Resultaträkning
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-06
Hej,

Det har blivit något fel i uppbyggnaden av min resultaträkning. Posterna 7830 "Avskrivning på maskiner och inventarier" samt 8413 "Räntekostnader för checkräkningskredit" återkommer i två omgångar vid utskriften, och resultatet blir ju därför fel. I råbalansen visar det sig på så sätt att ing saldo visar noll men de två övriga slutkolumnerna visar just 2 ggr summan av 7830 och 8413. Hur går det till att ändra i resultaträknings format, så att det blir rätt?

Med vänliga hälsningar
Yngve Bohm
Martin
2018-03-06
Hej Yngve,

Vilken version har du installerad?

Mvh,
Martin, HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-06
Hej.

Jag har SE 8.5 2017-10-30; built 85010001

Mvh
Yngve
Martin
2018-03-07
Hej Yngve,

Jag har nu testat detta i senaste versionen som ligger ute, Standard Ekonomi, version 84191015

Följande konton finns enbart 1 gång vardera i Resultaträkningen:
- Konto 8413 Konto för checkräkningskredit
- Konto 7830 Avskrivningar på maskiner och inventarier

Vänligen uppdatera din server på mystandard.hansaworld.com

Vid frågor, hör gärna av dig.

Mvh,
Martin, HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-07
Hej Martin,
När jag öppnade programmet för en stund sedan, verkade det som det ville uppdatera sig själv och jag kunde klicka på "Uppdatera" och då verkade det hända något. Sedan öppnade jag ditt mail och gick in på My space och valde updaterafunktionen, men får till svar att jag har den senaste versionen. Då startar jag om datorn, för det kanske behövs, men när jag sedan ser efter, är det fortfarande den gamla versionen (och samma problem). Det kom även opp en skylt om att en ny client fanns tillgänglig, men det begriper jag inte vad det betyder. Vad gör jag?

Mvh
Yngve
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-08
Hej Martin,

Eftersom jag hela tiden får svaret på Mystandard att jag har den senaste versionen, försökte jag igår att ladda ned "din" version enl ovan från Appstore. Då fick jag ner 84201015 ( men behöll också den jag redan beskrivit). Jag kan med visst krångel fortfarande öppna programmet men den äldre versionen. Försöker jag öppna med den nya, kommer följande meddelande upp: "Incompatible version of database found. Can´t proceed exe 8419 db 8311. Vad betyder detta och vad skall jag göra??

Mvh

/Yngve
Martin
2018-03-08
Hej Yngve,

Jag kan se att du har en 8.5 version av servern, du ska ha en 8.4.

Jag har kontaktat utvecklingen om detta, återkommer till dig så fort som möjligt.

Mvh,
Martin Arnbom
HansaWorld
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-20
Skrivet av:Martin16:03 8 Mar 2018
Hej Yngve, Jag kan se att du har en 8.5 version av servern, du ska ha en 8.4. Jag har kontaktat utvecklingen om detta, återkommer till dig så fort som möjligt. Mvh, Martin Arnbom HansaWorld
Hej Martin,

Jag har varit bortrest en dryg vecka, men ingenting tycks ha hänt sedan du skrev sist. Vill gärna att du hjälper mig så fort du kan, eftersom det börjar brinna i knutarna för att göra mitt bokslut. Både balans- och rwsultaträkningen blir fel med vissa dubbleringar etc.

Mvh

Yngve Bohm
Per
2018-03-21
Hej Yngve.

Vi beklagar den tiden det här har tagit.
Vi har vänt oss till våra utvecklare för att få hjälp med att om möjligt ställa tillbaka din server till en tidigare version.
Vi har under dagen eskalerat denna saken för att få den löst så fort som möjligt.
Vi återkommer så fort vi har mer information.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-21
Skrivet av:Per15:10 21 Mar 2018
Hej Yngve. Vi beklagar den tiden det här har tagit. Vi har vänt oss till våra utvecklare för att få hjälp med att om möjligt ställa tillbaka din server till en tidigare version. Vi har under dagen eskalerat denna saken för att få den löst så
Hej Per,

OK, jag väntar med spänning (och lite otåligt) på lösningen

Mvh

Yngve
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-23
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter15:53 21 Mar 2018
Hej Per, OK, jag väntar med spänning (och lite otåligt) på lösningen Mvh Yngve
Hej,

Ert mål att besvara alla frågor inom 24 timmar, hur är det med det? Jag har nu fått vänta drygt 400 timmar på en lösning av mitt problem! Knepigt!

Mvh
/Yngve
Per
2018-03-23
Hej Yngve.

Jag beklagar att detta tar sådan tid.
Vi har varit tvungna att koppla in våra utvecklare, varför den här saken har tagit längre tid än normalt.
Vi uppdaterar processen dagligen internt och så for vi funnit en lösning så skall vi informera dig om detta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-26
Skrivet av:Per14:38 23 Mar 2018
Hej Yngve. Jag beklagar att detta tar sådan tid. Vi har varit tvungna att koppla in våra utvecklare, varför den här saken har tagit längre tid än normalt. Vi uppdaterar processen dagligen internt och så for vi funnit en lösning så skall vi infor
Hej,

När jag öppnade datorn igår blev det mer eller mindre en automatisk uppdatering av mitt program till Standard Accounts 8.4 211412, som inte går att öppna. Jag har nog inte fattat hur det fungerar.Skall varje programversion också åtföljas av en ny serverversion, och sker det i så fall inte automatiskt? Nu har jag ju samtidigt på datorn Standard Ekonomi 8.5 2017-10-30 och enligt My Standard motsvarande version på servern. Mina problem är ju redan beskrivna, men kan det vara så att versionerna blockerar varandra?

Mvh

Yngve
Per
2018-03-27
Hej Yngve.

Vi fann ut att det nu skall gå att ladda ner version 8.5 från MyStandard.
Eftersom din server är på version 8.5 2017-10-30 så är det version 8.5 2017-10-30 du måste ha på klienten.

1. Logga in på mystandard.hansaworld.com med Standard ID + lösenord
2. Starta upp server genom att klicka på "Start"
3. Gå till Connect/ Koble til och välj att ladda ner klient.
(Har du Mac så måste du lägga den nya klienten i en tom mapp som du skapat, ex. på skrivbordet.)
4. Starta upp klienten och koppla dig upp mot företaget. Nu kör server och klient samma version så du borde inte ha några problem att koppla dig upp.

Ifall du trots allt får problem, kom tillbaka här i forumstråden så skall vi hjälpa dig vidare.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-27
Skrivet av:Per09:23 27 Mar 2018
Hej Yngve. Vi fann ut att det nu skall gå att ladda ner version 8.5 från MyStandard. Eftersom din server är på version 8.5 2017-10-30 så är det version 8.5 2017-10-30 du måste ha på klienten. 1. Logga in på mystandard.hansaworld.com med Standar
Hej Per,

Jag har gjort de operationer du föreslog, och det verkar nu gå smärtfritt att komma in i programmet. Men problemen med bokslutsdokumenten kvarstår.

När jag ser tillbaka upptäckte jag att problemen kom i s m omläggningen från First Office till Standard Ekonomi. På något sätt fick jag den förenklade sammanställningen i deklarationen förra året rätt, men det verkar som min kontoplan och design av balans- och resultaträkning inte fungerar korrekt i den nya miljön, och så kan det inte få vara.

Balansräkningen:
Under ”Tillgångar” kommer först ”Anläggningstillgångar” med kontona 1200, 1208 och 1209. Sedan kommer ”Materiella anläggningstillgångar” med samma konton. Därefter ”Omsättningstillgångar” med kontona 1910 och1920. Sedan ”Kassa och bank” med samma konton.
Under ”Skulder och Eget kapital” först k:to 2650 ”Redovisn.k:o för moms”, men efter ”Eget Kapital” kommer 2650 igen, men under rubriken ”Kortfristiga skulder”. Periodens resultat blir bara 0 i ”Ing Saldo” men i detta fall 241:24 i ”Förändring” och ”Utg Saldo”.

I Råbalansen är ”Ing Saldo” = 0 men i ”Förändring” och ”Utg Saldo” är siffrorna 482:48, dvs 241:24 X 2. Felen i Resultaträkningen har jag tidigare beskrivit.

Hur får vi ordning på detta??

Mvh
Yngve

Per
2018-03-27
Hej.

Tack för meddelandet.

Det vore till mycket hjälp ifall du kunde ge oss en eller flera skärmdumpar/printscreens på exempel som visar denna felande uträkning.

Där kan vi också se vilket operativsystem du använder.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-27
Skrivet av:Per14:15 27 Mar 2018
Hej. Tack för meddelandet. Det vore till mycket hjälp ifall du kunde ge oss en eller flera skärmdumpar/printscreens på exempel som visar denna felande uträkning. Där kan vi också se vilket operativsystem du använder. Mvh. Per HansaWorld Suppor
Hej,

Jag gör ett försök:

Yngve Bohm Arkitekter
2018-03-27
Hej Per,

Kan du bekräfta att mina tre skärmdumpar kommit fram, eftersom jag är osäker på om jag gjort rätt.

Mvh

Yngve
Per
2018-03-28
Hej Yngve.

Tack för skärmdumparna, de har kommit fram.

Jag skall titta på dessa tillsammans med en kollega, så återkommer vi med svar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2018-04-04
Skrivet av:Per10:39 28 Mar 2018
Hej Yngve. Tack för skärmdumparna, de har kommit fram. Jag skall titta på dessa tillsammans med en kollega, så återkommer vi med svar. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per,

Jag har inget hört från er. Har ni glömt mig? Det får ni inte göra, det är hög tid att få ordning på detta!

Mvh

Yngve
Per
2018-04-06
Hej Yngve.

Beklagar tiden det tar för dig att få ett svar.

Det verkar vara en konfigurering med klienten som gör att det inte visar korrekta uträkningar.

Vi rekommenderar att du startar om servern på MyStandard, eftersom du gick över till en ny version tidigare.

Vägledning:
1. Logga in på mystandard.hansaworld.com
2. Välj "Omstart"
Det kan ta ett antal minuter för servern att starta om.
Ifall den inte startar om, vänligen välj "Start"
Starta upp Standard Ekonomi och undersök ifall det går bättre.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.