Uppdatering från 8.2
2019-02-21
Hej!

Jag har förstått att jag måste ladda ner senaste versionen från https://mystandard.hansaworld.com/loginpage men när jag loggar in där så hittar jag ingen stans att hämta den ifrån. Vad ska jag klicka på?
När jag klickar på "Companies" så ser jag två stycken "Company 1". Är det rätt?
Under båda "Company 1" så är menyerna identiska. Jag ser endast Server Management: Close Server och Contact Info: Invoices, Enablers och Subscriptions.
Var kan man göra följande:
1: ladda ner nyaste programvaran
2: Starta/stänga av servern
3: Se säkerhetskopior

Hälsningar
Mats Jansson
RoboCare AB
Per
2019-02-22
Hej Mats.
Tack för ditt meddelande.

Då du uppger att du använder version 8.2 så har du tyvärr inte möjlighet att ladda ned från MyStandard, eftersom det är en lokal installation och således inte finns i molnet.

Det du måste göra är en lite annorlunda process.
Du måste exportera en backup, ladda ned en klient med senaste version från internet, och sedan importera backupen:

1. Starta upp Standard Ekonomi, navigera till: Modul-System >> Rutiner >> Exporter >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering
2. Ange valfri kommentar (detta har ingen påverkan)
3. Gå till mappen där du har Standard Ekonomi installerat (förslagsvis i mappen Program)
4. Efter du funnit mappen, finn filen Standard Accounts.hdf, markera/högerklicka på denna fil och välj "Öppna paket"
5. Efter att filen öppnats upp, finn mappen "Backup" här skall du finna din backup, det kan finnas flera. De är namngivna efter det datum de blev skapade, så leta efter en med dagens datum (exempelvis TB190228.TXT)
6. Kopiera eller duplicera denna backup, och lägg den på skrivbordet.
7. Starta upp din webbläsare och gå till https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview
8. Klicka på "Download" för att ladda ned klient.
9. Då du troligtvis redan har en Standard Ekonomi installerat i mappen "Program" så måste du då skapa en ny tom mapp på skrivebordet.
10. Installera din nya Standard Ekonomi i denna tomma mapp genom att dra den dit (istället för till mappen Program)
11. Starta upp Standard Ekonomi, du borde komma direkt till huvudkontrollen.
12. Navigera till: Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsök
Nu skall du ladda upp backupen som du har på skrivbordet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
RoboCare AB
2019-02-27
Skrivet av:Per12:53 22 Feb 2019
Hej Mats. Tack för ditt meddelande. Då du uppger att du använder version 8.2 så har du tyvärr inte möjlighet att ladda ned från MyStandard, eftersom det är en lokal installation och således inte finns i molnet. Det du måste göra är en lite
Hej igen!

Jag behöver hjälp av er för att lösa det här! Jag är beredd att köpa tid av er för jag har trasslat med detta i två års tid nu....

Jag behöver hjälp med följande:
1: Få ut informationen ur version 8.2
Jag har följt ovanstående steg men "TB1190227.TXT" är på 0 kb och inget händer när jag importerar den. Har försökt skapa en manuell backup genom kommandot "Kör tidsinställd säkerhetskopiering" och har gett den ett unikt namn i (backup-kommentar) men hittar ingen fil på min dator med det namnet. Var landar den??

Vad mer behöver ni veta för att kunna hjälpa mig med detta?

Uppgiven
Mats Jansson
Per
2019-02-27
Hej.

"Jag behöver hjälp med följande:
1: Få ut informationen ur version 8.2
Jag har följt ovanstående steg men "TB1190227.TXT" är på 0 kb och inget händer när jag importerar den."

Så backupen är tom? Vad med tidigare backuper som kanske också finns i mappen?

"Har försökt skapa en manuell backup genom kommandot "Kör tidsinställd säkerhetskopiering" och har gett den ett unikt namn i (backup-kommentar) men hittar ingen fil på min dator med det namnet. Var landar den??"

Namnet du ger i backup-kommentar har ingen betydning, namnet på backupen skapas automatiskt och namnet blir TB + dagens datum.
Efter du skapat backupen landar den i mappen Backup som du finner genom att:
1. Finn mappen där du har Standard Ekonomi installerat.
2. Öppna mappen och högerklicka/markera på filen standard accounts.hdf och välj "öppna paket"
3. Här skall du finna mappen Backup.

Jag skapar en offert på en timmes konsultation och sänder denna till din epost ekonomi@robocare.se
Observera att det inte finns några garantier på att vi kan hjälpa dig ifall du inte har en backup tillgänglig.
Vår konsulent kan söka av din dator för att se ifall en sådan backup existerar, men gör det inte det så kan det bli svårt.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
RoboCare AB
2019-02-27
Skrivet av:Per11:45 27 Feb 2019
Hej. "Jag behöver hjälp med följande: 1: Få ut informationen ur version 8.2 Jag har följt ovanstående steg men "TB1190227.TXT" är på 0 kb och inget händer när jag importerar den." Så backupen är tom? Vad med tidigare backuper som kanske ocks
Hej igen!

Programmet fungerar, jag använder det fortfarande men vill flytta allting till en uppdaterad Standard Ekonomi för att fixa buggar och kunna fakturera från iPad direkt ute hos kund.

Svar:
1: Alla tidigare filer i mappen Backup som heter TBxxxxxxx.TXT är på 0 byte. Det skapas en ny fil varje gång som jag avslutar programmet den dagens datum och tid så det verkar fungera. Innehållet finns uppenbarligen i programmet (lokalt?) så knäckpunken är att få ut informationen.

Nästa stycke är visserligen inte en fråga men jag svarar ändå att det är så jag har gjort. Filerna ligger mycket riktigt just där men är för små för att kunna innehålla 15 års arbete...

Jag har fått en offert och accepterar eftersom jag måste komma vidare på något sätt. Jag följer instruktionerna i mailet!

Mvh Mats Jansson, RoboCare AB
Per
2019-02-27
Hej.

Bekräftar att vi mottagit den signerade offerten.

Kommer att delegera en konsult som kommer att ta kontakt med dig för att avtala vidare om tid och datum för konsultation.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.