Huskeliste nytt år
Helene Tangen
2018-01-03
Hei og godt nytt år.
Er det noe jeg må gjøre for å starte på et nytt år i Standard ERP??? Jeg kommer ikke inn på markedsplassen for å kjøpe nye 6 mnd med automatisert regnskap transaksjoner, kan dere fikse at jeg får nye 6 mnd?
Kundenummer 1083586
This answer was correct
Created byPer11:52 10 Jan 2018
Hei Helene.

For å få opp søk av navn automatisk så må du endre innstillinger for dette.
Dette gjør du enklest ved å:

1. Gå inn på "Modul:Fakturering" >> "Registre" >> "Kontakter"
2. Klikke på "Navn" overst i oversiktsvinduet slik at den får en pil-markering (enten ned eller opp, spørs hvordan du vil det skal sorteres)
3. I menyen lengst opp velger du så "Vindu" og "Lagre posisjon"

Nå skal navn bli søkt automatisk hver gang du går inn på "Kontakter"

Mvh.
Per, HansaWorld
Ester J.
2018-01-03
Hei og godt nytt år!

Utifra det jeg kan se benytter du deg a Standard Økonomi, og ikke Standard ERP, stemmer dette?

Mvh
Ester
Helene Tangen
2018-01-03
Created byEster J.14:45 3 Jan 2018
Hei og godt nytt år! Utifra det jeg kan se benytter du deg a Standard Økonomi, og ikke Standard ERP, stemmer dette? Mvh Ester
Ja det gjør jeg selvfølgelig...
Helene Tangen
2018-01-03
Created byEster J.14:45 3 Jan 2018
Hei og godt nytt år! Utifra det jeg kan se benytter du deg a Standard Økonomi, og ikke Standard ERP, stemmer dette? Mvh Ester
Ja det gjør jeg, men hva skal jeg tenke på i forhold til nytt regnskapsår, og kan du ordne 6 nye måneder med automatisert regnskap transaksjon for meg???
Stacy
2018-01-03
Hei,
Du vil motta faktura for integrert regnskap i løpet av morgendagen. Jeg kan se at du fortsatt tilgang til denne in-appen. Kan du vennligst sjekke om in-appen står som aktiv i markedsplassen og regnskapbilag blir generert automatisk?

Dersom alt det er der, så er alt greit fra vår side og du vil motta faktura om en liten stund.

Mvh,
HansaWorld Support
Helene Tangen
2018-01-04
Created byStacy17:22 3 Jan 2018
Hei, Du vil motta faktura for integrert regnskap i løpet av morgendagen. Jeg kan se at du fortsatt tilgang til denne in-appen. Kan du vennligst sjekke om in-appen står som aktiv i markedsplassen og regnskapbilag blir generert automatisk? Dersom alt
Hvordan sjekker jeg in-appen????

Stacy
2018-01-04
"Kan du vennligst sjekke om in-appen står som aktiv i markedsplassen og regnskapbilag blir generert automatisk? "

Login i Standard Økonomi >> Marketplassen >> in-app >> aktive

Gå til modul: regnskap >> registre: bilag

Mvh,
HansaWorld Support
Helene Tangen
2018-01-05
Created byStacy15:55 4 Jan 2018
"Kan du vennligst sjekke om in-appen står som aktiv i markedsplassen og regnskapbilag blir generert automatisk? " Login i Standard Økonomi >> Marketplassen >> in-app >> aktive Gå til modul: regnskap >> registre: bilag Mvh, HansaWorld Support
Jeg kommer ikke inn på markedsplassen :( den bare står og "lægger"
Og jeg skrev inn nytt regnskapsår, både hele året 01-01-2018:31-12-2018, og alle månedene, det ble ikke oppdaget feil underveis og jeg lagret dette,og nå skulle jeg registrere en utbetaling, hvor alle fakturaer ca 50 registrerte fakturaer, ikke ble godkjent på feil i nummer på utbetalingen....
kan jeg bruke 20180001???
Helene Tangen
2018-01-05
Created byHelene Tangen15:09 5 Jan 2018
Jeg kommer ikke inn på markedsplassen :( den bare står og "lægger" Og jeg skrev inn nytt regnskapsår, både hele året 01-01-2018:31-12-2018, og alle månedene, det ble ikke oppdaget feil underveis og jeg lagret dette,og nå skulle jeg registrere en
Det ser ut som jeg kun har to aktive abonnement: Integrert regnskap og Dokumentmaler....
Ester J.
2018-01-05
Hei,

Så det vil si at du har skrevet under regnskapsår:

Kode . Start . Slutt
2018 . 01012018 . 31122018
01 . 01012018 . 31012018

02 . 01022018 osv...

Er det slik du har fylt det ut?

Dersom det er det skal det ikke være mulig å lagre.

Har du mulighet til å legge ved et bilde over dine regnskaps år, i neste forum post?

Mvh
Ester
Helene Tangen
2018-01-08
Created byEster J.16:25 5 Jan 2018
Hei, Så det vil si at du har skrevet under regnskapsår: Kode . Start . Slutt 2018 . 01012018 . 31122018 01 . 01012018 . 31012018 02 . 01022018 osv... Er det slik du har fylt det ut? Dersom det er det skal det ikke vær
Var inne igjen nå, og ikke noe ble lagret av regnskapsåret 2018..... som du ser begynte jeg på rad 16, som var ledig og la inn først hele året på rad 16, og så fra rad 17 la jeg inn januar, rad 18 februar osv osv.....
Please log in to view the files
Helene Tangen
2018-01-08
Dette haster litt, for jeg får ikke fakturert, bokført eller noe før jeg vet hva jeg skal gjøre.... Sendte bilde men kanskje du ikke fikk det....

Skal jeg begynne på rad 1??? eller på første ledige rad???
Ester J.
2018-01-09
Hei,

Du skal kun legge inn 2018 på rad 16, deretter large.

På rad 17 kan 2019 legges inn, men det er best å vente med det til slutten av året.

De forskjellige månedene kan legges inn i rapport perioder, men det er ikke alltid nødvendig hvis du ikke kjører rapporter månedsvis .

Mvh

Ester
Helene Tangen
2018-01-09
Created byEster J.09:32 9 Jan 2018
Hei, Du skal kun legge inn 2018 på rad 16, deretter large. På rad 17 kan 2019 legges inn, men det er best å vente med det til slutten av året. De forskjellige månedene kan legges inn i rapport perioder, men det er ikke alltid nødvendig hvis du ik
Ser nå at jeg kan gå inn to steder: Modul>system>innstillinger>rapportperioder/ Modul>Regnskap>Innstillinger>regnskapsår, den første på system er oppdatert med 2018, mens innstillinger ikke er det..... Jeg la inn 2018 i modul regnskap nå, men når jeg skal fakturere kommer det ikke opp noen faktura nummer automatisk.... har brukt nummerserie fra 20170001 i 2017, så tenkte jeg da kunne legge inn den første fakturaen manuelt med 20180001??? Men får opp at dette ikke er den riktige i nummerserien.... har jeg for mange tall i fakturanummeret????
Helene Tangen
2018-01-09
Created byHelene Tangen11:22 9 Jan 2018
Ser nå at jeg kan gå inn to steder: Modul>system>innstillinger>rapportperioder/ Modul>Regnskap>Innstillinger>regnskapsår, den første på system er oppdatert med 2018, mens innstillinger ikke er det..... Jeg la inn 2018 i modul regnskap nå, men når j
Vet dere har det hektisk nå på nyåret, men dette holder ikke mål altså dere.... å sitte i flere dager å vente på at ting er på stell, har ikke vi som deres kunder tid til heller på nyåret....
så håper på rask svar...

Hva gjør jeg for å komme igang med 2018???? Må jeg ha databasenøkkel??? Enkelt og greit!!!! og svar meg på forrige spørsmålet også... er dere snille.... sånn at jeg slipper å vente enda en dag på å komme igang.....
Ester J.
2018-01-09
Hei,

For å forklare det enkelt.

Modul>system>innstillinger>rapportperioder:

Denne innstillingen styrer kun periodene i rapportene du kjører.

Modul>Regnskap>Innstillinger>regnskapsår:

Er hoved innstillingen som styrer regnskaps årene en bedrift benytter seg av.

Det skal ikke komme opp fakturanummer automatisk, dette nr dukker opp når du lagrer fakturaen.

Dersom du får feilmelding når du lagrer fakturaen, om at bilagsnummret ikke er neste nummer i rekkefølgen, kan jeg sende deg en fil som du kan importere inn i systemet ditt. Slik at du får nummerserie for 2018 også.

Du har ikke for mange tall i faktura nr ditt.
Helene Tangen
2018-01-10
Created byEster J.16:35 9 Jan 2018
Hei, For å forklare det enkelt. Modul>system>innstillinger>rapportperioder: Denne innstillingen styrer kun periodene i rapportene du kjører. Modul>Regnskap>Innstillinger>regnskapsår: Er hoved innstillingen som styrer regnskaps årene en bedrift
Jeg har prøvd å godkjenne og lagre første faktura for 2018 men får opp feil i nummerserien, så ja takk, jeg vil gjerne ha en til sendt fil er du snill, med forklaring på hva jeg skal gjøre.

Jeg har prøvd å lage en fiktiv faktura for 2017 også, men det gikk heller ikke, får opp det samme at det ikke er riktig i nummerserien.

Det er ikke noe jeg må gjøre for å gå over til nytt år??? for enn så lenge hvis jeg søker opp forskjellige journaler i regnskapet feks. faktura journal, kommer 2017 opp, men det er kanskje for det at jeg ikke har ført noe i 2018 enda????

Helene Tangen
2018-01-10
Created byHelene Tangen09:25 10 Jan 2018
Jeg har prøvd å godkjenne og lagre første faktura for 2018 men får opp feil i nummerserien, så ja takk, jeg vil gjerne ha en til sendt fil er du snill, med forklaring på hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å lage en fiktiv faktura for 2017 også
Ser også at jeg ikke har modul>fakturering>innstillinger>nummerserier, det ligger en >fakturainnstillinger der men den ser ut som er i orden.... Ikke ligger det noen nummerserier på leverandører heller, kan dette være problemet??? Jeg har vært inne på markedsplassen nå for å kjøpe nummerserier nå... så kanskje det løser seg da.....
Helene Tangen
2018-01-10
Det gikk dessverre ikke, fikk opp feilmeldingen nummerserien er ikke riktig??
Helene Tangen
2018-01-10
Fant nummerserier og lagret, prøvde å fakturere nå, men får opp samme melding om at det ikke er riktig :(
Ester J.
2018-01-10
Created byHelene Tangen09:57 10 Jan 2018
Fant nummerserier og lagret, prøvde å fakturere nå, men får opp samme melding om at det ikke er riktig :(
Hei,

Jeg har lagt ved et dokument kalt Nummerserier 2018-2020.txt.

Last ned dette dokumentet og legg det på skrivebordet ditt eller i nedlastninger.
Start standard økonomi.
Gå til modul system >> Rutiner >> importer >> Manuelt filsøk og finn filen som du lastet ned herifra og trykk åpne.

Når import vinduet er borte, start standard økonomi på nytt og prøv og lag en faktura.

Mvh
Ester
Please log in to view the files
Helene Tangen
2018-01-10
Phu....Nå ser det ut som alt er på stell :) Tusen takk :)
Sjekket levfaktura nummer, og den henger fortsatt igjen fra 2017, men jeg har noen lev fakturaer som må registreres i 2017 uansett, så regner med at det skal gå bra....

Jeg hadde i tidligere versjon, muligheten, når jeg skal søke opp kunder og leverandører og søke direkte på leverandør eller kunde, nå kommer liksom lev nr og kunde nr opp først, og så må jeg bruke musa for å aktivere kunde eller leverandør navn, hvordan endrer jeg dette til å komme automatisk på søk av navn og ikke nummer????
This answer was correct
Per
2018-01-10
Created byHelene Tangen10:59 10 Jan 2018
Phu....Nå ser det ut som alt er på stell :) Tusen takk :) Sjekket levfaktura nummer, og den henger fortsatt igjen fra 2017, men jeg har noen lev fakturaer som må registreres i 2017 uansett, så regner med at det skal gå bra.... Jeg hadde i tidligere
Hei Helene.

For å få opp søk av navn automatisk så må du endre innstillinger for dette.
Dette gjør du enklest ved å:

1. Gå inn på "Modul:Fakturering" >> "Registre" >> "Kontakter"
2. Klikke på "Navn" overst i oversiktsvinduet slik at den får en pil-markering (enten ned eller opp, spørs hvordan du vil det skal sorteres)
3. I menyen lengst opp velger du så "Vindu" og "Lagre posisjon"

Nå skal navn bli søkt automatisk hver gang du går inn på "Kontakter"

Mvh.
Per, HansaWorld
Back to the list
Siste innlegg
Engmo kontorservice AS
er blitt resatt av noen... OK nå...
10:32 17 Jun 2025
Erik
Usikker. Jeg har prøvd det andre forumet siden i fjor høst uten å få svar. På https://mystandard...
13:53 18 Apr 2025

Vi overvåker forumet i vanlig arbeidstid, og tar sikte på å svare på alle spørsmål innen 24 timer

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.