Verifikat
2025-03-11
To stop receiving notifications on forum posts unmark the star icon macOS
Hej

All inmatning för det nya räkenskapsåret fungerar perfekt. Det märkliga är att nya verifikat hamnar sist efter UTBET i bläddralistan, ej i serie med äldre.
Det stora problemet är dock att de ej ingår i resultaträkningen vilket lev. fakturor gör.
Har aldrig haft problem med nytt räkenskapsår. Började med Hansa 1994 alltså 30 år, spärr?
Tacksam för förslag.

Hälsningar Björn G.
William Zethraeus
2025-03-24
Hej Björn,

Tack för ditt meddelande. Gäller din fråga Standard ERP eller Standard Ekonomi?

I Standard ERPs Systemmodul>> Inställningar>> Tilläggsfunktioner så finns det en check box som heter "more than 30 fiscal years", kryssar du i denna och startar om programmet så har man mera än 30 räkenskapsår. Detta kan nog lösa ditt problem, vill du testa och återkomma här om det gick vägen?

Mvh William
2025-04-04
Skrivet av:William Zethraeus13:08 24 Mar 2025
Hej Björn, Tack för ditt meddelande. Gäller din fråga Standard ERP eller Standard Ekonomi? I Standard ERPs Systemmodul>> Inställningar>> Tilläggsfunktioner så finns det en check box som heter "more than 30 fiscal years",
Hej

Fick en systemkrasch med en nyinstallation av Windows som följd. När jag läser in sista ERP backupen får jag följande felmeddelande "Unknown datatype in D4DataCompare 58", äldre backuper funkar.
Har aldrig tidigare haft problem med inläsning av backuper.
Nya verifikat ligger fortfarande sist efter UTBET i bläddralistan, inte i serie med föregående år.

Behöver ha en snabb återkoppling, tvingas annars byta program då jag ej kan lita på ERP.

Hälsn. Björn
William Zethraeus
2025-04-04
Skrivet av:10:34 4 Apr 2025
Hej Fick en systemkrasch med en nyinstallation av Windows som följd. När jag läser in sista ERP backupen får jag följande felmeddelande "Unknown datatype in D4DataCompare 58", äldre backuper funkar. Har aldrig tidigare haft problem med
Hej igen,

OK jag undersöker nu vad som ger det felmeddelandet. Är du OK med att fortsätta med den senaste fungerande backupen?

Undrar också om du kan ge mig ditt företags namn? Brukar stå med när man är inloggad och post:ar på detta forum men verkar inte kommit med denna gång.

Kör du en klient ansluten till molnet eller ligger all data lokalt i klienten?

Mvh
2025-04-04
Skrivet av:William Zethraeus14:36 4 Apr 2025
Hej igen, OK jag undersöker nu vad som ger det felmeddelandet. Är du OK med att fortsätta med den senaste fungerande backupen? Undrar också om du kan ge mig ditt företags namn? Brukar stå med när man är inloggad och post:ar på detta forum m
Hej

Uppskattar ditt svar!
Då jag inte kan generera en ny backup törs jag inte fortsätta med ERP om ngt inträffar.
Företagsnamn: Kila Gård.
All data ligger lokalt i klienten.

Hälsn. Björn G
2025-04-09
Skrivet av:16:12 4 Apr 2025
Hej Uppskattar ditt svar! Då jag inte kan generera en ny backup törs jag inte fortsätta med ERP om ngt inträffar. Företagsnamn: Kila Gård. All data ligger lokalt i klienten. Hälsn. Björn G

Hej

Då ni ni tyvärr ej tycks ha något svar tvingas jag byta bokföringsprogram.
Behöver dock ha hjälp att skapa en SIE fil till det nya programmet.
Kan du med en rimlig tidshorisont återkoppla?

Beklagligt att efter 30 år tvingas upphöra med Hansa, funkar tyvärr inte
med den ytterst begränsade supporten. Detta kommer även att framföras till ledningen.

En besviken Björn G

William Zethraeus
2025-04-09
Skrivet av:16:39 9 Apr 2025
Hej Då ni ni tyvärr ej tycks ha något svar tvingas jag byta bokföringsprogram. Behöver dock ha hjälp att skapa en SIE fil till det nya programmet. Kan du med en rimlig tidshorisont återkoppla? Beklagligt att efter 30 år tvingas upphöra
Hej igen Björn,

Jag förstår din frustration med att forum-svar går långsamt, behöver man snabb hjälp (eller ofta) så är det bäst att använda SERP via våra partners som har dedikerat support-team. Är det intressant? Då kommer din kostnad gå upp något men får mer support och annan hjälp. När du köpt produkten direkt från oss- om något brådskar kan du alltid ringa oss på +46 (0)8 477 79 00, har du testat det?

Tror du missförstår min fråga om backup, har du en fungerande backup gjord några dagar/veckor innan den backup som verkar ha gått sönder när du hade problem med ditt operativsystem?

Hoppas att vi kan få ordning på detta och att du blir kvar, vore som du säger tråkigt att avsluta långt samarbete. Men förstår om du är bestämd kring detta och självklart ska du framföra feedback till ledningen om du vill, vi uppskattar feedback.

Mvh William
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025
William Zethraeus
Hej igen Björn, Jag förstår din frustration med att forum-svar går långsamt, behöver man snabb hj...
18:26 9 Apr 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.