Byte av dator
2018-04-28
Hej!

Nu har jag problem igen. Jag skulle behöva kunna använda programmet på en ny stationär dator, har allt på en laptop just nu. Jag har laddat ner programmet på den nya datorn, och försökt få tillgång till databasen på alla möjliga och omöjliga sätt.
Jag kan inte exportera den från laptopen, det är tomt under Export. Det finns heller ingenstans jag kan ta en backup, inte som jag hittar i alla fall.
jag har också försökt att hitta databasen i molnet, men får inte tag i nåt den vägen heller. Har försökt med mitt kundnummer, mitt HansaWorldID och med mitt FO-nummer.

Hoppas jag kan få hjälp!

Med vänliga hälsningar Carina
Per
2018-04-30
Hej Carina.

Tack för ditt meddelande.

För att vi skall kunna hjälpa dig vidare så behöver vi veta ditt kundnummer och namn på företaget.

Använder du Windows eller Mac på den nya stationära datorn?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-01
Skrivet av:Per11:35 30 Apr 2018
Hej Carina. Tack för ditt meddelande. För att vi skall kunna hjälpa dig vidare så behöver vi veta ditt kundnummer och namn på företaget. Använder du Windows eller Mac på den nya stationära datorn? Mvh. Per HansaWorld Support
Hej!

Mitt kundnummer är 1165782 och företaget heter Garnkorgen. Jag kör Windows på min nya stationära dator, likaså på laptopen.

Hälsningar Carina
Per
2018-05-02
Hej.

"Jag har laddat ner programmet på den nya datorn, och försökt få tillgång till databasen på alla möjliga och omöjliga sätt."
När du laddade ner programmet, varifrån hämtade du den? Var det från MyStandard eller någon av våra hemsidor?

"Mitt kundnummer är 1165782 och företaget heter Garnkorgen."
Jag har kollat upp 1165782 Garnkorgen i vår serverportal men finner inget i loggfilen. Jag ser att 1165782 blev skapad den 04-03-2018, vilket är ganska nyligen, så det är troligt att det inte är någonting på detta konto.

Jag finner äldre installationer med namnet "Garnkorgen" och som har samma fakturaadress på Åland:
1120095 Garnkorgen info@garnkorgen.ax Registrerad 02-04-2017
1120089 Garnkorgen info@garnkorgen.ax Registrerad 02-04-2017

Det är inte så att du har laddat ner 1165782 från en hemsida?
Gör du det så skapas det ett helt nytt tomt företag.
Du måste ladda ner från MyStandard från redan existerade kundnummer för att kunna få med datan därifrån.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-06-11
Skrivet av:Per10:53 2 Maj 2018
Hej. "Jag har laddat ner programmet på den nya datorn, och försökt få tillgång till databasen på alla möjliga och omöjliga sätt." När du laddade ner programmet, varifrån hämtade du den? Var det från MyStandard eller någon av våra hemsidor?
Hej!

Jag har säkert registrerat något dubbelt ifjol. Har lite dåligt tålamod med installationer av alla slag.
Föregående års verifikat matade jag in i det gamla programmet och sedan hjälpte du mej med att få över textfilen till det nya programmet.Jag vet inte var jag laddade ner programmet ifrån. Jag bara skrev in en ny redovisningsperiod och så började jag mata in verifikat. Hur kommer jag nu åt allt det jag matat in, undrar jag. Kan jag skapa en egen databaskopia av det jag har på hårddisken på laptopen, på något vis?

Hur ska jag komma vidare med det här?

med vänliga hälsningar Carina
Per
2018-06-12
Hej.

Prova att ladda ner en ny klient från MyStandard där du har 1165782:

1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga in med sitt Standard ID (carina.n@aland.net) + lösenord
2. Sörj för att servern är uppe och går. Välj "Start" ifall den inte redan kör.
3. Gå till "Connect" och välj att ladda ner ny klient.
4. Placera klienten i en tom mapp som du skapat på skrivbordet.
5. Starta upp klienten och se ifall du har din data där.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.