Versjonsbytte 8.3 til 8.5
Håkon S. Amundsen
2020-05-24
Hei,

Er det noen problemer med å gå fra versjon 8.3 til 8.5 av Standard ERP på Mac og samtidig bytte Mac?

Jeg skal hjelpe Anne Johansen AS som har kjøpt ny iMac med Catalina.

Standard ERP 8.5, tomt skall, er lagt rett på huset og ikke i programmappa på den nye iMacen, og jeg har lastet ned det jeg mener er en full tekstbackup.

Planen er så å logge inn med mystandards og velge oppgrader og så laste opp textbackupen.
Vil klientversjonen av ERP finne veien til serveren til Hansa på denne måten, når versjon 8.5 startes lokalt?
Anne Johansen AS har ca. 90 firma og må ha med alle firmaene, er regnskapskontor.

Eller må vi oppgradere fra Yosemite til El Capitan og gå fra 8.3 her til 8.5 og så bytte til ny Mac?

Mvh
Håkon S. Amundsen/ Eiker Trykkeri AS
HansaWorld support Nordics
2020-05-25
Hei.

Jeg anbefaler å logge på mystandard og laste ned en text backup før du starter en oppdatering uansett.

Når du skal oppdatere versjonen kan du gå til mystandard >> oppdater versjon >> velg versjonen du vil oppatere til og du er ferdig.

Når oppdateringen er gjort kan du sammenligne data med tidligere versjon, og om klienten din ikke auto oppdaterer kan du velge koble til >> last ned klient.

Mvh
Håkon S. Amundsen
2020-06-02
Hei,

Oppdateringen ble gjort på denne måten.

Det ble tatt tekstbackup på serveren til Hansa, denne filen ble lastet ned til min Mac lokalt.
Jeg gikk så til Mystandards og valgte oppgrader versjon, nest siste versjon av 8.5 ble valgt og textbackupen lokalt ble lastet opp igjen til Mystandards.

Til slutt ble det lastet ned klient som ble installert.

Jeg føler alt er gjort riktig, men likevel kommer det feilmeldinger.

All fakturering er med i versjon 8.5, men jeg skal høre med regnskapsfører om de ser noen andre feil.
Uansett skal det vel ikke være riktig å ha feil her?

Hva må man gjøre for å få bort feilene når prosedyrene over er fulgt?

Mvh
Håkon
Håkon S. Amundsen
2020-06-07
Jeg synes det er utrolig svakt av Hansa og ikke oppdage at norsk språk kommer på plass riktig når versjon 8.5 lanseres!!
I dag er det 115 år siden unionsoppløsningen med Sverige, men det har de høye herrer i Hansa tydeligvis ikke oppdaget enda.

Hva vil det ha og så for oss som brukere, kan vi bruke versjonen slik den er uten å få nye problemer?

2020-06-11
Hei.

Språket er en formatteringsfeil med ÆØÅ da det krever annet format enn "standard" tekst. Har ingen ting å si for bruken og blir fikset ved neste versjon. Beklager dette.

Mvh
Håkon S. Amundsen
2020-06-12
Hei,
Jeg glemmer Æ, Ø og Å, men har vel ikke fått svar på hvorfor vi får korrupte data ved overgang fra versjon 8.4 til 8.5, når vi har fulgt prosedyren som skal gjøres.

Er det for sent å gå tilbake til versjon 8.4 nå da vi oppgraderte 2. juni i år?
Det blir noe som må legges inn på nytt, men ikke mye.

Håkon S. Amundsen
2020-06-15
Hei,
Jeg har gått tilbake til versjon 8.4. Nå får jeg beskjed om at avtalen er ugyldig og jeg får ikke hentet databasenøkkel.

Fint om noen ser på det.

2020-06-16
Hei.

Du får ikke databasenøkkel på en eldre versjon.

Kan du gjøre følgende:

1. Last ned backup fra mystandard (denne kun for sikkerhet)
2. Velg Update Version
3. Velg Update server to different version
4. Velg 2020-06-05
5. Velg 200mb cache
6. Oppdater

Når oppdateringen er fullført kan du koble til med din gjeldene klient som vil auto oppdateres.

Mvh
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.