Får feil i rapporten Skattemelding.
Post 3 skal summen av omsetning og uttak 25% komme opp men det gjør det ikke. Her bruker jeg mvakode 3 og bokføres på konto 3010.
Post 12 (Kjøp med omvendt avgiftsplikt) Tjenester kjøpt fra utlandet. Når jeg bokfører leverandørfaktura og bruker mvakode 86 eller 87 får jeg beskjed om at bilaget ikke balansere.
Det jeg gjør er :kredit fakturabeløpet mot leverandør og mot debet kostnadskonto med mvakode 86 eller 87. Da regnes det ut hva mva vil bli men jeg kan ikke bokføre beløpet mot leverandør da vi ikke skyller dette beløpet til leverandør men skal bokføres om kredit mvakonto.
Hva gjør jeg feil?
This answer was correctCreated byPer16:27 12 Apr 2018
Hei.
Takk for skattemeldingen, jeg har sett på den nå.
Vennligst se vedlagt bilde.
Bilden viser rapportdefinisjonen for skattemeldingen, og her kan du selv sjå hva respektive post tar sin data ifra hvilket konto, og hvilken type MVA-kode den posten bruker ved utregningen.
Vennligst sjekk dette med de kontoer som du brukt, for å kunne stemme av at du har brukt riktige kontoer.
(Enkelte kunder har valgt å opprette egne kontoer, og det er lov, men det kan hende at Skattemeldingen da ikke blir rapportert inn riktig. Det vi vil sjekke er om du har brukt de riktige kontoene slik at skattemeldingen er blitt lest av riktig)
Hvis vi sjekker post 3 så beregner den fra konto 3000 til konto 3999, og den bruker MVA-kode 3.
Hvis i sjekker post 12 så beregner den fra konto 4000 til konto 7999 och bruker MVA-kode 86, 87, 88 og 89.
Mvh
HansaWorld Support