Ikon försvunnen från skrivbordet
Birgitta Gottfridsson
2018-01-04
Hej,

När jag startade datorn idag, så var ikonen för Standard ERP försvunnen.

Hittar inte programmet. Vad gör jag?

MVH
Birgitta Gottfridsson
kundnr 4630864
Janssondata
2018-01-04
Hej Birgitta.
Använder du Mac eller PC/Windows?
Var har du haft ikonen tidigare, på Skrivbordet, i en mapp eller i Dockningslisten?

Mvh
Lennie
Birgitta Gottfridsson
2018-01-04
Skrivet av:Janssondata10:16 4 Jan 2018
Hej Birgitta. Använder du Mac eller PC/Windows? Var har du haft ikonen tidigare, på Skrivbordet, i en mapp eller i Dockningslisten? Mvh Lennie
Hej Lennie,

Jag har PC/Windows. Har alltid haft ikonen på skrivbordet.

MVH
Birgitta Gottfridsson
Janssondata
2018-01-04
Då programmet kan ligga på valfri plats, så är det svårt att vägleda.
Men standard är att det ligger i Program-mappen.
Om du söker på "ERP" i datorns sökfunktion så kanske det kan hjälpa dig att hitta programmet m det inte ligger i Programmappen.
Det finns ingen funktion i Standard ERP som kan flytta programmet av sig själv.
Ett tips kan vara att du öppnar mappen "Program" och ser om det ligger där, och att du har haft en genväg på skrivbordet som har försvunnit. I så fall kan du skapa en ny genväg genom att höger-klicka på programsymbolen och flytta genvägen till skrivbordet.

Mvh
Lennie

Birgitta Gottfridsson
2018-01-04
Skrivet av:Janssondata10:29 4 Jan 2018
Då programmet kan ligga på valfri plats, så är det svårt att vägleda. Men standard är att det ligger i Program-mappen. Om du söker på "ERP" i datorns sökfunktion så kanske det kan hjälpa dig att hitta programmet m det inte ligger i Programmapp
Har hittat en HDB-fil, som användes senast igår.
När jag ska öppna den får jag följande svar: Den här filen kan inte öppnas om inte Windows känner till vilket program den vill använda för att öppna den.

Vad gör jag nu?

MVH
Birgitta Gottfridsson
Janssondata
2018-01-04
I samma mapp bör finns en programfil (exe) som nog heter Standard ERP eller liknande.
Hittar du den och den startar upp programmet?
/Lennie
Birgitta Gottfridsson
2018-01-04
Skrivet av:Janssondata12:22 4 Jan 2018
I samma mapp bör finns en programfil (exe) som nog heter Standard ERP eller liknande. Hittar du den och den startar upp programmet? /Lennie
Jag har en filmapp som heter Standard ERP. Klickar jag på den kommer jag till
en HDB-fil som heter Hansa.HDB. Klickar jag på den får jag svar att den inte går
att öppna.
Jag har ett gammalt HansaWorld och i den finns en programfil, som jag kan öppna
det gamla programmet med.
Till Standard ERP hittar jag ingen sådan programfil.

Jag måste komma igång med programmet för jag har deadline för redovisning till
moderbolaget tisdag 9/1.

MVH
Birgitta
Janssondata
2018-01-04
Skrivet av:Birgitta Gottfridsson13:32 4 Jan 2018
Jag har en filmapp som heter Standard ERP. Klickar jag på den kommer jag till en HDB-fil som heter Hansa.HDB. Klickar jag på den får jag svar att den inte går att öppna. Jag har ett gammalt HansaWorld och i den finns en programfil, som jag kan öppn
Kan du skicka mig en skärmbild på hur det ser ut i mappen?
Lennie

Stacy
2018-01-15
Hei Birgitta,
Dersom vi ikke mottar tilbakemelding å denne henvendelser i løpet av noen dager, så markering vi spørsmålet som besvart og stenger denne forumtråden.

Mvh,

HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.