Flytt av Standard ERP single user till ny dator
Klas Göran
2022-01-06
To stop receiving notifications on forum posts unmark the star icon macOS
Hej! Jag ska flytta installationen av Standard ERP till en ny dator hur ska jag göra?
Dator med nuvarande installation: iMac, OS 10.9.5, version av Standard ERP 8.0 2015-11-26.
Ny dator dit installationen ska flyttas: iMac 2021 M1, OS 11.6.1.
Jag laddar väl ned senaste versionen av Standard ERP och installerar på nya dator. Innan jag startar upp på den nya datorn gissar jag att jag flyttar över HANSA.HDB filen till nya datorn. Är det fler filer jag bör flytta över för att inte tappa någon information och något annat jag bör tänka på?
HansaWorld support Nordics
2022-01-07
Hei.

Ser du er på en versjon fra 2015 som ikke vil være støttet av den nye maskinen din, samt du betaler ekstra for vedlikehold av en så gammel versjon.

Anbefaler deg å ta en backup fra modul system >> rutiner >> eksporter >> database tekstbackup

Deretter laste ned seneste Standard ERP fra https://standardinstall.com/

Under oppstart av nye Standard ERP får du mulighet til å importere backup, det velger du og velger backupen du har tatt fra det gamle systemet.

Ønsker du hjelp av en konsulent for dette arbeidet?

Mvh
Klas Göran
2022-01-09
Created byHansaWorld support Nordics12:40 7 Jan 2022
Hei. Ser du er på en versjon fra 2015 som ikke vil være støttet av den nye maskinen din, samt du betaler ekstra for vedlikehold av en så gammel versjon. Anbefaler deg å ta en backup fra modul system >> rutiner >> eksporter >> database tekstbackup
Hej!

Jag tror jag klarar det utan konsulenthjälp.

Är det bara att läsa in databas textbackupen, man behöver inte flytta över några fler filer från gamla datorn till nya?
Vill bara säkerställa att all data följer med, t ex kundregister, kontoplan m m.

Med vänlig hälsning
2022-01-10
Hei.

Du trenger kun database tekstbackupen, om du har noen vedlegg trenger du også "attach" mappen. Du har hele installasjonen lokalt?

Mvh
Klas Göran
2022-01-10
Created byHansaWorld support Nordics13:52 10 Jan 2022
Hei. Du trenger kun database tekstbackupen, om du har noen vedlegg trenger du også "attach" mappen. Du har hele installasjonen lokalt? Mvh
Hej!

Ja, hela installationen ligger lokalt på gamla datorn.

Hälsn, Ola
2022-01-12
Ja, da stemmer det jeg sier. Databasetextbackup samt attach mappen :)
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.