Skattemelding
Anne-lise Linja
2018-04-10
Får feil i rapporten Skattemelding.
Post 3 skal summen av omsetning og uttak 25% komme opp men det gjør det ikke. Her bruker jeg mvakode 3 og bokføres på konto 3010.

Post 12 (Kjøp med omvendt avgiftsplikt) Tjenester kjøpt fra utlandet. Når jeg bokfører leverandørfaktura og bruker mvakode 86 eller 87 får jeg beskjed om at bilaget ikke balansere.

Det jeg gjør er :kredit fakturabeløpet mot leverandør og mot debet kostnadskonto med mvakode 86 eller 87. Da regnes det ut hva mva vil bli men jeg kan ikke bokføre beløpet mot leverandør da vi ikke skyller dette beløpet til leverandør men skal bokføres om kredit mvakonto.

Hva gjør jeg feil?
This answer was correct
Created byPer16:27 12 Apr 2018
Hei.

Takk for skattemeldingen, jeg har sett på den nå.

Vennligst se vedlagt bilde.
Bilden viser rapportdefinisjonen for skattemeldingen, og her kan du selv sjå hva respektive post tar sin data ifra hvilket konto, og hvilken type MVA-kode den posten bruker ved utregningen.

Vennligst sjekk dette med de kontoer som du brukt, for å kunne stemme av at du har brukt riktige kontoer.

(Enkelte kunder har valgt å opprette egne kontoer, og det er lov, men det kan hende at Skattemeldingen da ikke blir rapportert inn riktig. Det vi vil sjekke er om du har brukt de riktige kontoene slik at skattemeldingen er blitt lest av riktig)

Hvis vi sjekker post 3 så beregner den fra konto 3000 til konto 3999, og den bruker MVA-kode 3.

Hvis i sjekker post 12 så beregner den fra konto 4000 til konto 7999 och bruker MVA-kode 86, 87, 88 og 89.

Mvh

HansaWorld Support
Per
2018-04-11
Hei Anne-lise Linja.

Takk for meldingen

Hva har dere for kundnummer og navn på bedriften?

Har dere mulighet å sende oss en skjermdump på hvordan det ser ut i skattemeldingen når det ikke balanserer?

Takk.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Anne-lise Linja
2018-04-11
Created byPer09:25 11 Apr 2018
Hei Anne-lise Linja. Takk for meldingen Hva har dere for kundnummer og navn på bedriften? Har dere mulighet å sende oss en skjermdump på hvordan det ser ut i skattemeldingen når det ikke balanserer? Takk. Mvh. Per HansaWorld Support
Hei,
Firma er Numasacle AS kundenr. 4781356

Ønsker ikke og legge ut skattemeldingen her på forum kan jeg sende deg den på mail?

Anne-Lise
Per
2018-04-12
Hei.

Takk for kundenummer.

Det går bra, du kan sende den til norway@hansaworld.com

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Anne-lise Linja
2018-04-12
Created byAnne-lise Linja11:17 11 Apr 2018
Hei, Firma er Numasacle AS kundenr. 4781356 Ønsker ikke og legge ut skattemeldingen her på forum kan jeg sende deg den på mail? Anne-Lise
Da sender jeg skattemeldingen på mail
This answer was correct
Per
2018-04-12
Hei.

Takk for skattemeldingen, jeg har sett på den nå.

Vennligst se vedlagt bilde.
Bilden viser rapportdefinisjonen for skattemeldingen, og her kan du selv sjå hva respektive post tar sin data ifra hvilket konto, og hvilken type MVA-kode den posten bruker ved utregningen.

Vennligst sjekk dette med de kontoer som du brukt, for å kunne stemme av at du har brukt riktige kontoer.

(Enkelte kunder har valgt å opprette egne kontoer, og det er lov, men det kan hende at Skattemeldingen da ikke blir rapportert inn riktig. Det vi vil sjekke er om du har brukt de riktige kontoene slik at skattemeldingen er blitt lest av riktig)

Hvis vi sjekker post 3 så beregner den fra konto 3000 til konto 3999, og den bruker MVA-kode 3.

Hvis i sjekker post 12 så beregner den fra konto 4000 til konto 7999 och bruker MVA-kode 86, 87, 88 og 89.

Mvh

HansaWorld Support
Please log in to view the files
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.