Skrivet av:Per09:23 27 Mar 2018
Hej Yngve.
Vi fann ut att det nu skall gå att ladda ner version 8.5 från MyStandard.
Eftersom din server är på version 8.5 2017-10-30 så är det version 8.5 2017-10-30 du måste ha på klienten.
1. Logga in på mystandard.hansaworld.com med Standar
Hej Per,
Jag har gjort de operationer du föreslog, och det verkar nu gå smärtfritt att komma in i programmet. Men problemen med bokslutsdokumenten kvarstår.
När jag ser tillbaka upptäckte jag att problemen kom i s m omläggningen från First Office till Standard Ekonomi. På något sätt fick jag den förenklade sammanställningen i deklarationen förra året rätt, men det verkar som min kontoplan och design av balans- och resultaträkning inte fungerar korrekt i den nya miljön, och så kan det inte få vara.
Balansräkningen:
Under ”Tillgångar” kommer först ”Anläggningstillgångar” med kontona 1200, 1208 och 1209. Sedan kommer ”Materiella anläggningstillgångar” med samma konton. Därefter ”Omsättningstillgångar” med kontona 1910 och1920. Sedan ”Kassa och bank” med samma konton.
Under ”Skulder och Eget kapital” först k:to 2650 ”Redovisn.k:o för moms”, men efter ”Eget Kapital” kommer 2650 igen, men under rubriken ”Kortfristiga skulder”. Periodens resultat blir bara 0 i ”Ing Saldo” men i detta fall 241:24 i ”Förändring” och ”Utg Saldo”.
I Råbalansen är ”Ing Saldo” = 0 men i ”Förändring” och ”Utg Saldo” är siffrorna 482:48, dvs 241:24 X 2. Felen i Resultaträkningen har jag tidigare beskrivit.
Hur får vi ordning på detta??
Mvh
Yngve