Ordrebeholdning kalkuleres ikke korrekt etter oppdatering
Severin Eskeland
2020-11-24
Hei

Jeg har problem med at ordrebeholdningen ikke stemmer etter oppdatering. Dette skyldes primært at mange ikke fakturerte ordre står med beløp kr. 0 til tross for at det ligger flere hundre tusen inne på disse ordre. Hva kan dettes skyldes? Se vedlegg.

Oppdaterte fra versjon 2019-03-22 til 2020-08-13.

Hadde egentlig tenkt å oppdatere til siste versjon dere anbefaler 2020-10-26, men siden jeg fikk "Corrupt UTF-8 data" i flere av menyene rullet jeg tilbake og satset på en litt eldre versjon.

Det er til stor irritasjon at dere ikke publiserer endringslogg som forklarer om oppdateringene og endringene de utfører og jeg ble lovet i fjor at dere skullel komme i gang med dette, men jeg har fortsatt ikke sett noe.
Please log in to view the files
HansaWorld support Nordics
2020-11-25
Corrupt UTF-8 data er kun en visuell bug, som skjer pga. ØÆÅ i norske språket. Takk for at du gjorde meg oppmerksom så skal jeg fikse det.

Har du oppdatert live eller test databasen til 08-13? Ser dette skal være fikset i 10-26.

Mvh
Severin Eskeland
2020-11-25
Jeg opplever tvert i mot at det er mer mer enn en visuell bug. Se menyvalg vedlagt.
2020-11-26
Det jeg mener med visuell bug er at det kun påvirker teksten som står(skulle stått) der det står corrupt-utf8.

Jeg rapporterer begge deler og følger opp når det er fikset. Regner med ved neste release.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-01
Funksjonen for å bla opp regnskapsbilag fungerer i alle fall ikke her hos meg. Så det er kanskje mer enn en visuell bug, men uansett må det rettes opp slik at det blir synlig hva som står der.
Severin Eskeland
2020-12-01
Hei, vedlagte ordre er levert og fakturert, men Hansa viser den som dellevert som du kan se av skjermbilde. Se vedlegg for ordrestatus som viser full levering og fakturering. Er dere kjent med en bug i versjon 08-13 som gjør at Hansa ikke kan måle ordrestatus korrekt? Ditt svar tyder på det ettersom du anbefaler oppgradering.
2020-12-02
Hei.

Jeg jobber med å fikse 10-26 versjonen i dag, så sier jeg ifra når den kan testes på nytt.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-02
Det er helt supert, jeg er klar som et egg for å teste den nye versjonen. Spesielt om den løser problemet med Rapport Generator i tillegg.
2020-12-03
Hei.

Har gitt ut en 11-21 versjon nå hvor utf-8 er fikset, ser at i modul oversikten er formatteringen feil for ÆØÅ. Håper å løse det i løpet av morgendagen, om du ønsker kan du begynne å teste den nå.

mvh
Severin Eskeland
2020-12-04
hei, jeg kan kjøre en test database på denne for å gi deg tilbakemeldinger. takk for rask support.
2020-12-04
Den er grei, si ifra.

Jeg har også testet ordrebeholdning på seneste versjon, 11-21 og jeg opplever ikke samme problemet.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-04
hei, jeg opplever samme som versjon 08-13 at 11-21 ikke klarer å holde styr på ordre som er utlevert og fakturert. ordrebeholdning viser mange gamle ordre som er utlevert og fakturert men som likevel synes i ordrebeholdning. se vedlegg.
Severin Eskeland
2020-12-04
her er flere filer som viser problemet
2020-12-07
Hei.

Jeg tester versjon 12-06 i dag og i morgen, sier ifra når den er gitt ut.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-07
hva er bakgrunnen for denne buggen? forstår ikke hvorfor en funksjon som har fungert i alle år plutselig ikke fungerer lenger.
2020-12-09
Hei.

Det vet jeg dessverre ikke, er noe en utvikler har ødelagt når de har fikset noe annet. Jeg tester videre på 12-06 i dag og sier ifra når den er gitt ut. Jeg kan som sagt ikke gjenskape problemet, så anbefaler å ta en test på 12-06 så fort den er ute så vi kan få testet det, om det ikke løser problemet må jeg på en måte få gjenskapt problemet ved bruk av lignende data, evt. dele av deres data.

Mvh
2020-12-10
Hei.

Du kan prøve å oppdatere test serveren din til 12-06 nå, har fikset UTF-8 problemet i denne nå

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-15
Hei forsøkte å starte testsystem på 8.5 2020-10-26 (85344269), men jeg får ikke startet testsystemet.

Severin Eskeland
2020-12-15
Beklager ser nå at du anbefaler 12-06. Hvordan kan jeg slette gamle testsystemer?
2020-12-15
Hei.

Du velger test serveren til venstre på mystandard, deretter velger du close server/lukk server.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-15
Jeg finner ikke funksjonen "close server" eller "lukk server". hvor finner jeg denne?
Severin Eskeland
2020-12-15
Hei, har testet siste build av 12-06 og kan bekrefte at problemet med ordrebeholdning er delvis utbedret.

Jeg ser i allefall ingen feil i nyere ordre.

Men det er et problem at alle nyere versjoner av Standard ERP har "åpnet" en rekke gamle ordre som for lengst er utlevert og fakturert slik at disse dukker opp i ordrebeholdningen.

Det er snakk om 60-70 stk gamle ordre som går helt tilbake til 2010.

De fleste dukker opp med kr. 0,00 i ordrebeholdning og er således "harmløse", men noen dukker opp med beløp.

Det er også et problem at Salgsordre: Oversikt ikke viser korrekt status for ordre som er utlevert og fakturert.

Det er også problem med UTF-8 feilmeldinger i rapporter og menyer.

Se vedlegg som dokumenterer alle problemer jeg har beskrevet her.
2020-12-16
vedr. lukk server. Se skjermbildet. Men jeg kan lukke de for deg. Ser du har 2 testservere, skal begge avsluttes?

2020-12-16
Ser videre på bugsene relatert til ordre, så sier jeg ifra når det er nye builds. Er som nevnt tidligere vanskelig å gjenskape, da jeg ikke sitter med samme data og det er en veldig spesifikk feil. Kan du se noen likheter mellom ordre som blir feil? Dette kan hjelpe meg å lage test data for å gjenskape det.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-16
Created byHansaWorld support Nordics16:03 16 Dec 2020
Ser videre på bugsene relatert til ordre, så sier jeg ifra når det er nye builds. Er som nevnt tidligere vanskelig å gjenskape, da jeg ikke sitter med samme data og det er en veldig spesifikk feil. Kan du se noen likheter mellom ordre som blir feil? D
Jeg forstår ikke likhetene mellom de gamle ordre som nå dukker opp i ordrebeholdningen med beløp kr. 0,00, men problemet er heldigvis relativt begrenset og det er lett å stenge ordre etter at det har blitt kontrollert at de er korrekt utlevert og fakturert.

Jeg skal ta en nærmere sjekk av dette når jeg går gjennom og lukker de gamle ordre.

Jeg vil gjerne ha en forklaring på hva du har gjort for å rette på ordrebeholdningsproblemet i denne versjonen for det er endringer i forhold til vår live database på versjon 08-13. Endringen er positive i den forstand at ordrebeholdning er mer korrekt i test databasen enn i vår live database.

Den store skrekken er at det blir gjort endringer som gjør at Hansa tror at ikke fakturerte ordre er fakturert slik at vi går glipp av salgsinntekter.

Og siden jeg ikke klarer å se systematikk i feilene er jeg livredd for at dette problemet skal oppstå eller har oppstått allerede.

Vi har hundrevis av ordre i måneden så det er vanskelig å få oversikt over omfanget av problemet.
2020-12-17

Hei.

Jeg har dessverre ikke tilgang på våre utviklere har gjort. Vi på support og i produkt management rapporterer buggen også blir den fikset.

Vi anbefaler alltid å ta rapporter i gjeldene database og sammenligne med ny database etter en oppdatering, for deres del ville jeg da inkludert f.eks. en ordre journal e.l. for å sjekke at alt er riktig.

Klart det skal ikke være feil etter oppdatering og vi jobber for å unngå det. Tilfellet(ene) hos dere er noe spesielle da jeg ikke kan gjenskape det og vi ikke ser noen sammenheng i hvilke ordre det skjer med. Det er vanskelig å undersøke problemet dypere.

Mvh
Severin Eskeland
2020-12-18
Det er synd dere som driver support ikke har oversikt over endringer som er gjort. Jeg vil tro at Hansa kundesupport kunne løftes en hel del om dere også fikk tilgang til endringslogg. Det er ubegripelig at en seriøs programvareutvikler ikke ser fordelen i å kunne tilby endringslogg for kunder og de som skal supportere programvaren.

Vedrørende testservere har jeg ikke lukke funksjonen du viser. Kanskje dere må oppgradere meg med rettigheter for dette? Du kan fjerne den øverste testserveren som er stoppet. Den som har versjon 8.5 2020-10-26.

2020-12-21
Hei.

Har stoppet den med 10-26 nå, kan du prøve igjen da?

Mvh
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.