom att gå till: Moduler-System >> Inställningar >> Systemkonfiguration >> Fliken "Tekniskt"

För att exportera databasbackup gå till: Moduler-System >> Rutiner >> Exporter >> Databastextbackup
Välj namn, välj att spara den på ex. skrivbordet.

När ni gjort detta, uppdatera återigen till nyaste version, starta upp Standard ERP, gå till Moduler-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsökning och välj att ladda upp databasbackupen ni skapade tidigare.

Ifall ni behöver hjälp med denna process så kan vi erbjuda konsultering för detta, vi har även duktiga partners som kan hjälpa er.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-09-19
Skrivet av:Per10:39 18 Sep 2018
Har pratat med 2.linjesupporten. Felmeddelandet säger att WAN inte är tillvalt i system konfigurationen. Fråga: Uppdaterade ni själv till nyare version, eller gjorde ni detta med hjälp av en partner? Ifall ni går tillbaka till eran tidigare versio
Hej Per.
Vi får samma fel igen, tyvärr. Och vi har testat två alternativ.
1) Gjort tillvalet med WAN och sedan uppgraderat direkt till version 2018-07-26
2) Gjort tillvalet med WAN, tog export backup, raderade alla spår av Hansa Standard ERP, installerade den nya version och valde Återläs från backup

En iakttagelse som vi har gjort är att det är tomt under Companies på MyPage
Per
2018-09-19
"En iakttagelse som vi har gjort är att det är tomt under Companies på MyPage"

Så ni kommer alltså inte in på erat företag och har därför inte möjlighet att reversera till äldre version?

Jag vidarebefordrar detta till 2linjesupporten för vidare konsultation.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-09-19
Svar nej.

//ACS
Per
2018-09-20
"En iakttagelse som vi har gjort är att det är tomt under Companies på MyPage"

Ifall ni inte har Cloud Node installerat så kan detta ske. Har ni installerat Cloud Node?
Alla ERP-kunder måste ha Cloud Node installerat.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-09-24
Skrivet av:Per11:27 20 Sep 2018
"En iakttagelse som vi har gjort är att det är tomt under Companies på MyPage" Ifall ni inte har Cloud Node installerat så kan detta ske. Har ni installerat Cloud Node? Alla ERP-kunder måste ha Cloud Node installerat. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej.
Jag har ominstallerat Cloud Node och det är fortfarande samma problem.

Har ni möjligtvis inslationsfilen till version Standard ERP 8.4 2018-01-26 så att jag kan göra om hela installationen.
Jag får också fel med uppstarten av programmet vilket kanske kan lösas om jag får göra om installationen från grunden och återläsa från backup.

Per
2018-09-25
Hej.

Vänligen ge oss det Standard ID (epost) ni använder när ni loggar er in på MyStandard, så ska jag lägga till denna som användare för de 3 olika Sweboat Service AB-servrar som finns i MyStandard.

Utifrån bilden på felmeddelandet ni sände så säger systemet att ni har fler företag registrerade än tillåtet.
Ni kan undersöka detta själva genom att klicka på ikonen Companies/Företag när ni är i huvudmenyn på Standard ERP.
Ifall ni har fler företag än 1 vänligen ta bort det som inte gäller, så borde systemet godta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-09-26
Hej.
Vi ser bara ett företag. Se bif fil.

Standard ID som vi använder är acs@sweboat.se
Per
2018-09-27
Hej.

Så systemet säger att du har fler företag än tillåtet, men när du undersöker själv så ser du ett företag.
Vänligen hämta ut rapporten "Företagsinformation" och sänd denna till oss. Du finner den genom att gå till:
Moduler-System >> Rapporter >> Företagsinformation
Välj PDF
På grund av ett fel i forumet, vänligen ändra namnet på filen från "Företagsinformation" till exempelvis "Företagsinformation sweboat01"
Sänd filen här på forumet, så ska vi ta en titt på den.

Jag har nu lagt till eposten acs@sweboat.se till de 3 olika servrar jag finner i MyStandard.

Jag kan se att servrarna har statusen "Cloud not not reachable" vilket betyder att molnservern inte lyckas koppla sig upp mot den fysiska servern.
Här måste du som kund starta om din cloudserver:
Om du har Windows server:
1. Öppna Service Manager
2. Lokalisera "Standard Cloud Node" service
3. Starta om service

Om du har Mac/Linux server:
1. Starta terminalen
2. Gå till "cloudnode" mappen
3. Kör kommando
./stop-cloudnode.sh
4. Kör kommando
./run-cloudnode.sh

Ifall detta inte fungerar, så måste du ge oss cloud node & ERP server-loggarna:
Dessa finner du i respektive mappar, de ska ha ändelsen .log (ex. "hansa.log")

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-10-01
Hej,
Tjänsten "tandard Cloud Node" syns inte ens.
Jag vill backa bandet.
Skicka mig installationsfilen för "Standard ERP 8.4 2018-01-26" för att jag ska kunna göra om hela installation från scratch.

//Acs
Per
2018-10-01
Hej.

Du nämner att "Cloud Node" inte syns till. Vänligen bekräfta att du befinner dig i "Service Manager" i Windows när du letar efter Cloud Node.
Här följer en vägledning till hur du finner Service Manager: https://www.wikihow.com/Open-Windows-Services

Ifall du inte finner Cloud Node så måste det betyda att du inte har denna installerad på din maskin/att installationen misslyckats.

Att sända dig en äldre version av Standard ERP löser inte saken. Eventuell tillbakaställning av version måste göras via MyStandard.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-10-02
Cloud Node syns inte.
Det jag vill göra är att göra om installationen inom samma version på en ny ren dator.
Kan ni ändå inte skicka en länk till den versionen som jag efterfrågar?

//acs
Per
2018-10-03
Hej.

Bifogat finner du Standard ERP 8.4 2018-01-26 för Windows (zippad)
Ni pratade tidigare i tråden om Windows, så jag antar därför att ni använder detta operativsystem.

Ifall ni använder Mac eller ngt. annat säg ifrån.

Som sagt innan så är jag osäker på om detta verkligen kommer lösa problemet då dina servrar har statusen "Cloud not not reachable" så det är troligtvis där skon klämmer, lösningen är att du startar om Cloud Node servern i Service Manager (finner du den inte så måste du installera om Cloud Node)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-10-09
Vi verkar inte komma längre med problemet så kan du ge mig kontaktuppgifter till någon av era partners i Stockholm. Jag vill gärna ha ett program som fungerar som det ska. Ni når mig på telefon

08-449 55 96.
Ann-Cathrine Svensson

Sweboat
Per
2018-10-09
Hej.

Lägger till en länk med information om hur du kontaktar våra partners i Sverige:

https://www.hansaworld.com/en/partners2/sweden

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Per
2018-10-23
Hej Ann-Cathrine.

Jag har uppdaterat saken och bett 2.linjesupporten att titta till de olika servrarna i MyStandard, för att se hur det har kunnat bli som det blivit.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-10-23
Hej igen.

Fick några frågor och rekommendationer från 2.linjesupporten:

1. Ni uppgav i telefonen att ni hamnat i begränsat läge. Detta betyder att ni kan logga in på Standard ERP.
Har ni undersökt era användare?

2. Vänligen prova att hämta ny databasnyckel, vad får ni får felmeddelande när ni gör detta?
För att hämta ny databasnyckel, Starta upp Standard ERP och gå till: Moduler-System >> Inställningar >> Internet databasnyckel >> Hämta databasnyckel.

3. Jag bad er tidigare att starta om Cloud Node servern, genomförde ni detta?
Ifall inte, vänligen gör detta eftersom detta troligtvis är varför ni inte kan uppgradera servern.
Instruktioner för hur ni gör detta har jag gett er längre upp i tråden.
1. Öppna Service Manager
3. Starta om service
Här följer en vägledning till hur du finner Service Manager: https://www.wikihow.com/Open-Windows-Services

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-10-24
Hej igen.

Vi har stängt din registrering så att du ska kunna registrera igen, det var något som inte stämde där.

Vänligen starta upp Standard ERP och registrera för ny internet databasnyckel:
Moduler-System >> Inställningar >> Internet databasnyckel >> Registrera för automatisk databasnyckel
Här skriver du in på avtalsnummer: 200008428 och kundnummer: 4657092

Starta om Standard ERP och se ifall det går bättre.

Ifall inte, vänligen undersök vilken UUID som din klient är kopplad till:
Gå till mappen där du har Standard ERP installerad.
Finn filen "hansa.log" och gå in på den
Klicka på CMD+F alternativt så klickar du på sökfältet och så skriver du "uuid"
Det ska nu komma upp UUID och ett nummer, vänligen ange det nummer som dyker upp.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2018-10-25
Skrivet av:Per15:15 24 Okt 2018
Hej igen. Vi har stängt din registrering så att du ska kunna registrera igen, det var något som inte stämde där. Vänligen starta upp Standard ERP och registrera för ny internet databasnyckel: Moduler-System >> Inställningar >> Internet databasny
Hej,

Det blev ingen skillnad efter registrering av ny databasnyckel.
Det UUID jag hittar är 9596.
Mvh
Ann-Cathrine
Per
2018-10-25
Tack för informationen.

Fick ni starta om Cloud Node?
Ifall inte, vänligen gör detta eftersom detta troligtvis är varför ni inte kan uppgradera servern.
Instruktioner för hur ni gör detta har jag gett er längre upp i tråden.
1. Öppna Service Manager
3. Starta om service

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-10-26
"Det UUID jag hittar är 9596."

Fick svar från 2.linjesupporten att detta ej är UUID.
UUID innehåller normal en mycket längre kodsträng som även innehåller bokstäver.

Vänligen finn hansa.log och gör ett till sök efter "UUID" och se vad som kommer upp.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Sweboat Service AB
2019-01-31
Skrivet av:Per11:45 26 Okt 2018
"Det UUID jag hittar är 9596." Fick svar från 2.linjesupporten att detta ej är UUID. UUID innehåller normal en mycket längre kodsträng som även innehåller bokstäver. Vänligen finn hansa.log och gör ett till sök efter "UUID" och se vad som ko
Hej,

Har försökt kontakta några av era partners och den i Stockholm finns inte. Har också talat med Applitron, Göteborg som har tittat på programmet och förstår inte vad som är fel. Finns den ingen hos Hansa som kan ställa upp och hjälpa till. Applitron trodde inte att Cloud node behövdes när programmet är installerat lokalt på en pc?

Mvh
Ann-Cathrine
Per
2019-02-01
Hej.

Har ni en lokal installation och er server inte är hostad hos oss så måste ni ha tillgång till Cloud Node annars blir det svårt att hjälpa er, samt att det innebär en viss säkerhetsrisk då det inte finns någon backup i molnet utan endast lokalt.

Jag ska försöka ordna en konsult åt er.
Jag kommer att sända en offert om konsultering till er registrerade epost acs@sweboat.se

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.