Köp av nummerserie
Gevärsposten samfällighetsförening
2016-11-06
Jag har försökt att köpa nummerserie för att kunna komma igång med bokföring i Standard Accounts.
Det går inte alls. Jag får meddelandet" customer with this E-mail address is already registered" jag kommer inte längre. Vad gör jag? Den aktuella E-mail adressen är den som gäller.
Rolf Gustafsson
Gevärsposten
Kundnummer 4610111
Edwin
2016-11-08
Hej Rolf,

Var och när i systemet är det du får meddelandet?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2016-11-09
Hej Edwin,
När jag kommit till Shopping basket och och går vidare till Proceed to payment får jag budskapet Customer wiht this E-mail address already registered
Rolf
Edwin
2016-11-09
Hej Rolf,

Vi har kikat lite på din konfiguration nu och har gjort några ändringar. Var vänlig pröva igen och återkom här i tråden med hur det går. Fungerar det fortfarande inte får vi titta på en annan lösning.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2016-11-15
Skrivet av:Edwin13:54 8 Nov 2016
Hej Rolf, Var och när i systemet är det du får meddelandet? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej!
Jag skriver igen eftersom jag inte fått någon lösning på problemet med köp av nummerserie. Jag kommer inte vidare till kassan. Det verkar finnas brister i registreringen av Gevärsposten, men korrigering av adress och organisationsnummer går inte att spara. Min E-mail adress rolfabg@gmail.com verkar låsa alla försök att komma vidare.
Hälsningar
Rolf Gustafsson
2016-11-15
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening16:12 15 Nov 2016
Hej! Jag skriver igen eftersom jag inte fått någon lösning på problemet med köp av nummerserie. Jag kommer inte vidare till kassan. Det verkar finnas brister i registreringen av Gevärsposten, men korrigering av adress och organisationsnummer går in
Hej Edwin
När jag är på Marketplace och skall gå vidare till payment får jag först upp account details. De fattas uppgifter eller står på fel rad. Jag kompletterar med postnummer, stad och organisationsnummer. När jag gör submit kommer meddelandet upp; Costumer with this E-mail address already registered.
Behöver jag verkligen köpa nummerserier? På ett ställe står det att man skall kunna göra 30 registreringar per månad gratis. Men jag tar gärna en kostnad på 99 kr per månad, bara jag kan börja använda programmet
Med vänlig hälsning
Rolf Gustafsson
Edwin
2016-11-16
Hej igen Rolf,

Om du går in på Marknadsplatsen och trycker på fliken Kontouppgifter, vad står det då att du har för customer code?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2016-11-16
Skrivet av:Edwin09:13 16 Nov 2016
Hej igen Rolf, Om du går in på Marknadsplatsen och trycker på fliken Kontouppgifter, vad står det då att du har för customer code? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej Edwin!
Under account details costomer code står det 1091133.
Hälsningar
Rolf
Edwin
2016-11-16
Pröva igen nu och se om det fungerar. Om det inte gör det får jag be dig ta en skärmdump (print screen) av account details innan du fyllt i de fält som är fel eller saknas. Ta sen en till skärmdump med den korrekta informationen ifylld. När du gjort det kan du mejla bilderna till sweden@hansaworld.com så ska jag jämföra dina uppgifter med hur det ser ut i vårt system.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-02-02
Hej!
Hur kommer jag igång med nya nummerserier. Jag har varit på Marketplace och gjort en subscription. Jag har också gått in på settings och fört in ett nytt räkenskapsår och också lagt in nya nummer, men får budskapet "Not in defined series"
Vad är det som saknas? Är det fakturan jag måste vänta på?
Med vänlig hälsning
Rolf Gustafsson
Edwin
2017-02-02
Skrivet av:Gevärsposten samfällighetsförening14:10 2 Feb 2017
Hej! Hur kommer jag igång med nya nummerserier. Jag har varit på Marketplace och gjort en subscription. Jag har också gått in på settings och fört in ett nytt räkenskapsår och också lagt in nya nummer, men får budskapet "Not in defined seri
Hej Rolf,

När får du felmeddelandet? När du försöker lägga in en ny faktura eller när du försöker lägga in nya nummerserier?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2019-02-03
Hej!
Nu är det dags för en ny nummerserie. När jag försöker beställa får jag budskapet: Your account has been closed, Hur kommer jag vidare?
Rolf
Per
2019-02-06
Hej Rolf.

Ser att ni har ett flertal konton skapade, osäker på vilket av dessa ni använder idag, så därför öppnar jag upp samtliga.

För att finna ut vilket konto du använder idag, så att vi kan inaktivera de gamla, vänligen Starta upp Standard Ekonomi.
När du kommit in på huvudmenyn, klicka på portfölj-ikonen "Marknadsplats" och tryck på fliken Kontouppgifter, vad står det att du har för customer code/kundnummer?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-06
Hej!
Kontot har nummer 1091133. Jag har nu lyckats komma in på marknadsplatsen och gjort en subscription för en ny nummerserie och godkänt fakturering, men jag kan fortfarande inte bokföra. Måste jag vänta på att fakturan skickas till mig? Jag uppmanas kontakta lokalkontoret. Hur hittar jag det?

Rolf
Per
2019-02-06
Hej Rolf.

1091133 är alltså erat korrekta kontonummer, då ser jag till att markera den, och inaktiverar de övriga kontona.

Har du gått in på Marknadsplatsen och fullföljt aktiveringen av prenumerationen så borde du ha tillgång till Nummerserier med en gång.
Vad är det som inte fungerar, står det att Nummerserier inte finns?

För säkerhets skull, vänligen gå in på Marknadsplatsen och få det bekräftat att du verkligen har aktiverat Nummerserier:
1. Starta och logga in på Standard Ekonomi.
2. När ni kommit in på huvudmenyn, klicka på portföljikonen "Marknadsplats"
3. Efter att marknadsplatsen öppnat sig, klicka på "Aktiva Prenumerationer"
4. Här borde Nummerserier stå listat.
Ifall Nummerserier inte står listat här, så måste du då först fullfölja aktiveringen av prenumerationen, så att funktionen läggs till.

Ifall Nummerserier finns listat här (och det står avbryt löpande fakturering) så betyder det att du har funktionen lagd till.
Ifall så är fallet, vänligen ladda då ned denna fil (Nummerserier 2018-2020 SWE) som jag bifogad i detta meddelande, och importera in den till Standard Ekonomi:
1. Ladda ned filen till din dator, förslagsvis lägger du den på skrivbordet
2. Starta och logga in på Standard Ekonomi.
3. Gå till: Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsökning
4. Finn fram filen du lastade ned (Nummerserier 2018-2020 SWE.txt)
5. Starta om Standard Ekonomi, och se ifall du nu kan bokföra. Ifall inte, vänligen ge en detaljerad beskrivning till vad som sker när du inte kan bokföra, (ex. om det dyker upp ett felmeddelande, vad säger felmeddelandet?)

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2019-02-06
Hej igen.
När jag går in på Marketplace får jag meddelandet: Payment in progress.

Jag försöker importera filen jag fick. Då får jag någon önskan om uppdatering. Jag gör ingen uppdatering. När jag försöker öppna programmet igen blockeras jag av :Hal Stack dumped, check log file for details och sedan HAL routine not found.

Jag hittade inte rätt password, men jag tror jag har hittat det nu om det behövs.

Rolf

Per
2019-02-07
Hej.

Enligt vårat system så ska Nummerserier ha lagts till och en faktura kommer att sändas till din epost rolfabg@gmail.com
Vänligen kontrollera din epost och se ifall fakturan ligger där, kontrollera även spamfiltret för att se ifall fakturan ligger där.

Vänligen prova att genomföra uppdateringen som systemet ber dig göra.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-07
Hej
Jag har inte fått någon faktura än. Jag blir utkastad ur programmet. HAL routine not found. Jag kan varken göra uppdatering eller komma in på Marketplace.
Rolf
Per
2019-02-07
Jag rekommenderar er att logga in på MyStandard, uppdatera servern och ladda ner en ny, fräsch klient:

1. Börja med att skapa en ny tom mapp på skrivbordet på eran dator. När ni befinner er på skrivbordet, högerklicka och välj New Folder/Ny Mapp, ge den ett valfritt namn.

2. Efter ni gjort detta, starta upp valfri webbläsare (ex. Google Chrome, Safari, eller Firefox) och gå till följande länk:
https://mystandard.hansaworld.com/loginpage

3. Logga in med eran Standard ID-epostadress + lösenord. Ifall ni har glömt lösenordet, klicka på “forgot password” och skriv sedan in er Standard ID-epostadress. Det kommer då att sändas ett mail till denna epostadress där ni kan skapa ett nytt lösenord.

4. Efter att ni har kommit in på MyStandard, klicka på er server till vänster.

5. Klicka på "Update Version" och vidare på "Release Version: 8.4 2018-05-31" klicka på "Update" Låt datorn uppdatera sig självt, detta kan ta mellan 5-30 minuter.

6. Efter att servern har blivit uppdaterad, klicka på "Start" för att starta upp servern. När den startat upp kommer ni se texten "running" i grönt.

7. Nu ska ni ladda ner en ny klient, scrolla ner i menyn till ni finner "Connect" och klicka där, klicka så på "Download Client"

8. Nu väljer ni att ladda ner klienten, välj att ladda ner den i den tomma mappen ni skapade i steg 1.

9. Efter att klienten laddats ned, klicka på den, nu kommer datorn vilja att ni drar klienten till "Applications" gör inte det, utan dra den till samma tomma mapp ni nyss skapat.

10. Efter klienten har blivit installerat, gå tillbaka till MyStandard och se till så att servern är uppe och kör genom att klicka på "Start"

11. Efter att ni försäkrat er om att servern startat, starta då upp Standard Ekonomi och prova att logga in med er användare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-08
Hej!
Jag har gjort nedladdningar 2 gånger för att få senaste versionen. När jag försöker komma in på Standard account får jag svaret att mitt bolag, Gevärsposten, inte existerar på servern
Hälsningar
Rolf
Per
2019-02-11
Hej igen.

Vi har reverterat din server tillbaka till version 8.4 vilken var den version du borde prova.
Vänligen ladda ner en ny klient från MyStandard (kom ihåg att lägga den i en tom mapp på skrivbordet) och se ifall du kommer in i Standard Ekonomi (se till så att servern kör i MyStandard innan du startar upp Standard Ekonomi)

Vad gäller problemet med att funktionen Nummerserier inte dyker upp i din Standard Ekonomi, så har vi nu funnit ut att detta är en systembugg. Vi är medvetna om problemet och har satt våra utvecklare till att lösa saken.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-11
Hej
Jag har försökt med olika varianter. Osäker på vilken nedladdning som är 8.4.Hur kan jag se det? Det ser ut som jag kommer in programmet, men servern hittar inte mitt företag. Om jag registrerar mig som nytt företag antar jag att jag tappar tidigare bokföring.
Är det dags att a bort en del av det jag laddat ner innan jag går vidare? Det verkar inte som att jag lyckas spara programmet i den nya mappen trots att jag skriver in en ny location
Rolf
Per
2019-02-12
Hej.

Ja du bör inte registrera nytt företag.

Jag kollade din server i MyStandard och fann en del backups från tidigare.
Vänligen ladda upp en backup från 2019-02-05 och ladda så ned en ny klient (igen) så borde det fungera att få tillbaka din data.

Jag ser att du använder Windows, är det riktigt? Följande beskrivning gäller för Windows:
1. Logga in på MyStandard.
2. Klicka på sin server till vänster.
3. Klicka på "List of Backups"
4. Vid "Period" på vänstra datumvisningen, klicka på datumet og välj datumet 2019-01-01, så att listan tar med alla backups från 1 Januari.
5. Finn fram till "TB190205.TXT.bz2", markera den och klicka på "Download"
6. Låt filen laddas ned till ex. skrivbordet. När den laddats ned, högerklicka på filen och välj "packa upp" alternativt klicka på filen och packa upp den.
(Det borde finnas inbyggd programvara för att packa upp komprimerade filer i Windows, ifall du inte har det, Googla då ex. på "how to open .bz2 files" för att finna lämplig programvara, ex. Winzip.)
7. Efter du packat upp filen, gå tillbaka till MyStandard och klicka nu på "File Manager"
8. Klicka på mappen "Backup" så att den öppnar sig.

9. Klicka på "Upload File" och finn så fram till backupfilen som du nyss laddade ned och packade upp. Ladda så upp denna fil.
10. När detta är genomfört, gå då tillbaka till "List of Backups" och finn fram till "TB190205.TXT" (möjligt att den ligger i botten av listan) och klicka på "Reset to Backup"
11. Låt servern arbeta, detta borde inte ta mer än någon minut.

12. När detta så är genomfört, klicka på "Restart" för att starta om servern.
13. Efter detta, klicka så på "Start" för att starta upp servern.
14. När servern startats upp, klicka då på "Connect" och vidare på "Download Client" och ladda ner en ny klient, till en tom mapp.
Ifall du här inte kan skilja på klienterna du laddat ned, så måste du ladda ner den till en annan lokation på datorn, alternativt ta bort äldre klienter (upp till dig)
15. Efter du laddat ned klienten, innan du startar upp den, kolla igen i MyStandard så att servern är uppe och kör. Om inte, klicka på "Start"
16. Kör igång klienten och låt den installeras och koppla dig upp mot servern. Undersök så att all data är där som det ska.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2019-02-12
Om jag öppnar MyStandard Kommr inte Gevärssposten upp uta Company 1 och user 1. Jag försöker ändra till Gevärsposten. Gevärsposten hittas på servern. Connect. Auto update faild to move old files.
Det finns inget somheter sever till vänster. Skall det heta något annat?
Rolf
2019-02-12
Hej igen!
Förut kom jag in på Standard accounts som Company 1 och user 1. Nu skriver programmet att det tillkommit en ny client som kräver uppdatering, men detta misslyckas- Det har också varit problem med password eller om programmet inte känner igen min e-mailadress?

Just nu kan jag inte göra någonting.
Rolf

2019-02-15
Laddat ner ny client. Får då upp programmet.

Hittar inget som heter server till vänster och inte någon lista med backups.
Rolf
Per
2019-02-18
"Laddat ner ny client. Får då upp programmet. "

Du får nu alltså plötsligt upp ditt program? Menar du ditt företag? Har du tillgång till ditt företag nu?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-18
Efter att ha gjort reset på lösenord kommer jag in i programmet version 8,4 2018-05-31.

När jag försöker bokföra 2019001 får jag meddelandet "Not in defined series". Jag har ändrat fiscal years till 2019.
Rolf
Per
2019-02-19
Hej.

Det är tyvärr en bugg som gör att du inte får tillgång till Nummerserier.

Vi är medvetna om saken, den har fått högsta prioritet, och våra utvecklare sitter och arbetar för att få löst problemet.
Vi kan kreditera er för den period som ni inte har fått tillgång till Nummerserier, som ni betalat för.

Jag återkommer här i forumet när jag har mer information om saken.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-19
Skrivet av:Per11:45 19 Feb 2019
Hej. Det är tyvärr en bugg som gör att du inte får tillgång till Nummerserier. Vi är medvetna om saken, den har fått högsta prioritet, och våra utvecklare sitter och arbetar för att få löst problemet. Vi kan kreditera er för den period som
Hej!
Nu fungerar det. Programmet kände inte igen när jag skrev 20019001, men när jag bara skrev 1, 2, 3 osv. gick det bra. 2019 kom upp som default förslag.
Jag har nedladdningar som jag inte använder och troligen inte fungerar. Det är väl dags att annullera allt jag inte använder?
Hälsningar

Rolf
Per
2019-02-20
Hej.

Så bra att det fungerar.

Fungerar även nummerserier för dig nu?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-20
Ja det fungerar. Jag har bokfört med ny nummerserie.
Vad gör jag med alla nedladdningar som jag inte använder? Kan jag skada något om jag tar bort dem?
Rolf
Per
2019-02-20
Fungerar nummerserier för dig så betyder det alltså att funktionen Nummerserier är aktiverad och i funktion.
Då har du alltså inte drabbats av buggen som ett par andra kunder upplever.

Väljer du att ta bort Nummerserien från Marknadsplatsen (Marknadsplatsen >> Aktiva prenumerationer >> Avsluta återkommande fakturering) så kommer du då endast att kunna föra nya nummerserier fram till och med 2019.02.28

"Jag har nedladdningar som jag inte använder och troligen inte fungerar. Det är väl dags att annullera allt jag inte använder?"
Du menar klienter? Ja, fungerar allting som det ska och du har all data och bokföring i klienten du använder nu så kan du välja att ta bort de andra klienterna.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.