All data borta
Projektor Utbildning AB
2017-12-04
Har haft problem med ZipCloud och raderade det. Upptäckte då att mitt program Standard Ekonomi var tomt. Dvs när jag öppnade det fanns det bara Company 1. Försökte ange företagsinformation med både kund och org nr men hittade ingen server. Och såvitt jag vet har det aldrig legat i molnet. Versionen jag använt är 8.2 build 82210662.

Har inte testat att lägga in aktuell info under starta företag, misstänker att det blir kaos då.

Så hur gör jag för att återställa det hela?

Hälsningar

Birgitta
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Per17:22 26 Apr 2018
Hej Birgitta.

Jag har tagit bort användaren @profiler.nu efter din begäran.

Har du provat att logga in med din användares initialer och lösenord?

Jag ska höra med mina kolleger hur vi skall lösa detta problemet för dig.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Ester J.
2017-12-06
Hej,

Vet du hva ditt kundnr är ?

Mvh
Ester
Projektor Utbildning AB
2017-12-07
Skrivet av:Ester J.11:45 6 Dec 2017
Hej, Vet du hva ditt kundnr är ? Mvh Ester
Kundnr är 1095945.

Hälsningar

Birgitta
Ester J.
2017-12-07
Hej,

Du kan ansluta till ditt företag genom att göra följande:
Tryck på ange ikonen Företagsinfo på huvudkontrollen
I fönstret som öppnas väljer du Connect to Company
Sök deras kundnummer: 1095945
Efter det välje: Ansluta till

Mvh
Ester
Projektor Utbildning AB
2017-12-07
Hej,
Det gick åt skogen.
Förutom Projektor Utbildning AB i Standard Ekonomi har jag även ett eget företag Forsell & Billgren AB i Standard Accounts. Eftersom jag inte kunde komma åt Projektors kundnummer i programmet, letade jag i gamla mail och trodde att jag hittat det.

Som jag skrev i första inlägget hade jag ju redan gjort som du förslog, utan att det funkade. Klickade då bara på Connect-rutan till vänster. Men så gjorde jag ett nytt försök och klickade även i Connect-rutan till höger, där en del av texten inte går att läsa. Då dök Forsell&Billgren AB upp och utan att tänka mig för klickade jag vidare på det. Och insåg för sent att det inte var Projktors kundnummer jag använt utan Forsell&Billgrens.

Så nu har jag ytterligare ett problem. Forsell& Billgren ligger nu i Standard Ekonomi och den tidigare Standard Accounts fungerar inte längre. Standard Ekonomi programmet verkar dock fungera, har kollat lite snabbt. Men datamängden är nu bara 158,2 MB mot 216,5 tidigare. Nuvarande Ekonomi-appen på 16,9 MB och tidigare Standard Accounts på 247,4 MB. Verkar lite skumt??? Hur får jag över det i ny Standard Accounts? Och behövs det?

Och Projektor Utbildning är fortfarande olöst. Jag kan inte få fram något kundnummer, finns inte angivet på fakturorna. Organistationsnumret är 55 66 14-4613 och e-postadressen är bigitta@projektorutbildning.se. Senaste fakturanumret 370933 om det kan hjälpa?

Birgitta
Projektor Utbildning AB
2017-12-07
Gjorde ett försök med Projektor. Laddade ner senaste(?) versionen av Standard Accounts och upptäckte att här kan man även komma åt ett företag som inte ligger i molnet, via standard ID och password. Fick upp kundnummer 1031454, övriga kontouppgifter korrekta. Men det finns inga verifikat, fakturor etc. Helt tomt alltså.
Projektor Utbildning AB
2017-12-11

Det blev kanske lite rörigt? Men så här är läget nu:

Upptäckte att jag hade en version av Forsell&Billgren AB/Standard Accounts på en extern hårddisk. Den fungerar. Så versionen i Standard Ekonomi som jag lyckades fixa till vill jag inte ha kavar. Kan jag bara kasta den?? I så fall kan du stryka den frågan på din lista.

Återstår alltså problemet med Projektor Utbildning AB. Finns det någon chans att återställa databasen? / Bigitta
Projektor Utbildning AB
2017-12-14
Hej Ester,

Er utlovade support inom 24 timmar verkar ju inte direkt fungera?!

Vore bra om du kan svara på min fråga från 11 dec. /Birgitta
Ester J.
2017-12-19
Skrivet av:Projektor Utbildning AB16:50 11 Dec 2017
Det blev kanske lite rörigt? Men så här är läget nu: Upptäckte att jag hade en version av Forsell&Billgren AB/Standard Accounts på en extern hårddisk. Den fungerar. Så versionen i Standard Ekonomi som jag lyckades fixa till vill jag inte ha ka
Hej,

Jag ber om ursäkt for så sent svar.

Jag skulle inte rekommendera att kasta någonting innan du är 100% säker på att det är säkert att göra det. Jag kan inte säga att du ska ta bort den.

När det gäller Projector Education AB ser jag att det existerar flera den jeg ser senest endringene på er med dette kund nr: 1031454

Ja, om du byter navn på filen kalt Hansa.HDB / Hansa.HDF. Efter det kan du starte programmet og se om du får kontakt med nr: 1031454

Mvh
Ester
Projektor Utbildning AB
2017-12-19
Hej,
Den "extra" versionen av Forsell&Billgren fick jag när jag försökte ladda ner Projektor Utbildning och lade in fel kund nr. Det ligger nu plötsligt två databasfiler i mappen som från början var Projektor Utbildning, nu F&B. De bör väl båda relatera till F&B, hur kollar man?

Men båda versionerna för F&B fungerar utmärkt och jag har inte kastat någon än.

Fösökte ju sedan fixa Projektor Utbildning genom att installera ny app och ange namn och organisatinsnummer. Den senaste ändringen med kundnummer 1031454, blev alltså helt utan data. Möjligen är kundnumret korrekt, prenumerationerna tycks stämma med tidigare.Men av er växel fick jag dock ett helt annat kundnummer, 4660314.

Tyvärr är jag hemma idag p g a influensa och kommer inte åt Projektor Utbildnings mapp. Men gör ett försök att ändra filerna i den här mappen från HDB till HDF när jag är tillbaka. Och återkommer.

Hej så länge,
Birgitta
Projektor Utbildning AB
2017-12-21
HEJ,
De filer som ligger i mappen heter redan HDF. Inte HDB. Du kanske menade de ska döpas om till HDB, fast du skriver tvärtom? /B
Stacy
2017-12-21
Hei Birgitta,
Er dette noe som haster eller kan Ester, ansatte som har vært i kontakt med deg tidligere, så på denne når hun er tilbake i romjulen?

Mvh
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-02
Hej Stacey,
Har inte hört något från Ester. Och romjulen är väl dagarna mellan jul och nyår? Har inte kunnat använda programmet sedan början av dec. Kan någon annan kanske ta tag i mina problem?
Hälsningar
Birgitta
Ester J.
2018-01-09
Hej,

Nej, byt namn fra Standard accounts.hdf til 1standard accounts.hdf.

Byt inte hdf til hdb.

Mvh
Ester
Projektor Utbildning AB
2018-01-09
Hej Ester,

Läget är så här: Jag har laddat ner appen, sökt och loggat in med standard-id på såval moln som lokalt baserade program. Båda har fått customer code 1031454, jag vet inte om detta är en ny som dykt upp efter mina försök. Kontouppgifterna stämmer. Men det finns inga aktiva prenumerationer, tidigare hade jag både integrerad bokföring och dokumentmallar plus CRM (gratis) som ju borde ligga kvar. Har inte heller fått faktura för januari, så den länken tycks inte fungera.

Jag bytte namn enl dina anvisningar. Nu ligger det både 1Standard.hdf 183,8MB och Standard.hdf 182, 7MB i mappen efter avslutat program. Men det finns inga data, helt dött.

Så min fråga är: Programmet pajade omkr 4 dec, kan ni lokalisera någon version av det på era servrar (med annat kundnummer kanske)? Eller är det helt raderat ur ert system?
Birgitta

Ester J.
2018-01-10
Hej,

Utifra det jeg kan se, har vi ingen versjon av det på vår server, da det ser ut som at denne versjonen har vært lokal på din dator.

Det kan være det er mulig å lokalisere det på din dator, men for dette vil du måtte ta i bruk en konsulent, men det vil ikke være 100% sikkert at konsulenten vil kunne finne frem dine gamle data.

Mvh
Ester
Projektor Utbildning AB
2018-01-11
Skrivet av:Ester J.15:39 10 Jan 2018
Hej, Utifra det jeg kan se, har vi ingen versjon av det på vår server, da det ser ut som at denne versjonen har vært lokal på din dator. Det kan være det er mulig å lokalisere det på din dator, men for dette vil du måtte ta i bruk en konsulent,
Det var nog det jag trodde. Konsult verkar för osäkert.

Jag har en gammal backup-fil från i våras. Kan jag ladda ner nytt program och importera den. Och fylla på resten utan problem? Kommer prenumerationerna jag betalat för under 2017 att gälla/fungera?

Birgitta

Per
2018-01-11
Skrivet av:Projektor Utbildning AB13:14 11 Jan 2018
Det var nog det jag trodde. Konsult verkar för osäkert. Jag har en gammal backup-fil från i våras. Kan jag ladda ner nytt program och importera den. Och fylla på resten utan problem? Kommer prenumerationerna jag betalat för under 2017 att gälla/fu
Hei Birgitta.

Kan du sende din eldre backup-fil til epost sweden@hansaworld.com så skal jeg få en kollege til å sjå på det i løpet av morgendagen.

Takk.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-11
Tack, mailar direkt. Birgitta
Projektor Utbildning AB
2018-01-11
Skickat med Mail drop, hoppas det kom fram???
Projektor Utbildning AB
2018-01-11
Fick just ett mail som svar på det du bad mig skicka:
Support-mailen är nedlagd - vänligen skicka alla support-förfrågningar till vår forum-sida. Minst sagt absurt!

Försöker lägga in den här nedan!
Birgitta
Files are pending for approval
Per
2018-01-12
Skrivet av:Projektor Utbildning AB17:31 11 Jan 2018
Fick just ett mail som svar på det du bad mig skicka: Support-mailen är nedlagd - vänligen skicka alla support-förfrågningar till vår forum-sida. Minst sagt absurt! Försöker lägga in den här nedan! Birgitta
Hej igen Birgitta.

Tack för datafilen.

Jag har informerat min kollega om att vi mottagit filen, hon kommer att analysera den under dagen.

Vi har lagt in ett automatiskt svarsmeddelande för alla som sänder in epost dit, eftersom vi numera endast skall arbeta via forumet. Vi mottog dock eposten med fil och allt.
Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-18
Hej Per,
tacksam om du kan återkomma med "analysresultat" snarast. Och kanske kolla med Stacy som undrar vad jag behöver hjälp med.
Birgitta
Per
2018-01-22
Skrivet av:Projektor Utbildning AB14:36 18 Jan 2018
Hej Per, tacksam om du kan återkomma med "analysresultat" snarast. Och kanske kolla med Stacy som undrar vad jag behöver hjälp med. Birgitta
Hej Birgitta.

Beklagar sent svar.

"Jag har en gammal backup-fil från i våras. Kan jag ladda ner nytt program och importera den. Och fylla på resten utan problem?"

Backupfilen, är den lokal eller har du den på Mystandards hemsida?

Har du den på Mystandard går du enklast in på MyStandard och väljer "List of Backups" under "Server Management"

Har du den endast lokalt så undrar vi lite varför, eftersom alla svenska Standard Ekonomi-kunder skall ha backup tillgänglig på MyStandard.

Har du den trots allt endast lokalt så kan du:

1. Starta upp Standard Ekonomi
(Kom ihåg att vad du än hade på den installationen, så kommer det att ersättas med din backup, så om du inte vill att en annan installation skall gå om intet, så måste du ladda ner en till Standard Ekonomi, och lägga den i en separat mapp på skrivbordet. Så använder du denna nya Standard Ekonomi som en testkanin.)

2. Välj Modulen "System", vidare väljer du "Rutiner" >> Importer >> Manuell filsökning.

3. Leta fram till aktuell fil och ladda den upp, så skall den backupen bli aktiverad.

"Kommer prenumerationerna jag betalat för under 2017 att gälla/fungera?""
Jag ser inte att du har några aktiva prenumerationer efter den 31.12.2017 så då måste du nog aktivera prenumerationerna igen ifall de inte redan är aktiverade.
Vad du kan göra är att du går till "Marknadsplats" när du är i huvudmenyen i Standard Ekonomi.
Därifrån väljer du så fliken "Aktiva Prenumerationer" i högra hörnet, så kan du se vilka prenumerationer du har aktiverade. Kom ihåg att prenumerationerna är begränsade till det kundnummer du har registrerat dig på.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-22
Hej,
På MyStandard finns ingen annan info än Contract info, där är alla underrubrikerna är tomma.
Så även jag undrar varför backupfiler inte är tillgängliga. Om nu alla kunder skall ha det så?

Jag har gjort två "kaniner". En laddade jag upp och importerade min lokala fil direkt. Programmet startar inte, ansluter inte till serveran. Har gjort tre försök, vid ett tllfälle dök det upp info om att HTTP läge för IP 169.51.65.165 port 20182 inte var aktivt. Vid ytterligare försök snurrar en skylt med reconnecting - inget händer.

I den andra "kaninen" lade jag in företagsinformationen först och importerade backupen. Det startar, men vill att jag ska logga in User 1. Om jag skipar det dyker Pojektorutbildning upp och jag kan gå in i det. Det enda som tycks ha fastnat av backupen är dock räkenskapsår och rapportperioder.

Inga prenumerationer är aktiva i någon av apparna, jag har dock aldrig avslutat dem.

Så har du några nya ideer?

Birgitta
Stacy
2018-01-22
Hei,
Nå er ting litt uoversiktlig, så ønsker å få et kort sammendrag på hva som er situasjonen.

1. Hva er kundenumrene dine og selskapsnavnene?
2. Har disse databasene vært i skyen tidligere?
3. Hva eksakt er det du trenger hjelp med og med hvilket selskap?

Dette ser ut til å være et konsulentoppdrag, men når jeg får tilbakemelding på disse tre spørsmålene vil jeg ha bedre oversikt over hva som er neste steg.

Mvh,
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-22
Skrivet av:Stacy16:42 22 Jan 2018
Hei, Nå er ting litt uoversiktlig, så ønsker å få et kort sammendrag på hva som er situasjonen. 1. Hva er kundenumrene dine og selskapsnavnene? 2. Har disse databasene vært i skyen tidligere? 3. Hva eksakt er det du trenger hjelp med og med hvi
Hej Stacy,
Undrar om ni jobbar dubbelt på detta, har precis haft kontakt med Per Gidlöf och återkopplat till honom. Är det detta som föranleder dina frågor?

Svar på dem är alltså:
1. Kundnr troligen 1031454, firma Projektor Utbildning AB

2. Det trodde jag, men det verkar inte så nu. Bokföringen låg i ett "äldre" program, när det kraschade.

3. Jag vill ha hjälp med Projektor Utbildning. Om det inte går att fixa det som var gjort fram till nov 2017, så är ett alternativ kanske att importera den backup fil jag har från 170309 och göra om resten.

Men detta verkar ju inte vara så enkelt. Jag har gjort två försök. Hur det gick har jag beskrivit i kommunikationen med Per Gidlöf. Om den är tillgänglig för dig?

Med hälsningar
Birgitta
Stacy
2018-01-23
Hei,
Dersom du ikke var på en skybasert versjon tidligere, så har ikke vi kopi av din database i skyen.

Hvis du har en backup fra nov 2017, så vil jeg anbefale deg å laste ned en ny klient og importere denne back-upen for så å sjekke at alt er greit (uten at du da overskriver noen av de andre klientene dine). Dersom alt ser ut til å stemme fra nov 2017, vil jeg anbefale deg å føre pån nytt frem til dagens dato, deretter gi oss beskjed om nytt kundenummer slik at vi kan stenge de gamle.

Mvh,

HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-23
Hej Stacy,
Jag har redan gjort det du föreslår, dvs laddat ned ny klient och importerat backupen, som är från mars 2017 - inte november (170309 skrivs det på svenska.) Jag gjorde två olika försök - inget fungerade.

Jag har kommunicerat detta med Per så här:

"Jag har gjort två "kaniner". En laddade jag upp och importerade min lokala backupfil direkt. Programmet startar inte, ansluter inte till serveran. Har gjort tre försök, vid ett tllfälle dök det upp info om att HTTP läge för IP 169.51.65.165 port 20182 inte var aktivt. Vid ytterligare försök snurrar en skylt med reconnecting - inget händer.

I den andra "kaninen" lade jag in företagsinformationen först och importerade backupen. Det startar, men vill att jag ska logga in User 1. Om jag skippar det dyker Pojektorutbildning upp och jag kommer in i programmet. Det enda som tycks ha fastnat av backupen är dock räkenskapsår och rapportperioder."

I detta senare ligger samma kundnummer som tidigare, dvs 1031454. Jag har alltså inte fått något nytt kundnummer. Tidigare har jag prenumererat på integrerad bokföring, nummerserier, dokumentmallar. Men inte aktiverat någon av dessa i år, kan det vara problemet? (Jag har inte heller aktivt avslutat dem, det tycks ha skett "av sig själv").

Eller kan det vara något fel på backupfilen? Din kollega Per lovade som sagt att någon skulle analysera den. Har det gjorts?

Bra om du till att börja med kan ge besked om hur man ska importera backupen i ny klient, med eller utan att ha lagt in företagsinfo först? Och så svara på om en aktivering av de tidigare prenumerationerna är att rekommendera? Trots det "gamla kundnumret" som tycke ligga kvar.

Birgitta
Per
2018-01-24
Till info:
Kontaktat Birgitta via telefon för erbjudande av konsulenthjälp då detta krävs vid undersökning av kunds databas.

/Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-01-29
Skrivet av:Per15:35 24 Jan 2018
Till info: Kontaktat Birgitta via telefon för erbjudande av konsulenthjälp då detta krävs vid undersökning av kunds databas. /Per HansaWorld Support
Har fått och accepterat offerten per mail. Men ingen feedback?
Per
2018-01-29
Har bett vår konsulent Ester om att sända en ny epost till dig.
Vänligen kolla ditt spam-filter så att den inte hamnat i spam-korgen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support.
Projektor Utbildning AB
2018-03-22
Hej,
Jag har haft fler problem efter detta, men bara hamnat på er engelska sida när jag loggat in från appen. Av en slump googlade jag mig fram till den här idag.

De som kvarstår är problem med olika e-postadresser, kommer inte in på Min Standard när jag loggar in med nu gällande e-postadress. En gammal birgitta@profiler.nu som jag trodde var borttagen går däremot bra. Misstänker att detta dök upp i samband med konsultationen, dvs att Ester jobbade utifrån en gammal fil där denna var registrerad.

Misstänker också att detta kan vara orsak till att kontot låstes, trots att alla räkningar var betalda. Det ska enligt Therese d'Ailly vara öppnat, men det ligger ingen aktiv prenumeration där för mars. Jag kan däremot prenumerera men då verkar det som jag kan få en dubblettfaktura för mars.

Så det vore bra att få det här fixat. Har hållit på sedan i början av december utan avslut.

Ett annat problem - dock inte ert - är att våra e-postadresser birgitta@projektorutbildning och birgitta@profiler.nu ligger nere p g a serverproblem. Så nya fakturor för april lär väl inte nå mig. birgitta.forsell@icloud.com fungerar om ni kan kommunicera via den?

Birgitta

Per
2018-03-23
Hej Birgitta.

"Jag har haft fler problem efter detta, men bara hamnat på er engelska sida när jag loggat in från appen. Av en slump googlade jag mig fram till den här idag."

Om du går längst ned här på forumsidan så kan du välja land, men efter du valt land (Sverige) titta igen så att språket är Svenska och inte Engelska, då detta kan ändras automatiskt.
Detta är ett fel i systemet som vi håller på att rätta upp, klickar en kund på Sverige så är det såklart Svenska som skall dyka upp som språk, inte Engelska.

"De som kvarstår är problem med olika e-postadresser, kommer inte in på Min Standard när jag loggar in med nu gällande e-postadress. En gammal birgitta@profiler.nu som jag trodde var borttagen går däremot bra. Misstänker att detta dök upp i samband med konsultationen, dvs att Ester jobbade utifrån en gammal fil där denna var registrerad."

Jag har kollat ditt konto (1031454) och det ser ut såhär:
"birgitta@profiler.nu" är epostadressen som du använder för att logga dig in i programmet. Detta är din StandardID.
"birgitta@projektorutbildning.se" är epostadressen som du använde för att registrera kontot 1031454, denna epostadress kan du inte använda för att logga dig in på programmet, utan detta är bara en epostadress som är satt upp i adressboken ifall vi behöver nå dig.

"Misstänker också att detta kan vara orsak till att kontot låstes, trots att alla räkningar var betalda. Det ska enligt Therese d'Ailly vara öppnat, men det ligger ingen aktiv prenumeration där för mars. Jag kan däremot prenumerera men då verkar det som jag kan få en dubblettfaktura för mars."

Ditt konto var öppen, men dina moduler var stängda av någon anledning. Jag har nu öppnat upp dem. Vänligen logga in och bekräfta att du nu har tillgång till dem.

"Ett annat problem - dock inte ert - är att våra e-postadresser birgitta@projektorutbildning och birgitta@profiler.nu ligger nere p g a serverproblem. Så nya fakturor för april lär väl inte nå mig. birgitta.forsell@icloud.com fungerar om ni kan kommunicera via den?"

Okej, jag skall undersöka detta närmare med mina kolleger och få epostadressen ändrad.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-03-26
Skrivet av:Per15:15 23 Mar 2018
Hej Birgitta. "Jag har haft fler problem efter detta, men bara hamnat på er engelska sida när jag loggat in från appen. Av en slump googlade jag mig fram till den här idag." Om du går längst ned här på forumsidan så kan du välja land, men eft
Tack,
nu verkar det fungera!

Och vi tycks ha fått ordning på våra "gamla"e-postadresser igen.

Apropå det, jag var helt övertygad om ni raderat birgitta@profiler.se som standard-ID, eftersom jag använt den adressen även för mitt andra företag. Och det blev problem. Men nu tycks det inte spela någon vilken jag loggar in med, alla tre tycks fungera som standar-ID för båda företagen. Märkligt men hellre det...

Så tack för den här gången!
Birgitta
Per
2018-03-26
Hej.

Bra att ni fått tillgång till era äldre epost-adresser igen.

birgitta@profiler.nu skall vara den Standard ID ni skall använda er utav när ni loggar er in på konto 1031454.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Birgitta Forsell
2018-04-05
NYTT AKUT PROBLEM!
Programmet startar inte. Om jag loggar in på MyStandard med profiler.nu så står det "Node not reachable". Under Enablers finns inga prenumerationer aktiva.

Loggar jag in med projktorutbildning.se finns det ingen info under företagsnamnet (Projektor Utbildning). Däremot är de prenumerationer jag betalt för aktiva.

Så något konstigt är det med de två olika e-mailadresserna. Hoppas du kan fixa detta snarast, så att bokslutet kan bli klart.
Per
2018-04-05
Hej Birgitta.

Tack för ditt meddelande.

"Om jag loggar in på MyStandard med profiler.nu så står det "Node not reachable". Under Enablers finns inga prenumerationer aktiva."

När du loggat dig in med profiler.nu, välj att skriva 1031454 i fältet till vänster (se bifogad bild för hjälp)

Som du ser på bilden så är den uppe och går när vi är inne och tittar.

Vänligen undersök detta igen.
"Node not reachable" kan dyka upp ifall servern hos IBM som kontot är kopplat upp emot inte får kontakt. Detta kan ske ex. om man måste starta om eller uppdatera servern hos IBM.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Birgitta Forsell
2018-04-05
Jo, jag har ser att den är running.
Under tiden har jag försökt uppdatera via My Standard till senaste version.
Och sedan uppdaterat när jag öppnade programmet. Det startar och User1 dyker upp som användare. Om jag klickar på cancel dyker F&B upp. Klickar jag OK så är det ingen respons från network. Har varit så hela dan och ganska ofta tidigare i veckan.
Birgitta Forsell
2018-04-05
UPPFÖLJNING:
Loggar jag in på My Standard med profiler.nu är programmet running men inga prenumaerationer är aktiva.

Loggar jag in med projektorutbildning.se får jag upp ytterligare en version av PU, helt tom men prenumerationerna är aktiva.

Så jag tror fortfarande att det är profiler.nu ställer till det. Den togs bort av din förre kollega Edwin för något år sedan. Då bestämde vi att de enda e-postadresser jag skulle ha hos er var projektorutbildning.se och icloud.com för mitt andra företag.

Så profiler.nu egentligen inte ha existerat när Ester gjorde supporten. Om hon nu inte hittade en gammal fil där den låg kvar??

Per
2018-04-05
Hej.

Upptäckte att det faktiskt är birgitta@projektorutbildning.se som är registrerad för att du skall kunna komma in på ditt företag.

Jag såg även att dina In-apps var låsta, så jag har öppnat de nya.

Kolla ifall det går bättre nu.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
RoboCare AB
2018-04-05
Hej!
Ursäkta inhopp i den här tråden men jag har precis samma problem med samma versioner. För 2 år sedan uppdaterade jag till 8.2.210206 och då verkar det ha skapats en ny profil eller konto. Hur jag än har försökt med uppdateringar och supporthjälp så har vi inte fått med någon nyare data. Det gamla programmet 8.2.210206 fungerar dock förutom kundreskontran så det är det jag använder just nu. Har fågat om det finns en lokal databas eller om det finns flera konton men inte fått några bra svar där. Har faktiskt gett upp periodvis men måste uppdatera nu för att få igång bl.a. kundreskontran, fleranvändare och mailfaktura.

Jag ställer ingen fråga här nu utan skriver för att kunna följa tråden och testa det som ni har gjort, du verkar ha fått bra hjälp....

Med vänlig hälsning
Mats Jansson
RoboCare AB
MultiMats
RoboCare AB
2018-04-05
Hej igen!
Nu har jag testat en hel del och tror att jag har två olika kundnummer hos er och därför också två olika servrar och databaser. Jag tror att användaren mats.jansson@multimats.se finns i båda kundnumren och att det är det som ställer till det. Jag har försökt ta backup igår och idag i det programmet som har rätt databas men hittar ingen backup varken på min dator eller när jag loggar in med användarna mats.jansson@multimats.se eller ekonomi@robocare.se. Det programmet som jag använder är Standard Accounts 8.2. 2016-03-09. Det har aktuell databas och verkar ansluta med kundnummer 1034731 och företag RoboCare AB. Jag har också ett företag som heter MultiMats och det var det som jag registrerade när jag började använda Hansas bokföring 1995. På något vis måste det ha blivit dubbelt när vi uppdaterade till 8.2 i mars 2016.
Kan ni kolla på de olika företagen, användarna och kundnumren om det finns dubbletter?

Tack!
Mats Jansson
Projektor Utbildning AB
2018-04-09
Skrivet av:Per16:14 5 Apr 2018
Hej. Upptäckte att det faktiskt är birgitta@projektorutbildning.se som är registrerad för att du skall kunna komma in på ditt företag. Jag såg även att dina In-apps var låsta, så jag har öppnat de nya. Kolla ifall det går bättre nu. Mvh.
Hej,
Fungerar inte, fortfarande samma problem. No connection to network.

Så jag tror du får kolla upp e-postadresser och kundnummer ordentligt. Misstänker att jag skapat ett nytt företag när jag uppdaterat och därmed fått ett nytt kundnummer. Loggade in på My Standard med profiler.nu och då dyker kundnummer 1040999 upp. I stället för 1031454.

Den program jag har nu efter uppdatering är dessutom bara på 53,5 MB. Det är väl för litet för att hamna i molnet? Det problemet fanns ju också efter supporten som Ester gjorde.

Birgitta

PS Försökte göra ett inlägg i helgen, men hamnade då på en mycket reducerad tråd, där dina sista kommentarer var helt borta. Så det har du väl inte sett?
Per
2018-04-09
"Hej igen!
Nu har jag testat en hel del och tror att jag har två olika kundnummer hos er och därför också två olika servrar och databaser. Jag tror att användaren mats.jansson@multimats.se finns i båda kundnumren och att det är det som ställer till det. Jag har försökt ta backup igår och idag i det programmet som har rätt databas men hittar ingen backup varken på min dator eller när jag loggar in med användarna mats.jansson@multimats.se eller ekonomi@robocare.se. Det programmet som jag använder är Standard Accounts 8.2. 2016-03-09. Det har aktuell databas och verkar ansluta med kundnummer 1034731 och företag RoboCare AB. Jag har också ett företag som heter MultiMats och det var det som jag registrerade när jag började använda Hansas bokföring 1995. På något vis måste det ha blivit dubbelt när vi uppdaterade till 8.2 i mars 2016.
Kan ni kolla på de olika företagen, användarna och kundnumren om det finns dubbletter?

Tack!
Mats Jansson"

Hej Mats.

Först måste vi be dig om att skapa en egen forumstråd för att få hjälp, då både ni och kunden Projektor Utbildning får en epost varje gång någon skriver något i denna forumstråd, och den andra kunden har inget värde av att läsa information som rör en annan kund.

Ni har två kundnummer registrerade hos oss:
det ena är MultiMats, 4659674 och är ett äldre First Office-konto. Eposten till den är mats.jansson@multimats.se
det andra är RoboCare AB, 1034731 och är ett Standard Ekonomi-konto. Eposten till den är ekonomi@robocare.se

Backup för First Office finns endast lokalt, det vill säga på er egen maskin.
Backup för Standard Ekonomi finns också endast lokalt eftersom ni skapade kontot den 10 februari 2016 vilket var innan vi började erbjuda våra kunder molnbaserad backup.
Jag har funnet erat företag i serverportalen MyStandard (mystandard.hansaworld.com) , men det finns ingen backup där, så då finns det om möjligt endast lokalt på din maskin.

Vi finner inga dubletter utöver detta (flera kundnummer med samma företagsnamn)

Mvh.
Per
HansaWorld Support

Per
2018-04-09
"Hej,
Fungerar inte, fortfarande samma problem. No connection to network.

Så jag tror du får kolla upp e-postadresser och kundnummer ordentligt. Misstänker att jag skapat ett nytt företag när jag uppdaterat och därmed fått ett nytt kundnummer. Loggade in på My Standard med profiler.nu och då dyker kundnummer 1040999 upp. I stället för 1031454.

Den program jag har nu efter uppdatering är dessutom bara på 53,5 MB. Det är väl för litet för att hamna i molnet? Det problemet fanns ju också efter supporten som Ester gjorde.

Birgitta

PS Försökte göra ett inlägg i helgen, men hamnade då på en mycket reducerad tråd, där dina sista kommentarer var helt borta. Så det har du väl inte sett?"

Hej Birgitta.

"PS Försökte göra ett inlägg i helgen, men hamnade då på en mycket reducerad tråd, där dina sista kommentarer var helt borta. Så det har du väl inte sett?"

-Det är eftersom du har skapat ett nytt inlägg i det internationella forumet.
Här har du den delen: http://forum.hansaworld.com/eng/StandardAccountsForum/viewmessage/4737/8340389
Vänligen ignorera den och fortsätt ditt ärende i denna tråden istället, så slipper vi kommunicera genom två olika kanaler.

"Fungerar inte, fortfarande samma problem. No connection to network.
Den program jag har nu efter uppdatering är dessutom bara på 53,5 MB. Det är väl för litet för att hamna i molnet? Det problemet fanns ju också efter supporten som Ester gjorde."

-Vad som skett här är att du har laddat ner och installerat flera olika Standard Ekonomi-program på din Mac.
Vartenda av dessa program representerar ett kundkort, så det du måste göra är att gå in på vartenda av dessa program, gå till Marknadsplatsen, och vidare till Kunddetaljer, så kan du se vilket kundnummer som är kopplat till respektive program.

Jag har ingen möjlighet att se vad du har på dessa olika Standard-Ekonomiprogram, eller hur stora filerna är, det kan bara du själv undersöka.

Jag kan ge dig kundnummer och de respektive år som dessa har använts under, så får du som kund ta ställning till vilka som du skall behålla och vilka du skall ta bort. Det enklaste blir iallafall att du kastar alla som du inte behöver, så att du endast har kvar kundnummer 1031454, vilket är det kundnummer du har det nuvarande abonnemanget kopplat till.

1040999: Forsell & Billgren AB, använd 09-04-2016 - 05-02-2017 epost: birgitta.forsell@icloud.com
1061432: Projektor Utbildning AB, använd 24-05-2016 - 17-06-2016 epost: birgitta@profiler.nu
1073850: Projektor Utbildning AB, använd 26-05-2016 - 30-06-2016 epost: *existerar ingen*
1076997: Projektor Utbildning AB, använd 17-06-2016 - 25-06-2016 epost: *existerar ingen*

1077008: Projektor Utbildning AB, använd 17-06-2016 - 25-06-2016 epost: birgtta@profiler.nu

1077014 Projektor Utbildning AB, använd 17-06-2016 - 25-06-2016 epost: *existerar ingen*
1077212: Projektor Utbildning AB, använd 20-06-2016 28-06-2016 epost: birgitta@projektorutbildning.se
ÖPPEN: 1031454: Projektor Utbildning AB, använd 07-12-2015-2018 epost: birgitta@projektorutbildning.se

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-09
Skrivet av:Per16:33 9 Apr 2018
"Hej, Fungerar inte, fortfarande samma problem. No connection to network. Så jag tror du får kolla upp e-postadresser och kundnummer ordentligt. Misstänker att jag skapat ett nytt företag när jag uppdaterat och därmed fått ett nytt kundnummer. Log
Hej,
Jo det enda kundnummer som bör vara kvar är 1031454 för Projektor Utbildning. 1040999 Forsell&Billgren kan också tas bort.

Men jag har nog bara "giltiga" program kvar på min dator, har så vitt jag vet kastat de som inte skulle vara aktuella.

Har efter samtal med er växel idag ändrat lösenord för projektorutbildning.se och laddat ner en ny client. Lösenordet tar mig in på MyStandard:
Status : Running
IP Address : 54.195.251.25

Port : 12739
HTTP Port : 12740
Current Version : Standard Accounts Server 8.4 2018-03-06 (84211412)

Men när jag startar det nya programmet och försöker logga in med projektorutbildning.se och samma lösenord är det stopp. Skippar jag inloggning dyker F&B upp, sedan tickar det "servern upptagen eller svarar ej". Har försökt flera gånger.

Som sagt, problemet kvarstår!
Birgitta

Per
2018-04-10
Hej Birgitta.

"Jo det enda kundnummer som bör vara kvar är 1031454 för Projektor Utbildning. 1040999 Forsell&Billgren kan också tas bort."

-Vi kan inte ta bort kundnummer, endast låsa dem.
Problemet med detta är att du som kund fortfarande kan koppla dig upp mot låsta kundnummer, men du får inte gjort något i programmet.
Det enda sättet att undvika så att du inte hamnar på fel kundnummer/företag, är att du loggar dig in på samtliga Standard Ekonomi, en i taget, går till Marknadsplatsen och sedan Kontodetaljer, varvid du där kan se om det är 1031454 eller något annat.
Ifall det är något annat, ta då bort det programmet tills du endast har kvar det som är 1031454.

"Men jag har nog bara "giltiga" program kvar på min dator, har så vitt jag vet kastat de som inte skulle vara aktuella."

-Skall du endast använda 1031454 så behöver du endast 1 Standard Ekonomi program på din dator, den som kopplar dig upp mot 1031454.

"Har efter samtal med er växel idag ändrat lösenord för projektorutbildning.se och laddat ner en ny client. Lösenordet tar mig in på MyStandard:
Status : Running
IP Address : 54.195.251.25
Port : 12739

HTTP Port : 12740
Current Version : Standard Accounts Server 8.4 2018-03-06 (84211412)

Men när jag startar det nya programmet och försöker logga in med projektorutbildning.se och samma lösenord är det stopp. Skippar jag inloggning dyker F&B upp, sedan tickar det "servern upptagen eller svarar ej". Har försökt flera gånger."

-Bra att du kommer dig in på MyStandard.
Härifrån skall du kunna ladda ner ny klient som skall vara kopplad till 1031454.
1. På ditt skrivbord på din dator, högerklicka och skapa ny mapp. Denna skall du placera den nya klienten i.
2. Logga inn på mystandard.hansaworld.com med din Standard ID+lösenord (birgitta@projektorutbildning.se)
3. Till vänster är det möjligt att du har flera servrar med namnet "Projektor Utbildning AB" För att finna korrekt server så skriver du ovanför dessa "1031454" (se bifogad bild för att se var du skall skriva detta)
4. Nu när du har funnit riktig server, se till att den är uppe och går. Ifall den inte är det, välj "Start"
5. Efter att servern startat upp så väljer du "Connect" och där väljer du att ladda ner klient (download client)
6. Efter att du laddar ner den nya klienten så kommer det upp en ruta där datorn vill att du skall lägga programmet i "Applications" gör INTE detta, utan lägg programmet i den tomma mappen på skrivbordet.
7. Nu ska du kunna starta detta programmet och kunna komma dig på 1031454.

Skriv till oss ifall du inte får det till, för då är det något annat som är fel.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-10
Hej,
Det finns bara en bild/företag till vänster och det verkar inte gå att skriva något ovanför. Finns liksom ingen plats. Bifogar bild på hur det ser ut.

Men proceduren du beskriver har jag annars försökt göra några gånger. Med företaget running.

Nu lämnar jag kontoret för idag, så hörs i morgon kanske?
Birgitta
Per
2018-04-10
Hej Birgitta.

Den du ser där skall vara 1031454, och denna skall du kunna ladda ner klient ifrån utan problem.

Men du får det alltså inte till?

Du skriver tidigare: "Men när jag startar det nya programmet och försöker logga in med projektorutbildning.se och samma lösenord är det stopp. Skippar jag inloggning dyker F&B upp, sedan tickar det "servern upptagen eller svarar ej". Har försökt flera gånger."

När du har laddat ner ny klient från Mystandard och provar att logga in med "birgitta@projektorutbildning.se" och det blir stopp, vad sker då? Får du upp ett felmeddelande? Om ja, vad säger felmeddelandet?
Vi måste finna ut varför klienten/servern inte accepterar att du loggar dig in med ditt Standard ID som du bör kunna göra.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-10
En sak du kan prova ifall du inte klarar att logga in med ditt Standard ID "birgitta@projektorutbildning.se" är att du loggar in med din användares initialer, vilka är tre stycken bokstäver.
Dessa initialer kan man skriva in när man skapar en ny användare.
Detta fungerar dock endast ifall du kommer ihåg vilka initialer din användare hade, annars måste du använda din epost.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Forsell&Billgren AB
2018-04-10
Skrivet av:Per15:08 10 Apr 2018
En sak du kan prova ifall du inte klarar att logga in med ditt Standard ID "birgitta@projektorutbildning.se" är att du loggar in med din användares initialer, vilka är tre stycken bokstäver. Dessa initialer kan man skriva in när man skapar en ny anv
Användares initialer kan jag inte komma ihåg att jag skrivit in. Möjligen i tidigare Books-programmet där jag tror jag hade "B" som inloggning.

Svarar här även på föregående fråga - efter "stopp": "servern upptagen eller svarar ej".

Per
2018-04-11
Hej.

"Svarar här även på föregående fråga - efter "stopp": "servern upptagen eller svarar ej"."

Det är alltså servern som krånglar.
Ibland kan det vara dålig tillkoppling till servern när du ska försöka starta upp Standard Ekonomi, detta är något vi tittar på för att lösa.

Det du kan göra här är att du går in på MyStandard och startar om servern, samt ser till att den är uppe och kör innan du startar upp Standard Ekonomi.

1. Gå in på mystandard.hansaworld.com
2. Välj "Omstart". På vänster sida ser du statusen på servern och ser att den startar om.
3. Sörj för att servern har startat om, och är uppe och går. Ifall inte, välj "Start"
4. Starta nu upp Standad Ekonomi och prova logga dig på. Ifall du får ett felmeddelande igen, vänligen gå tillbaka till MyStandard för att se så att inte servern stoppat. Ifall den har det, starta upp den igen och prova att starta Standard Ekonomi igen.

Funkar inte detta så måste jag eskalera problemet då vi behöver andra linje-support till att se på saken.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-11
Loggade in på My Standard, programmet var not running. Försökte med Restart, fungerade inte.

Loggade ut och in igen, startade programmet. Det funkade. Restart igen, lyste grönt ett tag, men blev sedan blått. Inget hände alltså.

Birgitta
Per
2018-04-12
När du laddade ned den nya klienten från MyStandard, fick du då upp följande fråga: "Create new installation or Update existing one?"

Ifall ja, vilket alternativ valde du?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-12
Om jag minns rätt så startade programmet direkt med USER1 som användare. Som jag beskrivit i tidigare inlägg.
Projektor Utbildning AB
2018-04-12
testade igen. det är epostadressen @pojektorutbildning.se som kommer upp. men log in blir inte godkänd.
Per
2018-04-12
Hej Birgitta.
Samtalet bröts, vänligen kontakta oss igen imorgon så skall vi få ordna en Teamviewer-session tillsammans.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-12
Hej,
Hade inte planerat att vara på kontoret i morgon. Men kan vara där efter lunch, dvs kl 13. Om det passar dig?

Eller går det att köra från min hemdator?

Birgitta
Per
2018-04-13
Hej.

Vi kan ta det på måndag morgon istället.
Skulle klockan 10.00 på morgonen fungera bra för dig?
Vänligen ladda ner teamviewer ifall du inte redan gjort det, tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-13
Skrivet av:Per11:01 13 Apr 2018
Hej. Vi kan ta det på måndag morgon istället. Skulle klockan 10.00 på morgonen fungera bra för dig? Vänligen ladda ner teamviewer ifall du inte redan gjort det, tack. Mvh. Per HansaWorld Support
Måndag kl 10 blir bra. Team Viewer nedladdat. Jag ringer eller du?
Per
2018-04-13
Hej.

Vi ringer dig.

Vänligen bekräfta vilket telefonnummer som är korrekt: 0739635600, 0704930760 eller 08-6168304

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-13
Skrivet av:Per11:13 13 Apr 2018
Hej. Vi ringer dig. Vänligen bekräfta vilket telefonnummer som är korrekt: 0739635600, 0704930760 eller 08-6168304 Mvh. Per HansaWorld Support
Både 0704930760 och 08-6168304 är OK.
Per
2018-04-16
Uppdaterar denna saken.

Var i telefonsamtal med dig och gjorde en Teamviewer-session.

Jag skall höra mig för med en produktchef för att titta på servrarna och ta fram den rätta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-16
Hei igen Birgitta.

Jag har nu pratar med en produktchef som informerat mig om att 1061432 och 1031454 ligger på samma server, 1061432 som du ser i MyStandard skall alltså vara korrekt.

Som du uppgav under telefonsamtalet så hade du redan laddat ner en klient från MyStandard.
Du provade att logga in med birgitta@projektorutbildning.se men fick upp "fel lösenord"

Prova att logga in med birgitta@profiler.nu istället och se vad som sker.

Ifall detta inte går, prova att logga in med namnet "USER1" istället för din epost, och sedan ditt lösenord.

Ifall detta inte går, prova med antingen birgitta@projektorutbildning.se eller birgitta@profiler.nu
men utan att ange något lösenord.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-16
Hej,
Inget av förslagen fungerade.
Med USER1 uppe råkade jag trycka på avbryt och då dök företaget upp, men servern upptagen eller svarar ej. Avbryts efter ett tag.

Men 1061432 är ett nytt kundnummer, hur det nu gått till? Det var 1031454 jag försökte uppdatera.

Birgitta
Per
2018-04-16
Hej.

Provade du med USER1+ lösenord utan att avbryta det? Vad skedde?

"Men 1061432 är ett nytt kundnummer, hur det nu gått till? Det var 1031454 jag försökte uppdatera."

De skall vara tillkopplade till samma server enligt produktchefen så det ska inte spela ngn roll.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-16
Sorry om jag var oklar. Men jag testade alla varianter du föreslog, mer än en gång för säkerhets skull! USER 1 med avbrott blev av misstag en extra variant. /Birgitta
Projektor Utbildning AB
2018-04-17
Skrivet av:Projektor Utbildning AB20:02 16 Apr 2018
Sorry om jag var oklar. Men jag testade alla varianter du föreslog, mer än en gång för säkerhets skull! USER 1 med avbrott blev av misstag en extra variant. /Birgitta
Så vad händer nu, några nya ideer?
Projektor Utbildning AB
2018-04-18
Hej,
Varför ingen uppföljning, ni kan väl inte bara släppa det här??

Lite ny info: Om jag fösöker öppna nuvarande program på datorn får jag felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed"

Loggar jag in på My Standard med birgitta@projektorutbildning.se ligger det gamla "rätta" kundnumret 1031454 där och prenumerationerna är aktiva. Med @profiler-adressen blir kundnumret 1061432 och inga prenumerationer är aktiva.

Tillbaka till ruta ett, alltså. Som började 22 mars, med problem med icke aktiva prenumerationer och diskussion om giltiga e-postadresser.

Men - Det finns ju backup tillgänglig, varför kan man inte använda den för att starta om? Eller kan jag göra ett nytt uppdateringsförsök från My Standard med "rätt program" uppe och running?

Projektor Utbildning AB
2018-04-25
Hej,

Ringde er växel förra torsdagen eftersom jag inte fått någon uppföljning på flera dagar.
Daniela lovade då att någon skulle ta tag i mitt problem senast måndag 23/4.

Väntar fortfarande på det.

Birgitta

Per
2018-04-25
Hej Birgitta.

Beklagar dröjsmålet.

Det verkar som att du och två andra kunder får upp detta felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed"
Vi undersöker f.n vad detta kan bero på, och jag kan inte hjälpa dig vidare förrän vi funnit ut vad det kan bero på.
Som alltid kan vi erbjuda konsultering från en expert, men detta har en kostnad.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-25
Hej igen.

Vänligen prova att starta upp Standard Ekonomi igen.

Ifall felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" dyker upp, vänligen tryck på "OK" och se ifall du kommer vidare in i programmet.

Ifall det inte tillåter dig att fortsätta, vänligen prova att starta om programmet igen.
Ifall detta sker fler än 3 gånger, vänligen meddela oss detta här i forumet, så skall vi gå vidare med saken.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-25
Skrivet av:Per13:53 25 Apr 2018
Hej Birgitta. Beklagar dröjsmålet. Det verkar som att du och två andra kunder får upp detta felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" Vi undersöker f.n vad detta kan bero på, och jag kan inte hjälpa dig vidare förrän vi fu
Hej,

Verkar som felmeddelandet var en engångsföreteelse (möjligen två),

Idag öppnade programmet som vanligt, men jag kan som tidigare inte logga in med någon av de metoder du föreslagit.

Jag fick och betalade för konsulthjälp, men sedan blev det inte helt OK. T ex låg inte prenumerationerna där de skulle. Du åtgärdade detta och vi diskuterade om de olika e-postadresserna. Sedan blev det som sagt stopp.

Enligt MyStandard finns det nu tre varianter av Projektor Utbildning, två hittar man genom att logga in med @profiler.nu. Kundnr 1061432 på båda, men ett dyker upp på sidan som Customer 104099. Där finns det inga aktiva prenumerationer. Dessa ska kanske bort? Eftersom @profiler.nu "inaktiverades" för ett par år sedan, men sedan dök upp igen i samband med konsulthjälpen, misstänker jag i alla fall att detta kan ha orsakat problem.

Den tredje varianten med @projektorutbildning.se kundnummer 1031454 är det som jag jobbade med när det hängde sig. Där är prenumerationerna aktiva, tyvärr har jag inte haft någon nytta av det under största delen av april.

Jag har inte orsakat de här problemen, de uppstod efter mer eller mindre efter förra konsultationen. Så jag anser inte att jag ska behöva betala för ytterligare konsulthjälp. Möjligen om du meddelat från början att sådan behövdes. Det hade i så fall besparat mig en massa tid och panikkänslor över att inte kunna sköta mina mitt jobb.

Birgitta

Det här svaret är korrekt:
Per
2018-04-26
Hej Birgitta.

Jag har tagit bort användaren @profiler.nu efter din begäran.

Har du provat att logga in med din användares initialer och lösenord?

Jag ska höra med mina kolleger hur vi skall lösa detta problemet för dig.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-26
Skrivet av:Per17:22 26 Apr 2018
Hej Birgitta. Jag har tagit bort användaren @profiler.nu efter din begäran. Har du provat att logga in med din användares initialer och lösenord? Jag ska höra med mina kolleger hur vi skall lösa detta problemet för dig. Mvh. Per HansaWorld Su
Hej Per,
Visste först inte vad du menade med min användares initialer. Men kom på att i gamla Books figurerade ett "B"som jag loggade in med utan lösenord om jag minns rätt. Så jag testade. Och det funkade - B plus lösenordet för projektorutbildning.se-adressen!

GLAD blev jag, hoppas bara det håller.
Kollade också att prenumerationerna där faktiskt är aktiva.

Så tack så länge, ska jobba vidare i morgon och hoppas slippa återkomma!

PS
Det här betyder väl att "B" blir mitt Standard-ID i fortsättningen, ellar ska det åtgärdas?
Projektor Utbildning AB
2018-04-27
Hej igen,
Lite uppföljning.

Har jobbat i programmet idag, det startar direkt. Och tycks fungera bra.

Ibland när jag förlorar kontakten med servern och startar om kommer dock "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" åter upp. Men det löser sig efter några nya försök att starta om. Så förmodligen ingen panik, men kkanske bra att du får veta.

Birgitta

Per
2018-04-27
Hej Birgitta.

Vissa Standard Ekonomi-kunder upplever problem att logga in med StandardID-eposten.

När du nu kommer in på Standard Ekonomi, har du möjlighet att undersöka kundnummer genom att:
Från huvudmenyn, gå till portföljikonen "Marknadsplatsen" gå vidare till kontodetaljer där du finner kundnummer.

Undersök ifall verifikat blir lagrade när du skapar fakturor.

Felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" är något vi undersöker, det är inte bara på Standard Ekonomi den förekommer. Vänligen ignorera felmeddelandet tills vidare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-04-30
Hej Per,

Kundnumret är 1031454, alltså det "riktiga".

Fakturor blir lagrade, dvs integrerad bokföring fungerar. Åtminstone t o m idag, hoppas majfakturan kommer till rätt konto.

Fick lite kalla fötter, "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" dök upp när jag startade programmet. Men efter nytt försök inga problem.

Hälsningar

Birgitta
Per
2018-05-02
Låser denna tråden då den blivit alltför stor och oöverskådelig.

Vänligen skapa en ny tråd ifall du upplever fler problem.

Mvh.
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.