Uppgradera Standard ERP
Marcus Nyström
2017-03-09
Har loggat in på https://mystandard.hansaworld.com

Rubriken: Update version, visar sig inte...

Har Windows 10 samt Standard ERP 8.1

Mvh
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin10:52 14 Mar 2017
Du kan bara hitta ditt företag på MyStandard om du antingen har din server hos oss (och därmed i molnet) eller om du har cloud node installerat. I annat fall måste du göra uppdateringen manuellt genom att ladda ned den senaste versionen av Standard ERP (och Standard ERP Server) från www.standardinstall.com

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Marcus Nyström15:51 4 Maj 2017
Edwin
2017-03-10
Hej Marcus,

Vilket företag gäller det? Ser du några andra rubriker när du har loggat in?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Marcus Nyström
2017-03-14
Skrivet av:Edwin09:26 10 Mar 2017
Hej Marcus, Vilket företag gäller det? Ser du några andra rubriker när du har loggat in? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Det gäller företaget Rör- & Svetskonstruktioner AB

De rubriker jag ser är: Companies, My Account, Log Out

Mvh
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-03-14
Skrivet av:Marcus Nyström10:32 14 Mar 2017
Det gäller företaget Rör- & Svetskonstruktioner AB De rubriker jag ser är: Companies, My Account, Log Out Mvh
Du kan bara hitta ditt företag på MyStandard om du antingen har din server hos oss (och därmed i molnet) eller om du har cloud node installerat. I annat fall måste du göra uppdateringen manuellt genom att ladda ned den senaste versionen av Standard ERP (och Standard ERP Server) från www.standardinstall.com

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Marcus Nyström
2017-03-14
Skrivet av:Edwin10:52 14 Mar 2017
Du kan bara hitta ditt företag på MyStandard om du antingen har din server hos oss (och därmed i molnet) eller om du har cloud node installerat. I annat fall måste du göra uppdateringen manuellt genom att ladda ned den senaste versionen av Standard E
När jag försöker att uppgradera manuellt (Standard ERP) får jag som svar: No products eligible for upgrade found.

Nuvarande version 8.0.0.0

Vad göra?
Edwin
2017-03-14
Skrivet av:Marcus Nyström12:48 14 Mar 2017
När jag försöker att uppgradera manuellt (Standard ERP) får jag som svar: No products eligible for upgrade found. Nuvarande version 8.0.0.0 Vad göra?
Du måste göra en ny installation av programmet. Det verkar vara ett problem med installationsfilen som gör att den inte upptäcker att uppdateringar faktiskt finns. Tar du en databastextbackup och sen gör en ny installation av Standard ERP ska det fungera. Du kan sedan importera backupen in i det nya programmet.

Mvh

Edwin
Marcus Nyström
2017-03-14
Skrivet av:Edwin12:55 14 Mar 2017
Du måste göra en ny installation av programmet. Det verkar vara ett problem med installationsfilen som gör att den inte upptäcker att uppdateringar faktiskt finns. Tar du en databastextbackup och sen gör en ny installation av Standard ERP ska det fun
Tackar! det verkar som det fungerar... :-)
Marcus Nyström
2017-05-03
Skrivet av:Marcus Nyström13:40 14 Mar 2017
Tackar! det verkar som det fungerar... :-)
Hej!

Nu när jag har uppdaterat Standard ERP, så märker jag att kostnadskontona inte går in i bokföringen,
från leverantörsmodulen efter uppdateringen.

Leverantörsskulden stämmer samt check efter uppdateringen...

Marcus Nyström
2017-05-03
Nej, Leverantörsskulden stämmer inte heller, endast UTBET.-verifikat bokförs.

Inte LFAKT. -verifikat...
Edwin
2017-05-04
Skrivet av:Marcus Nyström13:40 3 Maj 2017
Hej! Nu när jag har uppdaterat Standard ERP, så märker jag att kostnadskontona inte går in i bokföringen, från leverantörsmodulen efter uppdateringen. Leverantörsskulden stämmer samt check efter uppdateringen...
Hej Marcus,

Gå in i modul Redovisning -> Inställningar -> Försystem och se vad du har för inställningar för automatiskt skapande av verifikat. Ska leverantörsfakturor bokföras enligt inställningarna där?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Marcus Nyström
2017-05-04
Skrivet av:Edwin07:51 4 Maj 2017
Hej Marcus, Gå in i modul Redovisning -> Inställningar -> Försystem och se vad du har för inställningar för automatiskt skapande av verifikat. Ska leverantörsfakturor bokföras enligt inställningarna där? Med vänliga hälsningar Edwin H
Hej!

Verifikat från lev.fakturor är markerad
Verifikat från utbet. är markerad

Det verkar stämma...

Men det är bara utbetalningarna som blir bokförda.
Edwin
2017-05-04
Skrivet av:Marcus Nyström09:40 4 Maj 2017
Hej! Verifikat från lev.fakturor är markerad Verifikat från utbet. är markerad Det verkar stämma... Men det är bara utbetalningarna som blir bokförda.
Vilken version är det du använder? Om du klickar på Standard ERP i det övre högra hörnet och väljer Om Standard ERP kommer du att se version och datum.

Testa också att gå in i modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa verifikat (transaktioner) och kör den rutinen för Lev.fakturor och se om det hjälper.

Mvh

Edwin
Marcus Nyström
2017-05-04
Skrivet av:Edwin11:42 4 Maj 2017
Vilken version är det du använder? Om du klickar på Standard ERP i det övre högra hörnet och väljer Om Standard ERP kommer du att se version och datum. Testa också att gå in i modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa verifikat (t
Hej!
Har Standard ERP 8.3 2017-03-03

Körde ovanstående:

Testa också att gå in i modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa verifikat (transaktioner) och kör den rutinen för Lev.fakturor.

Kan inte se i redovisningen att lev.fakturorna har kommit in i huvudboken.

* Fakturor var ikryssad, ändrade till lev.fakturor
Edwin
2017-05-04
Skrivet av:Marcus Nyström11:53 4 Maj 2017
Hej! Har Standard ERP 8.3 2017-03-03 Körde ovanstående: Testa också att gå in i modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa verifikat (transaktioner) och kör den rutinen för Lev.fakturor. Kan inte se i redovisningen att lev.fakturorn
Då får jag be dig att gå in i modul Leverantör -> Inställningar -> Nummerserier - lev.fakturor. Kolla så att det där är valt att verifikat ska genereras.

Mvh

Edwin
Marcus Nyström
2017-05-04
Skrivet av:Edwin12:02 4 Maj 2017
Då får jag be dig att gå in i modul Leverantör -> Inställningar -> Nummerserier - lev.fakturor. Kolla så att det där är valt att verifikat ska genereras. Mvh Edwin
Efter nummerserien står det generera verifikat (Längst till höger)
Edwin
2017-05-04
Skrivet av:Marcus Nyström12:05 4 Maj 2017
Efter nummerserien står det generera verifikat (Längst till höger)
Bara för att dubbelkolla: har du markerat leverantörsfakturorna som du saknar som godkända? Leverantörsfakturor från din gamla backup, finns dessa bokförda som verifikat eller saknas dessa också? Alltså sådana transaktioner som du gjorde innan du uppdaterade.
Marcus Nyström
2017-05-04
Skrivet av:Edwin12:50 4 Maj 2017
Bara för att dubbelkolla: har du markerat leverantörsfakturorna som du saknar som godkända? Leverantörsfakturor från din gamla backup, finns dessa bokförda som verifikat eller saknas dessa också? Alltså sådana transaktioner som du gjorde innan du
Jag har markerat dessa godkända.

Dessa finns som verifikat i redovisningen.

Dessa finns med.

Problemet uppstod efter jag hade uppdaterat till ver 8.3 ,17-03-07
(med nya leverantörsfakturor).
Edwin
2017-05-04
Skrivet av:Marcus Nyström12:56 4 Maj 2017
Jag har markerat dessa godkända. Dessa finns som verifikat i redovisningen. Dessa finns med. Problemet uppstod efter jag hade uppdaterat till ver 8.3 ,17-03-07 (med nya leverantörsfakturor).
Då låter det som att det kan vara något underliggande problem med era inställningar som gör att det inte fungerar som det ska. Jag föreslår att du hör av dig till en av våra servicepartners som kan titta på hur det ser ut i just i erat system. Deras kontaktuppgifter finner du på http://www.hansaworld.com/sv/partners/sweden

Mvh

Edwin
Det här svaret var användbart
Marcus Nyström
2017-05-04
Hej!

När jag uppdaterade till 8.3 17-03-27,

Sedan:
Modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa verifikat (transaktioner) och kör den rutinen för Lev.fakturor.

Nu verkar det som allt fungera!?

Mvh
Edwin
2017-05-05
Skrivet av:Marcus Nyström15:51 4 Maj 2017
Hej! När jag uppdaterade till 8.3 17-03-27, Sedan: Modul System -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa verifikat (transaktioner) och kör den rutinen för Lev.fakturor. Nu verkar det som allt fungera!? Mvh
Hej,

Det låter väldigt märkligt. Jag satt och testade själv på den version du hade innan (2017-03-07) och då fungerade det som det ska för mig. Om allt fungerar för dig nu så måste det finnas en bug i den tidigare versionen som spelar ett spratt med just er data. Huvudsaken är dock att det fungerar och jag får samtidigt tacka för att du uppmärksammar oss på problemet.

Mvh

Edwin
Marcus Nyström
2017-05-09
Skrivet av:Edwin07:19 5 Maj 2017
Hej, Det låter väldigt märkligt. Jag satt och testade själv på den version du hade innan (2017-03-07) och då fungerade det som det ska för mig. Om allt fungerar för dig nu så måste det finnas en bug i den tidigare versionen som spelar ett sprat
:-)
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.