Import backup
Gonzalo Morrison
2018-03-21
Hej,

Jag har Standard Ekonomi men som nu inte fungerar då jag tydligen måste uppdatera programvaran. Jag har gjort det men vet inte hur jag ska importera all gammal data?

mvh
//g
This answer was correct
Created byPer13:12 26 Mar 2018
Hej.

Alla som sänder epost till norway@hansaworld.com får detta meddelande eftersom systemet inte kan se skillnad på supportfrågor respektive andra meddelanden.

Jag bekräftar mottagning av den signerade offerten och kommer att tilldela en konsulent uppdraget, som efteråt kommer att kontakta dig för att avtala om datum och tid för konsultering.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-03-22
Hei Gonzalo.

Takk for meldingen.

Hva er ditt kundenummer og navn på bedriften?

Når du oppdatert programvaren, mener du da at du har oppdatert servern i MyStandard?

Hvis du har gjort dette, har du etterpå lastet ned en ny klient fra MyStandard?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-22
Ingen aning vilket kundnummer jag har. Företaget heter Morrison Reklambyrå.

När jag öppnar Standard Ekonomi får jag ett fel meddelande: journal error: last sequence in journal (98103) ....etc

//g
Gonzalo Morrison
2018-03-22
Kör Mac OS High Sierra (version 10.13.3)
Per
2018-03-22
Hej.

Jag har tittat igenom ditt kundkort (1084715) och ser att du registrerade dig 04-09-2016
Med tanke på att du registrerade dig 2016 så sitter du troligtvis på en lokal installation.

Det du måste göra är att exportera en backup, ladda ner en ny installation från standard-accounts.com, starta upp denna nya installation samt importera backupen till denna.
Du kommer då att sitta på en ny version av Standard Ekonomi, samt ha tillgång till din gamla databas.

Så här går du tillväga:

1: Starta upp Standard Ekonomi.

2: Välj Modul-System >> Rutiner >> Eksporter >> Databasbackup

Här får du nu möjlighet att exportera en backup på databasen och lägga den på din dator.
För att förenkla så kan du ex. skapa en tom mapp på skrivbordet där du placerar databasbackupen.

3: Gå till "standard-accounts.com/swe/accounts" och ladda ner en ny klient därifrån.
Eftersom du använder Mac så måste du lagra den nya klienten i en tom mapp som du ex. lagt på skrivbordet (detta för att undvika konflikt ifall du lägger den i "Applications" där det redan finns en klient installerad)

4: Starta upp den nya Standard Ekonomi-klienten.

5: Gå till Modul - System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsøk.
Finn den aktuella databasfilen som du tidigare exporterade och lagrade på din dator, och välj den.
Nu skall systemet ladda upp databasen till din nya klient, och du skall nu kunna få tillgång till din databas med den nya klienten.

Ifall du stöter på några problem, vänligen återkom här och ge en utförlig beskrivning av vad som händer och när det händer, så skall vi hjälpa dig vidare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-22
Hej,
Problemet är ju att jag INTE kan starta Standard Ekonomi. Får bara upp ett felmeddelande.

//g
Per
2018-03-22
Hej.

Troligen har du uppdaterat Standard Ekonomi-klienten till en ny version, medans själva servern fortfarande arbetar via en äldre version, varför det blir konflikt "journal error: last sequence in journal (98103)..."

Då du inte kommer in i Standard Ekonomi så måste du exportera databasen manuellt:

1. Gå till mappen där du har din Standard Ekonomi

2. Finn fram filen "Standard Accounts.hdf" högerklicka och välj Show Package Contents/Öppna paketet.

3. Titta först i mappen "Backup" ifall du har en .TXT-fil, de skal heta ngt. liknande "TB180319.TXT"
Ifall du har en sådan, välj den med det senaste datumet, Kopiera den och lägg den på ditt skrivbord.
Ifall du inte har en sådan, finn filen HANSA.HDB, Kopiera denna och lägg den på ditt skrivbord.

4: Gå till "standard-accounts.com/swe/accounts" och ladda ner en ny klient därifrån.
Eftersom du använder Mac så måste du lagra den nya klienten i en tom mapp som du ex. lagt på skrivbordet (detta för att undvika konflikt ifall du lägger den i "Applications" där det redan finns en klient installerad)

4: Starta upp den nya Standard Ekonomi-klienten.

5: Gå till Modul - System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsøk.
Finn den aktuella databasfilen som du tidigare lade på ditt skrivbord, och importera den.
Nu skall systemet ladda upp databasen till din nya klient, och du skall nu kunna få tillgång till din databas med den nya klienten.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-03-22
Hej igen.

Ett tillägg:

Fann du ingen .TXT-backup utan endast HANSA.HDB:

1: Starta upp den nya klienten som du laddat ner från standard-accounts.com en gång, och avsluta programmet.

2: Gå till mappen där den nya klienten ligger, gå till "Standard Accounts.hdf" högerklicka och välj Show Package Contents/Öppna paketet

3: Ta din HANSA.HDB som ligger på skrivbordet och ersätt den med den som redan ligger i mappen.

4: Starta upp den nya klienten och koppla dig till ditt företag.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-22
Hej igen,

Så här ser det ut när jag högerklickar och väljer "Visa paketets innehåll"

Kan inte hitta någon av de filer du nämner, eller?

Per
2018-03-22
Hej Gonzales.

Det ser ut som att du har högerklickat och öppnat "Standard Accounts" istället för "Standard Accounts.hdf"

Vänligen välj "Standard Accounts.hdf" högerklicka och välj "Visa paketetes innehåll" så är du på rätt väg.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-22
Hej Pär,

Då jag använder Mac kan jag inte högerklicka utan håller ner ctrl-tangenten.

Avsett, jag har "högerklickat" på Standard Ekonomi. Har inget som heter Standard Accounts.hdf. När jag laddade ner den senaste programvaran så heter programfilen Standard Accounts.

//g
Per
2018-03-23
Hej.

"Avsett, jag har "högerklickat" på Standard Ekonomi. Har inget som heter Standard Accounts.hdf. När jag laddade ner den senaste programvaran så heter programfilen Standard Accounts."

Du måste starta Standard Ekonomi en första gång för att " Standard Accounts.hdf" skall skapas.

(Kom ihåg att du skall hämta databasfilen från den äldre klienten som du använt, inte den nya.)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-23
Hej,

Men jag kan ju INTE starta Standard Ekonomi! Jag får ett felmeddelande: journal error: last sequence in journal (98103) ....etc

Eller missförstår jag dig?

mvh
//g
Per
2018-03-23
Hej.

Precis, du måste först exportera databasen från din äldre klient, och sedan placera den i din nya klient.
Du behöver inte starta upp din äldre klient för att göra detta, utan du skall bara finna själva databasfilen och sedan lägga den i din nya klient.

Då du inte kommer in i din äldre klient så måste du exportera databasen manuellt:

1. Gå till mappen där du har din äldre Standard Ekonomi

2. Finn fram filen "Standard Accounts.hdf" högerklicka och välj Show Package Contents/Öppna paketet.

3. Titta först i mappen "Backup" ifall du har en .TXT-fil, de skal heta ngt. liknande "TB180319.TXT"
Ifall du har en sådan, välj den med det senaste datumet, Kopiera den och lägg den på ditt skrivbord.
Ifall du inte har en sådan, finn filen HANSA.HDB, Kopiera denna och lägg den på ditt skrivbord.

Ifall du fann .TXT-backupen:
1: Gå till "standard-accounts.com/swe/accounts" och ladda ner en ny klient därifrån.

2: Starta upp den nya Standard Ekonomi-klienten.

3: Gå till Modul - System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsøk.

Finn den aktuella databasfilen som du tidigare lade på ditt skrivbord, och importera den.

Ifall du INTE fann .TXT-backupen utan endast HANSA.HDB:

1: Starta upp den nya klienten som du laddat ner från standard-accounts.com en gång, och avsluta sedan programmet igen.

2: Gå till mappen där den nya klienten ligger, gå till "Standard Accounts.hdf" högerklicka och välj Show Package Contents/Öppna paketet

3: Ta din HANSA.HDB som ligger på skrivbordet och ersätt den med den som redan ligger i mappen.

4: Starta upp den nya klienten och koppla dig till ditt företag.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-03-23
"Men jag kan ju INTE starta Standard Ekonomi! Jag får ett felmeddelande: journal error: last sequence in journal (98103) ....etc

Eller missförstår jag dig?"

Menar du här att du inte får starta upp den nye Standard Ekonomi-klienten?
Du bör inte ha några problem att göra detta ifall du har gjort rätt.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-23
Den gamla kan jag inte öppna. Den nya som jag laddade ner igår öppnas utan problem. Saken är att den saknar alla mina gamla fakturor, kundlista mm.

Svar på ditt tidigare mail: Jag har ingen mapp som heter Standard Ekonomi. Det enda jag hittar som heter Standard Ekonomi är själva programmet. Jag kan däremot "högerklicka" på ikonon Standard Ekomomi (programmet) och då välja "Visa paketets innehåll". Vad som då visas är de skärmdumpar du fick igår av mig. Där framgår det att filerna du nämner inte finns, eller?

Kanske lättast om vi tar det per telefon?

mvh
//g
Per
2018-03-26
Hej Gonzalo.

"Den gamla kan jag inte öppna."
Du skall inte starta din gamla klient, utan endast gå in i mappen och högerklicka på "Standard Accounts.hdf" och sedan välja Show Package Contents/Öppna paketet.

"Den nya som jag laddade ner igår öppnas utan problem. Saken är att den saknar alla mina gamla fakturor, kundlista mm."
Denna skall du endast starta efter att du exporterat backupen. Du finner ingen data där eftersom den är tom, det är därför du måste importera backupen.

"Svar på ditt tidigare mail: Jag har ingen mapp som heter Standard Ekonomi. Det enda jag hittar som heter Standard Ekonomi är själva programmet. Jag kan däremot "högerklicka" på ikonon Standard Ekomomi (programmet) och då välja "Visa paketets innehåll". Vad som då visas är de skärmdumpar du fick igår av mig. Där framgår det att filerna du nämner inte finns, eller?"

Vänligen se bifogad bild.
Du skall ha 1st. "Standard Accounts" samt 1st. "Standard Accounts.hdf" där du har din äldre klient.
Det är "Standard Accounts.hdf" som du skall högerklicka på och därifrån finna backupen.

Har du problem med att följa våra anvisningar så kan jag rekommendera att vi sänder dig ett konsulenterbjudande där du får direkthjälp av en konsulent som kopplar sig upp och fjärrstyr din dator genom fjärrstyrningsprogrammet Teamviewer. Hörs detta intressant ut så kan jag sända dig ett erbjudande till den epost som du registrerat dig med.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-26
Created byPer10:40 26 Mar 2018
Hej Gonzalo. "Den gamla kan jag inte öppna." Du skall inte starta din gamla klient, utan endast gå in i mappen och högerklicka på "Standard Accounts.hdf" och sedan välja Show Package Contents/Öppna paketet. "Den nya som jag laddade ner igår öppn
Hej Per,

Som jag har skrivit tidigare så har jag ingen fil som heter "Standard Accounts.hdf". Du får gärna skicka mig ett konsulenterbjudande.

mvh
//g

Per
2018-03-26
Hej.

"Som jag har skrivit tidigare så har jag ingen fil som heter "Standard Accounts.hdf"

Har du inte denna till din äldre klient så är det märkligt, den innehåller nämligen databasen med all information och data.

Jag har sänt ett konsulenterbjudande till gonzalo@morrison.se, ifall du inte finner den i inboxen, vänligen undersök spamfiltret.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-26
Created byPer11:25 26 Mar 2018
Hej. "Som jag har skrivit tidigare så har jag ingen fil som heter "Standard Accounts.hdf" Har du inte denna till din äldre klient så är det märkligt, den innehåller nämligen databasen med all information och data. Jag har sänt ett konsulenterb
Hej,

Jag har svarat på mailet om konsulenterbjudandet och bifogat ett påskrivet avtal. Jag får dock ett mail tillbaka att mailadressen som jag har skickat inte fungerar och hänvisas till forumet. Jag har mailat på: norway@hansaworld.com

//g
This answer was correct
Per
2018-03-26
Hej.

Alla som sänder epost till norway@hansaworld.com får detta meddelande eftersom systemet inte kan se skillnad på supportfrågor respektive andra meddelanden.

Jag bekräftar mottagning av den signerade offerten och kommer att tilldela en konsulent uppdraget, som efteråt kommer att kontakta dig för att avtala om datum och tid för konsultering.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Gonzalo Morrison
2018-03-26
Oki, tack!

//g
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
kevin
Hi, we are currently testing Standard Accounts. We often get the message concurrent user limi...
15:19 24 Jun 2025
Please, also check the node, as it is not reachable, this is happening recurrently: Previsto: Run...
17:16 10 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.