SAF-T rapportering?
A
2018-10-17
Hei, støtter eller vil Hansa ERP støtte SAF-T rapportering når dette blir pålagt fra 1.1.2020?

"Finansdepartementet har endret bokføringsforskriften til at bokføringspliktige som har bokføringen tilgjengelig elektronisk skal kunne utlevere regnskapsdata i et gitt standard format. Endringen gjelder for bokføringsperiode som begynner 1. januar 2020 eller senere. Før dette tidspunktet vil rapportering på SAF-T formatet være frivillig."
Ester J.
2018-10-17
Heisann,

Vi jobber løpende med å forbedre vårt SAF-T format og vi vill støtte dette formatet om ikke lenge.
Det finnes allerede tilgjenglig i våre systemer.

Men vi vil ha en ny oppdatert versjon ute om en mnd eller 2.

Mvh
Ester
A
2019-03-27
Hei, vet du om det er skjedd noe med SAF-T rapporteringen? Er det implementert allerede? I så fall i hvilken versjon av ERP og hvordan går vi frem for å ta en SAF-T eksport slik at vi kan teste dette opp mot vår revisor?
Per
2019-03-27
Hei.

Det skal gå ann å eksportere SAFT ved å gå til: Modul-Regnskap >> Rutiner >> Eksporter >> SAFT

Mvh.
Per

HansaWorld Support
A
2019-03-27
Ok, jeg prøver igjen - det tok bare veldig lang tid og server jobbet i 5 min før vi til slutt trykket på avbryt.
A
2019-03-28
Nå har jeg installert siste versjon av ERP og eksport av SAF-T går fortsatt ulidelig tregt. Muligheten til å ta ut rapporten blir et krav til alle som leverer regnskapssystemer fra 1.1.2020 og da må det også fungere i praksis. Her må nok Hansa sine utviklere se på muligheter til å få ut disse dataene mye raskere.

Kjøringen låser systemet og det er nå 14 minutter siden jeg startet kjøringen og det er køet opp 1,32 MB med data. Det er latterlige små datamengder på det tidsrommet, jeg anbefaler at dere vurderer hastigheten til deres skybaserte system, her må noe gjøres snarest, da vi må vurdere om vi rett og slett er nødt til å bytte regnskapssystem om vi ikke klarer å levere det revisor vil komme til å kreve for 2019 regnskapene. 1.1.2020 kommer fort.
A
2019-03-28
Hei igjen. Konklusjonen på ny programvare fra 2019-02-26 er at SAF-T eksport ikke fungerer. Se vedlagte skjermbilde. Her har server jobbet i nesten 2 timer og køet opp 6,16 MB.
Kan dere få sjekket med utviklerne deres og gjort en test på dette internt og evt. kommet med tilbakemelding på hvilke grep som tas for å få dette på plass?
Please log in to view the files
Per
2019-03-28
Hei.
Takk for din tilbakemelding.

Jeg skal sende denne saken videre til utviklerne og spørre om funksjonen for eksport av SAFT, og hvorfor dere opplever at det går så tregt.

Jeg trenger dokk mer informasjon om dere som kund.
Kan dere vennligst oppgi bedriftsnavn og/eller kundenummer?

Takk på forhånd.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
A
2019-03-29
Hei, bedriftsnavn er Magnum no AS og vi bruker pr. i dag versjon 8.5 2019-02-26 build 85280916.
Per
2019-03-29
Hei.

Takk for informasjonen.

Vi ser nærmer på saken og återkommer når vi har mer informasjon.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
A
2019-10-01
Hei, det er fortsatt ikke noe fart i en SAF-T eksport nå 6 måneder senere, dette er meget viktig, da det er et krav fra skatteetaten at det skal være mulig å få ut av regnskapssystemer pr. 1.1.2020. Slik det er nå er Hansa ERP treg som sirup fortsatt og dette MÅ prioriteres av deres utviklere. Vi må få testet eksport snarest, da overgang til annet regnskapssystem i så fall må planlegges.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/rutiner-regnskap-og-kassasystem/saf-t-regnskap/
HansaWorld support Nordics
2019-10-03
Hei.

VI jobber med saken for å få implementert SAF-T før fristen 1 Januar 2020.

Mvh,
HansaWorld
A
2019-12-27
Hei, har lastet ned siste versjon av ERP (26/11 versjonen), men denne eksporten fungerer fortsatt ikke. Den jobber og jobber og genererer knapt data i det hele tatt.
Er det noen ny release som kommer nå helt på tampen av året? Jeg minner om skatt sin frist som er 1.1.2020.
2019-12-30
Hei.

Gjør du eksporen fra modul regnskap? Hva er feilen du får?

Mvh
A
2019-12-30
Det er samme problem som jeg beskrev tidligere, sjekk skjermdumpen som er lastet opp 28/3, systemet bare jobber og jobber i laaaang tid og genererer knapt data. Første gangen man starter en eksport genereres kun en fil på 0 byte. Prøver man å kjøre en ny eksport etterpå starter systemet å generere en fil, men det tar evigheter og som forrige skjermbilde viser så bruker ERP flere timer på å generere 6 MB, og da er vi langt i fra ferdig.

Har dere en "guide" fra utviklerne deres som viser hvordan dette skal gjøres?
2020-01-01
Testet akkurat eksporten selv og det fungerer, hvilken versjon er du på ?

Mvh
A
2020-01-03
Er på 8.5 2019-11-26 build 85330317, starter din eksport med engang du har valg filnavn og filplassering? Hvor stort regnskap er det du prøver å eksportere? Har du sjekket at filen du genererer faktisk er importerbar igjen i et system som støtter import av SAF-T?

Vi har ila. et år 17 000 kundefakturaer, ca. 350 manuelle bilag og ca. 1500 lev. fakturaer med dertil inn/utbetalingsfiler.

Hvis du prøver en eksport på et firma med knapt noen fakturaer, bilag og lev. fakt så blir det ikke spesielt krevende for serveren og heller ingen god sammenligning.
A
2020-01-03
Har testet med et mindre AS vi har, og hvor det er få fakturaer og få bilag, der gikk det greit.

Problemet er vårt hovedselskap med mange fakturaer og bilag, har satt i gang en rapport nå, så får jeg la den få en halvtime på seg og se om rapporten er ferdig, hvis ikke så gir jeg ny beskjed.
A
2020-01-03
Nå har programmet fått jobbe i over 20 minutter, det har kun klart å generere 2,24 MB med data (se vedlegget). Jeg er nødt til å stoppe den nå, det er flere som skal inn og gjøre bokføring. Skal sette den på på slutten av dagen igjen og se om den klarer å generere en eksport til slutt.

SAF-T eksport fungerer for alle som har små årsregnskap men neppe for de som har medium eller stort regnskap, her må dere nesten få utviklerne deres i Latvia til å ta tak i problemet.

Med dagens datakraft burde dette vært klart på under 1 minutt, egentlig sekunder.
2020-01-03
Hei.

Hva er firmanavnet dette gjelder og hvor stor database har dere? Er dere i vår sky eller på lokal server? Hva er isåfall spesifikasjonene på serveren?

Som du påpeker er det mange faktorer som påvirker tiden en slik eksport tar, 20 minutter syntes jeg derimot ikke er lenge å vente på komplett eksport av så mange bilag som du nevner. Alt skal skrives til nytt format så er langt fra dette og f.eks. en eksport i "native format".

Hvor mange linjer har filen på 2.24 mb?

Mvh
A
2020-01-06
Nå satt jeg i gang kjøringen på fredag når jeg gikk for helgen, men det er samme resultat, programmet stopper bare til slutt.
Databasen ligger i skyen hos dere, firmaet er Magnum no AS.

Se vedlagte skjermdump for kjøringen fra helgen, dette er "køede data" så filen er på 0 kb, ettersom skrivingen til filen aldri kommer i gang, da køene data aldri stopper.
70488 sekunder =20 timer med 4,38 MB generert? Dere kan da ikke seriøst mene at dette er representativt for en lovpålagt funksjonalitet.

Vi bruker 49 000 i året på denne lisensen, får vi ikke en løsning som fungerer rimelig snart så må vi bruke disse pengene et annet sted.
Vi har ikke et valg her, vår revisor har lenge etterspurt SAF-T funksjonen og i år må den kunne kjøres.
2020-01-06
Hei.

Kan du laste ned/kopiere en ekstra klient, laste ned en backup fra mystandard og importere denne lokalt til klienten din (system >> importer)

Når dette er gjort kan du prøve en SAF-T eksport igjen? På denne måten får vi svar på om det er data, server eller hva som kan være problemet.

Mvh
A
2020-01-14
Hei, det virker ikke som om vår skytjeneste tar bakup hver dag, jeg må helt tilbake til september i fjor før jeg finner en backup jeg kan laste ned, hvis systemet ikke kjører dette hver dag så er det krise!

Sjekk vår sky-installasjon og kommenter.
Ergo: jeg finner ikke noen nylig backup jeg kan laste ned for å teste lokal SAF-T rapport før daglig backup går på skytjenesten deres.
2020-01-14
Hei.

Jeg sier ifra til dev. avdelingen med en gang at det ikke er gjort backups.

Mvh
A
2020-01-16
Har dere fått svar? Det ligger fortsatt ingen backups på mystandard for siste måned.
Dette må avklares i dag, det er veldig alvorlig om vi har en sky-tjeneste hvor backup ikke fungerer, hva er da poenget med å ha det i skyen!

Ring oss på 6917 6000 og spør etter Terje så snart dere har svar.
2020-01-17
Hei.

Har fått beskjed om det skal ha bli gjort backups hos dere nå, kan du bekrefte?

Mvh
A
2020-01-20
Fortsatt ingen backup synlig.
2020-01-20
hei.

første linjen på skjermbildet ditt tb.txt er din backup, du kan også gå til filbehandler >> backup

mvh
A
2020-01-21
Burde det ikke være en backup pr. dag, nå er det flere dager siden vi fikk beskjed om at backup nå er i orden. Vi kan jo ikke tilbakestille til en bestemt dag om det er behov for dette.
Se f.eks. denne tråden, der vises det tydelig at for et annet firma så har de daglige backups å tilbakestille til om de mot formodning skulle få en korrupt databasefil.
https://forum.hansaworld.com/nor/StandardERPForum/viewmessage/5120/8346319#post8346319

Dette må vi også ha på plass, og det må skje snarest.
2020-01-21
Hei.

For å ha daglige backups må du ha en data security plan ihht. denne nettsiden:

https://www.hansaworld.com/en/support/data-security-plans

Mvh
A
2020-01-22
Betyr dette - at med dagens løsning - så kan vår sky-baserte tjeneste hos dere kan potensielt havarere uten at det er muligheter til å tilbakestille til gårsdagens versjon?
Hva er da poenget med at vi har dette i skyen? Vi ble anbefalt den skybaserte av Hansaworld nettopp pga. sikkerheten man fikk ved å legge denne tjenesten på deres servere og at det da var daglige backups som gikk.
2020-01-22
Hei.

Muligheten til å kjøre og lagre en backup daglig gratis er en del av våre nåværende datasikkerhetsplaner.

Datasikkerhetsplanene skilte ut alternativene for de som ønsker bedre sikkerhetskopieringsrutiner som failover-server eller dato basert-sikkerhetskopi, slik at denne delen nå må betales for.

Det tas daglige backup som erstatter backupen fra dagen før. Så du har muligheten til å lagre eldre backups manuelt hvis du ønsker eller betale for et av de høyere nivåene for sikkerhetskopiering hvis du vil ha en automatisert tjeneste for høyere sikkerhetsnivå

Mvh
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Siste innlegg
Engmo kontorservice AS
er blitt resatt av noen... OK nå...
10:32 17 Jun 2025
Erik
Usikker. Jeg har prøvd det andre forumet siden i fjor høst uten å få svar. På https://mystandard...
13:53 18 Apr 2025

Vi overvåker forumet i vanlig arbeidstid, og tar sikte på å svare på alle spørsmål innen 24 timer

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.