Backup
Vivo Torp
2018-03-08
Hei.Jeg mente at databasen vår skulle bli lagret i skyen, men finner ikke ut av det.
I det siste, når jeg har startet opp programmet, har det kommet en melding som sier "siste backup var ikke vellykket".
Det kan se ut til at det likevel er lagret tekstfil på maskinen, men hvordan kan jeg finne backupen fra skyen?
Per
2018-03-09
Hei og takk for meldingen.

Hva er deres kundenummer og navn på bedriften?

Det skal finnes backup i skyen også.
For å finne disse, gjør slik:

1. Gå til mystandard.hansaworld.com og logge inn med Standard ID + passord
2. På venstre side har dere oversikt over den server som bedriften er koblet opp mot.
3. På høyer sida har dere valget "List backuper" Her finnere dere en oversikt over de backuper som er tilgjengelige. De er navngitt etter dato.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-13
Created byPer09:25 9 Mar 2018
Hei og takk for meldingen. Hva er deres kundenummer og navn på bedriften? Det skal finnes backup i skyen også. For å finne disse, gjør slik: 1. Gå til mystandard.hansaworld.com og logge inn med Standard ID + passord 2. På venstre side har dere o
Kundenr 1074644 (Vivo Torp).
Når jeg logger inn på myStandard... står det bare "There were no servers found".
Øverst på høyre side står fanen "Firmaer", men det skjer ikke noe når jeg trykker på den.
Og så står det "Min konto", og der finner jeg bare epost-adressen som er registrert.
Per
2018-03-13
Hei.

Det virker som at dere er bruker av Standard Økonomi.

Beklager vår tidligere melding, databasen for Standard ERP skal meget riktig vare lagret i skyen, men jeg ser nå etter at dere oppgitt kudnenummer, at dere er Standard Økonomi-kunde. Da dere stilte spørsmålet i Standard ERP-forumet så trudde vi at dere var ERP-kunde.

Svaret på deres første spørsmål er alltså: Ikke alle Standard Økonomi-kunder har databasen lagret i skyen, kun de senest registrerte kundene.

Hva jeg kan sjå i kundedatabasen så registrerte dere den 31-05-2016, og det er da mulig at dere ikke har noen backup lagret i skyen.

De eneste backuper som da muligens kan finnes er lokale backuper som er lagret på kundens egne dator.

Når dere åpner Standard Økonomi, står det da "kobler opp mot server" ?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-13
Beklager, da har jeg stilt spørsmål i feil forum.
Men nei, det står ikke noe om oppkobling til server når jeg åpner programmet.
Per
2018-03-14
Hei.

Jeg har sjekket etter "Vivo Torp" og deres kundenummer "1074644" i MyStandard, men finner ikke noen server koblet til denne bedriften/kundenummeret, så det ser ut som at dere har installert en lokal installasjon.

Så det finnes da ikke noen backup i skyen, for å få tilgang til backup i skyen så må dere laste ned en nyere versjon av Standard Økonomi, og laste opp en backup fra deres eldre versjon.

Først må dere finne backupen lokalt.
(Dette forutsetter at dere valgt å lagre backuper, dette er på kundens ansvar)

Spørsmål: Ligger Standard Ekonomi i mappen Applikationer/program?

Hvis ja:
Marker den blå programikonen Standard Økonomi/Standard Accounts >> Gå høyest opp på skjermen og velg "Go" >> Tast "alt"-tasten og hold den nedtrykket, Bilbiotek/Library skal nå vises i "Go".

Velg "Bibliotek/Library" >> Velg "Application Support" >> Velg "HansaWorld" >> høyertast på "Standard Økonomi.hdf" >> Velg "Vis pakkens innehold/Show Package Contents" og sjekk i mappen "Backup"
Her skal det finnes en backup hvis en tidsstyrt backup er blitt eksportert.

Hvis Standard Økonomi er plassert noen annen sted enn i program-mappen:

Klikke på forstørrelsesglasset og søk på ".hdf" (enten Standard Accounts.hdf eller Standard Økonomi.hdf) når dere funnet den >> Høyerklikk og velg "Vis Pakkens Innehold/Show Package Contents" og sjekk i mappen "Backup"
Her skal det nå finnes en backup tilgjengelig hvis det er kjørt en tidsstyrt backup.

*Hvis dere kjørt en "databasbackup" så finnes backupen der dere valgt å spare den på deres dator.

Hvis dere nå forhåpningsvis funnet dere en backup, så kan dere laste ned en ny klient fra standard-accounts og importere backupen til den:

1. Gå til http://standard-accounts.com/nor/accounts og velg "Last ned"
2. Hvis dere bruker Macintosh, husk å skape en ny tom mappe på skrivebordet som dere plasserer den nye klienten i, IKKE legg den i "Applications"
3. Når dette er gjort og klienten er innstallert, start den opp og importer backupen gjennom å velge:
Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsøk

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-15
Created byPer12:04 14 Mar 2018
Hei. Jeg har sjekket etter "Vivo Torp" og deres kundenummer "1074644" i MyStandard, men finner ikke noen server koblet til denne bedriften/kundenummeret, så det ser ut som at dere har installert en lokal installasjon. Så det finnes da ikke noen backup
Takk for utførlig kommentar, da skal vi prøve det.
Jeg søker etter backup på maskinen, og finner en txt-fil (ikke hdf), som heter autobackup. Kan jeg ta utgangspunkt i den?
Per
2018-03-15
Hei.

Finner du denne .txt-filen i mappen Backup?
Du kan prøve med den, ja.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-16
Created byPer13:40 15 Mar 2018
Hei. Finner du denne .txt-filen i mappen Backup? Du kan prøve med den, ja. Mvh. Per HansaWorld Support
Hei.
Jeg har nå lastet ned ny versjon. Det kommer opp spørsmålet "Create new installation" eller "Upgrade existing". Er det riktig å velge ny?
Per
2018-03-16
Hei.

"Jeg har nå lastet ned ny versjon."
Du mener at du nå fikk lastet opp fra backupen?

"Det kommer opp spørsmålet "Create new installation" eller "Upgrade existing". Er det riktig å velge ny?"
Prøv med "Upgrade existing".

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-16
Created byPer14:02 16 Mar 2018
Hei. "Jeg har nå lastet ned ny versjon." Du mener at du nå fikk lastet opp fra backupen? "Det kommer opp spørsmålet "Create new installation" eller "Upgrade existing". Er det riktig å velge ny?" Prøv med "Upgrade existing". Mvh. Per HansaWorld Su
Har lastet ned. Har brukt manuelt filsøk for å hente opp backup. Men når jeg nå prøver å starte opp programmet, stopper det opp, med meldingen "Vennligst vent. Vi starter opp ditt firma", og etter hvert en feilmelding:

Server:169.51.65.165 Port:27253
Forsøker å koble til. Serverprogramvare er ikke startet, eller port er blokkert eller ikke satt opp.

Kan du hjelpe meg videre?
(Jeg har slått av brannmur)
Vivo Torp
2018-03-16
Created byVivo Torp15:17 16 Mar 2018
Har lastet ned. Har brukt manuelt filsøk for å hente opp backup. Men når jeg nå prøver å starte opp programmet, stopper det opp, med meldingen "Vennligst vent. Vi starter opp ditt firma", og etter hvert en feilmelding: Server:169.51.65.165 Port:272
Etter lenge og vel (en times tid), kommer det opp at det ikke oppnås kontakt med server. ("Serveren arbeider eller svarer ikke")
Per
2018-03-16
Hei.

Er server oppe og kjører i MyStandard?

Sjekk gjennom å gå til mystandard.hansaworld.com, logge inn og sjekk aktuell server.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-16
Created byPer16:03 16 Mar 2018
Hei. Er server oppe og kjører i MyStandard? Sjekk gjennom å gå til mystandard.hansaworld.com, logge inn og sjekk aktuell server. Mvh. Per HansaWorld Support
Nei.
"There were no servers found"
Vivo Torp
2018-03-20
Created byVivo Torp16:36 16 Mar 2018
Nei. "There were no servers found"
Hei.
Kan dere få hjulpet meg videre her??
Per
2018-03-21
Hei.

Vi beklager sent svar.

Det ble dessverre sendt ut feil informasjon til deg om hvordan du skulle ta backupen.
For en lokal backup så skal man velge "Create new installation", ikke "Existing backup"

Du må dessverre fjerne klienten du nettopp lastet ned, og gjøre om prosedyren ved å først gjennomføre en backup på ditt eldre system:

1. Fjern klienten du tidligere lastet ned fra standard.accounts.com
Du kan bare slette hele mappen.

2. Starte opp din eldre Standard Økonomi.
Velg Modul-System >> Rutiner >> Eksporter >> Databasebackup (dette valget skal du ha hvis du har en lokal klient som ikke er koblet opp mot skyen)

3. Velg hvor du skal lagre denne databasebackupen.

4. Gå til http://standard-accounts.com/nor/accounts og velg "Last ned"
Har du Mac så skal du lagre den nye klienten i en tom mappe på skrivbordet.

5. Starte opp klienten.
Velg Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsøk.
Finn databasbackupen som du fikk lagret tidligere og last den opp.

Nå skal du ha tilgang til din tidligere database, og få aksess til MyStandard.

Si ifra hvis du har noen problemer, så skal vi hjelpe deg med dette.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-22
Created byPer15:27 21 Mar 2018
Hei. Vi beklager sent svar. Det ble dessverre sendt ut feil informasjon til deg om hvordan du skulle ta backupen. For en lokal backup så skal man velge "Create new installation", ikke "Existing backup" Du må dessverre fjerne klienten du nettopp last
Hei. Da har jeg slettet den nye, men nå får jeg ikke åpnet den gamle.
Har tatt skjermbilde av hvordan det ser ut når jeg prøver.
Når jeg går inn på egenskapene for programmet, ser jeg detaljene som nederst på bildet. Der står det at det er opprettet 16.mars-18 (altså denne siste runden), men at det er endret i mai 2016). Det kan se ut til at jeg ikke lenger har den gamle versjonen...
Please log in to view the files
Vivo Torp
2018-03-22
Created byVivo Torp10:32 22 Mar 2018
Hei. Da har jeg slettet den nye, men nå får jeg ikke åpnet den gamle. Har tatt skjermbilde av hvordan det ser ut når jeg prøver. Når jeg går inn på egenskapene for programmet, ser jeg detaljene som nederst på bildet. Der står det at det er oppre
Har du evt mulighet til å ringe oss?
Vivo Torp
2018-03-22
Hei, jeg jobber også med regnskap på Vivo Topr, Bokmiljø AS, og bruker Standard Økonomi med andre selskaper jeg jobber for også.
Vi sitter med en tekstbackup og har forsøkt med import på nyinnstalleringer både på mac og pc. Problemet er at, når firma skal starte opp skjer det ingenting. Det er en prekær situasjon for oss nå, så vi må ha dette opp å gå hurtig! Vi vil at dere oppretter en skyløsning for oss og gjør denne importen, slik at vi kan åpne selskapet i skyen. Hvor kan vi sende textbackup?
mvh
Dag Enggrav
Per
2018-03-26
Hei.

"Hei. Da har jeg slettet den nye, men nå får jeg ikke åpnet den gamle.
Har tatt skjermbilde av hvordan det ser ut når jeg prøver.
Når jeg går inn på egenskapene for programmet, ser jeg detaljene som nederst på bildet. Der står det at det er opprettet 16.mars-18 (altså denne siste runden), men at det er endret i mai 2016). Det kan se ut til at jeg ikke lenger har den gamle versjonen..."

Hei.
När ni laddade ner den nya versionen, lagrade du den då på samma plats som den äldre? Alltså i samma mapp?
På bilden ni sände oss, är det den äldre versionen vi ser eller den nyare?
Ifall ni går till mappen "Backup" vad finner ni där?
Tidigare nämnde ni en .TXT-fil, finner ni den där nu med?
Ifall ja, vänligen spara den på skrivbordet, ladda ner en ny klient och importera den filen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-03-26
Hei.

Jeg har søkt gjennom deres bedrifts navn i vår databas og funnet at dere har to konton registrert.

Den første:

1074644
31-05-2016
torp@bokmiljo.no
Aktiv abonnent: Ja

Den andre:
1037426
15-03-2016
torp@vivobokhandel.no
Aktiv abonnent: Nei

Hvilken epostadresse er det dere bruker når dere logger seg inn på MyStandard?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Vivo Torp
2018-03-26
Created byPer14:06 26 Mar 2018
Hei. Jeg har søkt gjennom deres bedrifts navn i vår databas og funnet at dere har to konton registrert. Den første: 1074644 31-05-2016 torp@bokmiljo.no Aktiv abonnent: Ja Den andre: 1037426 15-03-2016 torp@vivobokhandel.no Aktiv abonnent: Nei Hvi
Vi har logget inn med den gamle epost-adressen torp@vivobokhandel.no
Dette er imidlertid en adresse som ikke lenger fungerer, men er byttet ut med torp@bokmiljo.no, men det har jeg ikke klart å få endret på ved innlogging på MyStandard.

Det kundenummeret jeg fant da jeg klarte å komme inn på det gamle programmet, var altså 1074644. Det andre nummeret kjenner jeg ikke til. Har du noe mer innhold/informasjon om de to kontiene? Kanskje det siste bare kan slettes?

Hilsen Ellen, Vivo Torp
Per
2018-03-27
Hei.

"Vi har logget inn med den gamle epost-adressen torp@vivobokhandel.no
Dette er imidlertid en adresse som ikke lenger fungerer, men er byttet ut med torp@bokmiljo.no, men det har jeg ikke klart å få endret på ved innlogging på MyStandard."

1074644 er kontot med aktiv abonnering så dette er kontot dere har fått brukt senest, og den som dere må få tilgang til.
Standard ID for denne er torp@bokmiljo.no, så dette er den epostadressen dere må bruke for å komme seg inn på 1074644.

torp@vivobokhandel.no er for eldre konto 1037426.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-03-27
"Jeg søker etter backup på maskinen, og finner en txt-fil (ikke hdf), som heter autobackup. Kan jeg ta utgangspunkt i den?"

Som anbefalt tidligere så:
1. Laster dere ned en ny Standard Økonomi-klient fra http://standard-accounts.com/nor/accounts
2. Åpner klienten og går til Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsøk
3. Finner denne txt-fil backupen og velger den.

Hvis dere har veldig mye problem og ikke får dette til, så kan vi sende dere ett tilbud på konsulenthjelp der en av våre konsulenter ordner dette ved å koble seg opp direkte mot deres dator og fjernstyr denne via programmet Teamviewer.

Husk dokk att dette krever at dere faktisk har en lokal backup som vi kan bruke, ellers finnes det ikke noen mulighet for å få gjenskapt databasen.

Vennligst bekreft at dere har en backup tilgjengelig så skal jeg sende dere ett konsulenttilbud til "torp@bokmiljo.no"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-27
Created byPer11:02 27 Mar 2018
Hei. "Vi har logget inn med den gamle epost-adressen torp@vivobokhandel.no Dette er imidlertid en adresse som ikke lenger fungerer, men er byttet ut med torp@bokmiljo.no, men det har jeg ikke klart å få endret på ved innlogging på MyStandard." 10746
Hurra, nå tror jeg det er i orden!
Foreløpig kan jeg ikke se at det ligger noen backup på MyStandard, men det kommer vel etter hvert. Bildet ser i hvert fall helt annerledes ut.
Jeg har fått endret til torp@bokmiljo.no som påloggings-adresse.
Så da går det kanskje an for dere å slette den med @vivobokhandel?
Jeg har valgt "kjør tidsinnstilt backup" nå, men ser ingen ting på MyStandard. Klarer du å finne ut om ting er som de skal være?

Hilsen Ellen, Vivo Torp
Per
2018-03-27
Hei.

"Hurra, nå tror jeg det er i orden! Foreløpig kan jeg ikke se at det ligger noen backup på MyStandard, men det kommer vel etter hvert. Bildet ser i hvert fall helt annerledes ut."

-Lastet dere ned ny Standard Økonomi-klient fra standard-accounts.com eller fra MyStandard?
Hvis dere ikke lastet ned en ny klient så er den sannsynligvis fortsatt lokal, og det skal da ikke finnes noen server tilgjengelig på MyStandard.

"Jeg har fått endret til torp@bokmiljo.no som påloggings-adresse.
Så da går det kanskje an for dere å slette den med @vivobokhandel?"

-Fikk dere endret dette i MyStandard eller i Standard Økonomi?
Vi kan la den andre eposten ligge kvar til videre.

"Jeg har valgt "kjør tidsinnstilt backup" nå, men ser ingen ting på MyStandard. Klarer du å finne ut om ting er som de skal være?"

-Det er spørs om dere har en lokal klient eller ikke. Jeg trur dere må finne dette ved å gå til mappen der dere har klienten installert, gå til mappen "Backups" og sjekke om det finnes noen backup der fra den dagen dere tok backupen (idag)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-03-27
Created byPer16:40 27 Mar 2018
Hei. "Hurra, nå tror jeg det er i orden! Foreløpig kan jeg ikke se at det ligger noen backup på MyStandard, men det kommer vel etter hvert. Bildet ser i hvert fall helt annerledes ut." -Lastet dere ned ny Standard Økonomi-klient fra standard-account
Jeg lastet ned ny fra standard-accounts.com (på MyStandard finner jeg ikke den muligheten?)
Jeg finner ikke noen backup fra i dag i mappen... (bare den fra 16.03 som vi brukte før).
Husker ikke lenger hvor jeg fikk endret eposten, men @bokmiljo fungerer alle steder nå, tror jeg.
Per
2018-03-28
Hei.

Har dere mulighet å sjekke hvilket kundenummer dere bruker når dere er inne på Standard Økonomi?

Gjør slik:

1. Starte opp Standard Økonomi
2. Fra hovedmenyen, gå til portføljeikonen "Markedsplass" og klikk på den.
3. Gå til "Kontodetaljer" der skal dere finne kundenummer.

Hvis jeg får kundenummeret så kan jeg sjekke om dere fortsatt har en lokal installasjon, eller en skybasert.

Dere kan også sjekke om programmet sier "kobler til server" når dere starter opp Standard Økonomi.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-03
Created byPer10:55 28 Mar 2018
Hei. Har dere mulighet å sjekke hvilket kundenummer dere bruker når dere er inne på Standard Økonomi? Gjør slik: 1. Starte opp Standard Økonomi 2. Fra hovedmenyen, gå til portføljeikonen "Markedsplass" og klikk på den. 3. Gå til "Kontodetalje
Kundenummeret er 1074644
2018-04-03
Det står ikke noe om "koble til server" når programmet starter. Men nå kreves det innlogging - i motsatt til tidligere.
Per
2018-04-04
Hei.

Dere har sannsynligvis fortsatt en lokal versjon av Standard Økonomi.

Det som er merkelig er at dere tidligere skriver "Jeg har valgt "kjør tidsinnstilt backup" nå, men ser ingen ting på MyStandard. Klarer du å finne ut om ting er som de skal være?"

Dere kommer seg altså inn på MyStandard, hvordan ser det ut når dere er logget inn og er inne i portalen?
Jeg legger ved en skjermdump, vennligst ta skjermdump fra densamme sted i MyStandard.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-05
Her er bildet fra oss.
Dette er det første jeg kommer til når jeg logger inn i MyStandard.
Per
2018-04-05
Hei.

Okei, da har dere fortsatt lokal versjon av Standard Økonomi installert.

Har dere lokal Standard Økonomi så kan dere logge seg inn på MyStandard, men dere kan ikke gjøre noe på den siden, bare sjå at det faktisk er registrert en bedrift koblet til den eposten dere bruker for å logge seg inn der.

For å få skybasert versjon så må dere:

1. Laste ned Standard Økonomi fra http://standard-accounts.com/nor/
2. Åpne programmet og velge å importere backupen dere fant fra den eldre Standard Økonomi (dere bruker Windows ser jag nå, så dere burde enkelt kunne finne backup i mappen "Backup")
3. For å importere backup velg: modul-system >> rutiner >> importer >> manuell filsøk - finn backupen.

Dere har hatt dette problemet under en lang tid nå.

Vi kan tilby dere en 15 minutter gratis konsultering hvis dere synes det er for vanskelig å få til dette, det burde ikke vare en stor sak å få til.
His dere vil så kan vi sikkert få til en tid neste uke mellom klokken 10-15. Hvis dere er interessert i dette, hvilken dag skulle passe best for dere?

Mvh.
Per

HansaWorld Support
2018-04-05
Fint.
Vi foreslår tirsdag kl 11. Går det bra? Hvordan gjør vi det da?

Jeg finner ikke ut av det med backup. Jeg har jo gjort div på Hansa de siste dagene. Så har jeg prøvd å kjøre tidsinnstilt backup, men finner ikke noe i mappa på maskinen. Velger modul system, rutiner, eksporter, kjør tidsinnstilt backup. Men finner det ikke igjen når jeg søker.
Så siste (og eneste) backup er fra 16.03.
I den ene backup-mappen er dette det ene dokumentet. I den andre mappen er det tomt.
2018-04-05
Du beskriver en fremgangsmåte, men det er jo akkurat sånn vi har gjort det!
Beskriv for meg hvordan jeg skal kunne ta en backup, så jeg er helt sikker på at ingen ting går tapt.
Per
2018-04-06
Hei.

"Vi foreslår tirsdag kl 11. Går det bra? Hvordan gjør vi det da?"

Det går bra, da sier vi tirsdag den 10 april klokken 11:00.
Dere kan laste ned det gratis fjernstyringsprogrammet Teamviewer, hvilken vi bruker for å kunne gå inn på våre kunders maskiner for å kunne gjennomføre våre oppgaver.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-06
Created byPer10:00 6 Apr 2018
Hei. "Vi foreslår tirsdag kl 11. Går det bra? Hvordan gjør vi det da?" Det går bra, da sier vi tirsdag den 10 april klokken 11:00. Dere kan laste ned det gratis fjernstyringsprogrammet Teamviewer, hvilken vi bruker for å kunne gå inn på våre ku
Fint. TeamViewer har vi allerede lastet ned.
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Siste innlegg
Engmo kontorservice AS
er blitt resatt av noen... OK nå...
10:32 17 Jun 2025
Erik
Usikker. Jeg har prøvd det andre forumet siden i fjor høst uten å få svar. På https://mystandard...
13:53 18 Apr 2025

Vi overvåker forumet i vanlig arbeidstid, og tar sikte på å svare på alle spørsmål innen 24 timer

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.