Demoläge i First Office
Niklassons Tryckeri AB
2017-02-03
Hej

Kan ni a.s.a.p. skicka ny databasnyckel då den gått i demoläge.

Tacksam för snabb åtgärd.

Mvh Bele Franssons Niklassons tryckeri
Edwin
2017-01-16
Hej Bele,

Är det First Office ni använder? Då måste ni uppgradera till Standard ERP för att komma ur det begränsade läget.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-16
Skrivet av:Edwin13:01 16 Jan 2017
Hej Bele, Är det First Office ni använder? Då måste ni uppgradera till Standard ERP för att komma ur det begränsade läget. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
För drygt ett år sedan skulle vi uppgradera till Stand acc. Men det funkade inte. Er support klarade inte heller av det så därför har jag fått kontinuerligt databasnyckel från er support.
Därför ber jag om ny nyckel då jag inte har tid att lägga på en uppgradering.
Edwin
2017-01-16
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB13:46 16 Jan 2017
För drygt ett år sedan skulle vi uppgradera till Stand acc. Men det funkade inte. Er support klarade inte heller av det så därför har jag fått kontinuerligt databasnyckel från er support. Därför ber jag om ny nyckel då jag inte har tid att lägg
Det är tyvärr inte möjligt att få en förnyad databasnyckel för First Office efter årsskiftet. Att uppgradera till Standard Ekonomi (Accounts) tar inte någon längre tid. För att göra det kan du följa nedanstående steg:

1.
Börja med att ta en textbackup från FirstOffice. Det gör du enligt följande:
Gå till Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Den här processen kan variera lite beroende på vilken version av FirstOffice du använder. Är du osäker kan du söka på backup på www.hansamanuals.com

Det är viktigt att du minns vilket användarnamn och lösenord du använt i FirstOffice.

Spara textbackupen med ett namn och förslagsvis dagens datum på en plats där du kan hitta filen igen. Ett namn i stil med TB20161231.TXT är att rekommendera, där 20161231 byts ut mot dagens datum. Blir du ombedd att skriva en backupkommentar kan du ignorera det.

2.
Ladda ned Standard Ekonomi

A. Gå till www.standard-accounts.com
B. Klicka på Ladda ned
C. Installera programmet, förslagsvis i en mapp på ditt skrivbord
D. När du öppnar Standard Ekonomi kommer du rakt in i Huvudkontrollen
E. Importera din textbackup genom att gå in i modulen System>> Klicka på Rutiner >> Klicka på Importer >> Klicka på Manuell filsökning och leta reda på din textbackup och välj den

3.
När backupen är färdigimporterad vill Standard Ekonomi starta om sig själv. Du får därefter upp ett inloggningsfönster. Där loggar du in med användarnamnet och lösenordet som du använde i ditt gamla system.

Obs: Använder du Standard Ekonomi på en Mac måste du ha operativsystemet Yosemite eller senare, dvs Mac OSX 10.10 och framåt.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Nu har jag lyckats att överföra till Standard Ekonomi.

MEN när jag ska göra ny faktura så skapar den inte nytt nummer? När jag manuellt skriver in nytt nummer efter senast godkända så kommer detta meddelande fram: "Verifikatnumret är ej nästa lediga nummer i denna serie". ??
Edwin
2017-01-17
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB11:41 17 Jan 2017
Nu har jag lyckats att överföra till Standard Ekonomi. MEN när jag ska göra ny faktura så skapar den inte nytt nummer? När jag manuellt skriver in nytt nummer efter senast godkända så kommer detta meddelande fram: "Verifikatnumret är ej n
Då kan det vara så att ni inte har några nummerserier definierade. På marknadsplatsen går det att prenumerera på en funktion som gör det möjligt att definiera sina egna nummerserier. Ett tips är att i så fall lägga in nummerserier för flera år framöver så behöver du i princip bara använda funktionen en gång. Efter påbörjad prenumeration kan du definiera nummerserierna i respektive modul under inställningar.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Det står bara och "tuggar" - Loading marketplace - händer ingenting.

Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
När jag ska gå in i Företaget AFF så avslutas programmet???
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
JAG SKA ORDNING PÅ DETTA UNDER DAGEN!!!!
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Varianten är att jag mailar textbackupen till er så får vi se om ni klarar av att fixa detta.

Jag kan inte lägga flera timmar på detta!!
Edwin
2017-01-17
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB12:06 17 Jan 2017
Det står bara och "tuggar" - Loading marketplace - händer ingenting.
På grund av underhåll som sker just nu på marknadsplatsen kan den vara svår att komma åt. Jag får be dig försöka igen om en stund.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
När jag ska gå in i Företaget AFF så avslutas programmet???
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Du skriver att jag ska prenumerera på nummerserier?? Jag hittar inte det på Marketplace?
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Nu hittade jag det! Varför ska jag betala för det? Borde väl ingå i kostnaden för abonnemanget? Får alla betala för det?
Edwin
2017-01-17
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB12:42 17 Jan 2017
Du skriver att jag ska prenumerera på nummerserier?? Jag hittar inte det på Marketplace?
Nummerserier ligger under Prenumerationer -> More In-Apps.

Menar du att programmet avslutas när du klickar på Företag i huvudmenyn och sen väljer AFF och sen klickar på Ok?

Mvh

Edwin
Edwin
2017-01-17
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB12:43 17 Jan 2017
Nu hittade jag det! Varför ska jag betala för det? Borde väl ingå i kostnaden för abonnemanget? Får alla betala för det?
Standard Ekonomi är i grunden kostnadsfritt och du betalar alltså ingen abonnemangskostnad. För utökad funktionalitet finns det dock vissa funktioner och moduler du kan välja att prenumerera på från marknadsplatsen. Programmet är laddat med ett antal förskrivna nummerserier för 2016 och ett antal år bakåt i tiden. För 2017 måste man dock lägga in egna nummerserier vilket alla måste göra. Det finns dock ingen begränsning för hur många nummerserier du kan lägga till så väljer du att lägga in nummerserier för 10+ år framåt kommer du inte ha behov av funktionen igen fram tills dess.

Mvh

Edwin

Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Ok jag förstår!

Kan du speca vad vi får betala totalt med nummerserier per år.
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Skrivet av:Edwin12:47 17 Jan 2017
Nummerserier ligger under Prenumerationer -> More In-Apps. Menar du att programmet avslutas när du klickar på Företag i huvudmenyn och sen väljer AFF och sen klickar på Ok? Mvh Edwin
Ja - programmet avslutas.
Edwin
2017-01-17
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB13:53 17 Jan 2017
Ok jag förstår! Kan du speca vad vi får betala totalt med nummerserier per år.
Nummerserier kostar 99 kronor per månad. Det går dock att avbryta en prenumeration när helst man vill så känner du att du är nöjd med de nummerserier du har lagt till behöver du inte fortsätta prenumerera för att de ska finnas kvar i ditt system.

Gällande ditt andra problem måste jag få be att få återkomma om det så jag kan undersöka det vidare.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-17
Skrivet av:Edwin14:09 17 Jan 2017
Nummerserier kostar 99 kronor per månad. Det går dock att avbryta en prenumeration när helst man vill så känner du att du är nöjd med de nummerserier du har lagt till behöver du inte fortsätta prenumerera för att de ska finnas kvar i ditt system
Vad är priset per år förutom abonnemang av nummerserier?

Du menar alltså att jag kan betala 99:- för en månad och då skapa nummerserier för fakturor och inbetalningar 10 år fram i tiden och när det är gjort avsluta prenumerationen?
Edwin
2017-01-17
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB15:11 17 Jan 2017
Vad är priset per år förutom abonnemang av nummerserier? Du menar alltså att jag kan betala 99:- för en månad och då skapa nummerserier för fakturor och inbetalningar 10 år fram i tiden och när det är gjort avsluta prenumerationen?
Det kostar ingenting utöver det om du inte väljer att prenumerera på någon ny funktion via marknadsplatsen. Gå gärna in där och titta runt så ser du vad månadspriserna ligger på och om det finns någon funktion som skulle passa er verksamhet. Den vanligaste funktionen som folk väljer att prenumerera på är integrerad bokföring. Den automatiserar stora delar av arbetet vilket sparar mycket tid för företag som t.ex registrerar många fakturor. Den funktionen kostar 299:- per månad.

Rent teoretiskt skulle man kunna göra så, ja.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-19
Nu har jag beställt nummerserier. Hur jag jag nu?
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-19
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB13:00 19 Jan 2017
Nu har jag beställt nummerserier. Hur jag jag nu?
Hur gör jag nu? (ska det vara) :-)
Edwin
2017-01-19
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB13:00 19 Jan 2017
Hur gör jag nu? (ska det vara) :-)
Du går in i den modul där du vill ändra nummerserierna (exempelvis fakturering) och trycker på inställningar. Där ska du då ha ett antal alternativ att välja på rörande nummerserier.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-19
Skrivet av:Edwin13:12 19 Jan 2017
Du går in i den modul där du vill ändra nummerserierna (exempelvis fakturering) och trycker på inställningar. Där ska du då ha ett antal alternativ att välja på rörande nummerserier. Mvh Edwin
Nu lyckas jag skapa nya fakturor och inbetalningar MEN jag måste skriva i numret manuellt?
Edwin
2017-01-19
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB13:55 19 Jan 2017
Nu lyckas jag skapa nya fakturor och inbetalningar MEN jag måste skriva i numret manuellt?
Du ska inte behöva skriva i numret manuellt för exempelvis fakturor om du har fyllt i vilken nummerserie du vill använda i modul fakturering -> inställningar -> Nummerserier - fakturor. Då ska numret fyllas i automatiskt när du trycker på Ny faktura.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-19
Skrivet av:Edwin14:02 19 Jan 2017
Du ska inte behöva skriva i numret manuellt för exempelvis fakturor om du har fyllt i vilken nummerserie du vill använda i modul fakturering -> inställningar -> Nummerserier - fakturor. Då ska numret fyllas i automatiskt när du trycker på Ny
Förstår det - men så blir det inte??
Edwin
2017-01-19
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB14:09 19 Jan 2017
Förstår det - men så blir det inte??
När du trycker på spara bör den automatiskt lägga till ett nummer. Du kan också pröva att trycka på CMD + Enter (Ctrl + Enter på PC) och se om du får upp en lista över nummer när du är placerad i nummerfältet.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-20
Skrivet av:Edwin15:44 19 Jan 2017
När du trycker på spara bör den automatiskt lägga till ett nummer. Du kan också pröva att trycka på CMD + Enter (Ctrl + Enter på PC) och se om du får upp en lista över nummer när du är placerad i nummerfältet. Mvh Edwin
Tack! Nu funkar det. Jag är ju van att numret kommer direkt när jag skapar ex. ny faktura. Nu kom det när jag tryckte på spara.

En del rubriker är på engelska. Jag fixar inte det fast jag markerar svensk flagga?
Edwin
2017-01-20
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB06:54 20 Jan 2017
Tack! Nu funkar det. Jag är ju van att numret kommer direkt när jag skapar ex. ny faktura. Nu kom det när jag tryckte på spara. En del rubriker är på engelska. Jag fixar inte det fast jag markerar svensk flagga?
Vad är det för rubriker du har som är på engelska?

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.