Definere egne rapporter
Severin Eskeland
2018-10-09
Savner muligheten til å generere egne rapporter. Det burde vært en funksjon for dette der man kan hente ut data fra tilbud, ordre eller fakturaregister.
This answer was correct
Created byPer14:04 17 Dec 2018
Hei igjen.

Bruker dere Accept/Reject ved å bruke radiotastene på fanen "Vilkår" på høyre siden, eller bruker dere Approvals (Approval Status på faktura adress fanen?)

vrQuote.AcceptanceStatus er Approval Status field

Det høres ut som om dere må bruke vrQuote.Rejected

vrQuote.Rejected == 0 ---> Open

vrQuote.Rejected == 1 ---> Rejected

vrQuote.Rejected == 2 ---> Accepted

Også, Printif virker, men den er veldig treg ved bruk av større databaser.

Den sjekker hvert Qtn for å se status for vrQuote.Rejected og printer, eller printer ikke.

Det går raskere hvis man istedenfor bruker valg(selection) tasten.

Denne gjennomfører søket gjennom indeks, ikke ved å sjekke hvert enkelte post separat.

(Vennligst sjekk vedlagte bilder)

Mvh.
Per
HansaWorld Support

This answer was useful
Created byPer11:20 7 Nov 2018
Ester J.
2018-10-09
Heisann,

Vi har en modul som heter Rapport generator som det er mulig å abonnere på i markedsplassen.
Er ikke sikker på om det er dette du er ute etter, men her har du en link til litt informasjon om hva denne modulen kan bidra til:

http://www.hansamanuals.com/main/manuals/theconf___297/none/version___52/hwconvindex.htm

Mvh
Ester
Severin Eskeland
2018-11-06
Denne rapport generatoren koster kr 1000 eks mva i måneden og det er mer enn det er verd for min del, men jeg kunne være interessert i å bruke den for en periode dersom rapportene jeg genererte blir værende i systemet etter at jeg avlsutter abonnementet. Kan du vennligst bekrefte om det er mulig.
This answer was useful
Per
2018-11-07
Hei.

Det skal vare mulig å ha igjen rapportene efter at du avsluttet prenumerasjonen.
De skal da spares i rapportlisten til den modul som de er blitt koblet til.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Severin Eskeland
2018-11-23
Vil rapport generatoren gjøre det mulig å åpne og modifisere eksisterende rapporter? Vi har flere rapporter der vi ønsker små endringer og endring av eksisterenede rapporter vil være enklere å sette seg inn i enn å generere alt på nytt. Er det mulig å abonnere for 1-2 måneder for å teste dette?
Per
2018-11-23
Hei.

Hvis du mener de rapporter som allerede finnes tilgjengelige gjennom Standard ERP, så er svaret nei, de går ikke å endre på.

Du kan abonnere på dette i 1-2 måneder hvis du vil det. Du setter selv sluttdato for dette i markedsplassen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Severin Eskeland
2018-11-24
jeg tenkte først og fremst på om jeg med rapportgenerator kan se hvordan standard rapportene er bygget opp. slik at jeg kan lære av å bruke disse som eksempel. flere av rapportene jeg tenkte lage er som standard rapportene med små modifikasjoner. så om jeg kan bruke koden i disse og kopiere over i en egenlagd rapport vil jeg spare mye tid i forhold til å måtte definere en rapport fra bunnen av. spesielt når jeg ikke er kjent med rapporgenerator fra før.
Severin Eskeland
2018-11-25
For eksempel om jeg ønsker å lage en ny rapport lik tilbudsjournal med en ekstra kolonne for sansynlighet. Jeg tenker det vil være mye lettere å lage en ny rapport basert på den eksisterende rapporten enn å bygge opp en ny rapport fra grunnen av.
Per
2018-11-26
Hei.

Jeg har spurt mine kolleger om dette men det finnes dessverre ikke noen måte på å få oversatt HAL-koden som er bygget opp, slik at dere kan kopiere eller skape egne rapporter utifra allerede eksisterende.

Dessverre er den eneste måten, at dere skaper egne nye rapporter fra scratch.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Severin Eskeland
2018-11-26
Hva med å engasjere deres utviklere for å lage custom rapporter for oss etter at vi har aktivert denne rapportgenerator?

Er det en mulighet?

Har snakket med Burti men de har ikke erfaring med denne rapporgenerator.
Severin Eskeland
2018-11-28
Har fått lagt til rapportgenerator til vår avtale og lastet ned ny nøkkel, men jeg får ikke denne til å fungere som den skal. Det er ikke mulig å definere enkel kundeliste ved å følge eksempelet dere viser til i hansamanuals.com ettersom primærregisteret "customers" eller "kunder" ikke eksisterer. Har også forsøkt å lage enkel tilbudsliste. Primærregisteret "Tilbud" eksisterer, men det er ikke mulig å velge sortering etter tilbudsnummer. Det eksisterer ikke felt som inneholder "nummer" eller "number". Har dere en mer oppdatert veiledning?
Severin Eskeland
2018-11-29
Har brukt ettpar kvelder nå på å sette meg inn i rapportgeneratoren og har funnet ut av det meste jeg lurer på. På grunn av at registre og variable har forskjellig navn enn i brukermanualen kan det være utfordrende å sette opp, men jeg har kommet langt ved prøving og feiling. Savner en liste som forklarer alle variablene for mange av dem er ikke så lette å forstå. Forventet i grunn at variablene var de samme som er brukt i dokumentmaler, men det er de ikke og jeg brukte lang tid på å finne ut at "SerNr" er tilbudsnummer og "SumOther" er tilbudspris eks mva. Blant hundrevis av variabler var det ikke lett å plukke ut disse.
Per
2018-11-30
Hei.

Beklager sent svar.

Legger ved en brukerveiledning for modulen Rapport Generator.
Den har noen år på nakken, skjermbildene kan f.eks se litt annerledes ut.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Please log in to view the files
Severin Eskeland
2018-12-03
Takk for oppdatert brukerveiledning. Det hjalp endel og jeg har klart å lage noen enkle rapporter på kunder og tilbud. Rapport generatoren er kraftig, men den er tung å komme i gang med og jeg savner flere eksempler som gjør opplæringen raskere.

Men jeg har forsatt ikke klart å dele rapportene over til andre registre på de måtene brukerveiledningen beskriver:

1. Bruk av "Rapporter i grensesnitt" i innstillinger for Rapport generator)
2. Eksport av rapport og påfølgende import

Har forsøkt flere ganger og jeg har også omstartet server uten at det hjelper. Mulig at sistnevnte kun fungerer for å importere rapporter tilbake til rapport generator, men den første burde da fungere.

En annet irriterende problem er at jeg ikke får funksjonen "regn om" til å fungerer for egendefinerte rapporter. Tannhjulet og kommandoen er der, men når man velger den så skjer det ikke noe.

Ser frem til svar og avklaringer på disse punktene.
Severin Eskeland
2018-12-06
Har dere fått testet funksjonen for å gjøre genererte rapporter tilgjengelig i andre moduler ved å stille inn Rapporter i grensesnitt? Setter også pris på svar på de andre spørsmålene.
Severin Eskeland
2018-12-11
Fint om jeg kan få svar på denne ettersom det er gått mer enn en uke og jeg har laget flere rapporter jeg ønsker å overføre til andre moduler.
Per
2018-12-14
Hei.

Beklager sent svar.

Vi har sjekket ut de sakene du spurte om:

"En annet irriterende problem er at jeg ikke får funksjonen "regn om" til å fungerer for egendefinerte rapporter. Tannhjulet og kommandoen er der, men når man velger den så skjer det ikke noe."

Det er riktig, dette er en bug og den er rapportert inn til utviklerne.

"Mulig at sistnevnte kun fungerer for å importere rapporter tilbake til rapport generator, men den første burde da fungere."
Det er riktig, kun for import.

"1. Bruk av "Rapporter i grensesnitt" i innstillinger for Rapport generator)"
Dette virker i versjon 8.5, dokk ikke i versjon 8.4

"2. Eksport av rapport og påfølgende import"
Dette skal virke.
I Rapport Generator >> Register >> Rapporter.
Marker en rapport, og sen velger du: Tannhjul >> Export
Da kan du importere denne til en annen database og du skal kunne se rapporten i Rapport Generator >> Register >> Rapporter i den nye databasen.
Dette bør fungere både for 8.4 og 8.5

Når det kommer til spørsmålet om hjelp for å skape egne rapporter så pleier våre konsulenter til å gjøre dette i HAL for våre kunder, så dette gjøres i HAL.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Severin Eskeland
2018-12-14
Takk for svar!

Vedrørende "Rapporter i grensesnitt" må dette være en bug hvis det ikke fungerer i 8.4.

Det står beskrevet i brukermanualen for versjon 7.2 og 5.3.

Det hadde vært fint om dette kunne fikses i versjon 8.4, for jeg er redd det vil gå lang tid før vi har 8.5 i release.

Når regner dere med at 8.5 går fra beta til release?
Per
2018-12-14
Hei.

Jeg trur dessverre vi ikke kommer til å ordne dette opp i 8.4 hvis det allerede er ordnet i 8.5

Jeg kan dessverre ikke gi noen dato eller prognos for når vi lanserer 8.5

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Severin Eskeland
2018-12-17
Jeg har oppdaget en ny bug i rapport generator.

Jeg har forsøkt å lage en tilbudsliste med variabel vrTilbud der jeg kan krysse av for om jeg vil ha med gyldige, stengte, avviste og aksepterte tilbud.

Oppdaget at selv om jeg setter Print If: vrTilbud.AcceptanceStatus==1 så kommer ikke aksepterte tilbud med.

Det viser seg at AcceptanceStatus for både gyldige, avviste, stengte og aksepterte tilbud er 0.

Jeg tror dette må være en feil og at det korrekte er at AcceptanceStatus endres til 1 for aksepterte tilbud.

Er det noen alternativ måte å separere ut tilbud som er aksepterte inntil denne buggen blir fikset?

Per
2018-12-17
Mener Acceptance Status 1 er avviste.

Vennligst prøv med Acceptance Status 2 og sjekk om det går bedre.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
This answer was correct
Per
2018-12-17
Hei igjen.

Bruker dere Accept/Reject ved å bruke radiotastene på fanen "Vilkår" på høyre siden, eller bruker dere Approvals (Approval Status på faktura adress fanen?)

vrQuote.AcceptanceStatus er Approval Status field

Det høres ut som om dere må bruke vrQuote.Rejected

vrQuote.Rejected == 0 ---> Open

vrQuote.Rejected == 1 ---> Rejected

vrQuote.Rejected == 2 ---> Accepted

Også, Printif virker, men den er veldig treg ved bruk av større databaser.

Den sjekker hvert Qtn for å se status for vrQuote.Rejected og printer, eller printer ikke.

Det går raskere hvis man istedenfor bruker valg(selection) tasten.

Denne gjennomfører søket gjennom indeks, ikke ved å sjekke hvert enkelte post separat.

(Vennligst sjekk vedlagte bilder)

Mvh.
Per
HansaWorld Support

Please log in to view the files
Severin Eskeland
2018-12-18
takk for raskt svar.

dette avklarte en hel del for jeg trodde vrQuote.AcceptanceStatus gjaldt for gyldige tilbud.

jeg ønsker å bruke print if siden jeg senere skal bruke knapper for å velge ut tilbudsliste med stengte, avviste og aksepterte.

jeg tror at denne rapport generatoren har stort potensial for alle som ønsker å lage skreddersydde rapporter.

kanskje dere kunne heve den frem ved å opprette en egen forumkategori for "Rapporter".

jeg bidrar gjerne med egne erfaringer for den er gøy å bruke når man kommer over kneiken.
Per
2018-12-18
Hei.

Takk for tilbakemelding.

Jeg har nå lagd til en ønske om å få lagt til forumkategori for "Rapporter" i forumet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Back to the list
Siste innlegg
Engmo kontorservice AS
er blitt resatt av noen... OK nå...
10:32 17 Jun 2025
Erik
Usikker. Jeg har prøvd det andre forumet siden i fjor høst uten å få svar. På https://mystandard...
13:53 18 Apr 2025

Vi overvåker forumet i vanlig arbeidstid, og tar sikte på å svare på alle spørsmål innen 24 timer

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.