Adgangskontroll
Bernt-Atle Iden
2018-11-21
Vi har satt opp en bruker som skal ha adgang til Modulen Teknisk og Database vedlikehold uten at disse modulene blir tilgjengelig.

Det er heller ikke mulig å skifte adgangsgruppe på bruker. Hvordan kan vi få ordnet det?

mvh Bernt-Atle Iden
This answer was correct
Created byPer14:57 28 Nov 2018
Det gikk ikke?
Da må dere sannsynligvis oppdatere serveren i MyStandard til nyeste versjon:

1. Gå til https://mystandard.hansaworld.com/loginpage logg inn med Standard ID (post@ts*.no) + passord
2. Klikk på serveren deres til venstre "ASP_Tannlege_Service"
3. Sørg for at serveren er igang (Running) hvis den ikke kjører, velg "Start"
4. Rulle så ned til "Oppdater versjon" og velg "Utgitt versjon: 8.4 2018-07-26"
Oppdateringen kan ta alt fra 5 til 35 minutter, spørs hvor stor deres database er.
Når så oppdateringen er ferdig, start opp Standard ERP igjen og oppdater klienten.

Hvis dere ikke får det til å starte opp Standard ERP, last ned en ny klient fra MyStandard ved å gå til "Koble til" og videre "Last ned klient"
Da dere bruker Mac så må dere skape en ny tom mapp på skrivebordet dit dere plasserer den nye klienten.
Start opp klienten og koble opp mot bedriften.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Please log in to view the files
Per
2018-11-21
Hei Bernt-Atle.
Takk for din melding.

"Vi har satt opp en bruker som skal ha adgang til Modulen Teknisk og Database vedlikehold uten at disse modulene blir tilgjengelig."
Skjønner ikke riktig spørsmålet ditt, men hvis du vil at denne brukeren kun skal ha tilgang til disse modulene så må du gå til Modul-System >> Registre >> Personer, markere brukeren du vil endre på og så endre på "Start adgangsnivå" slik at den står som "Ingen adgang"

"Det er heller ikke mulig å skifte adgangsgruppe på bruker. Hvordan kan vi få ordnet det?"
Det ska vare mulig å skifte adgangsgruppe, vennligst sjekk at dere bruker en administrator-brukere når dere skal endre adgangsgruppe på andre brukere.

Vennligst gi oss detaljert informasjon på hva det er som skjer når dere prøver å skifte adgangsgrupp på denne brukeren. Får dere f.eks opp en feilmelding? Hvis ja, hva står det i feilmeldingen. Hvis dere ikke får opp feilmelding, hva er det som skjer?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-11-22
Created byPer13:28 21 Nov 2018
Hei Bernt-Atle. Takk for din melding. "Vi har satt opp en bruker som skal ha adgang til Modulen Teknisk og Database vedlikehold uten at disse modulene blir tilgjengelig." Skjønner ikke riktig spørsmålet ditt, men hvis du vil at denne brukeren kun skal
Se vedlagt skjermdumper:

Bilde 1: Bruker satt opp med adganggruppe BB og start adgangsnivå "Ingen adgang"
Bilde 2: Adgangsgruppe BB
Bilde 3: Oversikt over de tilgjengelige moduler. Mangler Teknisk og Database vedlikehold.

Når det gjelder skifte av adgangsgruppe, så får jeg opp listen med de ulike gruppene, men når jeg velger gruppe så blir ikke den kopiert inn i feltet. Feltet blir stående tomt.

PS Vi jobber på Mac.
Per
2018-11-22
Takk for ditt svar.

Jeg er nødt til å eskalere denne saken videre til 2.linjesupport.

Før jeg kan gjøre dette så trenger jeg litt mer informasjon:
Vennligst oppgi bedriftsnavn og kundenummer.
Vennligst oppgi hvilken versjon av Standard ERP det er dere bruker (dere finner dette ved å taste lengst opp til venstre "Standard ERP" og videre "Om Standard ERP.."

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-11-23

Her kommer informasjonen:

Tannlege Service AS, kundnr/avtalenr: 993223

Versjon: Mac - Standard ERP 8.2 2016-12-8, Build 82211904

Per
2018-11-23
Takk, dette er blitt sendt videre til 2.linje support.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-11-27
Hei!

Når kan jeg forvente tilbakemelding?
Per
2018-11-27
Hei.

Vi kan se at den aktuelle brukeren er Admin (bilde 1)
Vennligst huk av denne og sjekk om det går bedre.
Dere bruker en eldre versjon Standard ERP der denne valgmuligheten finnes. Den finnes ikke i nyere versjoner Standard ERP.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-11-28
Hei igjen!

Det ga ikke noe annet resultat.

Andre forslag?

Er det mulig for 2. linjesupport å logge seg direkte på regnskapet til Tannlege Service og få det fikset, eventuelt via Teamviewer?

Vi trenger tilgang til databasevedlikehold bare for å få eksportert ut kunder til Excel.
This answer was correct
Per
2018-11-28
Det gikk ikke?
Da må dere sannsynligvis oppdatere serveren i MyStandard til nyeste versjon:

1. Gå til https://mystandard.hansaworld.com/loginpage logg inn med Standard ID (post@ts*.no) + passord
2. Klikk på serveren deres til venstre "ASP_Tannlege_Service"
3. Sørg for at serveren er igang (Running) hvis den ikke kjører, velg "Start"
4. Rulle så ned til "Oppdater versjon" og velg "Utgitt versjon: 8.4 2018-07-26"
Oppdateringen kan ta alt fra 5 til 35 minutter, spørs hvor stor deres database er.
Når så oppdateringen er ferdig, start opp Standard ERP igjen og oppdater klienten.

Hvis dere ikke får det til å starte opp Standard ERP, last ned en ny klient fra MyStandard ved å gå til "Koble til" og videre "Last ned klient"
Da dere bruker Mac så må dere skape en ny tom mapp på skrivebordet dit dere plasserer den nye klienten.
Start opp klienten og koble opp mot bedriften.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-11-29
hei!

Lenge siden vi har vært inne på denne siden og måtte be om nytt passord til post@tsa.no, men vi har ikke mottatt noen mail. Kun du undersøke hva som har skjedd?

mvh Bernt-Atle Iden

PS Har prøvd flere ganger.
Per
2018-11-29
Hei.

Mail skal ha blitt sendt (sjekk vedlagt bilde) jeg har også sendt en som nå er i kø, så den burde komme til dere.

Vennligst sjekk at de ikke havner i spamfilteret, eller at @hansaworld.com ikke er sortlistet.

Hva for system bruker dere for mail til @tsa.no ? Er det Office 365?

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-11-30
Hei!

Har sjekket om den er merket som spam-mail, men det er den ikke. Er det mulig å få sende den til min e-postadresse: bernt.atle@me.com?
De mottar alle mail fra dere med faktura på samme adresse og det går fint.

mvh Bernt-Atle Iden
Per
2018-11-30
Hei.

Jeg har prøvd dette selv og får mailen tilsendt min epost.

Systemet har ikke mulighet å sende mail med passord til noen annen epost enn den som er registrert.

Sjekk om du eventuelt kan endre Standard ID for din bruker i Standard ERP (Modul-System >> Register >> Personer)

Alternativt kan du skape en ny bruker i Standard ERP med en Standard ID som ikke sluter på @tsa.no ,og meld ifra så legger jeg til denne brukeren i MyStandard.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-11-30
Hei!

Har opprettet bruker JSL med e-postadresse: bernt.atle@me.com

mvh Bernt-Atle Iden
Bernt-Atle Iden
2018-11-30
hei!

Alternativt hva vil det koste å få dere til å eksportere filen CUVc(kontakter) en Excel file (tabseparert fil) med en kunde på hver linje?

mvh Bernt-Atle Iden
Per
2018-11-30
Hei.

Da har jeg lagt til bernt.atle@me.com som bruker i MyStandard.
Vennligst sjekk om han får mail fra HansaWorld/MyStandard.

Hvis ikke, prøv å logge in med denne brukeren, og hvis ikke passord virker så klikk på "glemt passord" så sendes det lenk med nytt passord til eposten.

Hva det koster kommer ann på hvor lang tid det tar, en konsulent time koster 1869 NOK inkl MVA.
Vi fakturere dokk kun for brukt tid.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-11-30
Hei!

Har ikke mottatt noe mail på bernt.atle@me.com. Mottar heller ikke nåe jeg ber om nytt passord på MyStandard. Får beskjed at mailadressen ikke finnes. Se skjermdump

mvh Bernt-Atle Iden
Per
2018-11-30
Hei.

Når du lagde brukeren i Standard ERP, og lade til epost, fikk du da en verifisieringsmail tilsendt brukerens epost?
Du må verifisiere denne mailen før du kan få tilgang til MyStandard.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-12-03

Hei!

Fikk tilgang og fikk oppgradert server. Lastet ned ny klient. Fikk fremdeles ikke tilgang til de aktuelle modulene. Hva nå?

Klientversjonen som vi fikk lastet ned var engelsk. Hvordan får jeg tak i en norsk versjon?

Det kan se som bl.a. faktuarmaler m.v. ikke er kopiert over til ny server? Hvordan kan få ordnet det? Er der flere file/mapper som ikke blir tatt med når en oppgraderer?

Skjermdump av versjonsnummer ny server

Mvh Bernt-Atle Iden
Bernt-Atle Iden
2018-12-03
Hei!

En liten korrigering. Fakturamaler var kommet over. Det var noen gamle maler som jeg testet på, som mest sannsynlig er fjernet tidligere.

mvh Bernt-Atle Iden

PS Har dere en dyktig konsulent som kan få tilgang via mitt bruker for å sette opp dette med tilgang til Modulen Teknisk og Database vedlikehold?
Per
2018-12-04
"Klientversjonen som vi fikk lastet ned var engelsk. Hvordan får jeg tak i en norsk versjon?"

Sannsynligvis har dere engelsk som innstilt språk i MyStandard. Vennligst endre språket og last ned en ny klient etterpå:
1. Gå til https://mystandard.hansaworld.com/loginpage logg inn med Standard ID + passord
2. Klikk på "My account" ved "Default Language" velger dere så "Norwegian" klikk på "Submit"

Starte om MyStandard og velg sen å laste ned ny klient:
1. Gå til https://mystandard.hansaworld.com/loginpage logg inn med Standard ID + passord
2. Klikk på "Firmaer" og klikk på serveren til venstre.
3. Sørg for at serveren er oppe og går, gå til "koble ned" og velg å laste ned klient.

Vi kan sikkert ordne en konsulent for å sjekke opp tilgang til dere i SERP.
Vil dere ha tilbud for dette?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-12-04
Hei!
Vi kan gjerne få et tilbud på hva det koster for å få satt opp en bruker som har tilgang til modulen Database vedlikehold og teknisk, selv om jeg synes det ikke burde koste noe når vi har et korrekt oppsett.

Mvh Bernt-Atle Iden
Bernt-Atle Iden
2018-12-07
Hei!

Har dere klart et tilbud til oss. Det haster for oss å få tatt ut de opplysningene vi trenger.

mvh Bernt-Atle Iden
Per
2018-12-10
Beklager sent svar.

Vi har sjekket videre på dette, og det kan vare slik at deres brukere er satt opp som en global brukere.
En global bruker er satt opp slik at den har tilgang til mange forskjellige bedrifter, der hvert enkelt bedrift har sin egen tilgangsgruppe.
Dette kan forklare hvorfor oppsettet med tilgangsgruppe ikke virker, da tilgangen for globale brukere ikke endres ved å gå til Modul-System>>Personer, ute ved å gå til Modul-Teknisk>>Globale brukere

Vennligst sjekk om deres bruker er satt opp som global bruker eller ikke.
Hvis den er det, så må tilgangsgruppen endres i modulen Teknisk>>Globale brukere

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-12-11
Hei!

Det har vært to firma tidligere, så det er meget mulig at brukerne er satt opp som global bruker, men når jeg ikke har tilgang til modulen "teknisk" så får jeg vel ikke kontrollert det? Eller er der andre måter?

mvh Bernt-Atle Iden
Per
2018-12-11
Hei.

Bruker du en Admin-bruker?

Hvis ja så kan du sjekke om du kan ordne opp tilgang til modulen teknisk ved å gå til Modul-System >> Innstillinger >> Systemkonfigurasjon. Klikke deg videre til fanen "Teknisk" og huke av for i hvert fall begrenset tilgang.

Ellers kan du også legge til modulen teknisk for tilgangsgruppen "Administrator" ved å gå til: Modul-System >> Innstillinger >> Adgangsgrupper. Klikk på "Administrator" (hvis det er denne gruppen til brukere tilhører)
Legg så til ny Modul - Teknisk, med nivå: Full

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Bernt-Atle Iden
2018-12-11
Hei!
Var inne på Systemkonfigurasjonen og huket av for "begrenset tilgang" uten at det endret noe. Jeg får fremdeles ikke tilgang til modulen "Teknisk" selv om jeg har satt det opp i adgangsgruppen.

Hadde det ikke vært mulig å ta dette via Teamviewer?

Jeg tror problemet kan ligge med de globale brukerne, men så lenge vi ikke har tilgang til de så, er det vanskelig å komme videre.

mvh Bernt-Atle Iden
Per
2018-12-17
Hei igjen.
Beklager sent svar.

Spørsmål: Har dere markert "Server" i Systemkonfigurasjon?
Vennligst sjekk dette ved å gå til: Moduler-System >> Innstillinger >> Systemkonfigurasjon >> Basis >> Server

Mvh.

Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Siste innlegg
Engmo kontorservice AS
er blitt resatt av noen... OK nå...
10:32 17 Jun 2025
Erik
Usikker. Jeg har prøvd det andre forumet siden i fjor høst uten å få svar. På https://mystandard...
13:53 18 Apr 2025

Vi overvåker forumet i vanlig arbeidstid, og tar sikte på å svare på alle spørsmål innen 24 timer

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.